امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 25 خرداد 1400 - 08:10

اتحادخبر : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی بهره برداری و عملیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در این استان با ۲۰۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

اتحادخبر : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی بهره برداری و عملیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در این استان با ۲۰۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

 

بهره برداری و عملیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد

 

به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری  به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: این میزان اعتبار شامل  ۱۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش خصوصی تامین شده است.

وی با بیان اینکه هفته بزرگداشت جهاد کشاورزی از  ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه است یادآورشد: از مجموع این طرح‌ها ۶ طرح آب و خاک در استان افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح صنایع تبدیلی و دام و طیور در استان اجرا می‌شود.

منوچهری اضافه کرد: با اجرا و بهره برداری از این طرح‌های کشاورزی ۵۹ فرصت شغلی در استان بوشهر ایجاد می‌شود.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بزرگترین طرح تحول کشاورزی کشور در استان بوشهر با عنوان طرح نخلستان هزینه شده است.

منوچهری یادآورشد: نخلداری بعنوان یکی از شغل‌های مهم، سنتی و پایدار استان بوشهربه شمار می‌رود که تلاش شده با اجرای طرح نخلستان و احیا، اصلاح، جایگزینی و نوسازی باغ‌ها تولید را متحول و باغداری را اقتصادی کرد.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات مالی اما طرح تحول نخلستان با همت دولت تدبیر و امید چهار سال پیش بعنوان بزرگترین طرح آبیاری زهکشی باغات کشور در استان در سطح ۱۵ هزار هکتار کلید خورد.

 

منوچهری اضافه کرد: در زمان حاضر این طرح مهم در سطح ۲هزار و۵۷۰ هکتار در حال اجراست و تاکنون کار  شبکه‌های آبیاری با لوله گذاری۲۵۰ کیلومتر در فازهای مختلف به پایان رسیده و همچنین آبیاری تحت فشار داخل باغ در سطح ۵۰۰ هکتار در حال انجام است.

 

وی بیان کرد: همچنین کار ایستگاه پمپاژ مربوط به وزارت نیرو با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و امید می‌رود تا یک ماه آینده با دستور استاندار آب وارد شبکه آبیاری سعدآباد شود و این شروعی برای اجرای ۳۴ هزار هکتار طرح کشاورزی در نخیلات استان باشد.

منوچهری با اشاره به وضعیت نامناسب آبیاری در منطقه اهرم استان بوشهر گفت: در زمان حاضر مطالعاتی برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات اهرم آغاز و اعتبارات مناسبی برای مطالعه این طرح پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: سد خائیز در آستانه بهره برداری است و  انتظار می‌رود با بهره برداری از این سد بتوان شبکه آبیاری اهرم که سه هزار هکتار است را طراحی و اجرا کرد.

منوچهری اضافه کرد: باتوجه به کاهش کیفیت و شور شدن آب‌های زیرزمینی و کاهش کمی و کیفی آب‌های سطحی اجرای طرح تحول در منطقه اهرم از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر ضروری است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر در سه گروه محصولی نخیلات، محصولات خارج از فصل و شیلات وضعیت تولید مناسب و دارای رتبه های کشوری است گفت: در زمان حاضر سطح زیر کشت نخیلات این استان ۳۴ هزار هکتار است و سالانه ۱۶۵هزار تن محصول خرما معادل ۱۳.۷ درصد تولید کشور در استان تولید می‌شود.

بهره برداری و عمیلیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد

منوچهری یادآور شد: ۲ رقم مهم کبکاب و زاهدی از واریته های غالب خرما در استان بوشهر است که نشان جغرافیایی آنها مربوط به این استان است.

 

تولید ۹۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان بوشهر

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۹۰۰ هزار تن محصول در سطح ۲۲هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان از جمله گوجه فرنگی، کدو و بادمجان تولید و به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد کل سبزی و صیفی تولیدی در استان بوشهرزیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری و به صورت نشاء کاشته می‌شود و از نظر بهره وری و کیفیت محصول قابل توجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همچنین در زمان حاضر شمار گلخانه‌های استان بوشهر از سال۱۲۵ هکتار در سال ۹۵ امروز به ۴۳۰ هکتار افزایش یافته است.

منوچهری اضافه کرد: باتوجه به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تبدیل کشت‌های غالب از فضای باز به کنترل شده و گلخانه‌ای برای توسعه این میزان گلخانه در استان بوشهر در هشت سال گذشته ۴۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌است.

بهره برداری و عمیلیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این گلخانه‌ها در استان بوشهر سالانه ۹۳ هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید و شمار شاغلان در این واحدها نیز از ۸۷۰ نفر به چهار هزار و ۲۸۰ نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تولید محصول خارج از فصل، کاهش هزینه تولید نسبت به کشت در فضای باز، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب، بذر، کود، سموم، بکارگیری روش کشت هیدروپونیک، کنترل بیماری‌ها، آفات، آلودگی‌های احتمالی، اشتغال‌زایی، استفاده از زمین‌هایی که کشت باز در آنها امکان پذیر نیست از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای عنوان کرد.

 

تولید ۱.۲میلیارد قطعه نشای سبزی و صیفی در استان بوشهر

 

منوچهری با بیان اینکه در زمان حاضربیشترین نشای سبزی و صیفی کشور در گلخانه‌های استان بوشهر تولید می‌شود گفت: با ورود نخستین دستگاه اتوماتیک تولید نشای سبزی و صیفی در استان بوشهر و توسعه آن امروز حدود ۱.۲ میلیارد قطعه در استان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: از این میزان نشای تولیدی در استان بوشهر ۵۰۰ میلیون قطعه برای مصرف داخلی و مابقی آن در زمان‌های مختلف به استان‌های دیگر کشور ارسال می‌شود.

به گفته منوچهری در زمان حاضر ۷۰ درصد محصولات گلخانه‌ای استان بوشهر به صورت قراردادی انجام و بیشتر این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

 

سرمایه گذاری ۱۱۵ میلیارد تومانی در بخش ارتقای ضریب مکانیزاسیون

 

برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون با عاملیت بانک کشاورزی به منظور  نوسازی و تقویت ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد شد و باتوجه به رصد انجام شده امروز مکانیزاسیون در استان بوشهر دوران طلایی خود را طی می‌کند.

بهره برداری و عمیلیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد

به گفته منوچهری در راستای افزایش بهره وری، با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیارد تومانی با مشارکت بخش خصوصی ضریب مکانیزاسیون از ۷۸ صدم اسب بخار در هکتار در سال ۹۲ به ۱.۵۲ درصد افزایش یافته است.

 

اجرای ۱۵هزار و ۵۴۳ هکتار آبیاری تحت فشار در استان بوشهر

 

وی گفت: با توجه به تاثیر منفی شدید خشکسالی‌های متوالی ۲ دهه گذشته بر منابع آب و کشاورزی استان بوشهر، برنامه تغییر شیوه‌های آبیاری باغ‌ها و مزارع به عنوان سیاست راهبردی در دستور کار قرار گرفت و در دولت تدبیر و امید این طرح در سطح ۱۵ هزار و ۵۴۳ هکتار از اراضی استان بوشهر اجرا شد.

بهره برداری و عمیلیات اجرایی هشت طرح کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد تا سال ۹۲، ۲۲هزار و ۸۴۸ هکتار از مزارع و باغ‌های این استان به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز بود که با توجه به سرمایه گذاری انجام شده امروز این آمار به ۳۸ هزار و ۳۹۱ هکتار افزایش یافته است.

 

افزایش ۱۱ درصدی تولید محصولات کشاورزی در استان بوشهر 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرچند تغییر اقلیم، کاهش میزان بارندگی، پراکنش نامناسب و بروز خشکسالی در ۲ دهه اخیر تاثیر بسزایی در امر کشاورزی استان داشته اما با مجموع اقدام‌های انجام شده امروز میزان تولیدات بخش کشاورزی از یک میلیون و ۴۲۴ هزار تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ۵۸۴ هزار تن افزایش یافته است.

منوچهری با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت به عنوان یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: اجرای این طرح نقشی مهم در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد.

وی در باره افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: با وجود همه  مشکلات و تنگناها اما افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم از ۲هزار و ۵۰۰ در سال‌های گذشته به پنج هزار تومان در سال جاری گامی مهم و موثیر از سوی دولت است که باعث امیدواری و رغبت گندم‌کاران به کشت این محصول استراتژیک و تحویل آن به دولت شده‌است.

منوچهری با بیان اینکه استان بوشهر ۳۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۳۹ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار بهره‌بردار در زیربخش‌های مختلف حوزه کشاورزی دارد گفت: ۹۲ درصد تولیدات کشاورزی این استان آبی و هشت درصد به صورت دیم است که این سیمای کشاورزی اهمیت منابع آبی را در این استان نشان میدهد.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...