کد خبر: 148069 ، سرويس: استان خوزستان
تاريخ انتشار: 02 تير 1400 - 07:05
نابودی ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های دزفول در خرداد
اتحادخبر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های دزفول در نیمه دوم خردادماه به دلایل مختلف در آتش سوخت و آسیب‌های جبران ناپذیری دید.

اتحادخبر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های دزفول در نیمه دوم خردادماه به دلایل مختلف در آتش سوخت و آسیب‌های جبران ناپذیری دید.

 

به گزارش ایرنا؛رضا قپانچی‌پور افزود: برداشت غیرمجاز چوب درختان جنگلی، تصرف اراضی، تنش‌های طایفه‌ای و بی‌احتیاطی هنگام آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت آتش به جنگل‌ها عوامل آتش سوزی جنگل‌های دزفول هستند که باعث شده پوشش گیاهی که بیشتر آن درختان جنگلی است بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب ببیند.

وی بیشتر این آتش سوزی‌ها را عمدی دانست و افزود: با پایان آتش زدن کاه و کلش مزارع، سرایت آتش به جنگل‌های دزفول نیز کمتر شده که این آمار نشان می‌دهد سرایت آتش از کاه و کلش به جنگل‌ها بسیار بالا است.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: خشکسالی امسال در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده که موجب خشک شدن کف جنگل و گرمای زیاد شده است.

 

وی با بیان اینکه آتش سوزی جنگل‌های دزفول از اواسط خردادماه آغاز شده و به صورت موردی ادامه داشته است، افزود: بیشترین آتش سوزی‌ها مربوط به جنگل‌های زاویه خرسان، عزیب، مشعلی و جنگل‌های جنوب دزفول به عنوان تنها بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری کشور بوده است.

 

کمبود امکانات و نیرو برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها در دزفول


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: طبق استاندار جهانی، به ازای هر یکهزار مترمربع جنگل باید یک محیط بان مستقر شود این در حالی است که منطقه شکار ممنوع هفت تنان با ۱۴ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب با ۶ هزار هکتار فقط از ۶ محیط بان بهره مند هستند.

وی افزود: تنها چهار محیط بان در اداره حفاظت محیط زیست دزفول مستقر است که هنگام گشت زنی شکار و صید و آتش سوزی‌ها از آنها استفاده می‌شود.

قپانچی‌پور اظهارداشت:: تنها امکانات محیط زیست برای مهار آتش سوزی‌های دزفول تعدادی بیل و آتش‌کوب است که با توجه به گستردگی ۲۳۵ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس و تنها بازمانده جنگل‌های جنوب به عنوان جنگل‌های نیمه گرمسیری کشور امکانات ناچیزی است و انتظار می‌رود با همکاری سایر نهادها نسبت به تامین تجهیزات اقدام شود.

 

وی افزود: انتظار می‌رود یک ایستگاه آتش نشانی در محل زاویه‌ها مستقر شود زیرا این منطقه مستعد آتش سوزی است و با اقدام سریع هنگام آتش سوزی از سرایت آن جلوگیری و آتش بهتر کنترل می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: هنگام بروز آتش سوزی در جنگل‌های دزفول نیروهای لازم از طریق فرمانداری، هلال احمر و منابع طبیعی تامین می‌شود که ضمن قدردانی از همکاری‌های صورت گرفته جمع آوری این نیروها هنگام حادثه آتش سوزی زمان بر است و همین امر موجب سرایت بیشتر آتش به جنگل می‌شود.

 

وی افزود: اگر نیروهای محیط زیست افزایش یابند و تجهیزاتی چون دستکش، کلاه و عینک ایمنی، تانکر، کوله‌های آب پاش، پمپ آب و دستگاه دونده فراهم باشد، کنترل آتش در زمان کمتر ممکن می‌شود.

قپانچی‌پور اظهارداشت: از اواسط خردادماه تاکنون(حدود ۲ هفته) ۶ نفر از عوامل آتش سوزی در جنگل‌های دزفول شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند.

شهرستان دزفول با ۲۳۵ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس و جنگل‌های نیمه گرمسیری دومین رتبه از نظر پوشش جنگلی را در استان خوزستان دارد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/148069