کد خبر: 149120 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 23 تير 1400 - 10:15
با حضور معاون رئیس جمهور انجام شد؛
رونمایی از محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت در شیراز

 

اتحادخبر: طی مراسمی با حضور معاون علمی رئیس جمهوری، استاندار فارس، نماینده مردم شیراز در مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ۱۹ محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت رونمایی شد

اتحادخبر: طی مراسمی با حضور معاون علمی رئیس جمهوری، استاندار فارس، نماینده مردم شیراز در مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ۱۹ محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت رونمایی شد

رونمایی از محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت در شیراز

به گزارش ایسنا؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سه‌شنبه ۲۲ تیر در سفر به شیراز و بازدید از مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: خوشحالم از اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سمت دانش بنیان شدن در حرکت است و تلاش در این مسیر همچنان ادامه دارد.

 

سورنا ستاری با مهم برشمردن بهره مندی از دانش مهندسان پزشکی در این حوزه، افزود: ایجاد و پیشبرد پروژه های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و اساتید و متخصصان مهندسی پزشکی بسیار مهم است.

ستاری گفت: اینکه مهندسان الکترونیک، ICT، حوزه های مهندسی و مکانیک بتوانند در عرصه های مختلف با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند اتفاق بزرگی است و امیدوارم این مسیر و اقدامات تداوم موفقی داشته باشد.

 

بهره مندی از توان جامعه علمی فارس در ایجاد و توسعه شرکت های نوآور و زیست بومی

 

استاندار فارس نیز گفت: در سفر معاون رئیس جمهوری، از مراکز مختلف رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید و توانمندی‌ها و نیازهای استان فارس در این حوزه بررسی شد.

 

عنایت‌الله رحیمی گفت: یکی از مراکز بازدید شده، کارخانه نوآوری استان فارس بود؛ که حدود ۶۰ شرکت دانش بنیان در آن فعال شده و اقدامات خوبی در زمینه های IT، اینترنت و مجموعه های شیمایی، نفت، برق و الکترونیک و مباحث جدید دیجیتال و الکترونیک در حال انجام است.

استاندار فارس، گفت: از سال ۹۲ تاکنون، استان فارس رشد بسیار خوبی در  زمینه علم و فناوری داشته به نحوی که هم اکنون از مجموع بیش از ۱۱۰۰ شرکت فعال در این زمینه، بیش از ۲۰۰ شرکت از آنها مربوط به شرکت های دانش بنیان و سایر شرکت ها فناور است؛ با توجه به اینکه شیراز قطب علمی جنوب کشور محسوب می شود جایگاه بسیار خوبی را در زمینه توسعه علم و فناوری در کشور داریم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم، حمایت جدی تقویت پیوند فناوری و سلامت در مسیر پیشبرد اهداف جامعه سالم را از اولویت های ویژه این دانشگاه خواند.

 

مهرزاد لطفی توسعه حوزه علوم و فناوری های سلامت را از افق های روشن سلامت هر جامعه خواند که لازم است با نگاه مسوولانه جامعه علمی در مسیر کاهش مشکلات جامعه، تحقق یابد.

او، توجه به این اولویت را از راهکارهای ایجاد خودکفایی و توسعه اقتصادی جوامع دانست که می تواند در ایجاد چشم اندازهای موفق تاثیرگذار باشد و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تلاش بر این است که این امر به عنوان یک اولویت عملیاتی شود.

لطفی حمایت از اقدامات علمی، پژوهشی و فناورانه در شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد را سازنده ارزیابی و اضافه کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، با تحقق بخشی از اهداف تعیین شده، امروز شاهد رونمایی از ۱۹ محصول شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستیم که با رویکرد توسعه سلامت و همچنین رشد اقتصاد و اشتغال زایی در استان، از گذرگاه دانش و فناوری، طرح و تولید شده است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ۶ مرکز رشد فعالیت دارند، اضافه کرد: همچنین ۱۲۵ شرکت دانش بنیان و فناور به این مراکز رشد متصل هستند و بیش از ۴۰۰ محصول نیز در این شرکت های زیرمجموعه دانشگاه تولید شده است که امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد.

لطفی ابراز امیدواری کرد که جامعه علمی فارس با وجود توانمندی و دانش بالا، بتوانند در حوزه های مختلف بین بخشی با یکدیگر تعامل سازنده برقرار کرده و فارس بتواند جایگاه خود را در زمینه فناوری در کشور و منطقه، ارتقا بخشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: اگرچه در طی ماه های اخیر، حوزه سلامت با روزهای بحرانی مواجه بوده است، اما تلاش مجموعه بر این است که رسالت های تعیین شده همچون توسعه امر پژوهش و فناوری، در این مجموعه متوقف نشود و رونمایی از این محصولات جدید نیز نمودی از این تلاش و پویایی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز وظیفه مرکز نوآوری و شتاب دهنده این دانشگاه را حمایت از شرکت های نوآور، جوانان فعال و جوانانی که ایده های نو داشته اند و اختراعی را به ثبت رسانده اند، اعلام کرد.

عباس رضائیان‌زاده گفت: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز از این اقدامات حمایت کرده و در زمینه های مختلف مانند تامین منابع مالی، تامین فضا و آزمایشگاه ها و کارگاه های موردنیاز برای ساخت قطعات، می کوشد این جوانان بتوانند محصولات را هر چه زودتر به تولید برسانند، استانداردهای موردنظر را کسب کنند و محصولات به مرحله فروش و تجاری سازی برسد.  

او گفت: مرکز شتاب دهنده از ابتدای ارایه ایده، به افراد کمک می کند تا ایده به محصول تبدیل شود، اختراع ثبت شود و پس از ثبت، این محصولات به مراکز رشد معرفی می شوند.

رضائیان‌زاده با اعلام  اینکه مجموعه سلامت فارس در چند سال گذشته ۴۱۲ محصول فناورانه داشته است، اظهار کرد: ۱۹ محصولی که امروز رونمایی می شود نیز در حوزه های مختلف مانند پاندمی کرونا، کیت های تشخیصی و دستگاه های تشخیص دهنده کرونا، تولید سلول، ابزار و لوازم جراحی جدید کاربرد دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه قیمت نوع خارجی برخی از این محصولات را حدود بیست برابر عنوان کرد که در داخل با قیمت کمتر تولید شده و از سوی اساتید با تجربه و نامدار فارس و سایر استان ها استفاده شده و نظر مثبت این افراد را به همراه داشته است.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه دانشگاه های تیپ یک کشور دارای مراکز رشد، مراکز نوآور و شرکت های دانش بنیان هستند، تفاوت جایگاه ها را مرتبط با میزان فعالیت مراکز رشد دانشگاه ها برشمرد و اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از دو دانشگاه بزرگ پایتخت، رتبه سوم کشور در بخش فناوری را دارد و در قطب جنوب کشور در این زمینه پیشرو است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/149120