کد خبر: 146729 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 03 خرداد 1400 - 10:14
سعید ملکی راد ورزشکار قهرمان برازجانی در گفتگو با اتحادخبر:
افتخارم این است که مربی خودم هستم / آرزوی حضور در مستر المپیا آمریکا

اتحادخبر: سعید ملکی راد قهرمان قهرمانان استان بوشهر  و قهرمان کشور در رشته بدنسازی است. وی ۲۲ سال است ورزش می کند که حوزه تخصصی اش  ورزش قهرمانی، مربی بدنسازی و ماساژور هیئت ورزشی است. این قهرمان برازجانی در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر از علاقه خود به بدنسازی، چالش های یک ورزشکار حرفه ای، انگیزه قهرمانی، نبود اسپانسر، آرزوی مستر المپیک ...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: سعید ملکی راد قهرمان قهرمانان استان بوشهر  و قهرمان کشور در رشته بدنسازی است. وی ۲۲ سال است ورزش می کند که حوزه تخصصی اش  ورزش قهرمانی، مربی بدنسازی و ماساژور هیئت ورزشی است. این قهرمان برازجانی در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر از علاقه خود به بدنسازی، چالش های یک ورزشکار حرفه ای، انگیزه قهرمانی، نبود اسپانسر، آرزوی مستر المپیک آمریکا، انتقاد از هیئت ورزشی بدنسازی و ... می گوید که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نمایم.


سعید ملکی راد متولد ۱۳۶۱ در برازجان است. رشته وی کاردانی تربیت بدنی و مربی رسمی فدراسیون و ماساژور هیئت پزشکی ورزشی است. مالکی ۲۲ سال است در حوزه ورزش فعالیت می کند.




شروع فعالیت ورزشی


قهرمان جوان برازجانی در  خصوص شروع ورزشی اش می گوید: قبل از اینکه وارد حوزه بدنسازی شوم رشته فوتبال و کنگ فو را انجام می دادم. تقریبا سال ۷۱ کنگ فو رفتم و سال ۷۴ در کنار کنگ فو فوتبال را ادامه دادم. در تیم دخانیات بازی می کردم و چون وزن پایینی داشتم و لاغر بودم کمی مورد تمسخر قرار می گرفتم. با ۴۹ کیلو وزن به سمت بدنسازی آمدم. الگو ورزشی ام مثل همه  بدنسازهای خارجی مثل آرنولد بود وگرنه مشوق خاصی نداشتم. این شد که سمت بدنسازی آمدم.

چالش هایی که نتوانستند انگیزه ام را سلب کنند


ملکی به چالش های سر راه خود در دوران ورزش اش اشاره ای دارد و می گوید: بزرگ ترین دلیلی که بدنسازی را رها نکردم جلوگیری از لاغر شدن بود ولی چالش هایی که سر راهم قرار گرفت این بود که خدمت سربازی بعد از دومین قهرمانی در سال ۸۱ سر مسیر من قرار گرفت که مجبور شدم به خدمت بروم و پس از بازگشتم از سربازی به دنبال شغل بودم که با هزار شغلی که عوض کردم تا اینکه سال ۸۹ آخرین قهرمانی ام بود که کار تعمیر چرخ خیاطی را انجام می دادم و در شبکه استانی آموزش می دادم. در این فاصله مجبور شدم برای خانواده خانه بخرم که این باعث شد ۷ سال عقب بیفتم و از قهرمانی فاصله گرفتم و تنها ورزش معمولی انجام می دادم.

 

در ذهنم انگیره قهرمانی داشتم


قهرمان با انگیزه دشتستانی در ادامه می گوید: انگیزه ام را در ذهنم داشتم تا قسط هایم را بدهم و دوباره ورزش حرفه ای را شروع کنم. سال ۹۶ دوباره شروع کردم و اولین قهرمانی را کسب کردم ، سپس دومین قهرمانی، بعد از آن سومین قهرمانی و قهرمان کشور شدم. بدترین چالش زندگی ام هفت سال فاصله از ورزش حرفه ای و قهرمانی ام بود. باید عشق و علاقه قلبی داشته باشی که حاضر باشی وقتی برگشتی قهرمانی در ذهنت زنده باشد. در ذهنم برنامه ریزی ورزش قهرمانی را داشتم.

 
نبود اسپانسر و مخارج بالای ورزش قهرمانی


وی در خصوص مشکلات ورزش قهرمانی بیان می کند: مشکلات زیادی بر سر ورزشکارانی است که برای قهرمانی ورزش می کنند که البته ورزش بدنسازی سختی های بیشتری دارد چون مخارج خیلی بالایی دارد. به دلیل اینکه این ورزش اسپانسر ندارد و هزینه ها واقعا سنگین است. الان که برای انتخابی جهانی در مرداد ماه تمرین می کنم حساب کرده ام که  در این سه ماه ۴۰ میلیون خرجم می شود.



 
هر کسی علاقه ای دارد

ملکی با توجه به علاقه شخصی اش به ورزش قهرمانی می گوید: هر کسی علاقه ای دارد یکی ماشین می خرد و یکی زمینی می خرد ولی ما از خودگذشتگی کرده ایم. بخشی از این افتخار برای خودمان و بخشی برای شهرمان است که اسمش را در کشور و اگر خدا بخواهد در سطح جهانی بالا بیاوریم. امسال خیلی از مسئولین پیگیری کردم و در نهایت شورای شهر ۱۰ میلیون تومان از طرف شهرداری تصویب کرد . سه میلیون اداره ورزش کمک کرد. فرماندار دشتستان هم ۵ میلیون تومان کمک کرده است.


بهترین قهرمانی و لذت بخش ترین قهرمانی

 
قهرمان کشور در خصوص مقام های قهرمانی خود می گوید: بهترین مقام قهرمانی ام مسابقات کشوری در کیش بخش بادی کلاسیک مقام اول را کسب کردم. لذت بخشترین مقامی که آوردم قهرمان قهرمانان در استان بوشهر بود؛ درست است سطح آن نسبت به قهرمانی کشوری پایین تر است ولی به دلیل حواشی که در استان دارد و حرف هایی که بین جامعه پرورش اندام است برای من لذت بخش بود. برای اولین بار این مقام را از دست بوشهری ها در سال ۹۸ در آوردیم.


از قهرمانی استانی تا قهرمانی کشوری


وی ادامه می دهد: از سالی که برای قهرمانی شروع کرده ام هر سال با یک پله بالاتر حرکت کردم مثلا سال ۹۷ در بخش کلاسیک طلا آوردم و سال بعد هم طلایی شدم و هم قهرمان قهرمانان شدم. سال ۹۹ یک پله جهش کردم و در رشته فیزیک کلاسیک قهرمان طلایی شدم و مستقبم به مسابقات کشوری رفتم که با اولین حضور در مسابقه کشوری قهرمان شدم. با مربی گری خودم در مسابقه حضور پیدا کردم.


افتخارم این است که مربی خودم هستم


ملکی با اشاره به موضوع قهرمانی اش در استان می گوید: معمولا کسانی‌ که در کشور مسابقه می دهند مربی های بزرگی دارند. چون سال هاست مربی هستم و سمینار و کلاس های تخصصی را گذرانده ام برای خودم افتخارم این است که مربی خودم هستم. در استان مسابقه رشته بادی کلاسیک که برگزار شد شامل پنج تا شش دسته است. هر نفر طلایی هر وزن برای قهرمان قهرمانان با هم مسابقه می دهند. تنها یک نفر انتخاب می شود وقتی در استان یک نفر باشی که  سطحت از همه بالاتر باشد خیلی شیرین است.

 

دلیل نمی شود چون در منطقه محروم هستید شماره یک نباشید


جوان قهرمان  ضمن اینکه خود را از دنیای حواشی دور کرده می گوید: حاشیه این است که من وقتی شروع کردم گفتند خودش را الکی اذیت می کند و اخرین باری که قهرمان شدم حاشیه ها کمتر شد. برایم فرقی نمی کرد درباره من چه می گفتند چون اگر وارد حاشیه شوی از مسیر اصلی خود خارج می شوی. سعی کردم با تلاشم نشان دهم که فکرتان اشتباه است. همیشه می گویم دلیلی نمیشود وقتی در منطقه محروم هستید شماره یک نباشید . من شماره یک شدم. با بی بضاعتی و کمترین هزینه شروع کردم که این چیز الکی نیست. بدنسازی در پسرها یک سری حاشیه های خاص خودش را دارد. خدا را شکر این سال ها نتیجه زحماتم را گرفتم. در حال حاضر به مربی گری مشغول هستم و ماساژر هیئت پزشکی ورزشی هستم.

 
برای حضور در  مسابقات مسترالمپیا آمریکا هفت خوان رستم را رد می کنم


ملکی به آرزوی ورزشی خود اشاره ای دارد و برای رسیدن به آن در حال تلاش است. او دراینباره می گوید: هر قهرمانی آخرین سطحی که بعد آن وجود ندارد مسابقات مستر المپیا است که در آمریکا برگزار می شود. کارت حرفه ایت را بعد از حضور در مسابقه بین المللی ای اف بی بی یا ام بی سی طلایی که شدی کارت حرفه ایت را به تو می دهند و از آنجا به بعد مسیرت از ورزش آماتور بیرون می شود و به سمت حرفه ای می روی. تا این لحظه مسیرم را در این سال ها درست آمده ام و  هفت خان رستم را یکی پس از دیگری رد می کنم؛ منظورم این است که اول قهرمان حوزه ، استان، کشور و بعد به تیم ملی بروی و در آنجا مقام آوری آنجا کارتت را بگیری و سپس برای مسابقات جهانی حضور پیدا کنی. مسابقه ای که امسال برگزار می شود انتخابی تیم ملی است از بین نفراتی که شرکت می کنند اول و دوم برای بازبینی مجدد می روند. بازبینی که کردند تعدادی را برای تیم ملی و مسابقات جهانی انتخاب می کنند.



 
از لحاظ مالی کمکم کنند منتخب تیم ملی می شوم

مربی پر تلاش دشتستانی می گوید: تنها کمک مالی می تواند حامی ام باشد چون از لحاظ زحمت و داشتن اطلاعات هیچ موردی ندارم فقط بحث و دغدغه اصلی ام حمایت مالی است. الان دو شیفت تمرین دارم که یک ماه اخر به سه شیفت می رسد یعنی صبح،ظهر و شب کار می کنم. هزینه ها آن موقع سه برابر می شود. بی شک مکمل سالم در ورزش ما خیلی تاثیرگذار است.‌

 
رئیس هیئتی که قهرمان کش بود

ملکی با گلایه از هیئت ورزش بدنسازی بیان کرد: پرورش اندام و رشته قهرمانی هیچ آینده ای در برازجان ندارد؛ چون از سالی که آقای برقی سوار آمد و هیئت بدنسازی برازجان را دست گرفت تا یک چند سالی خوب بود ولی بعد او با قهرمان ها میانه خوبی نداشت و یک جورهایی قهرمان کش بود. دیگر ورزش قهرمانی در این رشته در برازجان اتفاق نمی افتاد. بعد از آن بدست آقای غریب زاده افتاد  که هیچ کاری برای منطقه ما انجام ندادند. با توجه به پتانسیل و کسانی که واقعا استعداد های خوبی دارند جوان و تازه نفس هستند. این ورزش خیلی خیلی درآمدزا است. کسی که تخصص بدنسازی ندارد نباید در راس کار بیاید. این نظر شخصی من است. مگر کسی را برای هیئت آورند که عاشق این رشته باشد و برای آن هزینه کند.

 

دوست دارم همه بدانند برازجان بدنساز حرفه ای دارد/با افتخار در مصاحبه هایم می گویم برازجانی هستم


وی در ادامه می گوید:  الان چند سال است بچه های برازجان زیر پرچم شهرهای دیگر مسابقه می دهند؛ چون می ترسند حق آن ها خورده شود. چون کسی نیست حمایتشان کند. من که از مسابقات آمدم رئیس هیئت ما یک تبریک به من نگفت و یک تجلیل از من انجام ندادند. قهرمان ایران شدن حکم قهرمانی جهان را دارد چون سطح بدنسازی ایران بالا است.‌ چرا از من تجلیل نکردند چون ایشان از موقعیت خود می ترسد. هزار بار به وی انتقاد کرده ام. چرا باید همچین افرادی در راس هیئت باشد. بدنسازی رشته پر طرفداری است. از سن پایین تا سن بالا هر رشته ورزشی به بدنسازی نیاز دارد و باید بدن شخص و عضلاتش قوی باشد. چرا رشته محبوبی در شهر برازجان که اینقدر پتانسیل دارد در حال کور شدن است. بنده هم که بلند شده ام اسم شهرم را بالا می آورم و هر مصاحبه ای می کنم با افتخار می گویم برازجان در نهایت به این شکل برخورد می کنند. من هم می توانم برای جاهای دیگر مسابقه بدهم ولی این کار را نمی کنم چون شهرم را دوست دارم و دلم می خواهد اسم شهرم بالا بیاید و بگویند برازجان هم یک بدنساز حرفه ای در آن وجود دارد. متاسفانه حمایتی از لحاظ مسئول این رشته وجود ندارد.

وقتی قهرمانان حمایت نشوند از ورزش حرفه ای کناره گیری می کنند
 

ملکی یاد آور می شود: قهرمان الان در برازجان متاسفانه نیست. قبلا اقای مطیعی و اقای نوروزیان از هم دوره ای خودم بودم که خیلی زحمت کشیدند ولی متاسفانه به دلیل حمایت نشدن برای شهرهای دیگر مسابقه می دادند و با مربی های دیگر کار می کردند که الان مسابقه نمی دهند که به مسائل مالی و حمایت نشدن بر می گردد.



توصیه برای علاقمندان قهرمان بدنسازی

وی در توصیه به علاقمندان ورزش حرفه ای بدنسازی می گوید: در مسیر قهرمانی کسانی که می خواهند وارد شوند می گویم به قهرمانی فکر نکنید. من علاقه و زندگی ام این است. تا بخواهی به یک سطحی برسی و خودت را ثابت کنی و دیگران زیر دستت بیایند. پروسه خیلی زمان بر است که حداقل ۱۰ سال طول می کشد. قهرمانی مسیر پر آسیبی است چون با دارو ، هورمون سر و کار داری اگر ناپخته عمل کنی و بلد نباشی آسیب جسمی میبینید.

 
درخواست اسپانسر


ملکی تنها درخواست خود را حامی یا اسپانسر می داند و می گوید: الان در شرایطی که من هستم نیاز به یک آدم دست و دلباز و اسپانسری دارم که حمایتم کند تا اسم شهرمان را بالا ببریم.

 


انتقاد از ناکارآمدی هیئت ورزشی بدنسازی

ورزشکار قهرمان برازجانی با گلایه از مسئولین هیئت ورزشی بدنسازی می گوید: تنها به هیئتمان نقد و انتقاد دارم. هیئت ما کارآمد نیست. باید یک نفر را بیاورند که این ورزش را پیشرفت بدهد و حرکتی به این ورزش بدهد. کسی در راس باشد و بدرد این رشته بخورد و این ورزش را خفه نکند.

تشکر پایانی

ملکی در پایان می گوید: از همه دوستان، هواداران در جامعه و فضای مجازی که به من انرژی می دهند تشکر می کنم.  اولین تشکر را از خانواده ام می کنم که کنار من زجر می کشند چون یک شرایط رژیمی ادم را بی اعصاب می کند. دو تا خواهر هایم واقعا زحمت من را می کشند. امسال هم شورای اسلامی  شهر برازجان، شهرداری برازجان  و اداره ورزش حدودی کمک کردند که از آن ها تشکر می کنم.

 

 

 





لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/146729