کد خبر: 147182 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 13 خرداد 1400 - 07:54
اختصاصی اتحادخبر؛
تبعات قهر با انتخابات و صندوق رای

اتحادخبر-بهرام نکیسا:در آستانه سالروز درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(س) قرار داریم. شناخت مشی فکری، فقهی، عرفانی و اخلاقی و معرفتی امام خمینی به ما کمک می‌کند تا در انتخاب راه درست و صحیح دینداری و حکمرانی دچار اشتباه نگردیم.یاد و نام و خاطره آن احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) را گرامی داشته ، از خداوند می خواهیم که ...

بهرام نکیسا:

در آستانه سالروز درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(س) قرار داریم. شناخت مشی فکری، فقهی، عرفانی و اخلاقی و معرفتی امام خمینی به ما کمک می‌کند تا در انتخاب راه درست و صحیح دینداری و حکمرانی دچار اشتباه نگردیم.
یاد و نام و خاطره آن احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) را گرامی داشته ، از خداوند می خواهیم که مردم و سرزمین ایران و جمهوری اسلامی میراث گرانبهای امام خمینی و شهدا را از خطرات و بلایا مصون دارد.


در مکتب امام خمینی در کنار موضوعات بی‌نظیر و متعدد فقهی و عرفانی و اخلاقی و حکومتی که مورد تاکید ایشان است موضوعاتی نظیر مبارزه با جهل و تحجر و خرافه، حفظ وحدت ، آسیب وارد ننمودن بر اسلام ، میزان رای ملت بودن و حفظ جمهوری اسلامی نیز به چشم می خورد و شایسته توجه می باشد.
در کنار وصیت نامه مهم و تاریخی امام خمینی (س) سخنان ، توصیه ها و پیام های ارزشمند و مهمی در دسترس می باشد . از جمله پیام های ارزشمند ایشان می توان به پیام های استقامت، منشور روحانیت و منشور برادری اشاره نمود.


 بازخوانی آن پیام ها برای عموم مردم عزیز بویژه دست اندرکاران امور و مسئولین حکومتی و کشوری بسیار ضروری می باشد. از این رو باز خوانی آن پیام ها مهم است که شاهد آسیب و زیانی بر جمهوری اسلامی ، کشور و مردم نباشیم .
امام خمینی در فرازی از منشور برادری می فرمایند:
"هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطى و جریانى است. اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است."


امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود به مسأله مهم انتخابات توصیه می فرمایند و این مهم را  فراموش نکرده و مردم را این چنین به حضور در همه صحنه های انتخابات فرا خوانده  است:
«وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات ، چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان… در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود، … مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل های آتیه؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است."
وصيت نامه امام خميني ، وصيت نامه اي معمولي و تشريفاتي نيست و براي  نمايش و زینت کتابخانه ها توسط آن زنده یاد نوشته نشده است همانگونه که عهد نامه مالک اشتر و دستوری که توسط امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر صادر گردید ه برای تزئین قفسه کتابخانه های محل کار مسئولین نمی باشد . برای عمل نمودن به آنها است .


وصیت نامه امام خمینی (س) و سخنان و پیام های ایشان حامل دغدغه هاي آن عزيز سفركرده براي دوران بعد از حيات خويش است . منشوري ارزشمند براي بكار گرفتن و ايمن ماندن جمهوري اسلامي از آفات ، آسيب و بلايا است . در وصیت نامه و سخنان و پیام های امام خمینی (س) توصيه هائی است كه در صورت بي توجهي و عمل ننمودن به آنها ، تجربه نشان داده که هرينه هاي سنگيني بعضا بر دين و مردم که سرمايه های اصلی و ارزشمند كشور می باشند وارد گرديده است.
امام خميني هدايت و رضايتمندي مردم را به عنوان دو مولفه مهم حکمرانی در نظر مي داشتند و به پيشرفت توام با عدالت در جامعه معتقد بودند .
بدلیل اینکه در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور قرار داریم فرصت را مغتنم شمرده نکاتی را در خصوص انتخابات پیش رو  تقدیم مردم عزیز ، خوانندگان محترم ، نخبگان و فعالین اجتماعی دلسوز می نمایم  .


هر چند با اقدامی که شورای محترم نگهبان بر اساس بررسی های خود در باره عدم احراز صلاحیت بسیاری از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است باعث گردیده امروز هر گونه اظهار نظر و فعالیت داشتن در زمینه شرکت در انتخابات از سوی برخی حمل بر فرصت طلبی و یا ... تعبیر گردد ؛ اما با این اوصاف نگارنده به عنوان عضو کوچکی از این جامعه ، معتقد است قهر و عدم مشارکت در انتخابات تصمیم صوابی برای آینده کشور و مردم عزیز ایران نیست .
جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه بین المللی دارای رقبائ متعددی بوده و می باشد که دولت ایالات متحده آمریکا یکی از اصلی ترین آنها می باشد . دولت آمریکا طی سالهای اخیر مدام با اقدامات و رفتارهای خود نشان داده است که هرگز علاقمند به موفقیت و پیشرفت مردم و دولت ایران نبوده است .
همگان به روشنی دیدیم که در چهار سال گذشته اتاق فکر و دولت آمریکا  موفقیت دولت ایران در برجام را برنتابیدند و روند مثبت پرونده تاریخی برجام را چگونه مختل و برهم زدند . دولت آمریکا با مواضع خود موجبات نا کارآمدی دولت فعلی ایران را فراهم نمودند . و موجب چالش و ایجاد موانع جدی دروضعیت معیشت بویژه درمان مردم عزیز ایران گردیدند  .
پیشتر در یادداشتی دیگر گفته شد که با انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور در سالهای گذشته عملا دیگر رقابت اصولگرائی و اصلاح طلبی معنای خود را از دست داده است . البته در این خصوص بانیان آن تصمیم مسئول هستند . پیام انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری شروع فصل جدیدی در سپهر سیاسی کشور توام   با هزینه هائی برای هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و البته بیشتر برای جریان اصلاحات بوده است که تحلیل آن اکنون و در این زمان و مقال ضروری بنظر نمی رسد و از حوصله این نوشتار خارج است .


اما امروز اگر دلسوز مردم ، آینده کشور ، انقلاب و اسلام هستیم لازم است که در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری مشارکت و انتخابی هوشمندانه داشته باشیم .
 قهر با انتخابات هزینه های غیر قابل بیان و جبرانی در آینده برای کشور و مردم بدنبال خواهد داشت .
با مشارکت در انتخابات می توان بیش از پیش  " میزان رای ملت بودن " را به اثبات رسانید .


امروز ضمن حفظ وحدت ملی ضرورت دارد در شرایطی که مردان جبهه دیپلماسی کشور با اقتدار و صلابت در صحنه بین المللی در پی احیاء برجام و دفاع از حقوق حقه مردم و کشور می باشند ، علیرغم کم لطفی های که چه بسا در فرآیند احرز صلاحیت افراد انجام پذیرفته باشد ، نباید از موضوع اساسی و مهم انتخابات ریاست جمهوری غفلت نمود بلکه با مشارکت حداکثری در انتخابات ، می بایست موجبات اعتلا و پیشرفت کشور را فراهم نمائیم .


وجود افراد متعدد و مطرح از نسل اول انقلاب در رقابت های دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری بعضاً این توقع را در جامعه و افراد بوجود آورده است که در کاندیداهای موجود ، کاندیدای مطلوب و مطرحی وجود ندارد و چه بسا همین امر موجب گردیده که افراد و یا گروه هائی نسبت به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری  دیگر حساسیت لازم را بخرج ندهند .
موضوع بررسی صلاحیت و عدم احرز صلاحیت افراد چه بسا برای کشور و مردم بحثی بسیار حائز اهمیت و قابل توجه باشد که در جای خود می بایست بر مبنای قانون ، توصیه ها و تاکیدات و سفارشات امام خمینی (س) و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و از سوی بزرگان کشور برای آن تدبیری اندیشیده شود .


اما باید مراقب بود که در این میان نباید سخنان و نقطه نظرات و انتقادات در باره موضوع عدم احرز صلاحیت برخی افراد را به عدم وجود کاندیدای مطلوب در بین کاندیداهای اعلامی احرز صلاحیت شده از سوی شورای محترم نگهبان معنا و تعبیر نمود و اشتباه گرفت . نباید هرگز  ایرادات و سخنان و انتقادات به موضوع عدم احرز صلاحیت برخی افراد به معنای بی احترامی به شخصیت های محترمی که اکنون در عرصه رقابت انتخاباتی  حضور دارند معنا گردد.
لذا بنظر می رسد بر همه دلسوزان و علاقمندان به مردم، کشور و اسلام است که با مدارا، هوشمندی، صبوری و گذشت در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری مشارکت داشته و فردی کاربلد ، مومن ، راستگو و با برنامه و علاقمند به خدمت انتخاب، تا زمینه به شرایط مطلوب رسیدن کشور در آینده فراهم گردد و انشالله شاهد بهبود امور جاری مردم نیز باشیم.


جمهوری اسلامی ایران امروز  به عنوان میراث گرانبهای امام خمینی با رهبری حضرت آیت الله خامنه ای تنها تکیه گاه محرومان و مستضعفین جهان در دنیای پر از ظلم و آشوب و تبعیض است .


 جمهوری اسلامی ایران محصول ایثار و از خود گذشتگی توام با  شعور و شرف مردم وطن پرست ایران است .  مردمی که برای سربلندی ایران هرگز از هزینه نمودن سرمایه های خود در هیچ زمانی دریغ ننموده اند . جمهوری اسلامی ایران نتیجه ایثار ، احسان ، محبت و مهربانی بزرگوارانه فرزندان شهدائی است که برخی از آنان پس از شهادت پدران عزیزشان متولد و یا به سن بلوغ رسیده اند .
 جمهوری اسلامی محصول مقاومت و صبوری بی نظیر مردم متدین و رشید ایران در برابر تحریمها و کمبود ها طی سالهای متمادی گذشته است .
تاریخ یک صد و اندی سال گذشته کشور گویای این است که ملت ایران برای استقرار صندوق رای و برگزاری انتخابات برای تعیین سرنوشت خود تلاشها و مجاهدتهای زیادی نموده و افرادی همچون امام خمینی (س) تبعیدهای طولانی متحمل گردیده بودند. در تصمیم گیری هایمان هرچند که چه بسا بناحق مورد بی مهری قرار گرفته باشیم نباید همه این مجاهدت ها و تلاشها را نادیده گرفته و فراموش نمائیم.


همه بخوبی واقفیم که مشکلات کنونی ایران کم نمی باشد ، روند کند توسعه، کمبود آب، مشکل بیکاری و مسکن جوانان ، میزان ناچیز صادرات ، وضعیت ناگوار محیط زیست، عدم وجود روحیه تولید و نو آوری، عدم استقبال از فراگیری مهارت  های فنی و حرفه ای بروز و کار آمد مورد نیاز بازار کار ازسوی جمعیت متقاضی اشتغال، نامناسب بودن وضعیت معیشت مردم ، تغذیه نامناسب کودکان ، فساد مالی و اداری در گوشه وکنار جامعه و دستگاه ها و ... همه و همه موضوعاتی است که تنها با عزم و اراده ملی و احساس مسئولیت تک تک شهروندان ایرانی قابل حل می باشد.
لذا پیشنهاد می‌گردد همه ما فارغ از نگرش سیاسی که دارا می باشیم  با مشارکت خود در انتخابات پیش رو فردی را از بین کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با توجه به سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و تسلط و آشنائی که آنان از معضلات ذکر شده کشور دارا می باشند انتخاب و زمینه اعتلا و پیشرفت کشور در عرصه های داخلی و بین المللی را با همراهی هم فراهم آوریم.


در پایان لازم می دانم این نکته را به همه اشخاص محترم حقیقی و حقوقی اعم از آحاد مردم عزیز و احزاب و جریانات سیاسی که با نیت خیر و از سر دلسوزی اما بدلیل گلایه به روند موجود پیشاپیش تصمیم به عدم شرکت در انتخابات گرفته اند و اصرار دارند که این تصمیم خود را با صدای بلند به گوش سایرین نیز برسانند ، این واقعیت را یاد آور می شوم که برای تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تا روزهای پایانی تبلیغات و حتی ساعات پایانی اخذ رای در روز انتخابات وقت باقی است چه بسا در روزهای پیش رو فرآیند انتخابات بگونه ای رقم بخورد که بسیاری برای حضور در پای صندوق های رای حجت عقلی پیدا نمایند .
از آنجائیکه دلهای مردم در دست خدا است. از خداوند مسئلت می شود دلهای ما را بسوی خیر و انتخاب درست هدایت فرماید تا میراث‌دار خوبی برای اندیشه و آرمان‌های امام خمینی رحمت الله علیه و توصیه‌های رهبری معظم انقلاب باشیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/147182