امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 13 خرداد 1400 - 17:34

اتحادخبر: این صحنه را همه‌مان دیده‌ایم: ترافیک بزرگراه سنگین و صف ماشین‌ها طولانی‌ است. به محض اینکه جایی باز می‌شود، بعضی راننده‌ها امان نمی‌دهند، سریع فرمان را می‌چرخانند تا خودشان و ماشینشان را در جای خالی که تازه باز شده جا دهند و به این ترتیب مدام از این خط به آن خط می‌روند.

اتحادخبر: این صحنه را همه‌مان دیده‌ایم: ترافیک بزرگراه سنگین و صف ماشین‌ها طولانی‌ است. به محض اینکه جایی باز می‌شود، بعضی راننده‌ها امان نمی‌دهند، سریع فرمان را می‌چرخانند تا خودشان و ماشینشان را در جای خالی که تازه باز شده جا دهند و به این ترتیب مدام از این خط به آن خط می‌روند.

واقعا چرا بین خطوط نمی‌رانیم؟

به گزارش ایسنا؛ باید بپذیریم که بخشی از ترافیک شهر بزرگی مثل تهران یا کلان‌شهرهای دیگر به خاطر درست‌رانندگی‌نکردن شهروندان و بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی است. از ایجاد ترافیک به دلیل تصادف و بی‌دقتی در رانندگی گرفته تا سبقت از سمت چپ و رانندگی‌نکردن بین خطوط. یک بار که عمرتان در ترافیک هدر می‌رود به نحوه رانندگی خودتان و دیگران توجه کنید تا متوجه این موضوع شوید.

 

کار چندان سختی نیست: زمانی که ما خودروی سمت راست هستیم و می‌بینیم خودروی سمت چپ راهنمای راست می‌زند، موظفیم سرعتمان را کم کنیم و به آن خودرو اجازه دهیم تا باند را اشغال کند. برخی فکر می‌کنند اگر دوست نداشته باشند، می‌توانند به خودروی سمت چپ راه ندهند. شاید نمی‌دانند که این طرز فکر اشتباه، تخلف محسوب می‌شود.

 

وسایل نقلیه باید در راه‌هایی که خط‌کشی شده، بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و زمانی که می‌خواهند خط حرکتشان را تغییر دهند، احتیاط کنند و با استفاده از چراغ راهنما یا علامت‌دادن، رانندگان وسایل نقلیه دیگر را از تصمیم خودشان آگاه کنند. سپس با رعایت حق تقدم عبور وارد خط‌های دیگر شوند. در راه‌هایی که خط کشی ندارند، هرگونه تغییر مسیر حرکت به چپ و راست ممنوع است مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه هم مسیر و مجاور. همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است مگر در موارد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.

بنا بر جدول کد تخلفات رانندگی، جریمه حرکت‌نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۵۰ هزار تومان است.

 

سرهنگ‌دوم ولی خسروی - مدرس دانشگاه - در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «رانندگـی بـه دلیـل نقـش ارزنده آن در حوزه حمل و نقـل و ارتباطات انسـانی، بخش مهمـی از زندگـی اجتماعی محسـوب می­‌شود و همان­طور کـه هر اجتماعی بـه نظم و انضباط نیاز دارد تـا از مسـیر خـود منحـرف نشود، در فرهنگ و رفتـار رانندگی نیز به ­منظور جلوگیری از هرج و مـرج و پیشگیری از هر گونه خطـر احتمالـی، برقـراری نظم و انضبـاط و توجـه بـه نظـم و رعایت حق و حقوق دیگـران، امـری لازم و ضروری اسـت. رانندگـی و رعایـت اصـول حاکـم بـر آن، یک امر شـخصی و فردی نیست بلکه یـک نـوع رفتـار اجتماعـی محسـوب می­‌شـود. انضبـاط در رانندگـی کـه از آن بـه «انضبـاط ترافیکی» نیز تعبیر می­‌شـود، میزان پایبندی شـهروندان به قوانیـن راهنمایی و رانندگی اسـت؛ یعنـی هر کسـی موظف اسـت برای بقا و حفظ امنیـت جامعه به قوانیـن و مقررات پایبند باشـد. پایبند نبـودن بـه قوانیـن و مقـررات اجتماعـی، به­‌ویژه فقـدان انضباط ترافیکی بـه افزایش آمـار تصادفـات و کشـته­‌ها و هدر رفتن منابـع انسـانی و عدم احسـاس امنیـت در جامعه منجر می‌شـود. عوامـل فرهنگـی و اجتماعـی، نقـش بسـیار مهمی در رعایـت قوانیـن و مقـررات رانندگـی و در نتیجـه انضباط رانندگـی دارند. یکی از مولفه­‌های مهم در انضباط ترافیکی، حرکت بین خطوط است.»

 

او معتقد است: «رانندگان محترم نباید تلاششان بر این باشد که بدون رعایت مقررات، خودروی خود را در اولین فضایی که خالی می­‌شود، جا کنند. همچنین برای رسیدن به مقصد، نباید خود را در مقام رقابت با سایر رانندگان قرار دهند و بدون توجه به علائم به­‌ویژه خط­کشی­‌ها، از سایر خودروها سبقت بگیرند. حاصل این نوع رانندگی و عدم حرکت بین خطوط، جز تصادف، کندی جریان ترافیک، اتلاف وقت، آلودگی هوا، ضایع‌کردن حقوق دیگران و ... چیز دیگری نیست. بنابراین برای ایجاد نظم و انضباط ترافیکی، مشارکت در امر جمعی رانندگی و حرکت وسایل نقلیه در بین خطوط بعنوان یکی از الگوهای رفتاری صحیح، مورد انتظار است که منجر به ارتقای سطح ایمنی راه و بهبود جریان ترافیک خواهد شد.»

 

این مدرس دانشگاه اظهار می‌کند: «تعداد رانندگانی که بین خطوط حرکت نمی­‌کنند، کم هستند و اکثر رانندگان به‌ویژه کسانی که تازه گواهینامه گرفته­‌اند و افراد مسن برای تامین حداکثر ایمنی با سرعت مطمئنه در بین خطوط حرکت می­‌کنند. اگر چه اقدامات خوبی جهت ارتقای ایمنی راه‌ها و آموزش رانندگان از سوی سازمان­‌های مختلف صورت گرفته اما نیازمند تلاش بیشتر هستیم تا الگوی رفتاری رانندگان در زمینه حرکت بین خطوط اصلاح شود.»

سرهنگ‌دوم خسروی برخی از این رفتارها را شامل اطلاع­‌رسانی و فرهنگ­سازی مناسب جهت افزایش آگاهی کاربران ترافیکی و اصلاح الگوی رانندگی برای حرکت در بین خط‌کشی­‌های طولی، استفاده از فناوری­‌های نوین در ابزارهای پشتیبان حفظ خط (Lane keeping assistance) یا هشدار خروج از خطوط  (Lane Departure Warning)، استفاده از فناوری­‌های نوین در امر خط­‌کشی­ راه‌ها، تداوم اجرای طرح «خط سفید» با همکاری پلیس راهور و شهرداری و  برخورد قانونی شدید با رانندگانی که در بین خطوط حرکت نمی­‌کنند، می‌داند.

 

در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه از سال ۱۳۹۵ کمپین #من_بین_خطوط_می‌رانم در شبکه‌های اجتماعی شروع به کار کرد و بعد از مدتی توانست مردم و پلیس را هم با خود همراه کند. این ایده توسط چند جوان دانشجو شروع شد و به پیشنهاد آنان برخی خودروها برچسبی با عنوان «من بین خطوط می‌رانم» را پشت شیشه‌های خود چسباندند؛ گرچه به نظر می‌رسد این کمپین مثل قبل فعالیت نمی‌کند و آخرین مطلب در وبلاگ حامی کمپین خط و کمپین ۶۰ در آذرماه ۹۹ بارگذاری شده است. همچنین صفحه اینستاگرام این کمپین با ۶۲ پست و ۹۲۹ عضو مدت‌هاست که به‌روزرسانی نشده است.

 

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۰ درصد از حوادث رانندگی به علت عدم رانندگی بین خطوط رخ می‌دهد و ترویج  فرهنگ درست رانندگی می‌تواند منجر به کم‌شدن حوادث و کاهش هزینه‌های مالی و جانی شود. همچنین در صورت راندن بین خطوط میزان ترافیک هم کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن در وقت و سوخت مصرفی شهروندان هم صرفه‌جویی می‌شود.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 12 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...