کد خبر: 149260 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 28 تير 1400 - 10:00
اختصاصی/ محبوبه جهانمهر عضو تیم ملی هندبال بانوان در گفتگو با اتحاد خبر:
دشتستان می تواند در لیگ برتر هندبال بانوان تیم داشته باشد / مشکل بانوان برای مکان تمرین

اتحادخبر-ساناز دانشگر: محبوبه جهانمهر بزرگ شده برازجان ولی متولد استان کهگیلویه و بویراحمد است. وی در لیگ برتر هندبال بازی می کند و حضور مدام در تیم ملی دارد. این هندبالیست موفق در کفتگو با خبرنگار اتحادخبر به علاقه اش به هندبال، چالش های یک هندبالیست، آرزوی ورزشی و درخواست از مسئولین می پردازد که شما را به خواندن ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: محبوبه جهانمهر بزرگ شده برازجان ولی متولد استان کهگیلویه و بویراحمد است. وی در لیگ برتر هندبال بازی می کند و حضور مدام در تیم ملی دارد. این هندبالیست موفق در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر به علاقه اش به هندبال، تلخی ها و شیرینی ها، حمایت خانواده و مربی هایش، چالش های یک هندبالیست، آرزوی ورزشی و درخواست از مسئولین می پردازد که شما را به خواندن ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم.



شروع ورزشی

 

هندبالیست جوان در خصوص شروع ورزشی خود می گوید: هفت سال می شود که ورزش می کنم. می توان گفت سه سال است به شکل حرفه ای این ورزش را دنبال می کنم که قبل آن بیشتر در محدوده استان و کشوری فعالیت داشتم که چند سالیست به اردوهای تیم ملی دعوت می شوم و در لیگ برتر به طور مداوم شرکت می کنم. رشته های زیادی را امتحان کردم تا هندبال را انتخاب کردم. ورزش فوتسال و بسکتبال را کار می کردم ولی آن جذابیت کافی را برایم نداشت. از طریق معلم ورزش مدرسه برای مسابقات مدارس انتخاب شدم که در مدرسه رشته هندبال مقام اول را کسب کردیم. مربی های آزاد که ما را در سالن دیدند صحبت کردند و در سال ۹۰ با مشورت خانواده تصمیم گرفتم این رشته را ادامه بدهم. سال ۹۳ با خانم لاردشتی و وفادل هندبال را اغاز کردم. 

خانواده و دایی هایم مشوقان اصلی ام در هندبال بودند

وی در ادامه می گوید: مشوقان اصلی ام در زمینه هندبال ابتدا‌ خانواده ام بودند که بسیار تشویقم می کردند. دایی هایم همیشه کنارم بودند و کمکم می کردند. گاها که از ورزش نا امید می شدم با حرف های آن ها برمی گشتم و از ورزش زده نمی شدم و ادامه می دادم. با حرف ها و تشویق هایشان ادامه می دادم.
این روزها تمرین می کنم و برای بالا رفتن سطح اطلاعاتم کتاب می خوانم. لیگ هندبال از اواخر شهریور ماه شروع می شود. چند پیشنهاد دارم ولی هنوز تصمیم نگرفته ام که با کدام تیم قرارداد ببندم.



آغاز لیگ برتر با پترو آموت بوشهر و کسب مقام سوم مسابقات جوانان کشوری در سال ۹۷

جهانمهر به تیم هایی که در آن بازی کرده می پردازد و می گوید: در ابتدا برای شهر خودم برازجان بازی می کردم و در مسابقات استانی نیز همینجور بود‌ و همچنین  در مسابقات کشوری برای استان خودمان بازی می کردم‌. سال ۹۷ بود که در مسابقات جوانان کشوری  با تیم پترو آموت پویای بوشهر بودیم که مقام سوم را در جوانان کسب کردیم که در همان سال انتخابی تیم ملی بود و چند نفر از استان ما برای تیم ملی انتخاب شد که من یکی از آن ها بودم. در لیگ های دسته یک، دسته دو و لیگ برتر بازی کرده ام که سال ۹۶ بود که استان بوشهر در لیگ برتر تیم داشت. با پترو آموت پویا لیگ برتر را شروع کردم.

بازی در تیم شهید شاملی کازرون

سال های بعد برای تیم هندبال بانوان شهید شاملی کازرون بازی کردم. یکسال به دلیل اینکه قرار بود شهر خودمان تیم بدهد بازی نکردم که آن یکسال من سوخت.‌ آن سالی که تمرین کردیم ولی تیم به دلیل مشکلات مالی و کمبود بازیکن اعزام نشد. هیئت هندبال همیشه کمک می کند ولی گاهی توانایی آن ها به تنهایی کافی نیست که انتظار می رود نهادهای دیگر شهرستان مثل شهرداری و اداره ورزش و جوانان باید کمک کنند. 



مکان مناسب برای  تمرین بانوان نداریم

هندبالیست جوان در خصوص مشکلات خود در زمینه ورزش می گوید: ما یک شهرستان کوچک هستیم و خیلی محدودیت های بیشتری نسبت به بقیه شهرستان ها داریم. مثلا یک مکان مناسب برای دویدن نداریم. چمن مختص بانوان نداریم که اگر بخواهیم برای دو زدن برویم باید دور پیست برویم که آن هم آقایان وسط چمن هستند و بانوان معذب هستند. به طور مثال فاطمه امینه برازجانی، لیلا معلم، من و چند نفر دیگر که مثلا نیاز داریم حمایت شویم. هر چند شهرهای دیگر ما را می بینند ولی باید شهرخودمان یک مکان داشته باشیم و راحت و بی دغدغه ورزشمان را ادامه دهیم. چون خانم هستیم دغدغه داریم.

با انگیزه ای که دارم در مقابل مشکلات کم نمی آورم

جهانمهر در ادامه می گوید: انگیزه و اراده و اهدافی بالایی که دارم باعث می شود با وجود مشکلات کم نیاورم. گاهی امکان دارد برای هر ورزشکار حرفه ای مقوله ورزش زدگی به دلایل مختلف مثل آسیب دیدگی پیش آید ولی انگیزه و اراده ای که در درونم حس می کنم و بخصوص مربی هایم که پشتم هستند. مربی بدنسازم اقای علیرضا شنبدی از همه لحاظ پشیبانم است و حمایتم می کنند.



مصدومیت باعث دلسردیم نشد/ نائب قهرمانی با شهیدشاملی کازرون

وی به خاطره مصدومیت خود اشاره ای دارد و در این باره می گوید: سال گذشته قرار نبود برای شاملی کازرون بازی کنم و به یزد رفتم و برای سنگ آهن بافت می خواستم بازی کنم ولی در تمرینات آسیب‌دیدم. توان ادامه دادن نداشتم. انصراف دادم و به شهرم برگشتم. از لحاظ روحی ضربه سنگینی را متحمل شدم. چون سه ماه فشرده در هوای گرم و طاقت فرسای برازجان تمرین کردم تا بتوانم در لیگ حضور داشته باشم ولی هیچ  انگیزه ای با این آسیب برایم نمانده بود ولی مربی هایم آقای شنبدی بدنسازم، خانم لاردشتی، خانم وفادل و خانواده ام خیلی حمایتم کردند.‌

برایم سخت بود ولی انگیزه و امیدی که به خودم داشتم‌ باعث شد کم نیاورم و با ورزش و برنامه هایی که داشتم توانستم برگردم و دی ماه به تیم کازرون اضافه شدم. دو سال است که وارد لیگ برتر شده و هر دو بار نائب قهرمان کشور شده ایم. بازیکنان سرشناسی در این تیم بازی می کنند. تجربه خوبی بود با سن کم بتوانم با این افراد هم تیمی شوم.

دشتستان بانوان  ورزشکار با استعداد زیاد دارد

هندبالیست لیگ برتری درباره استعداد بانوان دشتستانی می گوید: بانوان دشتستان بازیکنان خوب و مستعد و با استعدادی دارد. چند نفر از این بانوان به سمت داوری رفته اند مثل رباب راستی از شهرمان در لیگ دسته یک، دسته دو و مسابقات آزاد ساحلی سوت زده که خیلی با استعداد است که انشاالله به زودی لیگ برتر را نیز سوت می زند. بچه های خیلی خوبی داریم. دو سه سال است که یا بچه ها برای ورزش نمی آمدند یا سخت تمرین می کردیم برای رفتن به مسابقه که نمی رفتیم که بچه ها نا امید شده بودند و خانواده ها از این شرایط خسته شده بودند ولی تقریبا اواسط تیر ماه امسال مسابقات ساحلی شرکت کردیم. که به دلیل کرونا آن را در منطقه جنوب و منطقه شمال جداگانه برگزار کردند. با همدلی بچه ها تیم شهرمان را تشکیل دادیم و به کرمان برای مسابقات جنوب کشور حضور یافتیم که بین ۱۰ تیم توانستیم مقام سوم را کسب کنیم.

 

واقعا رئیس هیئتمان حاج رضا مصباحی، آقای بهزادی و مربی مان خانم وفادل، خانم راستی نائب رئیس هیئت تمام تلاششان را کردند تا شرایط را برایمان فراهم کنند که جا دارد اینجا از ان ها تشکر کنم.از جنوب کشور ۱۰ تیم  و از شمال کشور ۱۰ تیم شرکت کردند که از هر کدام سه تیم جواز حضور در مرحله بعد را دریافت کردند.‌ قرار بود مرحله نهایی اخیراً در اصفهان برگزار شود که متاسفانه به دلیل شرایط بد کرونا به تعویق افتاده که ‌شش تیم با هم مسابقه می دهند.در جنوب کشور تیم های خیلی خوبی داشتیم.‌ سطح بازی ها در جنوب کشور بسیار بالاتر از شمال بود چون جنوب بازیکنان ساحلی بودند.‌آرارات دشتستان توانست در منطقه جنوب سوم شود و موفق به کسب مجوز بازی در دوره بعد شود.‌

 

 

دشتستان می تواند در لیگ برتر بانوان تیم داشته باشد

وی در خصوص آینده هندبال در دشتستان می گوید: اگر طبق رسیدگی هایی که در این مدت کم برای مسابقات ساحلی شد بچه ها با شور و اشتیاق حضور پیدا کنند و مسئولین آن ها را حمایت کنند در آینده هندبال دشتستان می تواند برای بانوان نماینده خوبی در لیگ برتر داشته باشیم چون بازیکنان خیلی خوبی داریم‌.

مقام دوم هندبال ساحلی با تیم کیش و مربی برازجانی

این ورزشکار جوان در ادامه می گوید: اسفند ماه ۹۹ در مسابقات دسته جات آزاد ساحلی کشور از بین ۱۴ تیمی که حضور داشتند  با تیم کیش توانستیم مقام دوم را کسب کنیم که مربی ما  خانم نازنین لاردشتی از برازجان بود.



افراد سرسخت جذب هندبال می شوند

جهانمهر در توصیه به کسانی که می خواهند ورزش هندبال را شروع کنند می گوید: هندبال یک بازی خیلی هیجانی است و فکر می کنم همه نمی توانند با آن کنار بیایند. این ورزش ناشناخته است و در صدا و سیمای کشور مسابقات آن پخش نمی شود. هندبال ورزش سختی است و باید از لحاظ بدنی عالی باشی و از لحاظ ذهنی باید باهوش باشی و افراد سختی جذب این ورزش می شوند. وقتی سمت هندبال آمدی دیگر نمی توانی آن دل بکنی. فکر می کنم در طول زندگی در شکست ها و ناامیدی هایی که برایتان به وجود می آید کم نیاورید. رشته هندبال انتخاب کنید چون آنقدر سختی می کشید که مشکلات برایتان عادی می شود.

مهم ترین دغدغه بازیکنان نبود اسپانسر است

وی به مهم ترین دغدغه بازیکنان اشاره می کند و می گوید: نبود اسپانسر مالی؛ بازیکنانی در لیگ برتر هستند که با شرایط سختی مواجهه هستند. بعضی از آن ها درآمد مالیشان از لیگ است. واقعا سخت است. در رشته های دیگر اسپانسرهای خیلی خوب است. نبود حمایت های مالی همه را واقعا اذیت می کند.



حضور مداوم در تیم ملی


جهانمهر در تمام مقاطع تیم ملی حضور داشته که در این باره می گوید: در سن 11 سالگی  بودم که به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم. در اردوهای نوجوانان و جوانان حضور داشتم. یکسال جزو ۱۶ نفر نهایی برای اعزام تیم ملی به مسابقات بودیم که از مسابقات به دلیل نبود حمایت های مالی انصراف داد.‌ دوباره انتخاب تیم ملی زده اند که انشالله انتخاب می شوم.

آرزو دارم لژیونر شوم

فوتبالیست جوان و موفق به آرزوی ورزشی اش می پردازد و می گوید: آرزو دارم بتوانم لژیونر شوم و بتوانم برای کشورم افتخار کسب کنم‌ هدفم لژیونر شدن است.‌



مسئولین ورزشکارانی که پرچم دشتستان را در ایران بالا می برند بیشتر حمایت کنند

جهانمهر خطاب به مسئولین استانی و شهرستانی می گوید: از مسئولین درخواست می کنم ورزشکاران را حمایت کنند. حداقل کسانی که نام دشتستان را بلند می کنند و به شهرهای کشور نشان می دهیم که دشتستان نخبه  ورزشی زیاد دارد. مسئولین تلاش کنند و ما را ببینند ممنون می شویم. یک باشگاه بدنسازی بدون هزینه برویم یا یک پیست ورزشی برای بانوان بزنند.

صحبت پایانی


وی ضمن تشکر از همه کسانی که در این سال ها او را حمایت کرده اند می گوید: از خانواده ام، حاج رضا مصباحی رئیس هیئت هندبال  شهرستان دشتستان تشکر کنم و همچنین از خانم وفادل و خانم لاردشتی و نائب رئیس هندبال خانم راستی تشکر می کنم. تشکر ویژه از اقای شنبدی مربی بدنسازی که در همه شرایط کنارم بودند و باعث دلگرمی شدند. از همه آن ها ممنون هستم و امیدوارم بتوانم جواب زحماتشان را بدهم. از شما و سایت اتحاد خبر و هفته نامه اتحاد جنوب که این فرصت را در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنم.

 

 




 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149260