کد خبر: 145730 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 13 ارديبهشت 1400 - 10:09
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
اتحادخبر: چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ نخستین رادیو در ایران با نام «رادیو تهران» به طور رسمی آغاز به کار کرد و برنامه‌های آن از یک فرستنده پخش می‌شد.
اتحادخبر: ساعت ۶ بعدازظهر یک روز بهاری در تهران (چهارشنبه، چهارم اردیبهشت۱۳۱۹)، جاده قدیم شمیران شاهد مراسم مهمی بود. ساعت ۷:۱۵ را نشان می‌داد که صدا برای نخستین بار از طریق امواج به گوش مردم ایران رسید: «اینجا تهران است، صدای ایران». این مراسم تا ساعت ۱۱شب به طول انجامید و در آن هنرجویان مدرسه عالی موسیقی با رهبری غلامحسین مین‌باشیان به اجرای برنامه پرداختند.این رادیو هر روز عصر پنج ساعت برنامه با موضوعاتی، چون خبر، موسیقی، مباحثی درباره تربیت فرزند و... پخش می‌کرد. به همین مناسبت مروری بر محبوب‌ترین و خاطره‌انگیزترین برنامه‌های رادیو داریم.
 
قصه ظهر جمعه
 
رادیو
 
«قصه ظهر جمعه» از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین برنامه‌های رادیو است. «قصه ظهر جمعه» درسال ۱۳۱۹ توسط فضل‌الله مهتدی (صبحی) به فاصله یک هفته از آغاز پخش اخبار رادیو ایران، و یک ماه از تأسیس رادیو ایران بنیانگذاری شد. این نویسنده داستان‌های کودکان  حدود ۲۴ سال قصه‌گویی این برنامه را بر عهده داشت.پس از او به ترتیب علی جواهرکلام، ایرج گلسرخی، حمید عاملی و مصطفی موسوی گرمارودی هر یک از چند ماه تا حداکثر پنج سال، گویندگی این برنامه پر شنونده رادیویی را بر عهده گرفتند. آخرین قصه گوی این برنامه محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) برای ۲۴ سال از ۲۲ بهمن ۱۳۶۰ تا ۱۵ مهرماه ۱۳۸۴ راوی داستان‌ها بود و رکورد کم‌نظیری از خود بر جای گذاشت.

برنامه گل‌ها
 
رادیو
 
برنامه‌ٔ رادیو گل‌ها به مدت ۲۳ سال از ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ از رادیو ملی ایران پخش می‌شد. این مجموعه برنامه‌ها جمعاً شامل ۸۵۰ ساعت مقدمه و شعرخوانی به همراه آواز بود، که در این میان تک نوازی‌هایی نیز گنجانده شده بود. ماهیت، فرم و ساختار این برنامه می‌تواند نشانه‌ای بر تلاقی دو جریان مهم هنری آن دوران قلمداد شود؛ نخست جریان پیگیر گسترش موسیقی ایرانی که در آن سال‌ها ذیل دیدگاه‌های کلنل وزیری و فعالیت‌های مداوم روح‌الله خالقی ادامه حیات داشت و دیگری، تفکر علاقه‌مند به شعر کلاسیک ایرانی که آن‌را میراث هنری تاریخ ایران می‌دانست. آثار ساخته‌شده در مجموعه گل‌ها، جدا از اینکه واجد بهترین نمونه‌ها در تلفیق کلام و آوا و نوادر قالب‌های معطوف به موسیقی کلاسیک ایرانی است.

صبح جمعه با شما
 
رادیو
 
سابقه تولید برنامه «صبح جمعه با شما» به سال‌های پیش از انقلاب و راه اندازی رادیو دریا در سال ۱۳۵۱ بازمی‌گردد که هدف از راه‌اندازی‌اش، راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه‌های تفریحی برای آن‌ها بود.در طول سال‌های فعالیت «صبح جمعه با شما» که با نقش محوری زنده‌یاد منوچهر نوذری، احمد شیشه‌گران، سعید توکل و صادق عبداللهی همراه بود، اگرچه مخاطب رادیو به واسطه گسترش سایر ابزار‌های ارتباطی کاهش یافت، اما این برنامه همچنان مخاطب وفادارش را داشت و به همین دلیل سرمایه گذاری بر روی این برنامه رادیویی ادامه یافت.
شب بخیر کوچولو 
 
رادیو
 
«شب بخیر کوچولو» نام برنامه‌ای خاطره انگیز و قدیمی است با گویندگی مریم نشیبا که همه او را با شب بخیر کوچولو می‌شناسند؛ برنامه‌ای که بسیاری از بچه‌های دیروز و امروز را روی پای رادیو خواباند. نشیبا نزدیک به ۳۰ سال است که هر شب ساعت ۹:۳۰ برنامه «شب بخیر کوچولو» را اجرا می‌کند. حالا دیگر همه او را با نام مادر رادیو می‌شناسند.

راه شب 
 
رادیو
 
«راه شب» یک برنامه گوینده‌محور شبانگاهی رادیو با سابقه‌ای طولانی است و مخاطبان وفادار زیادی دارد. پیش از انقلاب اسلامی افرادی همچون حمید عاملی، احمد شاملو و حمید مصدق در این برنامه یه عنوان گوینده حضور داشتند، اما ازبین این گویندگان، نام حمید عاملی بیشتر با «راه شب» گره خورده است. در سال‌های پس از انقلاب نیز منوچهر نوذری، محمد صالح‌علاء، شمسی فضل‌الهی، عبدالحسین اسکندری، ژاله صادقیان، مرتضی حافظی، فاطمه نیرومند غلامعلی امیرنوری، علیرضا جاویدنیا، داود حیدری، میثم نیکنام و سرور پاکنشان از جمله افرادی هستند که به عنوان گوینده در استودیو پخش برنامه راه شب حضور پیدا کرده و مهمان مخاطبان شب زنده‌دار شده‌اند.

گلبانگ
 
این برنامه از اول فروردین ماه سال  ۱۳۷۸  پخش خود  را از  رادیو ایران آغاز کرده است؛ گلبانگ ساختار ساده‌ای دارد و بر پخش آهنگ‌ها و ترانه‌های درخواستی مخاطبان  استوار است. فرمولی که سال‌هاست در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسر دنیا استفاده می‌شود و البته مخاطبان وفادار و خاص خود را دارد.سابقه  پخش آهنگ‌های درخواستی برای مخاطبان رادیو در کشور ما به سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد. 
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/145730