کد خبر: 148852 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 19 تير 1400 - 18:00
نگرخواهی اتحاد خبر از علل عدم راه یابی خانم ها به شورای ششم شهر برازجان (3)
عبدالخالق عبدالهی: این بار پای هیچ زنی در میان نیست

اتحادخبر-ساناز دانشگر: در انتخابات ششمین دوره شورای شهر برازجان هفت کاندیدای خانم تایید صلاحیت شده حضور داشتند که هیچ یک موفق به کسب کرسی در شورای شهر نشدند. اتحاد خبر دیدگاه برخی صاحب نظران در خصوص علل عدم موفقیت کاندیداهای خانم در انتخابات اخیر را جویا شده است. پاسخ عبدالخالق عبدالهی نویسنده و روزنامه نگار ....

اتحادخبر-ساناز دانشگر: در انتخابات ششمین دوره شورای شهر برازجان  هفت کاندیدای خانم تایید صلاحیت شده  حضور داشتند که هیچ یک موفق به کسب کرسی در شورای شهر نشدند. این موضوع باعث شد برای اولین بار شورای شهر برازجان بدون حضور حتی یک عضو خانم شکل بگیرد و عملا نیمی از جامعه که بانوان باشند نماینده ای در پارلمان شهری نداشته باشند.

 

اتحاد خبر علل و عوامل عدم موفقیت کاندیداهای خانم در انتخابات اخیر شورای شهر برازجان را به نگرخواهی گذاشته و دیدگاه برخی صاحب نظران را در این خصوص جویا شده است. پاسخ عبدالخالق عبدالهی نویسنده و روزنامه نگار را با هم می خوانیم.

 

چرا خانم ها در شورای ششم برازجان رای نیاوردند؟

 

بالاخره پس از کش و قوس یا به قول فقهای عزیز پس  از "اِن قُلت" های فراوان، انتخابات برگزار شد و هفت مرد منتخب تا چند صباح دیگر بر کرسی شورای شهر برازجان  جا خوش خواهند کرد.

نکته حائز اهمیتی که در پنج دوره قبل بی سابقه بود، رای نیاوردن  بانوان در این دوره از شوراست. این موضوع دلایل بسیار دارد اما به گمانم مهمترین علت بی اقبالی مردم به کاندیداهای زن ،چند نکته است : بی تحرکی، انفعال، ناشناخته بودن و جدی نگرفتن رقابت توسط  خودِ کاندیداهای زن . توضیح اینکه بسیاری از بانوانی که این دوره کاندیدا شده بودند را هیچکس نمی شناخت، مردم از رزومه و فعالیت اجتماعی آنان بی خبر بودند و بعضی از این بانوان آفتاب مهتاب ندیده  از پشت میز اداره یا  از آشپزخانه منزل، یکراست  پا به عرصه انتخابات گذاشته  بودند.  تا قبل از اینکه عکسهای فتوشاپ و رتوش شده آنها ، با چشمهای درشت و لب و گونه های  میگون، زینت بخش در و دیوار و چوبرق های شهری شود به قول یکی از دوستان ، مردم این زنها را "توی صف  نونوایی" هم ندیده بودند. پس طبیعی است که ندید و نشناس باشند و رای نیاورند.

البته اذعان می کنم که چشم و ابرو و عکسهای تبلیغاتی آنچنانی در دوره های قبل تا حدودی این گمنامی و ناشناخته بودن را جبران می کرد اما این دوره انگار مردم خصوصأ جوانها از پدیده "واااای چه کاندیدایی خوشگلی" عبور کرده بودند و تراکت های تبلیغاتی چشم نواز چندان برایش جذابیت نداشت.

نا گفته نماند در این دوره کاندیدای زن محجبه، با شخصیت و متین کم نبودند اما همانها هم ندیدم  هدف عملی و مشخصی به عنوان برنامه تبلیغاتی خود به رای دهندگان ارائه نمایند. خلاصه اینکه هرچند ناپلئون بناپارت معتقد بود همیشه پای یک زن در میان است اما این بار در شورای شهر برازجان انگار  پای هیچ زنی در میان نیست. من یکی که واقعا دلم می خواست محض نشونه خصوصأ برای تلطیف فضا، لااقل یک بانو در شورای شهرمان حضور می داشت اما چه کنیم که به قول شیخ اجل سعدی :

لیکن چه توان کرد که قوَت نتوان کرد / با گردش ایام به بازوی شجاعت
دل در هوست خون شد و جان در طلبت سوخت / با این همه سعدی خجل از ننگ بضاعت

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/148852