کد خبر: 147820 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 خرداد 1400 - 09:30
محمدرضا موذن ورزشکار سوارکار دشتستانی در گفتگو با اتحاد خبر:
وحدتیه قطب سوارکاری استان بوشهر است/ مسئولین ورزش سوارکاری را حمایت کنند / آرزوی شرکت در مسابقات بین المللی سوارکاری

اتحاد خبر - ساناز دانشگر: محمدرضا موذن ورزشکار سوارکاری است. وی متولد شهر وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان است. او ۱۰ سال است که ورزش اسب سواری را به صورت حرفه ای انجام می دهد  که در گفتگوی با خبرنگار اتحاد خبر به مقام های کشوری، باشگاه سوارکاری و پرورش اسب، انتقاد از مسئولین، آرزوی ورزشی و ... می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم...

اتحاد خبر - ساناز دانشگر: محمدرضا موذن ورزشکار سوارکاری است. وی متولد شهر وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان است. او ۱۰ سال است که ورزش اسب سواری را به صورت حرفه ای انجام می دهد  که در گفتگوی با خبرنگار اتحاد خبر به مقام های کشوری، باشگاه سوارکاری و پرورش اسب، انتقاد از مسئولین، آرزوی ورزشی و ... می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم.



شروع حرفه ای سوارکاری/ وحدتیه قطب سوارکاری استان بوشهر است
سوار کار با سابقه از دیار شهر وحدتیه شروع ورزشی اش را اینگونه بیان می کند: حدود ۱۰ سال است در زمینه سوارکاری  فعالیت دارم. اسب واقعا حیوان نجیب و جذابی است. اغلب مردم وحدتیه اسب دارند و علاقه مند به ورزش سوارکاری هستند. شهر وحدتیه قطب سوارکاری در استان بوشهر است. دوستانم که اسب داشتند باعث شدند کم کم به این ورزش علاقه مند شوم. در حال حاضر باشگاه اسب سواری ام نرسیده به پلیس راه دالکی است که خوشبختانه این ورزش علاقه مندان زیادی دارد.

ورزشی بالاتر از سوارکاری نیست
محمدرضا موذن در ادامه با اشاره به ورزش سوارکاری می گوید: یکی از مشوقان من در زمینه سوارکاری آقای کرمی بود که سابقه بیشتری از من دارد. با رفت و آمدهایی که داشتیم به من اصرار کرد وارد زمینه سوارکاری شوم. اوایل به شکل تفریحی این ورزش را انجام می دادم ولی بعدها به شکل حرفه ای به آن پرداختم. هر شخصی به اسب نزدیک شود و با آن خو بگیرد دیگر نمی تواند آن را رها کند. از نظر من ورزشی بالاتر ار سوارکاری نیست.  



ورزشی که مسکن دردم شد
وی ادامه می دهد: من دیسک کمر داشتم که سه بار مجبور شدم عمل دیسک کمر انجام بدهم. شش سال هیچ حرکتی نداشتم و خانه نشین شده بودم. توانایی کاری نداشتم که بعد از اینکه به ورزش اسب سواری روی آوردم باعث شد که ۱۰ سال است دردم را فراموش کنم.  اسب سواری مادر تمام ورزش ها است. زمانی که شما بر اسب سوار می شوید و شروع به حرکت می کنید  عضلات نوک انگشت پا تا پشت گردنتان درگیر می شوند. سوارکاری ورزش کاملی است.

وعده های کمکی که هیچگاه محقق شد
این سوار کار قهرمان در خصوص مشکلات این رشته ورزشی می گوید: مشکلات ما بسیار زیاد است. چند بار به اداره ورزش و جوانان دشتستان مراجعه کرده ام ولی هیچ حمایتی از ما نشده تا الان بارها اسپانسر بوده ام و چند مسابقه در شهر وحدتیه برگزار کرده ام که از سراسر کشور استقبال و در آن شرکت کرده اند. متاسفانه دریغ از یک هزارتومانی که کسی بخواهد کمک کند. درخواست کمک کرده ایم که گفته اند مقداری به شما کمک می کنیم که این وعده هیچگاه محقق نشد.



سختی های بردن یک اسب به مسابقه
وی در ادامه دغدغه ها و مشکلات سوارکاران می گوید: هزینه اسب بسیار بالا است و باید یک حامی و پشتوانه داشته باشیم. چندین بار اداره ورزش و جوانان دشتستان مراجعه کردم . برای بردن یک اسب به مسابقه و مقام آوری آن سختی های زیادی را باید متحمل شد. اولین بار که اسبم در مسابقات کشوری اول شد به حضور رئیس اداره ورزش و جوانان دشتستان رفتم و درخواست کمک کردم. حداقل حمایتی که این اداره می توانست کند نصب یک بنر با عنوان مقام آوری که داشته ایم تا مردم دشتستان بدانند رشته اسب سواری وجود دارد و افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. مسابقات کشوری بسیار هزینه بر است. پانسیون (نگهداری با غذا و مربی که با اسب کار می کند) یک اسب به طور معمولی در یزد که در حال حاضر دو اسبم در آنجا کار می کنند ماهی چهار میلیون است. صرفا بخاطر علاقه ای که دارم. هزینه های مالی را پذیرفته ام.

اگر حامی داشتم اسبم را به مسابقات بین المللی می فرستادم
موذن سوارکار دشتستانی با تاکید به اینکه هزینه حضور یک اسب در مسابقه بالا است و حمایت کننده ای وجود ندارد می گوید: امروز باید اسبم در مسابقات بین المللی تهران شرکت می کرد ولی هر چه قدر تلاش کردم تا کمک و حمایتی جذب کنم نشد. یک اسب برای مسابقه در تهران دو ماه آنجا است که در این مدت تقریبا ماهی ۲۵ میلیون هزینه ‌دارد. یه روز قبل از مسابقه اسب سواری باید به اسب دارو مجاز زد. زمانی که اسب مقام اول تا سوم را کسب می کند وسط میدان گیت دامپزشکی است که اسب را به آنجا می برند و  از آن آزمایش خون و ادرار می گیرند. آزمایش را به خارج می فرستند که اگر شما داروی غیرمجاز استفاده کرده باشید مبلغ بالایی جریمه می شوید و هفته ها اسب و سوارکار محروم می شوند.‌ داروهای مجاز باعث تقویت اسب می شود.



شرکت در مسابقات سوارکاری در دو سال اخیر
این ورزشکار به مدت دو سال است که در مسابقات کشوری شرکت می کند. وی در خصوص اسب های خود می گوید: به طور مثال اسب هایم  آرتمیس دشتستان و پرسپولیس دشتستان این نام ها با اختیار ما نیست زمانی که متولد می شود و قرار است برای او شناسنامه بگیریم. هر اسبی نمی تواند در مسابقات کشوری شرکت کند. اسب شرکت کننده باید شجره نامه مشخصی داشته باشد. خون اسب را به آلمان می فرستند و آزمایش می شود. فدراسیون اسب سواری ایران لیستی  از حروف دارد که در سال ۲۰۲۱ که هستیم. از اول تا پایان سال باید اول هر اسم حروف پ باشد.  

سه مقام کشوری در رشته سوارکاری/ مقام آوری یاربانو و آرتمیس دشتستان در مسابقات
موذن سوارکاری که ۱۰ سال است سوارکاری و پرورش اسب دارد در خصوص اسب های مسابقه ای خود اینگونه می گوید: اسب باور سالار چند سال در مسابقات بومی شرکت می کرد و مقام می آورد. اسب یاربانو سال ۹۹ یک مقام کشوری در خوزستان آورد. تصمیم گرفتم اسب هایم را خودم پرورش بدهم. سال گذشته آرتمیس و  پرسپولیس که بچه بودند را خریداری کردم و شش ماه هر روز بدون استثنا ۵ صبح اسب را آماده می کردم و یک ساعت و نیم با آن تمرین می کردم. دو مربی از گنبد کاووس و یاسوج داشتم که برنامه از آن ها می گرفتم. الهی شکر زحماتم نتیجه داد و آرتمیس را که خودم پرورش داده بودم با وجود که پایش درد آمد در مسابقه مقام سوم را آورد. اولین بار در مسابقات شرکت کرد و در کشور سوم شد. سه مقام کشوری که دو مقام سوم و یک مقام اول در کشور کسب کرده ام.



باور سالار سال ۹۹ قهرمان کشور شد
وی در ادامه می گوید: اسب دیگرم باور سالار قبل تر با سوارکاران دیگر مسابقه داده بود و در سال ۹۹ که خودم سوارکار بودم مقام اول کشوری را کسب کرد. اغلب سوارکارها در کشور از گنبد کاووس، آق قلا، بندر ترکمن، یزد و چند نفر از بروجرد و خوزستان شرکت می کنند.
 
در حال گذراندن کلاس های مربی گری
موذن درباره مربی گری می گوید: در حال حاضر چند استاد از فدراسیون در دانشگاه عالیشهر آموزش مربی گری اسب سواری می دهند که اگر خدا کمک کند مدرک مربی گری  را بگیرم. در حال حاضر کسی را در دشتستان نداریم که مدرک مربی گری سوارکاری داشته باشد. یک سال است که من و دوستم آقای کرمی برای آموزش می رویم. پنج دوره از کلاس های آموزشی را گذرانده ایم که به دلیل کرونا امتحاناتمان عقب افتاده است.


 


اسب ها محبت را درک می کنند
سوارکار با سابقه دشتستانی در خصوص اسب و سوارکاری می گوید: باشگاه سوارکاری ام از سال ۹۰ تاسیس شد. در این سال ها مردم دشتستان بخصوص شهر وحدتیه استقبال خوبی از این ورزش کرده اند. هر کسی یک بار به سوی این ورزش بیاید علاقه مند می شود. اسب خلق و خوی انسان را دارد وقتی محبتش می کنی کاملا درک می کند. زمانی که من مالک یک اسب هستم و برای مسابقه می روم یک روز قبل مسابقه مربی اجازه نزدیک شدن به اسب را نمی دهد به دلیل اینکه استرس روز مسابقه را می گیری و اگر به او نزدیک شوم استرس را به اسب نیز انتقال می دهم.   

خاطره شیرین با غزال دشتستان
این سوارکار به خاطره ی احساسی یکی ازسب های خود می پردازد و می گوید: اسبی در یاسوج دارم با نام غزال دشتستان که در مسابقات یاسوج اول شد. این اسب خیلی هیجان دارد و چند نفر نمی توانند آن را بگیرند. وقتی اول شد روی سکو نشسته بودم و متوجه شدم چند نفره نمی توانند آن را بگیرند چون آرام و قرار نداشت. اسب وقتی قهرمان می شود دقیقا متوجه می شود و شور و شوق و هیجان عجیبی می گیرد. از ۲۰۰ متری صدایش کردم  غزال در جمعیت دو هزار نفره ایستاد و گوش میداد و به دنبال صدا بود.  چند باری صدایش کردم و به سمت او رفتم که با دیدن من به سمت من آمد و بغلش کردم سرش را روی شانه ام گذاشت تا ببوسمش و جلوی مردم آرام گرفت.  



آرزوی شرکت در مسابقات بین المللی سوارکاری و کسب مقام
موذن به آرزوی ورزشی اش اشاره ای دارد و می گوید: تنها آرزوی ورزشی ام این است که اسب هایم در رقابت های خارج از کشور ببرم و مقام کسب کنم که این نیازمند حمایت مسئولین است. احتمال زیاد مسابقه بین المللی در کیش برگزار می شود که از کل دنیا در این مسابقه شرکت می کنند. دوست دارم شرکت کنم و افتخاری برای شهرم و دشتستان بیاورم.
 
آمادگی برگزاری همایش اسب و سوارکاری
وی به آینده خوب سوارکاری در دستستان می پردازد و می گوید: اگر مسئولین حمایت کنند آینده ورزش سوارکاری در دشتستان بسیار خوب است ولی متاسفانه اداره ورزش و جوانان دشتستان حمایت نمی کند و بیشتر بودجه ورزش را صرف چند باشگاه مخصوص می کند. در حالی که اسب سواری رشته ای است که اگر دو حامی داشته باشم یک همایش زیبایی کشوری در برازجان برگزار کنم که از سراسر ایران اسب هایشان را شرکت دهند که زن و مرد دشتستانی هر ورزشی را کنار گذاشته و به سمت اسب سواری بیاید چون واقعا اسب سواری ورزی است که دو ساعت در کنار یک اسب که می روید اگر بزرگ ترین مشکل را در زندگی داشته باشی فراموش می کنید.



بالاترین آرامش را در کنار اسب دارم
موذن به حس و حال خوب سوارکاری اینچنین می گوید:  وقتی در کنار اسب هستم بالاترین آرامش را دارم و هیچ لذتی برایم بالاتر از آن نیست. با وجود اینکه هزینه اسب ها بالا است ولی ارزش آن را دارد. الان کورس بانوان در وحدتیه داریم. بانوان علاقه مند به رشته اسب سواری زیاد داریم که شرایط حضور برایشان ممکن نیست. یکسال است که آقای نیکنام عضو شورای برازجان را به عنوان رئیس هیئت سوارکاری دشتستان معرفی کرده اند که کار خاصی برایمان انجام نداده اند.

علاقه مندان به سوارکاری به باشگاه مراجعه کنند
موذن در توصیه به افراد علاقه مند به سوارکاری می گوید: توصیه می کنم هر کس علاقه مند به ورزش سوارکاری است به ما مراجعه کند چون هر کسی تا به الان نزدیک اسب شده است شیفته این ورزش شده و افرادی که عاشق این ورزش هستند برای آموزش به باشگاه ما می آیند. این ورزش کمی حمایت شود و در سطح دشتستان تبلیغاتی شود که مردم آگاه شوند که چنین ورزشی وجود دارد پیشرفت آن خیلی بیشتر خواهد شد.



مسئولین ورزش سوارکاری را حمایت کنند
موذن خطاب به مسئولین دشتستانی می گوید: مسئولین ورزش سوارکاری را حمایت کنند. معمولا افرادی که به دنبال سوارکاری می روند عاشق این ورزش هستند. اسب حیوانی است که وابستگی عجیبی دارد. با این پتانسیل و علاقه مندان در دشتستان حیف است. بقیه شهرستان ها گناوه و دیلم از لحاظ کمک مالی و تبلیغات و بهایی که به این ورزش می دهند بالاتر از ما هستند.

قوانین سخت مسابقات سوارکاری
موذن در خصوص قانون مسابقه می گوید: به طور کلی وزن سوارکار در مسابقات کشوری باید زیر ۵۵ کیلو باشد. به طور مثال اگر اسبی هزار و ۴۰۰ متر مسافت را یک دقیقه و ۳۸ ثانیه رفته و اسب دیگری یک دقیقه و ۴۰ ثانیه رفته  اگر  زمان آن کمتر باشد در کورس بعدی که دو اسب کنار هم قرار می گیرند وزن اسب را با هم یکسان می کنند. به اسب شما یک کیلو قدرت اضافه می دهند تا اسب ها هم وزن شوند. هر اسب جلیقه ای دارد که قبل مسابقه وزن کشی می شوند که اگر وزن کم دارد به آن وزنه می دهد. زمانی که اسب نیز قهرمان می شود اسب  دوباره باید روی وزنه برود تا وزن اول مسابقه و پایان مسابقه یکسان باشد تا مقام شما را اعلام کنند. 


صحبت پایانی
وی ضمن تشکر از همه افرادی که تا به امروز در کنار او بوده و مشوق و حامی اش بوده اند می گوید: از شما که زحمت این گفتگو را کشیده اید تشکر می کنم. هیچ کس تا به الان نبود که یک سوالی از ما کند که کیلومترها راه برای مسابقات می روید چه می شود. همین که شما محبت کردید و زحمت کشیده اید  تشکر می کنم.








لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/147820