کد خبر: 148035 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 01 تير 1400 - 08:44
جهاد کشاورزی بوشهر:
کشاورزان بوشهر مراقب ویروس "روگوز" گوجه فرنگی باشند

اتحادخبر:  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: محصول گوجه فرنگی و فلفل در این استان در معرض تهدید ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (روگوز) قرار دارد، به همین دلیل کشاورزان این استان باید به شدت مراقب محصولات خود باشند.

اتحادخبر:  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: محصول گوجه فرنگی و فلفل در این استان در معرض تهدید ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (روگوز) قرار دارد، به همین دلیل کشاورزان این استان باید به شدت مراقب محصولات خود باشند.

کشاورزان بوشهر مراقب ویروس "روگوز" گوجه فرنگی باشند

به گزارش ایرنا؛ احمد سبحانی  افزود: هرچند تاکنون این بیماری ویروسی به عنوان قرنطینه خارجی است و در کشور دیده نشده اما با توجه به اینکه مزارع گوجه فرنگی کشورهای همسایه از جمله ترکیه در سال ۲۰۲۰ به این ویروس آلوده شدند باید از ورود و شیوع این ویروس در کشور پیشگیری کرد.

وی بیان کرد: ویروس روگوز ابتدا از سال ۲۰۱۵ در گلخانه‌های کشور اردن و فلسطین مشاهده شد و پس از آن در اروپا و آمریکا و در سال زراعی گذشته نیز در ترکیه به صورت گسترده و در عربستان سعودی هم مشاهده و گزارش شده‌است. 

 

سبحانی اضافه کرد: بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی با خسارت زایی بسیار بالا است و در صورت هرگونه غفلتی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی امکان همه‌گیری، انتشار سریع در فضای گلخانه و فضای باز را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گوجه کاران باید بدانند راه ورود این ویروس از طریق بذرهای آلوده است به همین دلیل باید از مصرف بذرهای بدون هویت بپرهیزند و با دریافت گواهی سلامت از سالم بودن بذر مورد استفاده مطمئن شوند.

به گفته سبحانی، انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کند.

 

وی در باره نشانه‌های این بیماری روی میوه، برگ، گل و ساقه گفت: ویروس رگوز موجب چروکیدگی، قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و روی برگ‌ها نیز منجر به ایجاد تاول‌های شدید شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده و لکه‌های سوختگی به شکل موازئیکی روی آن را می‌پوشاند.

 

سبحانی یادآور شد: رگوز موجب پژمردگی گل نیز می‌شود و با قهوه‌ای شدن دُم میوه (حالت سوختگی) میوه بازارپسندی خود را از دست می‌دهد؛ همچنین روی ساقه نیز علائم سوختگی و نکروز ایجاد کرده و عملکرد بوته‌های آلوده را به شدت کاهش می‌دهد.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: درصورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک در زمان آیش که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این ویروس در خاک تا فصل کشت بعدی باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه تاکنون ویروس رگوز در کشور وارد نشده کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک موضوع را به کارشناسان امر انعکاس داده تا پس از شناسایی درصورت اثبات آلودگی، در راستای پیگشیری از شیوع و همه گیری این ویروس کانون آلودگی را معدوم کنند.

سبحانی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور در فصل‌های مختلف سال اقدام به تولید نشاء و واردات بذر می‌کند در همین راستا نیاز است همه حلقه‌های تولید یک محصول عاری از ویروس باشد.

 

 سبحانی گفت: همچنین بیماری شانکر باکتریایی در زمان حاضر در قرنطینه داخلی است به این معنی که در برخی مناطق کشور از جمله جنوب استان فارس وجود دارد و تهدیدی برای محصول گوجه فرنگی است.

 

سبحانی اضافه کرد: به دلیل شباهت این بیماری باکتریایی با نوعی بیماری قارچی ممکن است تولیدکنندگان را  دچار اشتباه کند به همین دلیل تولید کنندگان هر گونه علائم ناشی از بیماری را به کارشناسان کشاورزی اطلاع دهند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: این بیماری باکتریایی از طریق بذر، بوته و آبیاری منتقل می‌شود و پژمردگی، سوختگی سطح برگ، انسداد آوندها از جمله نشانه‌های این بیماری است.

وی تاکید کرد: در صورت گزارش به موقع کارشناسان امکان شناسایی و انجام عملیات کنترلی را دارند.

 

آموزش کشاورزان برای پیشگیری از بروز خسارت ضروری است

 

به گفته سبحانی تلاش شده با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان از شیوع این بیماری‌های با خسارت زایی بالا پیشگیری شود با توجه به اینکه هیچ راه مبارزه شیمیایی برای مقابله با این بیماری‌ها وجود ندارد در همین راستا تامین نشاء از مراکز معتبر همراه با داشتن گواهی سلامت ضروری است.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ هکتار گلخانه تولید نشاء در استان بوشهر وجود دارد که سالانه ۱.۲ میلیارد اصله نشاء تولید می‌کنند.

سبحانی برضرورت استفاده از بذرهای دارای گواهی سلامت و خودداری از مصرف بذرهای قاچاق برای تولید نشاء سالم و تامین نشاء از مراکز معتبر از سوی کشاورزان تاکید کرد.

 

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیماری‌ ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی و شانکر باکتریایی یاعث خسارت به بوته گیاه و تولید و کیفیت محصول را کاهش می‌دهد.

استان بوشهر از تولید کنندگان مهم محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور به شمار می‌رود که سالانه در سطح ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در این استان تولید می‌شود که سال گذشته از این میزان ۲۳۰ هزار تن صادر شد.

با توجه به اینکه کشت غالب استان بوشهر گوجه فرنگی خارج از فصل است در زمان حاضر هشت تا ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بخش تولید این محصول مشغول به کار هستند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/148035