کد خبر: 148100 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 تير 1400 - 10:03
۵۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیکی آزاد می‌شوند

اتحادخبر:  مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهرگفت: با تمهیدات انجام شده امسال ۵۰ نفر از زندانیان این استان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک از زندان آزاد می‌شوند.

اتحادخبر:  مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهرگفت: با تمهیدات انجام شده امسال ۵۰ نفر از زندانیان این استان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک از زندان آزاد می‌شوند.

۵۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیکی  آزاد می‌شوند

به گزارش ایرنا؛ رضا مقبلی قرائی روز چهارشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه  افزود: در زمان حاضر نیز ۴۶ نفر از زندانیان استان بوشهر با استفاده از پابند الکترونیکی در خارج از زندان محکومیت خود را می‌گذرانند.

وی بیان کرد: استفاده از پابند الکترونیک بعنوان یک فناوری نوین موجب کاهش جمعیت کیفری و زمینه‌ای برای کمک به خانواده زندانیان است و  از هدف‌ها و اقدام‌های محوری زندان به شمار می‌رود.

 

مقبلی قرائی اضافه کرد: حبس افراد تحت نظارت الکترونیکی موسوم به پابند، بخش مهمی از سند تحول فناورانه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی است که تاکنون اقدام‌های خوب و موثری در این راستا صورت گرفته و این روند بر اساس وظایف با قوت پی‌گیری می‌شود.

وی از مزایای طرح پایند الکترونیک را کاهش آسیب‌های اجتماعی، حضور فرد زندانی در کانون خانواده و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان کرد.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی استان بوشهر ادامه داد: با اجرای طرح پابند الکترونیکی، محکومان به حبس در محدوده جغرافیایی مشخص تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک قرار می‌گیرند و حضور مددجو در خارج از محدوده موجب هشدار این سامانه می‌شود.

وی یادآورشد: در اجرای سیاست‌های تحولی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها سیاست پابند الکترونیک اجرا می‌شود و در این ارتباط مددجویانی که دارای شرایط خاصی هستند از جمله اینکه یک چهارم حبس خود را تحمل و حضور آنها در جامعه برای شهروندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانند حبس خود را به صورت پابند الکترونیک تحمل کنند.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر یادآورشد: استفاده از پابند الکترونیک، مجازات سالمی به شمار می‌رود که فرد می‌تواند ضمن اینکه به معیشت خود رسیدگی کند، تحت نظارت سامانه الکترونیک زندان نیز باشد.

مقبلی قرائی گفت: در راستای اجرای دادرسی الکترونیک که کار جدیدی است هشت اتاق دادرسی تشکیل و تاکنون یک هزار و ۵۲ دادرسی الکترونیک برای زندانیان انجام شده است.

 

شناسایی ۶۳۱ خانوار زندانی در قالب سامانه حمایت

 

مقبلی قرائی گفت: تاکنون ۶۳۱ خانوار زندانی به صورت خود اظهار در سامانه حمایت از زندانیان این استان ثبت نام و به کمیته امداد معرفی شده‌اند.

به گفته مقبلی قرائی براساس تاکید رئیس قوه قضائیه در مجازات باید فقط شخص مجرم مجازات شود و خانواده ایشان بیگناه هستند و نباید متضرر شوند؛ براین اساس خانواده زندانیان همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: براین اساس خانواده زندانیان پس از ثبت نام و بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه از سوی مددکاران انجمن حمایت از زندانیان راستی آزمایی و وسع سنجی و به کنداکتورهای کمیته امداد، بهزیستی و انجمن حمایت وصل و به صورت متمرکز برای آنها شماره حساب تعریف و کمک‌ها را به صورت مستمر، موردی و فاصله ۶ ماهه پرداخت می شود.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر با بیان اینکه از اول سال تاکنون طی پنج نوبت بسته معیشتی در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفته شده است گفت: پارسال۲هزارو۱۰۰بسته معیشتی در اختیار خانواده مددجویان در قالب ۶ مرحله رزمایش کمک مومنانه تقسیم شده است.

۵۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیکی  آزاد می‌شوند

مقبلی قرائی ادامه داد: همچنین با هدف بهره‌مندی از توان و ظرفیت خیران درراستای کمک‌رسانی به زندانیان و خانواده آنها با ۷۹ گروه جهادی شناسنامه‌دار و دارای هویت مشخص تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

وی معرفی ۵۶ خانواده زندانی به بهزیستی، کمک به ۸۰ مورد از خانواده زندانیان آزاد شده، ارائه ۲۰۱ مورد خدمات مشاوره‌ای به خانواده زندانیان، ارائه ۵۸ مورد تسهیلات بانکی به صورت قرض الحسنه و معرفی ۵۳۴ خانواده مددجویان به سازمان‌های مختلف برای دریافت کمک، ارائه ۱۵۱ خدمت فرهنگی به فرزندان دانش‌آموز و دانشجوی زندانیان،اشتغال ۲۷ نفر از همسران مددجویان،  سرکشی از۱۸۰ خانواده زندانی و بازگشت ۱۵۸ زندانی غیر بومی به شهرهای خودشان با کمک کمیته امداد را از جمله دیگر اقدام‌های این سازمان در راستای کمک به خانواده زندانیان عنوان کرد.

 

آزادی ۶۶ زندانی جرائم غیر عمد در استان بوشهر

 

وی در خصوص آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در استان بوشهر گفت: از اول سال تاکنون ۶۶ زندانی جرائم غیر عمد که دارای ۴۸ میلیارد تومان بدهی بودند با پرداخت ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از مبلغ بدهی آنها دراین استان آزاد شدند.

مقبلی قرائی ادامه داد: سال گذشته نیز با همت ستاد دیه،  خیران و گذشت شاکیان زمینه آزادی ۱۴۳ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در استان بوشهر فراهم شد.

وی یادآورشد: مبلغ بدهی این افراد ۷۵میلیارد تومان بود که با پرداخت ۶.۵ میلیارد تومان از محل کمک خیران، تسهیلات آورده زندانیان و گذشت شاکیان تامین و زمینه آزادی آنان فراهم شد.

 

به گفته مقبلی قرائی در زمان حاضر۱۴۴ زندانی جرائم غیرعمد با ۹۵ میلیارد تومان بدهی در انتظار آزادی و بخشش شاکیان هستند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر افزود: سال گذشته ۱۹ نفر از محکومان به قصاص با همکاری شورای حل اختلاف و امسال نیز هفت نفر در استان از چوبه دار نجات یافتند.

مقبلی قرائی یادآورشد: استان بوشهر درزمینه رهایی محکومان به قصاص از چوبه دار رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است.

 

۸۰ درصد محکومان استان بوشهرزیر پوشش اشتغال مولد قرار می‌گیرند

 

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت:  برای ۵۰ درصد از محکومان و مددجویان زندان‌های این استان  اشتغال مولد، هدفمند و پایدار ایجاد شده  و درآمد آنها در اختیار خانواده زندانیان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۸۰ درصد محکومان امسال زیر پوشش اشتغال مولد و پایدار قرار گیرد و در بخش‌های کشاورزی، آبزی پروری، دامپروری و بخش خصوصی و کارگاه‌های موجود در زندان مشغول به کار شوند.

۵۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیکی  آزاد می‌شوند

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: تاکنون برای ۸۷۵ زندانی اشتغال مولد، هدفمند و پایدار در زندان‌های این استان ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر۸۹۴ مددجو در کارگاه‌های حرفه آموزی زندان‌های استان زیر پوشش مهارت‌های مختلف قرار گرفته و برای ۸۰۵ نفر در مهارت‌های مختلف و در بحث اشتغال نشسته و صنایع دستی نیز برای ۶۰۲ نفر کارت مهارت صادر شد.

 

سرقت بیشترین فراوانی جرائم در استان بوشهر

 

مقبلی قرائی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی جمعیت کیفری استان بوشهر گفت: بیشترین آمار فراوانی جرم در استان سرقت و ربودن مال غیر، جرائم مواد مخدر، محکومیت مالی و جرائم علیه اشخاص است.

وی یادآور شد: ۵۵ درصد زندانیان استان بوشهر متاهل، ۹۸ درصد مرد و ۲ درصد زن هستند.

مقبلی قرائی اضافه کرد: در راستای اصلاح و تربیت ، طبقه بندی زندانیان نخستین و مهمترین اولویت در زندان‌ها به شمار می‌رود که تلاش شده این اصل در زندان‌های استان رعایت شود.

وی ادامه داد: افتتاح زندان گناوه و گرفتن زمین در جنوب استان برای احداث زندان در دستور کار است.

مقبلی قرائی گفت: در زمان حاضر پنج زندان و مرکز اقدام تامینی و تربیتی در استان وجود دارد و با توجه به قدمت زندان بوشهر تلاش می‌شود این مجموعه به خارج از شهر منتقل شود.

وی با تاکید بر سیاست احیاگری زندانبانی اسلامی گفت: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در این ارتباط طرح ستاد راهبری شهید لاجوری با عنوان دوباره زندگی را با مشارکت جامعه به معنی خیران، گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها را تعریف کرده و در حوزه اشتغال، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، کتاب و کتابخوانی، ترویج فرهنگ و سیره شهدا و استفاده از ظرفیت هیات‌های مذهبی، ورزش و بهسازی و زیباسازی محیطی زندان‌ها آغاز شده‌است.

مقبلی قرائی افزود:  اعتیاد از جمله علت‌هایی است که موجب تکرار جرم و مهمترین علت در بازگشت زندانیان به زندان شناسایی شده است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/148100