کد خبر: 146281 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1400 - 18:00
نگرخواهی اتحاد خبر به مناسبت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی(۲)؛
ضرورت تغییر نگاه مدیران به روابط‌عمومی و کارکردهای آن برای ارتقاء جایگاه روابط‌عمومی‌ها

اتحادخبر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خبرنگار اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ حسن فرامرزی، رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر دعوت می‌کنیم.حسن فرامرزی هستم رئیس اداره روابط عمومی و ...

اتحادخبر-سانازدانشگر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خبرنگار اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ حسن فرامرزی، رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر دعوت می‌کنیم.


لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که  چه مدت است که تجربه کار روابط عمومی دارید؟

حسن فرامرزی هستم رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر که سابقه بیش از ۱۸ سال فعالیت در این حوزه را دارم.

مهم ترین چالش روابط عمومی ها چیست؟

یکی از چالش های اساسی و مهم در روابط عمومی با توجه به رشد شبکه های اطلاع رسانی گسترده اصرار بر برقراری ارتباط یک سویه است یعنی روابط عمومی همچنان تلاش می کند آنچه درباره سازمان درست است انتشار دهد و می کوشد تا از انتشار اطلاعات و اخبار منفی و اشتباه اجتناب کند. قطع یقین با وجود دگرگونی هایی که در انتشار اطلاعات بوجود آمده، ارتباطاتی که دو سویه نباشد عملا جایگاهی ندارد و جو بی اعتمادی بین سازمان و مخاطب ایجاد میشود.



پایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چگونه است؟

در کشور ما که می شود گفت در دوره گذار از روابط عمومی سنتی به مدرن و الکترونیک هستیم همچنان عدم آشنایی کافی با روابط عمومی و وظایف و کارکردهای این حوزه از جانب مدیران رده بالا واقعیتی انکار ناپذیر در سازمان های دولتی و خصوصی است. هر چند که در سال های اخیر تلاش های خوبی در زمینه ارتقاء جایگاه روابط عمومی و تخصصی تر کردن واحدهای روابط عمومی صورت گرفته اما به نظر می رسد کماکان جایگاه واقعی روابط عمومی در سازمان ها از یک واحد مسئول نصب تابلوی اعلانات، مسئول نصب پلاکارد و برگزار کننده برخی مراسم فراتر نرفته است. بکار نگرفتن تحصیل کرده های روابط عمومی و وجود این دیدگاه که هر کس می تواند کار روابط عمومی انجام دهد کارکرد و جایگاه آن را تحت تاثیر قرار داده است.

برای تقویت جایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

تقویت جایگاه روابط عمومی در مرحله نخست نیازمند تغییر نگاه مدیران به روابط عمومی و کارکردهای آن است. تا زمانی که مدیران روابط عمومی را به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف شخصی و نه ابزاری برای تحقق اهداف سازمانی قلمداد می کنند نمی توان انتظار داشت روابط عمومی کارکرد اصلی خود را داشته باشد. پس ضروری به نظر می رسد دوره های آموزشی شناخت و کارکردهای روابط عمومی برای مدیران تدارک دیده شود تا بتوانند از توانایی های روابط عمومی به منظور دست یابی به اهداف استراتژیک سازمان مربوطه بهره ببرند.

بعضا روابط عمومی اخبار و عملکردشان را مستقیما به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می فرستند و کاری به رسانه ها ندارند، فکر می کنید این روش بهتر و بیشتر به شما کمک می کند؟

قطعا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نوع جدیدی از ارتباطات را رقم زده اند و نمی توان از تاثیر آن غافل شد و شکل جدیدی از رسانه بوجود آمده ولی معتقدم با وجود سرعت انتقال اطلاعات در این بستر، ارسال اخبار و عملکرد به رسانه های جمعی نیازمند برقراری ارتباطی مستمر ، دوسویه ، منطقی و اثر بخش بین روابط عمومی و رسانه ها می باشد.

ظرفیت رسانه ای استان تا چه اندازه توانسته به روابط عمومی ها کمک کند؟

رسانه ها چه نوشتاری و چه دیداری کمک شایان توجهی به انتقال اطلاعات و انعکاس فعالیت های دستگاههای اجرایی و سازمانها در استان داشته اند اما همچنان عدم برقراری ارتباطی دو سویه و مستمر بین روابط عمومی ها و رسانه شکاف ارتباطی ایجاد کرده و در این میان اغلب روابط عمومی ها فضای مجازی را بر رسانه ها ترجیح داده و نسبت به انتشار عملکرد از این شیوه اقدام می کنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/146281