کد خبر: 144586 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 22 فروردين 1400 - 07:25
۴۰ درصد کارکنان درمان در استان بوشهر برعلیه کرونا واکسن زدند

اتحادخبر:  دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: ۴۰ درصد از کادر درمانی و سالمندان ساکن در خانه سالمندان این استان تاکنون علیه ویروس کرونا واکسیناسیون شده اند.

اتحادخبر:  دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: ۴۰ درصد از کادر درمانی و سالمندان ساکن در خانه سالمندان این استان تاکنون علیه ویروس کرونا واکسیناسیون شده اند.

۴۰ درصد کارکنان درمان در استان بوشهر برعلیه کرونا واکسن زدند

به گزارش ایرنا، دکتر سعید کشمیری روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در زمان حاضر واکسیناسیون افراد دارای بیماری خاص از جمله بیماران مبتلا به ام. اس، بیماران دیالیزی و سرطانی نیز در استان بوشهر در حال انجام است و با این افراد تماس گرفته و برای واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند.

 

وی اضافه کرد: تاکنون در استان بوشهر ۱۰ هزار دوز واکسن دریافت کرده‌ایم و ۱۰ هزار دوز دیگر نیز باید دریافت شود تا وکسیناسیون کادر درمان تکمیل شود و در زمان حاضر تعداد محدودی برای سهمیه خصوصی (مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی) وارد شده که به زودی واکسیناسیون آنها انجام می‌شود.

 

کشمیری افزود: با توجه به اینکه برخی پاکبانان با زباله‌های عفونی در ارتباط هستند، واکسیناسیون این افراد نیز در اولویت قرار گرفته و در زمان حاضر این کار در حال انجام است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در آینده افراد برای واکسیناسیون باید پرونده الکترونیک سلامت در مراکز بهداشتی داشته باشند .

کشمیری با اشاره به شماره تماس ۴۰۳۰ برای اطلاع از وضعیت پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: هنوز فراخوانی برای واکسیناسیون همگانی انجام نشده ولی مردم می‌توانند پرونده را تشکیل دهند تا این آمادگی ایجاد و اسامی افراد استخراج شود.

 

وی ادامه داد: در استان بوشهر تمام افرادی که در روستا زندگی می‌کنند و ۹۰ درصد جمعیت شهری دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند و مابقی نیز باید برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: واکسن زنجیره سرمایی خاصی دارد و برای نگهداری آنها یخچال‌های خاصی مورد نیاز است همچنین از آنجا که بیمار ممکن است واکنش‌هایی نسبت به واکسن بروز دهد بهتر است در مراکز تحت مراقبت تزریق صورت گیرد.

کشمیری گفت: واکسیناسیون با نظارت کامل و بازرسی حراست دنشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان و واردات آن تنها از سیستم مرکز بهداشت انجام و پوکه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: طبق سند ملی واکسیناسیون، اولویت نخست با کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه، بعد کادر درمان آزمایشگاه و رادیولوژی و پس از آن سایر  بخش‌های درمانی، بیماران خاص، سالمندان بالای ۵۵ سال و بعد از آن افراد زیر ۵۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

کشمیری افزود: هر واکسن مکانیسم خاص خود را دارد؛ بعضی از آنها مانند واکسن هندی، ویروس کشته شده است و بعضی دیگر مانند واکسن روسی ویروس سرماخوردگی است که یک قطعه از ویروس کرونا در آن جای‌گذاری شده است.

 

کشمیری افزود: در نهایت همه این واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را نسبت به این بیماری فعال می‌کند و این را نیز باید مورد توجه قرار داد که شخصی که واکسن می‌زند ممکن است دوباره بیمار شود ولی بیماری خفیف است، به این معنا که اگر کسی واکسن زد میزان بستری وی کم شده و در صورت بستری شدن احتمال کمتری وجود دارد که در بخش مراقبت ویژه بستری شود.

 

وی اضافه کرد:  تحقیقات در مورد ویروس کرونا همانند عمر این ویروس کم است، بنابراین طبق گزارش‌های منتشر شده، واکسن‌های این ویروس کمتر از ۶ماه مصونیت دارند و پس از تزریق واکسن نیز همچنان باید از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کرد.

کشمیری تصریح کرد: در حال حاضر هیچ واکسن رسمی و تأیید شده‌ای برای افراد زیر ۱۸ سال تولید نشده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با اشاره به موارد منع مصرف واکسن کرونا اضافه کرد: اگر کسی نسبت به واکسن‌ها به‌خصوص واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده است نباید از واکسن کرونا استفاده کند.

وی ادامه داد: هر واکسن بروشوری دارد که باید مطابق آن نسبت به تزریق اقدام کرد به عنوان مثال واکسن باهارات هندی برای افراد بالای ۵۵ سال نباید تزریق شود زیرا هیچ تحقیقی بر روی این افراد صورت نگرفته است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در استانی با جمعیت بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، ابتلای روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به کرونا، نشان از ورود به یک بحران جدی  است و جابه جایی جمعیتی در این شرایط فاجعه به شمار می‌رود.

کشمیری اضافه کرد: ماهیت بیماری کووید ۱۹ به گونه‌ای است که ۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت و ۲۰ درصد علامت‌دار می‌شوند و تنها عده‌ای از علامت‌دارها نیاز به بستری پیدا می‌کنند در سوش جدید کرونای انگلیسی نیز هم همین نسبت وجود دارد و تفاوت آن با نوع قبلی در این است که تعداد مبتلایان در افراد جوان بیشتر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر با توجه به افزایش حجم مراجعه و وضعیت انفجاری کرونا در کشور با کمبود کیت تشخیص مواجه هستیم و از این پس هر فرد دارای علامت را بیمار مبتلا به کرونا در نظر گرفت.

 

به گفته کشمیری هزینه بستری بیماران در بخش کرونای بیمارستان‌ها تنها پنج درصد فراشیز ومبلغ کمی است و اگر کسی هم بیمه نباشد با یک مراجعه ساده به بیمه خدمات درمانی می‌تواند بیمه شود همچنین دولت به کسانی که توان پرداخت ماهانه حق بیمه را ندارد نیز تسهیلاتی در نظر گرفته  است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان تنها در مراکز دولتی درمان می‌شوند.

وی با اشاره به نیاز شدید به پرستار افزود: در آزمونی که در بهمن‌ ماه ۹۹ برگزار شد ۵۰۰ نیروی جدید در استان جذب و در سال جاری نیز ۵۰۰ نیروی دیگر از طریق آزمون جذب می‌شوند.

 

کشمیری  اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۲۱ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این تعداد ۴۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۱۹ نفر نیز در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۷هزار و ۶۴۹ نفر در استان به این ویروس مبتلا و ۹۱۶ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/144586