کد خبر: 146279 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1400 - 08:00
نگرخواهی اتحادخبر به مناسبت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی(۱)
فقدان نیروی انسانی متخصص، یکی از چالش‌های مهم روابط‌عمومی‌‌ها

اتحادخبر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خبرنگار اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ سید مجید حسینی، مدیر  روابط عمومی و ارتباطات بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دعوت می‌کنیم. سید مجید حسینی هستم؛ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارم با ...

اتحادخبر-سانازدانشگر: به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خبرنگار اتحادخبر در یک نگرخواهی چند سوال از روابط عمومی های استان بوشهر پرسیده است که در این متن شما را به پاسخ سید مجید حسینی، مدیر  روابط عمومی و ارتباطات بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دعوت می‌کنیم.



لطفا خودتان را‌ معرفی کنید و بفرمایید که  چه مدت است که تجربه کار روابط عمومی دارید؟

سید مجید حسینی هستم؛ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارم با ۲۸ سال سابقه کار و هفت سال است که مدیر روابط عمومی و بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستم و افتخار همکاری با رسانه‌های محترم و فرهیخته را دارم.

مهم ترین چالش روابط عمومی ها چیست؟

روابط عمومی ها همواره با چالش های مختلف درون سازمانی و بیشتر برون سازمانی مواجه هستند و حوزه سلامت نیز به سبب ارتباط تنگاتنگی که با لایه های مختلف اجتماعی و اقشار مختلف جامعه دارد از این قضیه مستثنی نیست. شیوع ویروس کرونا بر این موضوع  بیش از پیش صحه گذاشته است، اما آنچه که میتوان به عنوان چالش های اصلی مطرح کرد، فقدان چارت سازمانی واحد و نیروی انسانی متخصص از یک سو و  حجم کار و توقعات بالای مدیران سازمانی  و انتظارات افکار عمومی از سوی دیگر همواره از چالش های بزرگ کار در روابط عمومی بوده است.



پایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چگونه است؟

این موضوع با دیدگاه رییس هر سازمان و دستگاه اجرایی نسبت به این حوزه رابطه مستقیم دارد و هرچه نوع نگاه رییس هر دستگاه به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی آگاهانه تر باشد طبیعتاً روابط عمومی نیز در مسیر اهداف و رسالت خود حرکت خواهد کرد، اما متاسفانه هنوز در اغلب سازمان ها به مقوله روابط عمومی آنچنان که باید نگاه نمی‌شود. بطور مثال بعضی از مدیران کل مدیر روابط عمومی را به عنوان مشاور می دانند که نشان از اهمیت جایگاه مدیر روابط عمومی در سازمان دارد ولی متاسفانه برخی اصلا اهمیت چندانی نمی دهند.

برای تقویت جایگاه روابط عمومی در دستگاه های اجرایی چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

برای بهبود و ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها باید به جذب نیروی انسانی متخصص، توانمند، خلاق و مهم تر از همه علاقمند به حوزه روابط عمومی نگاه ویژه ای داشت اما از یاد نبریم آنچه که ذکر شد نیازمند ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با روابط عمومی است، به عبارتی دیگر نیروی انسانی بدون ابزار و تجهیزات لازم عملاً مانند سرباز بدون اسلحه در میدان نبرد است. آموزش مداوم و آشنایی با جدیدترین روش های تولید محتوا نقش اساسی در تقویت روابط عمومی دارد .پی بردن به ارزش کار روابط عمومی و حس ارزشمند بودن روابط عمومی در نزد مدیران سازمان ها نیز می تواند به تقویت روابط عمومی کمک کند.

بعضا روابط عمومی اخبار و عملکردشان را مستقیما به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می فرستند و کاری به رسانه ها ندارند، فکر می کنید این روش بهتر و بیشتر به شما کمک می کند؟

هم اکنون اخبار دانشگاه علوم پزشکی قبل از بارگذاری روی سایت و کانال های مجازی دانشگاه از طریق ایمیلی که رسانه های محلی و کشوری (ایمیل حدود180 رسانه محلی و کشوری )در اختیار مدیریت روابط عمومی و بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قرار داده بودند ارسال می شود و پس از آن به روی سایت و کانال های مجازی قرار می گیرد اما باید بپذیریم که امروزه گستردگی فضای مجازی به شکلی است که حتی رسانه‌های رسمی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، از طرفی تعدد رسانه‌های رسمی و به ویژه محلی و البته تعداد بالای اخبار، بعضی از روابط عمومی‌های پرکار و پرمشغله مانند حوزه سلامت را به سمتی هدایت کرده است که ارسال اخبار، اطلاعات و محتوای تولیدی را از روش های پیشین به سمت ابزارهای به روز تر تغییر دهند.
هرچند رسانه ها نیز با آگاهی از این موضوع نوع تعامل خود با روابط عمومی ها را به روز رسانی کرده‌اند. این موضوع خود به عنوان تهدید و البته فرصت شناخته می شود اما قطعاً بدون همراهی و حمایت رسانه و اصحاب رسانه، اخبار و عملکرد سازمان ها آنچنان که شایسته هست به افکار عمومی منتقل نخواهد شد.

ظرفیت رسانه ای استان تا چه اندازه توانسته به روابط عمومی ها کمک کند؟

حوزه سلامت به دلیل ارتباط گسترده با تمامی اقشار مختلف جامعه قطعا نیازمند همکاری و همیاری همه جانبه اصحاب رسانه در تمامی زمینه‌ها بوده و خواهد بود، همچنان که از ابتدای شیوع ویروس کرونا این تعامل و همکاری بیش از پیش بر همگان روشن شد. با این وجود بر این موضوع اذعان داریم که این ظرفیت می‌تواند بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته تا  رسانه ها نقش اصلی خود در ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه را ایفا نمایند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/146279