کد خبر: 144412 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 18 فروردين 1400 - 07:24
برداشت گندم استان بوشهر ۵۰درصد کاهش یافت

اتحادخبر: با آغاز برداشت گندم از مزارع استان بوشهر بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش بارش باران میزان برداشت محصول گندم را ۵۰درصد نسبت به پیش بینی‌ها کاهش داده است. یکی از محصولات مهم کشاورزی استان بوشهر گندم است که کشت آن از فصل پاییز و برداشت محصول از نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود. بر اساس بررسی آمارها، برداشت گندم در...

اتحادخبر: با آغاز برداشت گندم از مزارع استان بوشهر بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش بارش باران میزان برداشت محصول گندم را ۵۰درصد نسبت به پیش بینی‌ها کاهش داده است.

برداشت گندم استان بوشهر 50درصد کاهش یافت

به گزارش تسنیم ، یکی از محصولات مهم کشاورزی استان بوشهر گندم است که کشت آن از فصل پاییز و برداشت محصول از نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود.

 

 بر اساس بررسی آمارها، برداشت گندم در 2 سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن کاهش یافته به‌گونه‌ای که در سال 1398 بیش از 163 هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت شد و این میزان سال قبل به 143 هزار تن کاهش یافت.

امسال در استان بوشهر بیش از 100 هزار هکتار اراضی به صورت دیم و آبی زیر کشت محصول گندم رفت که در این بین محصول اراضی دیم به سبب کاهش باران باران خسارت قابل توجهی دیده است.

شهرستان دشتستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم است که امسال از پیش بینی برداشت 20 هزار تن با کاهش 60 درصدی مواجه است.

 

البته گندمکاران دیم که با روش مکانیزه گندم کشت کرده‌اند با حداقل بارندگی به تولید بهتری دست یافته‌اند.

مدیر زراعت استان بوشهر با بیان اینکه امسال حدود 100 هزار هکتار اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته است اظهار داشت: با توجه به کمبود شدید بارندگی بخشی از اراضی گندم دیم به شدت محصول آن خسارت دید.

 

رضا حسین‌پور با اشاره به کشت گندم در 92 هزار هکتار اراضی دیم و 15 هزار و 400 هکتار اراضی آبی تصریح کرد: کاهش بارش باران از دی ماه تاکنون خسارت قابل توجهی به محصول اراضی دیم زده است به‌گونه‌ای که بین 30 تا 50 درصد میزان برداشت گندم نسبت به سال قبل کاهش داده است.

وی، از کاهش 10 تا 15 درصدی میزان برداشت گندم از  مزارع آبی خبر داد و بیان کرد: در مزارع دیم بیش از 20 هزار هکتار مزارع از حیّز انتفاع برداشت خارج شد.

مدیر زراعت استان بوشهر با با اشاره به آغاز برداشت گندم در مزارع استان تصریح کرد: از 430 دستگاه کمباین تعیین شده تاکنون بر اساس نیاز 270 دستگاه عملیات برداشت گندم را آغاز کرده‌اند.

 

حسین‌پور با بیان اینکه سال گذشته با توجه به بارش مناسب 143 هزار تن محصول گندم از مزارع استان برداشت شد افزود: پیش بینی می‌شود در مجموع 80 هزار هکتار مزارع استان بوشهر با 83 هزار تن محصول قابل برداشت باشد.

 

مراکز خرید گندم در استان بوشهر تعیین شد

 

5 مرکز خرید اصلی و 8 مرکز مباشر با مشارکت تعاون روستایی برای خرید گندم کشاورزان راه‌اندازی شده است.

 

مدیرکل غله استان بوشهر با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان خاطر نشان کرد: قیمت مصوب هر کیلوگرم گندم معمولی در قالب خرید تضمینی 40 هزار ریال و نرخ کیلوگرم گندم دِروم 42 هزار ریال تعیین شده است.

 

محمد هاشمی با اشاره به فعال بودن 13 مرکز اصلی و فرعی در استان بوشهر تصریح کرد: 3 کارخانه آرد در دشتستان، دشتی، انبار چغادک و سیلو برازجان و 8 مرکز فرعی تعاون روستایی در نقاط مختلف استان بوشهر آماده خرید گندم از کشاورزان و زارعان هستند.

وی از پرداخت مبلغ گندم خریداری شده از گندم‌کاران در مدت 24 ساعت از طریق سامانه تعیین شده گفت: مراکز خرید گندم در استان بوشهر تا ساعت 18 آماده تحویل گندم هستند.

 

مدیرکل غله استان بوشهر با بیان اینکه کاهش بارش باران خسارت‌هایی به  محصولات مزارع گندم زده است گفت: پیش بینی می‌شود 66 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

 

هاشمی میزان گندم خریداری شده از  کشاورزان در سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: سال گذشته 119 هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر تحویل مراکز خریده شد.

بر پایه این گزارش  میزان برداشت گندم سال گذشته 143 هزار تن ، سال 1398 حدود 160 هزار ثبت شد و امسال پیش بینی برداشت 83 هزار تن و خرید 66 هزار تن می‌شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/144412