امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 خرداد 1400 - 17:11

اتحاد خبر _ بهرام نکیسا :نوشتن در باره شخصیت کم نظیر زنده یاد شهید حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی پور مشکل است. او را می توان نماد آنانی دانستند که خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه احزاب آیه ۲۳ ، در باره ویژگی آنان چنین می فرماید:«مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا »...

بهرام نکیسا

نوشتن در باره شخصیت کم نظیر زنده یاد شهید حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی پور مشکل است. او را می توان نماد آنانی دانستند که خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه احزاب آیه ۲۳ ، در باره ویژگی آنان چنین می فرماید:
«مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا »
"در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند".
زنده یاد آقای سید علی اکبر محتشمی پور از محدود یاران دوران غربت امام خمینی در تبعید و دوران مبارزه بود که بعد از رحلت امام نیز همواره در هر زمان و مکان در تلاش بود تا مشی و روش و اندیشه های امام خمینی ترویج و فراموش نگردد .




بوی امام ، ایثار ، شهدا ، مبارزه ، غربت ، مردم و بوی مجاهدت می داد . عشق به اسلام و اهلبیت داشت . مقاوم ، صبور، مهربان و متواضع بود . سرشار از ادب و متانتی بود که ریشه در اصالتی دیر پا با سرچشمه فرهنگ و اخلاق محمدی (ص) داشت.
 حضور ایشان در چندین سال اخیر بعد از انقلاب بدنبال ‌هجرتش به نجف اشراف و اختیار نمودن مجاورت بارگاه ملکوتی امام اول شعیان حضرت علی علیه السلام و اقدام به مجاهدت و فعالیت برای تامین امنیت ، ترویج اندیشه های امام خمینی و احیاء راهپیمائی بزرگ روز اربعین گواه این  است که ایشان هرگز از ادامه راه و هدفی که امام خمینی ترسیم نموده است خسته و غافل نگردیده بودند .
این سید مجاهد معتقد بود که در این چند صبای زندگانی نباید بی تاثیر ، بی خاصیت و راکد بود . ظواهر و موانع دنیا و روزگار ، نامهربانی ها و کم لطفی ها هرگز او را جذب ، خسته و نا امید ننمود تا از راه و هدفش باز ماند . زندگی جاری و مفید بر اساس اعتقادات و آموخته از امام خمینی را دوست می داشت .  همواره سعی می نمود و تلاش داشت تا گفتمان امام خمینی که گفتمان مردم ، گفتمان دفاع از مظلومین و محرومین و مستضعفین بود فراموش نگردد . گفتمانی که تا حدودی به بهانه هائی توسط برخی از خواص فراموش گردید و بدلیل فراموشی همین گفتمان نیز هزینه هائی برای کشور و جمهوری اسلامی شاهدیم که ایجاد گردیده است . اما او همواره در پی زنده نگاه داشتن آن گفتمان مردمی امام  بود ولی! ....،  اودژ مستحکم دفاع از اندیشه های امام خمینی بود . پیام تسلیت مقام معظم رهبری بمناسبت عروج آن عزیزگواه شخصیت مجاهد و فداکار آن بزرگوار است .
ایشان با حضور مجدد خود در شهر مقدس نجف اشراف و در جوار بارگاه ملکوتی امام علی ابن ابی طالب علیه السلام ، با روشن نمودن چراغ  ، علمی ، معرفتی ، عرفانی و سیاسی مکتب امام خمینی مجاهدت جدیدی را با همراهی فرزندان یادگار امام خمینی و حمایت های رهبری معظم انقلاب جهت ترویج اندیشه های بی نظیر بنیانگذار جمهوری اسلامی آغاز نموده بود. امید که این چراغ فروزان و این مسیری را که وی هموار نموده هرگز خاموش و مسدود نگردد .
امام خمینی در باره شخصیت زنده یاد محتشمی پور به زیبائی و حقیقت فرموده است :
" جناب حجت‏الاسلام آقای محتشمی ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ از دوستان قدیمی من و فردی متدین، متعهد و مبارز است که با هوش سیاسی ‏ای که دارد همیشه خدمتگزاری خوب برای اسلام و ایران بوده است" .





شخصیتی هوشمند ، وطن پرست و آینده نگر و مردمی بود . ظرفیت قوی دیپلماتیک و فرهنگی ایشان طی سه دهه گذشته شدیداً مغفول ماند . او براساس دکترین و اندیشه های امام خمینی که بر گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) است دیپلماتی متفاوت و چند وجهی بود .
شاید همین وجه پنهان ظرفیت بسیار بالای دیپلماتیک ایشان که به شدت حساب شده و مرموز طی سالهای گذشته توسط افرادی همواره تحت الشعاع وجه انقلابی و اصلاح طلبانه او نادیده گرفته می شد ، بوده که جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امورخارجه کشورمان اکنون ؛ اما دور ! در پیامی جامع آن هم به مناسبت درگذشت آن انسان بزرگ چنین به تجلیل از ایشان پرداخته است:
" خبر رحلت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور مبارز و مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی و از یاوران و همراهان  باوفای حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) و از دولتمردان و سفرای برجسته نظام جمهوری اسلامی و همکار و دوست عزیزمان در دستگاه دیپلماسی مقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و در ایام سالگرد ارتحال مرشد و مرادش رهبر کبیر انقلاب اسلامی موجب تاثر و تالم اینجانب گردید.
مرحوم محتشمی پور از چهره های برجسته و مبارز خستگی ناپذیر در جریان نهضت و انقلاب اسلامی بود که افتخار شاگردی و همراهی با حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشت و رنج زندان و تبعید از سوی رژیم ستمشاهی از ایران عزیز را به جان خرید و همچنین نقش برجسته ای در شکل گیری شجره طیبه مقاومت اسلامی در لبنان و حمایت از آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف داشت. حضور فعال و بی بدیل ایشان در عرصه دیپلماسی کشور به خصوص در جبهه مقاومت و مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی ماندگار است که در این راه تا مرز شهادت از سوی تروریست های صهیونیست پیش رفت و به مقام جانبازی نائل آمد.
اینجانب ضایعه فقدان آن‌ مجاهد نستوه و فرزانه را به خاندان محترم محتشمی پور، دوستان و یاران ایشان در ایران اسلامی و جبهه مقاومت تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحیم برای ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای روح آن مجاهد فی سبیل الله غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با جدش حضرت سید الشهدا (ع) مسئلت می نمایم".
همانگونه که در آغاز این نوشتار بیان گردید نوشتن در باره انسانی که بیش از شش دهه از عمر شریفش  را در کنار و همراهی با راه و اندیشه امام خمینی صرف اعتلای اسلام و ایران نموده است کار آسانی نمی باشد و فرصتی بیش از این زمان نیازمند است . و ای کاش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در کنار فعالیت ارزشمندی که در باره امام عزیز می نمایند نسبت معرفی و بزرگداشت  اصحاب ، یاران و اعضاء دفتر و  اهل بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی البته در دوران حیاتشان مساعدت می نمود تا نسل جدید در زمان حیات آن عزیزان همراه با بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران نهضت اسلامی بیشتر آشنا گردند نه هنگامی که با صد افسوس دیگر در میان ما نیستند .
این یادداشت را با ذکر خاطره ای از آقای محتشمی پور بپایان می رسانم .
روز با دوستی که او نیز همچون خودم دانش آموخته حقوق بین الملل می باشد در دفتر حمایت از انتفاضه مردم فلسطین در باب پر بار تر شدن برنامه های دفتر حمایت از انتفاضه مردم فلسطین با آقای سید علی اکبر محتشمی پور دیدار و مذاکره داشتیم  . دوستم از ایشان سوال فرمود . حاج آقا فکر نمی کنید که مطرح نمودن آن نظر امام که اسرائیل باید از صحنه جهان محو شود موجب آن می گردد که اسرائیل در راستای اقدام پیشگیرانه ، اقدام به حمله نظامی به ایران نماید .
زنده یاد آقای سید علی اکبرمحتشمی پور پاسخی به این مضمون فرمودند :" امام که به مکانیسم نابودی اسرائیل اشاره نکرده اند و تصریحی بر جنگ و اقدام نظامی اولیه علیه اسرائیل نفرموده ا ند . چه بسا در نظر امام نابودی اسرائیل می تواند با مدل و مکانیسمی همچون نابودی و اضمحلال رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی رقم بخورد. به ویژه آنکه توجه داشته باشیم که عملکرد رژیم صهیونیستی همچون رژیم سابق در آفریقای جنوبی، نژاد پرستانه است ! "
برای از بین بردن جریان فکری پلید اسرائیلی باید جبهه فکری فرهنگی در جهان تشکیل شود و افکار عمومی دنیا را نسبت به رفتار غیر انسانی اسرائیل به موضع واداشت . با این شیوه و عملکرد می شود اسرائیل را ازبین برد با کار علمی و فرهنگی ، لذا باید جهان را از ظلم و ستمی که بر مردم مظلوم فلسطین می رور آگاه نمود .
تحت تاثیر پاسخ ایشان، دوست ارجمندم خطاب به آقای محتشمی پور فرمود :
 چه جواب هوشمندانه و قابل توجهی، چرا این نوع نگاه و نظرات جنابعالی در رسانه ها منعکس نمی‌شود؟!
و ایشان با لبخندي تلخ پاسخ دادند :
" ظاهراً بنا این است که انعکاس مواضعِ این چنینی بنده نیز مثل سایر نظرات و پیشنهادات مان مورد بایکوت واقع شوند!!
خداوند روح  آن انسان آزاده بزرگ ، عالم عامل ، زنده یاد آقای سید المجاهدین علی اکبر محتشمی پور را شاد و با اولیا ، صالحان و خوبان درگاهش محشور و اجر مجاهدان را به او عطا فرماید و به خانواده ایشان بویژه همسر مکرمه و فرزندان ایشان صبر و سلامتی عنایت فرماید . انشاالله .
 اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً.
بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران
کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
چندین که برشمردم از ماجرای عشقت
اندوه دل نگفتم الا یک از هزاران .



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1400/04/07 - 07:11
0
1
درود و سپاس جناب حاجی نکیسا بابت معرفی این همراه امام راحل. دو نکته در متن جنابعالی قابل تامل بود. یکی پیشنهاد جنابعالی به موسسه حفظ آثار امام خمینی ره که به معرفی یاران امام نیز به ویژه در زمانی که زنده هستند، بپردازند. دوم بازنشر پاسخ محتشمی پور در باب مساله نابودی اسرائیل.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 6 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 24 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...