کد خبر: 146282 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 27 ارديبهشت 1400 - 08:00
نگرخواهی اتحادخبر به مناسبت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی(۳)؛
ضرورت برقراری ارتباط موثر برپایه اعتماد با مخاطبان

اتحادخبر-سانازدانشگر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ جواد شکریان، روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر دعوت می‌کنیم.. متاسفانه امروز چالش‌های زیادی برای تحقق این هدف گریبانگیر...

اتحادخبر-سانازدانشگر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خبرنگار اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ جواد شکریان، روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر دعوت می‌کنیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چه مدت زمانی است که تجربه کار روابط عمومی دارید؟

جواد شکریان کارشناسی ارشد مدیریت امسال ششمین سال است که به‌عنوان روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر مشغول به فعالیت هستم و مدت ۹ سال هم افتخار خبرنگاری دارم.




مهم ترین چالش روابط عمومی ها چیست؟
 به نظر بنده مهمترین وظیفه روابط عمومی‌ها ایجاد یک پل ارتباطی بر پایه اعتماد و اطمینان بین شهروندان و سازمان متبوعه از طریق رسانه هاست. متاسفانه امروز چالش‌های زیادی برای تحقق این هدف گریبانگیر روابط عمومی‌هاست. سرانه مطالعه امروز در جامعه پایین است و همین موضوع سبب شده تا مهمترین وسیله ارتباطی روابط عمومی با مردم یعنی رسانه، با چالش مواجه شود. فضای مجازی امروز سرگرمی‌هایی را فراهم میکند که خواندن اخبار خصوصا خبرهای عملکردی در اولویت آخر شهروندان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این فضا با عدم نظارت به راحتی اخبار را دچار تحریف یا تغییر کرده و آنگونه که جامعه علاقه‌مند است به او تحویل می‌دهد. مشکلات زیادی سر راه روابط عمومی‌ها وجود دارد اما به نظر بنده مهمترین چالش پیش روی روابط عمومی‌ها در شرایط امروز جامعه، برقراری ارتباط موثر بر پایه اعتماد با مخاطبان است.

پایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چگونه است؟

 متاسفانه در بسیاری از سازمان‌ها خصوصا ادارات و ارگان‌های دولتی واحد «روابط عمومی»، از اعتبار و جایگاهی که شایسته آن است برخوردار نیست. روابط عمومی رابط بین اربابان رجوع یعنی شهروندان و خادمان مردم یعنی مسوولان است و باید امین و مورد اعتماد دو طرف باشد. اما متاسفانه امروز روابط عمومی‌ها صرفا به واحدی برای ارائه یک‌طرفه گزارش عملکرد سازمان‌ها تبدیل شده‌اند.

برای تقویت جایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

 روابط عمومی‌ها باید مستقل‌تر و آزادتر باشند و ارتباط دو سویه سازمان‌ها با مردم را از طریق رسانه‌ها تقویت کنند. روابط عمومی‌ها با ایجاد حس اعتماد و مشارکت در مردم، انتقادات و پیشنهادات مردم را مستقیما به گوش مسوولان رسانده و برای برطرف کردن آن تلاش کنند و این عمل نیازمند آزادی عمل بیشتری است.


بعضا روابط عمومی اخبار و عملکردشان را مستقیما به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می فرستند و کاری به رسانه ها ندارند، فکر می کنید این روش بهتر و بیشتر به شما کمک می کند؟

 هدف این دسته از افراد شاید برقراری ارتباط مستقیم با مردم است هرچند به نظر من رسانه بازوی توانمند و متخصصی برای روابط عمومی‌هاست و بهتر است از این فرصت استفاده بهینه را ببرند. با این حال، همانطور که قبلاً عرض کردم اعتماد مردم به رسانه‌ها هم کمتر از قبل شده و سرانه مطالعه پایین آمده است. ارسال مستقیم خبرها به فضای مجازی هم تلاش کم‌اثری برای رفع این مشکل است.

ظرفیت رسانه ای استان تا چه اندازه توانسته به روابط عمومی ها کمک کند؟

 خوشبختانه استان بوشهر هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی جایگاه خوبی در حوزه رسانه کشور دارد. وجود یک روزنامه ملی، یک روزنامه محلی و ده‌ها هفته‌نامه و ماهنامه و صدها سایت و پایگاه خبری نشان از اهمیت بالای رسانه برای مردم این استان دارد. با این حال فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه مطالعه وظیفه‌ای است که مسوولان فرهنگی استان با همکاری رسانه‌ها باید در دستور کار قرار دهند تا مردم اخبار را مستقیما از منابع معتبر خبری دریافت کنند. در پایان هم به عنوان روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری بوشهر، شایسته است که از سایت خبری و نشریه وزین اتحاد خبر/جنوب، تقدیر و تشکر کنم که روز روابط عمومی را فراموش نکرده و همواره یار روابط عمومی‌ها بوده‌اند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/146282