کد خبر: 149498 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 02 مرداد 1400 - 09:11
باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود
بسیارند خانم‌هایی که در دوران پریودی ورزش‌های روزانه خود را متوقف و گمان می‌کنند ورزش در این دوره کار درستی نیست، اما در اینجا می‌خواهیم به صحت این موضوع بپردازیم.

اتحادخبر: بسیارند خانم‌هایی که در دوران پریودی ورزش‌های روزانه خود را متوقف و گمان می‌کنند ورزش در این دوره کار درستی نیست، اما در اینجا می‌خواهیم به صحت این موضوع بپردازیم.

 

باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود

 

انجام ورزش در دوران پریودی به حالت بدنی هر فرد بستگی دارد. اگر شما جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که دچار دل‌درد و کمردرد شدید می‌شوند، می‌توانید ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی یا یوگا را انتخاب کنید. اما اگر حال مساعدی دارید، انجام ورزش در زمان پریودی ممنوع نیست. می‌توانید به تمرینات ژیمناستیک، بسکتبال یا والیبال خود ادامه دهید.

 

برخی از افراد در دوران قاعدگی خود علائمی مانند دل پیچه، نفخ، خستگی و سردرد را تجربه می‌کنند. با انجام حرکات ورزشی می‌توان این علائم و سایر موارد را کاهش داد. ورزش با مزایای سلامتی بی‌شماری در ارتباط است. این مزایا به این معنی است که تمام افراد باید ورزش را در زندگی روزمره خود بگنجانند، خواه در دوران پریودی آن‌ها باشد یا نباشد. این مقاله به ورزش در دوران قاعدگی و ملاحظاتی در این باره خواهد پرداخت.

 

ورزش مشکلات قاعدگی را از بین می‌برد؟

 

گرفتگی عضلات، خستگی و یک حس بد که کل بدن را گرفته، مسلما هیچکس با دیدن چنین علائمی برای ورزش نکردن ملامتتان نمی‌کند. مگر اینکه زمان عادت ماهیانه‌تان باشد. حقیقت این است که ورزش می‌تواند شایع‌ترین مشکلات قاعدگی را از بین ببرد. یک هفته کنار گذاشتن ورزش می‌تواند تاثیر منفی بسیار زیادی روی کاهش وزن و حتی تناسب اندامتان بگذارد. ورزش هوازی دویدن، راه رفتن، ورزش‌های چرخشی و دیگر فرم‌های ورزش هوازی سطح ایندورفین را بالا می‌برد و حس بد هنگام عادت ماهیانه را کاهش می‌دهد. ایندورفین همچنین برای کاهش گرفتگی و سردرد نیز استفاده می‌شود. در دوره عادت ماهیانه ورزش‌های ترکیبی با شدت بالا بیش از هر وقت دیگر به سوزاندن چربی کمک می‌کند.


ورزش کردن باعث خون‌ریزی شدید می‌شود؟

 

حتما شما همه متوجه این موضوع شده‌اید که حرکت بیشتر، خون‌ریزی را هم افزایش می‌دهد. در واقع ورزش هنگام پریود‌ی سبب خون‌ریزی بسیار شدید و بعد از آن خستگی و بی‌هوشی و کم‌خونی نمی‌شود.

باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود

 

میزان خونی که شما هر ماه از دست می‌دهید به یک میزان است و تنها وقتی حرکت و جنبش بدنی شما بیشتر می‌شود به دلیل آنکه ضربان قلب و جریان خون تندتر می‌شود، احساس می‌کنید خون‌ریزی شما نیز شدت پیدا کرده است، در حالی که میزان خون از دست رفته یکسان است. پس نگران نباشید و با آسودگی به ورزش خود ادامه دهید.

 

ورزش شدید سیکل ماهیانه را مختل می‌کند انجام ورز‌ش‌های شدید می‌تواند بر سیکل ماهانه تاثیر بگذارد. در واقع میزان ترشح هورمون استروژن رابطه مستقیمی با میزان بافت چربی در بدن دارد. وقتی ما کالری زیادی می‌سوزانیم، میزان ترشح استروژن کاهش چشمگیری یافته و در نتیجه ترتیب عادات به هم می‌ریزد و حتی گاهی به طور کل قطع می‌شود.

 

البته فقط ورزش در زمان پریود مسبب بروز اختلال در قاعدگی نیست. استرس و رژیم غذایی خیلی سخت هم می‌تواند همین آثار را بر سیکل ماهانه داشته باشد. به همین دلایل است که معمولا ورزش کاران قاعدگی منظمی ندارند. اما این موضوع آن‌قدر‌ها هم مهم نیست و قدرت باروری را کاهش نمی‌دهد، اما بی‌نظمی طی ماه‌ها در اثر به هم خوردن تعادل هورمونی است و باید حتما در رابطه با آن با پزشک مشورت کند.

ورزش در دوران قاعدگی درد را کاهش می‌دهد برخلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند، درد دوران قاعدگی با ورزش افزایش پیدا نمی‌کند. در افرادی که درد شدید دارند حتی با خوابیدن در رخت‌خواب هم این درد ادامه می‌یابد.


مزایای ورزش در دوران پریودی

 

ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش خستگی و استخوان درد‌های قاعدگی کمک کند. برخی از مزایای ورزش کردن در دوران قاعدگی عبارتند از:

باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود

بهبود روحیه و خلق و خو

 

براساس مطالب ارائه شده انجام حرکات ورزشی برای کاهش احساس افسردگی مفید است. بنابراین، با ورزش کردن می‌توانید احساس غم و اندوه، تحریک پذیری یا عصبانیت در دوران پریود را برطرف کرده و روحیه خود را تقویت کنید.

 

کاهش خستگی

 

افزایش احساس خستگی در طول دوره قاعدگی یکی از علائم تغییرات هورمونی در بدن زنان است. فعالیت بدنی می‌تواند سطوح انرژی را در طی دوره پریودی افزایش دهد.

 

کاهش درد قاعدگی

 

تحقیقات نشان داده است در یک بازه زمانی ۸ هفته ای، شدت درد قاعدگی در زنانی که سه روز در هفته به مدت حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کردند، کمتر از زنان بی تحرک بود. در نتیجه، ورزش در طول و قبل از یک دوره پریود ممکن است علائم را کاهش دهد. نیازی به فعالیت بدنی شدید یا طولانی نیست. می‌توانید دو بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. به طور کلی، انجام ورزش خواه در دوران قاعدگی خود باشید یا خیر یک انتخاب مفید است و باعث حفظ وزن در محدوده سالم شده و سلامت قلب و ریه‌ها را تضمین می‌کند. به یاد داشته باشید که ورزش کردن یکی از ایده آل‌ترین و بهترین روش‌ها برای کاهش درد پریود است.


توصیه‌های ورزشی برای کاهش درد دوره قاعدگی

 

ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند به تسکین علائم کمک کند و برای سلامتی عمومی نیز مفید است. برای کاهش برخی از علائم ناخوشایند در زمان پریودی مثل درد شکم می‌توانید از راهکار‌های زیر استفاده کنید:

باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود

تمرینات کششی تلفیقی

 

در صورت احساس تنش و سفتی در عضلات خود در دوران قاعدگی خود می‌توانید تمرینات کششی سبکی مانند یوگا، تای چی و پیلاتس را برای کاهش کشیدگی عضلانی خود انجام دهید.

 

شنا کردن

 

با توجه به اینکه وزن افراد در آب کاهش می‌یابد، شنا کردن می‌تواند به تسکین درد‌های دوران قاعدگی کمک کند.

نوشیدن آب به اندازه کافی در حین ورزش

با رساندن آب کافی به بدن در حین ورزش، احتمال بروز عوارض جانبی ناخوشایند کاهش می‌یابد. کم آبی بدن می‌تواند احتمال بروز نفخ و یبوست را در دوران قاعدگی افزایش دهد. نوشیدن آب کافی باعث حرکت مدفوع در روده و کاهش علائم ناراحتی در حین ورزش می‌شود. در طی ورزش، هر ۱۵ دقیقه یک بار ۳۰۰ میلی لیتر مقداری آب بنوشید.

 

استفاده از دارو‌های مسکن غیرنسخه‌ای قبل از ورزش

 

در مراحل اولیه، کمر درد و گرفتگی عضلات می‌توانند مانع از انجام تمرینات ورزشی در هنگام پریود شوند. مصرف دارو‌های ضد درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن که خرید آن‌ها بدون نسخه پزشک نیز امکان پذیر است، می‌تواند به کاهش گرفتگی قبل از یک جلسه ورزشی کمک کند. استفاده از یخ یا پد حرارتی پوشانده شده در پارچه بعد از ورزش نیز می‌تواند مفید باشد.


بهترین حرکات ورزشی دوران پریود

پیاده روی

دوی آرام

دویدن

پلانک

تمرینات شکم

باید‌ها و نباید‌های ورزش کردن در دوران پریود


آیا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است؟

 

طناب زدن در دوران قاعدگی به شرطی مضر نیست که تعداد آن آنقدر نباشد که به شما فشار وارد شود و باعث ضعف شود و در ضمن طناب زدن ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد و البته به این معنا که حجم خونریزی‌ای که قرار است تخلیه شود زودتر خارج می‌شود و شما با طناب زدن خونریزی بیشتری می‌بینید، اما در مجموع باعث از دست دادن خون بیشتری نمی‌شود.

در دوران قاعدگی به دلیل ترشح ترکیباتی است که سبب انقباض رحم، ماهیچه‌های کمری و شکمی می‌شود. همچنین این ترکیبات حساسیت اعصاب را بالا برده و سبب افزایش جریان خون در زیر شکم می‌شود. با انجام ورزش در دوران قاعدگی، چون اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد، میزان انقباض و در نتیجه درد‌ها کاهش می‌یابد.


سخن پایانی

 

ورزش کردن در دوران پریودی می‌تواند به کاهش درد در دوران پریودی کمک کند. تاکنون هیچ تحقیقی منتشر نکرده که ورزش در دوران قاعدگی مضر است یا انجام برخی از حرکات با محدودیت مواجه است. اگر فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام می‌دهید و احساس خستگی دارید بهتر است تمرینات سبک‌تر را جایگزین کنید. در صورتی که ورزش‌های بسیار سنگین انجام می‌دهید و در سیکل قاعدگی اختلال دیدید یا دیگر پریود نمی‌شوید حتما به پزشک مراجعه کنید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد ورزش کردن در دوران قاعدگی پاسخ داده باشیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149498