کد خبر: 146868 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 05 خرداد 1400 - 20:27
تاثیر مبلمان خیابانی بر زیبایی فضای شهری

اتحاد خبر _ سید عبدالمحمد کاظمی : طراحان فضاهای شهری، عناصر مختلف مبلمان شهری و خیابانی را که برای اهداف گوناگونی طراحی شده اند  در هم ادغام کرده و مکانی جدید با هویتی نو و  متفاوت خلق می کنند. این مسیله می تواند گزینه های خلاقانه ایی رابرای طراحان فضای های شهری فراهم سازد و به آن ها کمک کند تا فضاهایی را شکل دهند که در دراز مدت آن ها را در رسیدن به اهدافشان پیش براند.

 سید عبدالمحمد کاظمی


طراحان فضاهای شهری، عناصر مختلف مبلمان شهری و خیابانی را که برای اهداف گوناگونی طراحی شده اند  در هم ادغام کرده و مکانی جدید با هویتی نو و  متفاوت خلق می کنند. این مسیله می تواند گزینه های خلاقانه ایی رابرای طراحان فضای های شهری فراهم سازد و به آن ها کمک کند تا فضاهایی را شکل دهند که در دراز مدت آن ها را در رسیدن به اهدافشان پیش براند.

 


اگر مبلمان خیابانی بطور مناسب در طراحی فضای عمومی ادغام شود، به نوعی به محیط اطراف خود هویت و همسانی می دهد. آیتم های مبلمان خیابانی از قبیل وسایل تسهیل کننده حمل و نقل یا استفاده از فضاهای همجوار خیابان، معمولا در مناطق شهری به هدف جذابیت و زیبایی خیابان استفاده می شوند. با این حال، این وسایل ، اگر نزدیک تقاطع ها و چهاراه ها باشند، ممکن است مانع دید رانندگان  و اگر وسط خیابان باشد مانع دید رهگذران گردد.
مبلمان باید بر اساس تحلیل الگوهای متبوع و متداول انتخاب و اجرا شود، بدین ترتیب می تواند بطور موثری ایفای نقش کند. مبلمان های با کیفیت هزینه بر هستند پس باید در جاهایی واقعا لازم و ضروری مورد استفاده قرار گیرند. رویکردهای زیادی برای انتخاب یا طراحی مبلمان خیابانی وجود دارد. برا ی مثال: می تواند مبلمانی باشد که همزمان به خیابان و پیاده رو وضعیتی هماهنگ و سازگار بدهد، یا قسمت های مختلف خیابان ها و بزرگراه ها را به نوعی اثر هنری زیبا تبدیل کند.
بطور کلی پنج معیار برای انتخاب و جاگذاری آیتم های مبلمان خیابانی وجود دارد. کارکرد(حضور یک ـیتم چقدر ضروری است و چگونه می تواند مفید باشند) طراحی و نصب (هر آیتم در کجا قرار گیرد) فرم و ظاهر بیرونی(اطمینان از همسانی و هماهنگی آیتم های مختلف با یکدیگر) دوام و ماندگاری (با توجه به کارکرد مورد نظر) و هزینه. با لحاظ این عوامل و نیز زیبایی شناسی هنری میتوان به نوعی فضا ی شهری زیبا، مفید و مقرون به صرفه دست یافت.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/146868