کد خبر: 149317 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 تير 1400 - 07:40
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری:
تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت شد

اتحادخبر:  دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با اقدام‌های صورت گرفته در راستای توسعه صادرات، تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی سه سال اخیر مثبت شده است. حمید رضا مومنی  در نشست شورای راهبردی بررسی منطقه آزاد صنعتی بوشهر افزود: با این وجود همچنان نقاط ضعفی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسل اول و ...

اتحادخبر:  دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با اقدام‌های صورت گرفته در راستای توسعه صادرات، تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی سه سال اخیر مثبت شده است.

تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت شد

به گزارش ایرنا، حمید رضا مومنی  در نشست شورای راهبردی بررسی منطقه آزاد صنعتی بوشهر افزود: با این وجود همچنان نقاط ضعفی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسل اول و دوم وجود دارد که تلاش می ‏شود با اصلاح زیرساخت‎ها این موارد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسل سوم به حداقل برسد.

 

وی بیان کرد: در این زمینه تلاش می ‎شود فعالیت مناطق آزاد نسل سوم به‌گونه‌ای آغاز شود تا فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش با حداقل مشکل مواجه و براساس برنامه ترسیمی با بازدهی بهتری فعالیت داشته باشند.

 

مومنی ادامه داد: تاکنون ۲.۵ دهه از فعالیت مناطق آزاد می‌گذرد ولی هنوز چالش‌های جدی پیش‌روی آنها وجود دارد که این چالش‎ها ایفای ماموریت آنها را با مشکل مواجه می ‎کند.

 

وی عنوان کرد: مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی همچنان فاقد برنامه جامع هستند و این بدین معنی است که در مناطق آزاد هر مدیر براساس سلیقه خود رفتار می ‎کند.

 

مومنی اظهارداشت: هنوز ساختار مناطق آزاد تجاری در کشور، خیلی چابک و به‌ روز نیست و انتظار مخاطبان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد این است در کارشان در حداقل زمان و با کیفیت مطلوب انجام شود.

 

مومنی تاکید کرد: صادرات، انتقال دانش فنی، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و تاثیرگذاری در اشتغال پایدار جوامع از جمله ‌انتظارات از مناطق آزاد است که در این راستا برای تهیه و تصویب طرح جامع مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد بوشهر باید این موارد برای آینده ۵۰ ساله مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی گفت: فعالیت رسمی منطقه آزاد بوشهر بزودی با اعلام رئیس جمهوری آغاز می‌شود و امید است که این منطقه در اقتصاد این استان، جنوب کشور و کشورهای منطقه خلیج‌فارس بتواند تاثیرگذار واقع شود.

 

مومنی اظهارداشت: توجه به لجستیک و تولید بویژه در بخش کشاورزی به عنوان بخش ظرفیت ‎دار استان بوشهر باید محور اصلی منطقه آزاد صنعتی بوشهر باشد و باید چنین مناطق صادرات جایگزین واردات شود تا به مثبت شدن تراز تجاری کشور کمک شود.

 

مؤمنی اضافه کرد: زیرساخت‌ها و بستری که در استان بوشهر از جمله شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد به منطقه آزاد بوشهر خیلی کمک می‌کند که کار آن سریع‌تر از سایر مناطق کشور انجام شود.

 

وی افزود: منطقه آزاد صنعتی بوشهر در ۲ مرحله انجام می ‎گیرد که در این مرحله‌ها باید تصویب اساسنامه و طرح جامع محقق شود.

 

مومنی اظهارداشت: ساختار اداری منطقه آزاد بوشهر در حال طراحی است و با توجه به اینکه دولت هیچ کمکی برای تولید زیرساخت‌ها نمی‌کند، برای تحقق این مهم تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بانک‌ها، شرکت‎های سرمایه‌‏گذاری و بخش خصوصی پیش بینی شده است.

 

وی افزود: مناطق آزاد جدید نباید دارای یک سازمان عریض و طویل باشند بلکه باید با محوریت بخش خصوصی تبدیل به مناطق سریع و چابک برای تسهیل در سرمایه‏‌گذاری تبدیل شوند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149317