کد خبر: 149321 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 28 تير 1400 - 16:58
تقابل پیری جمعیت با مشکلات اقتصادی جوانان برای ازدواج

اتحادخبر:  یک تازه داماد اردکانی که یک هفته‌ از ازدواجش می‌گذرد، می‌گوید: مسئولان به‌ جای این که به فکر پیر شدن جمعیت باشند، بهتر است که فکری به حال جوانانی کنند که غرق در مشکلات هستند و ممکن است بسیاری از آنان حتی میان‌سالی را تجربه نکنند.

اتحادخبر:  یک تازه داماد اردکانی که یک هفته‌ از ازدواجش می‌گذرد، می‌گوید: مسئولان به‌ جای این که به فکر پیر شدن جمعیت باشند، بهتر است که فکری به حال جوانانی کنند که غرق در مشکلات هستند و ممکن است بسیاری از آنان حتی میان‌سالی را تجربه نکنند.

تقابل پیری جمعیت با مشکلات اقتصادی جوانان برای ازدواج

عشق زیباست و ازدواج فصل زیبایی از زندگی است، البته به‌ شرط این که با شناخت و آگاهی کافی صورت پذیرد.  ازدواج خوب، خیلی خوب است؛ اگر در آن تفاهم و درک متقابل وجود داشته باشد و آدمی بتواند به انتخاب عاقلانه و عاشقانه‌اش استمرار بورزد.

 

این روزها به مناسبت هفته ازدواج بار دیگر موضوع ترویج فرهنگ ازدواج آسان و ترغیب جوانان به ازدواج مطرح و صحبتهای متولیان این حوزه در صدر تیتر روزنامه‌ها و رسانه‌ها قرار گرفته است ولی هر چند اهمیت این موضوع با توجه به هشدارهای پیر شدن جمعیت مورد تاکید مسئولان است ولی جوانان در این باره سخن دیگری دارند.

 

پیرامون معیارهای درست ازدواج و مشکلات سد راه این موضوع به سراغ تعدادی از جوانان اردکانی به ویژه آنهایی که به تازگی موفق به تشکیل خانواده شده‌اند، رفتیم که در ذیل مشروح آن را می‌خوانید؛

 

معیارهای اشتباه برای ازدواج

 

«مصطفی پور روستایی اردکانی» یکی از نو دامادهای اردکانی که از فعالان اجتماعی در این شهرستان است، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برای یک ازدواج موفق، در گام اول بهتر است معیارهای اشتباه برای ازدواج را بدانیم و از آن‌ها دوری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هر فردی ممکن است در یک سنی تصمیم بگیرد که ازدواج کند و زندگی خود را با فرد دیگری شریک شود، ولی این تصمیم بزرگ نیازمند بررسی دقیق و البته وفای به عهد است.

 

این شهروند اردکانی بیان می‌کند: علاوه بر اینها، ویژگی هم‌کف و و هم‌شأن بودن زن و مرد و خانواده‌های آن‌ها بسیار اهمیت دارد به طوری که این معیار، موجب تفاهم زن و شوهر و مهم‌ترین عامل استحکام خانواده است.

 

این جوان اردکانی با بیان این که در زندگی زناشویی‌تان به همسرتان محبت کنید و در بحث‌ها حرمت‌شکنی نکنید، مشکلاتتان را با گفت‌وگو حل کنید و همیشه برای حفظ آرامش زندگی تلاش کنید، خاطرنشان می‌کند: ازدواج موجب ایجاد محبت، تفاهم و آرامش میان زن و مرد می‌شود، چنان‌ که خداوند در قران می‌فرماید: «برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا با آن‌ها آرام شوید و بین شما رحمت و مودت قرار دادیم».

وی معتقد است که ازدواج بسیاری از نیازهای روحی انسان را تأمین می‌کند و انسان در سایه تأمین این نیازها به آرامش روحی دست می‌یابد.

پورروستایی ابراز می کند: البته نمی‌توان سستی و کاهلی را عامل اصلی این روزهای عدم تمایل ازدواج جوانان دانست زیرا که بعضاً حقوق ماهیانه پسران به‌اندازه‌ای نیست که بتوان با آن چرخ یک خانواده را چرخاند و این در حالی است که گهگاه پیش می‌آید که پرداخت همان حقوق ناچیز نیز ماه‌ها عقب‌افتاده و زمانی دست جوانان را می‌گیرد که مجبور به بازپرداخت قرض‌هایی هستند که به خاطر دیرکرد پرداخت حقوقشان از اطرافیان گرفته‌اند.

وی اضافه می‌کند: تأمین جهیزیه هم مشکل خانواده‌های دختردار است؛ قیمت وسایل منزل در طول این چند مدت، چند برابر شده و دیگر کسی توان تهیه جهیزیه را ندارد و باید گفت که اگر وضع بر همین منوال ادامه یابد، ازدواج تنها برای قشر مرفه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

رویای دست نیافتنی استقلال جوانان

 

«مهدی عمویی» دیگر تازه داماد اردکانی در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: متأسفانه با وجود این که خانواده‌ها در تلاش هستند که فرزندانشان مستقل شوند، اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی این امر برای بسیاری شبیه به یک رویای دست‌نیافتنی شده است؛ قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی هرروز بالا و بالاتر رفته و در کنار آن درآمدها تغییر چندانی نمی‌کنند و در نهایت هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که در این شرایط بی‌گدار به آب‌زده و ازدواج کند.

این جوان اردکانی می‌گوید: گران شدن طلا، سکه و مسکن از عوامل ناامیدکننده ازدواج جوانان به شمار می‌رود به طوری که خرید طلا به عنوان یکی از الزامات پیش از عروسی از توان بسیاری از جوانان خارج است، هم‌چنین قیمت سکه نیز پا به‌پای طلا بالا رفته و این باعث شده، جوانان پس از روبرو شدن با مهریه‌های سنگین از فکر ازدواج فارغ شوند.

عمویی تاکید می‌کند: اساساً اقتصاد را باید زیربنای هر جامعه‌ای بدانیم چرا که وقتی اقتصاد به خطر می‌افتد، نیازهای اصلی اعم از گرسنگی، تشنگی و مسکن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و وابستگی اجتماعی، دوست داشتن مردم، قدر و منزلت، در سایه این مشکلات به حاشیه رانده می‌شوند.

 

ازدواج، سخت‌تر از سخت شده است

 

«محمد افخمی» یکی از فعالان اجتماعی نیز در اردکان در این رابطه می‌گوید: مشکلات اقتصادی مقوله، ازدواج را سخت‌تر از سخت کرده است و رغبت جوانان به ازدواج با گسترش مشکلات اقتصادی و افزایش گرانی‌های افسارگسیخته روزبه‌روز کمتر می‌شود به طوری که هم‌اکنون تعداد مجردها که از سن ازدواجشان گذشته، بسیار است که این امر، آرامش روحی و روانی جامعه را تهدید می‌کند.

وی اضافه می‌کند: زمانی که یک جوان نتواند از راه درست و قانونی نسبت به برآورده کردن نیازهای روانی، عاطفی، احساسی، جنسی و غیره اقدام کند، به طرق غیرقانونی و گهگاه خطرناکی روی می‌آورد.

 

«محمدرضا مروتی» دیگر جوان اردکانی نیز که چندماهی است زندگی مشترک خود را آغاز کرده، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این که نبود امنیت روانی نسبت به آینده، مبهم بودن شرایط، مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی خانواده‌ها و مسئولان به مسائل جوانان و سخت شدن شرایط زندگی، جوانان را روزبه‌روز از ازدواج دور می‌کند، خاطرنشان می‌کند: نمی‌دانم در کشور چرا کسی به فکر جوانان و وضعیت و بلایی که بر سر زندگی آنان می‌آید، نیست.

وی می‌گوید: در تمامی اخبار و مباحث مطرح‌شده نسبت به پیر شدن جمعیت هشدار داده می‌شود در حالی که مسئولان باید به‌جای اینکه به فکر پیر شدن جمعیت باشند، فکری به حال جوانانی کنند که غرق در مشکلات شده و ممکن است بسیاری از آنان حتی میان‌سالی را تجربه نکنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149321