کد خبر: 144364 ، سرويس: استان خوزستان
تاريخ انتشار: 17 فروردين 1400 - 09:28
رئیس علوم پزشکی اهواز مطرح کرد
روند افزایشی بستری در خوزستان / فاجعه پیک کنونی، به خوزستان مربوط نیست

اتحادخبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری در استان خوزستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۴۳۱ نفر از این تعداد در بخش‌های عادی و ۴۰۷ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند و ۷۷ بیمار نیز اینتوبه هستند.

اتحادخبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری در استان خوزستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۴۳۱ نفر از این تعداد در بخش‌های عادی و ۴۰۷ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند و ۷۷ بیمار نیز اینتوبه هستند.

روند افزایشی بستری در خوزستان / فاجعه پیک کنونی، به خوزستان مربوط نیست

به گزارش ایسنا؛ دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست خبری که شامگاه دوشنبه (۱۶ فروردین‌ماه) برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید - ۱۹ در استان خوزستان اظهار کرد: در تعطیلات، جمعیت سیالی در کشور در حال حرکت بودند و حجم سفرها در استان‌های مختلف متفاوت بود. طبق شنیده‌ها در سطح کشور حدود ۷۰ درصد افزایش تردد و در خوزستان ۲۰ درصد افزایش تردد نسبت به سال گذشته داشتیم که این وضعیت استان به لطف الهی و همکاری ستاد اعضای استانی کرونا و مردم بوده است.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: در چهار روز گذشته، وضعیت کرونا در سطح کشور متفاوت‌تر شده و روز به روز در حال تغییر است و به نحوی بوده است که روزانه رنگ‌بندی شهرها تغییر پیدا می‌کند و امروز با دیروز متفاوت است.

 

روند افزایشی بیماری از اوایل فروردین

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از ۲۰ اسفندماه بروز بیماری یعنی همه موارد شناسایی‌شده سرپایی و بستری کاهشی بوده است و تا اول فروردین‌ماه این روند ادامه داشت اما به تعطیلات برخورد کردیم و از اوایل فروردین‌ماه مجددا روند افزایشی شکل گرفت که این وضعیت به دلیل سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و خریدهای آخر سال بوده است.

 

وی بیان کرد: وضعیت بستری در خوزستان حالت سینوسی شده است. از ۲۰ اسفندماه تا اوایل فروردین‌ماه تقریبا شاهد کاهش موارد بستری بودیم اما پس از آن مجددا روند بستری‌ها افزایشی شد که امیدواریم این روند سینوسی تداوم نداشته باشد و مجددا روند کاهشی شروع شود.

ابول‌نژادیان افزود: افرادی که به سفر رفته بودند یا دید و بازدید داشتند، باید متوجه شرایط شوند و بدانند با این کارها چه اتفاقی خواهد افتاد و پروتکل‌های بهداشتی را تمکین کنند و در خانه بمانند تا روند، کاهشی شود.

 

وی تصریح کرد: تا ۱۴ فروردین‌ماه پنج شهر قرمز داشتیم اما با افزایشی شدن روند بیماری در آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز این شهرها قرمز شدند.

 

نگرانی از قرمز شدن دوباره اهواز

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امیدواریم وضعیت اهواز مجددا قرمز نشود. با توجه به اینکه یک‌سوم جمعیت خوزستان در اهواز قرار دارد، کنترل شهرستان‌ها نسبت به اهواز ساده‌تر است و اگر تعداد بیماران اهواز، بیمارستان‌ها را گرفتار کند پشتیبانی از بیمارستان‌های دیگر استان سخت می‌شود.

وی افزود: یکشنبه شب در یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان موارد بستری بسیار بالا رفته بود که بلافاصله اعلام کردم نیروهای کمکی به  آن شهرستان اعزام شوند و در صورت نیاز، بیماران با اتوبوس آمبولانس به مرکز استان منتقل شوند اما اگر اهواز دچار مشکل شود کار سخت می‌شود.

ابول‌نژادیان گفت: خوشبختانه تاکنون روند ارائه خدمات در بیمارستان‌ها به گونه‌ای بوده که همه بیماران خدمات دریافت کرده‌اند.

 

آخرین وضعیت تخت‌های بیمارستانی خوزستان

 

وی با اشاره به آخرین وضعیت تخت‌های بیمارستانی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر ۷۷ درصد تخت‌های عادی و ۹۶ درصد تخت‌های ویژه اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کرونا اشغال هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در هفته اول فروردین‌ماه روند موارد بیماری ۱۳ درصد، موارد بستری ۴.۸ درصد و موارد فوت ۱۴ درصد کاهش یافته بود اما در هفته دوم فروردین‌ماه، موارد بیماری ۵۰ درصد افزایش یافت؛ البته تنها موارد بروز بیماری افزایش یافت و موارد بستری بالا نرفت.

 

طرح تزریق زودهنگام داروهای ضدویروسی چه بود؟

 

ابول‌نژادیان با اشاره به دلیل عدم افزایش بیماران بستری در این بازه زمانی بیان کرد: در این راستا طرح جدیدی تحت عنوان کلینیک‌های سرپایی تزریق زودهنگام داروهای ضدویروسی با هماهنگی وزارت بهداشت به عنوان یک کار تحقیقاتی در بیمارستان‌های خوزستان اجرا شد.

 وی افزود: در مدت اجرای این طرح، با حدود افزایش ۵۰ درصدی موارد بیماری مواجه بودیم اما موارد بستری تا حدود ۱۴ فروردین‌ماه افزایشی نبود و موارد فوت نیز ۱۵ درصد کاهش یافت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال چکش‌کاری این طرح هستیم تا در کل خوزستان توسعه داده شود و اگر تیم علمی وزارت بهداشت نیز آن را تایید کند، به صورت کشوری ابلاغ خواهد شد.

 

وی ادامه داد: تنها راه نجات بیمارستان‌ها انجام این کار بود که با اجرای این طرح، سه هزار و ۶۰۰ تخت - روز - بستری به ما کمک کرد. حدود ۷۰۰ بیمار به این روش درمان شدند و اگر این ۷۰۰ بیمار در بیمارستان بستری می‌شدند دیگر تختی برای بیماران نداشتیم.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: اجرای این طرح ابتکاری، موجب کاهش موارد بستری و کاهش مرگ و میر شده است. در رنگ‌بندی شهرها نیز تاثیرگذار بوده است زیرا ملاک رنگ‌بندی شهرها، تعداد موارد بستری بر اساس جمعیت است.

 

انجام ۴۷.۷ درصد تست‌های کشور در خوزستان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به میزان بروز بیماری در شهرستان‌های مختلف گفت: در دو هفته آخر اسفندماه بیشترین بروز بیماری به ازای هر یک صد هزار نفر جمعیت در هفتکل، آغاجاری، باغملک، اهواز، خرمشهر و رامهرمز بوده است اما در دو هفته اخیر، بیشترین بروز بیماری در هفتکل، آغاجاری، بهبهان، مسجدسلیمان و باغملک بوده است.

 

وی با اشاره به روند روزانه انجام تست کرونا در خوزستان بیان کرد: در حال حاضر  روزانه ۲۴ تا ۲۵ هزار تست انجام می‌شود. در یک هفته گذشته در سطح کشور ۱۹۹ هزار تست سریع انجام شده که حدود ۹۵ هزار تست از این تعداد، در خوزستان انجام شده است یعنی ۴۷.۷ درصد تست‌های کشور در خوزستان انجام شده است.

ابول‌نژادیان افزود: این کار به منظور بیماریابی گسترده و کنترل بیماری انجام شده است. یکی از راهبردهای اصلی مدیریت کرونا، تست زیاد، شناسایی و قرنطینه بیمار است و این کار همکاران حوزه سلامت، بسیار بزرگ بوده است.

 

وی ادامه داد: حدود ۳۰ هزار نیرو در خوزستان در حال رهگیری بیماران قرنطینه، گندزدایی و یا قرنطینه معکوس هستند یعنی مانع از خروج افراد پرخطر شده و تیم‌های حمایتی درب منازل این افراد می‌روند تا نیازهایشان را رفع کنند تا از خانه خارج نشوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تقویت رهگیری و انجام تست سریع درب منازل گفت: روزانه تا ۱۸ هزار تست در خوزستان درب منازل انجام شده است که این کار توسط نیروهای بهداشت، بسیج و هلال احمر انجام شده تا افراد در تماس با بیماران را شناسایی کنند.

وی افزود: تاکنون در سطح کشور یک میلیون و ۶۰۷ هزار تست درب منازل انجام شده که ۳۵۸ هزار تست از این تعداد در خوزستان انجام شده است. البته بیشترین تعداد بیمار نیز در خوزستان بوده است اما همکاران‌مان در مقایسه با همه جای کشور، سنگ تمام گذاشتند.

 

هیچکس نباید خوزستان را عامل پیک جدید بداند

 

ابول‌نژادیان گفت: خوزستان تنها استانی بود که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری به سایر نقاط کشور، به صورت داوطلبانه و با هماهنگی مقام عالی وزارت بهداشت تست را در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن و پایانه‌های مسافربری انجام داد و از خروج یک هزار و ۱۲۶ بیمار به خارج از استان خوزستان جلوگیری کردیم.

 

وی افزود: این اقدامات موجب شد این ویروس دو ماه در جنوب و غرب خوزستان زمین‌گیر شود و شمال و شرق کمتر گرفتار شده بودند اما این تعطیلی‌ها و جابجایی‌ها موجب شد نه تنها شمال و شرق استان خوزستان بلکه سایر نقاط نیز درگیر شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: آلودگی کنونی کشور تنها از خوزستان نیست. کشور ترکیه ۸۰ استان دارد که ۷۹ استان آن قرمز هستند. پروازهای فرودگاه‌های مختلف کشور به ترکیه در ایام عید فعال بودند و شمال غرب کشور مانند جلفا و آذربایجان غربی متأثر از ترکیه هستند. همان گونه که ما از عراق آسیب دیدیم، این نقاط نیز از ترکیه آسیب دیدند.

 

وی افزود: عمق فاجعه پیک کنونی، به خوزستان مربوط نیست و کسی نگوید که عامل آن، خوزستان است و نباید به مردم استان خوزستان به دید دیگری نگاه شود؛ عامل بروز این پیک خوزستان نیست.

 

ابول‌نژادیان بیان کرد: کرونای انگلیسی به صورت نقطه به نقطه در کشور پیدا شده بود اما در خوزستان آغاز پیک از شادگان بود و دلیل آغاز پیک از این شهرستان این بود که مسافران برای ورود به کشور، الزامی به انجام تست PCR در مرز نداشتند یا تست PCR کشور عراق را ارائه می‌دادند و امانت در مرز رعایت نمی‌شد و در آن طرف مرز، تست‌ها در حال خرید و فروش بود بنابراین از این نقطه آسیب دیدیم اما در خوزستان از کشور در مقابل کرونای انگلیسی سنگربانی کردیم.

وی گفت: این همه تلاش مدافعان سلامت خوزستان برای این بود که بعد نگویند خوزستان کشور را درگیر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مسافرت‌های نوروزی و پروازها و تورهای مختلفی در ایام نوروز انجام شد اما ما همه‌گونه تلاش کردیم تا کشور درگیر نشود و همه مسافرانی که از خوزستان خارج شدند، تست داده بودند.

 

مدافعان سلامت خوزستان، مقابل ویروس کرونا از کشور دفاع کردند

 

ابول‌نژادیان ادامه داد: در فرودگاه‌های خوزستان ۴۲ هزار و ۷۸۸ تست انجام شد و ۴۲۰ بیمار شناسایی شدند. در ایستگاه‌های راه آهن نیز ۲۰ هزار تست انجام شد که ۱۴۹ بیمار شناسایی شدند. در پایانه‌های مسافری نیز حدود ۶۰ هزار تست انجام شد و ۵۵۷ نفر شناسایی شدند و از خروج آن‌ها جلوگیری شد.

وی افزود: این همت مدافعان سلامت خوزستانی است که سنگربانی کردند و مانند زمان جنگ که مقاومت کردند اکنون نیز مقابل ویروس کرونا از کشور دفاع کردند.

 

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در خوزستان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره میزان واکسیناسیون انجام‌شده در خوزستان گفت: تاکنون تقریبا ۲۳ هزار نفر در استان خوزستان واکسن دریافت کرده‌اند.

 

وی بیان کرد: روز دوشنبه (۱۶ فروردین‌ماه) محموله جدید واکسن به دست من رسید که امیدواریم به پرسنل حوزه درمان و بهداشت و بیماران خاص تزریق کنیم.

ابول‌نژادیان گفت: ۳۵ هزار پرسنل درمان داریم که هنوز ۲۰ هزار نفر از پرسنل ما واکسن را دریافت نکرده‌اند اما تمام کادر درمان که به صورت مستقیم با بیماران کووید - ۱۹ در تماس هستند، واکسینه شده‌اند.

 

وی افزود: در خوزستان بیماران دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی – سیکل سل، ام‌اس و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، جزو بیماران خاص هستند. واکسن کرونا برای اکثر بیماران دیالیزی تزریق شده است و واکسن مورد نیاز برای ادامه تزریق این بیماران را نیز داریم اما خودشان مردد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به طور مثال زمانی که می‌خواستیم واکسن کرونا را برای پاکبان‌ها تزریق کنیم تنها شش نفر از یک گروه ۳۰ نفره حاضر به تزریق شدند و فکر می‌کردند می‌خواهیم واکسن را روی آن‌ها تست کنیم.

 

ابول‌نژادیان بیان کرد: یک هزار واکسن از سهمیه بیماران هموفیلی و تالاسمی باقی مانده اما روزانه تعداد کمی از این بیماران برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند بنابراین در حال تزریق این واکسن‌ها برای بیماران سرطانی هستیم.

 

وی افزود: هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که بگوییم واکسن کرونا برای همه بیماران خاص تزریق شده، فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص عوارض واکسن کرونا در دریافت‌کنندگان واکسن، بیان کرد: تاکنون در اهواز تنها یک نفر از افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده است، دچار تظاهری از بیماری التهابی شد که وضعیت وی کنترل شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: در واکسیناسیون کرونا در خوزستان، تاکنون از واکسن‌های اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین و واکسن باهارات هند استفاده شده است.

 

هشدار افزایش مراجعات به بیمارستان‌های خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته

 

ابول‌نژادیان با اشاره به نحوه ابتلای بیماران به کرونا در یک هفته گذشته گفت: دلیل ابتلا در ۲۵ درصد موارد در خانواده‌ها، ۲۳ درصد در دید و بازدیدها، ۱۸ درصد در ترددهای درون شهری، ۱۱ درصد در تجمعات، ۱۱ درصد در محل کار و اصناف و ۹ درصد در مسافرت خارج از شهر بوده است.

وی بیان کرد: در سوش قبلی ووهان، زمانی که از خانواده‌ها می‌پرسیدیم چه کسی اول به بیماری مبتلا شد، مشخص می‌کردند اما اکنون با توجه به سرعت انتشار سوش انگلیسی، خانواده‌ها متوجه نمی‌شوند کدام‌ یک اول علامت‌دار شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روند مراجعه به بیمارستان‌های ریفرال خوزستان گفت: در ۱۵ اسفندماه، دو هزار و ۵۱۶ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها داشتیم اما در ۳۰ اسفندماه دو هزار و ۴۵ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها انجام شد یعنی روند نزولی بود اما از یکم فروردین‌ماه، روند مراجعه به بیمارستان‌ها به تدریج افزایشی بوده است.

 

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین تعداد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها را داشتیم به گونه‌ای که سه هزار و ۳۱۷ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که این وضعیت، زنگ خطر و هشداری برای ما است.

ابول‌نژادیان گفت: ما در شرایطی در وضعیت قرمز قرار داشتیم که دیگر شهرها در وضعیت آبی بودند و اگر به تجهیزاتی نیاز داشتیم، وزارت بهداشت توان پشتیبانی داشت و این کار را کرد اما اکنون کل کشور گرفتار شده و وزارت بهداشت باید ۳۰ استان را پشتیبانی کند بنابراین باید سر این نمودار خم شود وگرنه ارائه خدمات دچار مشکل می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در هفته سوم اسفندماه ۱۶ هزار مورد مراجعه، در هفته چهارم اسفندماه ۱۵ هزار مورد مراجعه و در هفته اول فروردین‌ماه ۱۷ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌های خوزستان داشتیم اما در هفته دوم فروردین‌ماه، ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که نشان می‌دهد روند مراجعه به بیمارستان‌ها صعودی است.

 

وی افزود: با این وجود، وضعیت مراجعه به بیمارستان‌ها، شهر به شهر مختلف است. وضعیت بیمارستان رازی اهواز به جز روز گذشته، تقریبا ثابت بوده است اما در بیمارستان سینا و نفت، روند مراجعه افزایشی بوده و در بیمارستان گلستان و امام خمینی روند کاهشی بوده است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۸۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۴۳۱ نفر از این تعداد در بخش‌های عادی و ۴۰۷ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند و ۷۷ بیمار نیز اینتوبه هستند.

وی افزود: روز یکشنبه (۱۵ فروردین‌ماه)، سه هزار و ۴۴۱ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها داشتیم که ۳۹۱ نفر از این تعداد، بستری شدند و ۲۶۵ نفر از این بیماران، مثبت قطعی بوده‌اند.

 

توضیحی درباره بیمارستان‌های غیر دانشگاهی

 

ابول‌نژادیان در خصوص صحبت‌های مطرح شده در خصوص خسته بودن پرسنل برخی بیمارستان‌ها و بدحال شدن بیماران در این بیمارستان‌ها گفت: این صحبت، اظهار نظر یکی از مسئولان ارشد استان خوزستان در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا بوده است و این صحبت نیز بر حسب مشاهدات دو نفر از پرسنل آن سازمان در یک بیمارستان غیردانشگاهی بوده است.

 

وی افزود: قبل از این موضوع، هیچ دغدغه یا گزارشی در خصوص کیفیت ضعیف خدمات به ما داده نشده بود. بارها از این بیمارستان بازدید کرده‌ام و روند درمان آن خوب است. بارها وزیر بهداشت نیز عنوان کرده است که کیفیت خدمات بیمارستان رازی اهواز از بیمارستان‌های طراز اول تهران نیز بالاتر رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اولویت ما، ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی است زیرا تیم درمانی که در این بیمارستان‌ها وجود دارند در بیمارستان‌های غیردانشگاهی وجود ندارند. ما زمانی سراغ بیمارستان‌های غیردانشگاهی می‌رویم که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده باشد اما بر روند درمان آن‌ها نظارت می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: اعتقادی به وجود مشکل در کیفیت خدمات این بیمارستان‌ها ندارم اما بر لزوم نظارت بر این بیمارستان‌ها تاکید کردم که نظارت بیشتری شود.

ابول‌نژادیان گفت: روزانه فوت همه بیمارستان‌ها را چک می‌کنم و در صورتی که کوچک‌ترین خللی در درمان مشاهده شود حتما موضوع در کمیته دانشگاه بررسی می‌شود.

 

وی افزود: در مسجدسلیمان یک پزشک متخصص داشتیم که با وجود اینکه در شهرستان‌ها دچار کمبود متخصص هستیم اما به محض اینکه متوجه وجود مشکل در ارائه خدمات این پزشک شدیم، به وی  پایان کار دادیم اما تاکنون نکته‌ای مشاهده نکرده‌ایم که بگوییم این بیمارستان مشکل دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پیک انگلیسی متوسط سن مرگ یک و نیم سال پایین آمد و از ۶۷ سال در پیک قبلی به ۶۶.۴ سال رسید.

ابول‌نژادیان در خصوص سفرهای نوروزی تصریح کرد: نظر ما و وزارت بهداشت این بود که شرایط بسیار پرخطر است و نباید مسافرت‌ها انجام شود اما صحبت‌هایی در خصوص تاب‌آوری اجتماعی مطرح شد بنابراین ما تنها توصیه کردیم که مردم به مسافرت نروند اما با توصیه، مشکل حل نمی‌شود.

وی افزود: اگر چین مشکل را حل کرد با جبر و زور بود. برای تردد بین دو استان در چین باید یک فرد دو هفته قرنطینه می‌شد اما آیا در کشور ما چنین چیزی رخ داد یا هر کس هر جا دلش خواست رفت؟

 

از تمام دانشگاه‌های وزارت علوم در خوزستان گله دارم

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص همکاری دیگر ارگان‌ها در مدیریت بیماری، بیان کرد: اکنون حدود ۱۴ هزار نیروی بسیجی کنار ما در حال کار کردن هستند. شرکت نفت و پتروشیمی‌های ماهشهر نیز به ما کمک کردند. بیشترین همکاری را نیز استانداری خوزستان، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و هلال احمر دارند اما برخی سازمان‌ها هیچ کاری نمی‌کنند.

وی گفت: از تمام دانشگاه‌های وزارت علوم در خوزستان گله دارم که در خوزستان هستند اما کوچک‌ترین حمایتی برای حمایت از ستاد استانی مدیریت کرونا نداشته‌اند.

 

ابول‌نژادیان افزود: بغل دست‌مان دانشگاهی (دانشگاه شهید چمران اهواز) با این همه نیرو، ظرفیت و امکانات آزمایشگاهی وجود دارد که ۱۴ ماه است که تعطیل است اما دریغ از کوچک‌ترین کمک.

وی بیان کرد: برخی در معرکه جنگ، خود را دور نگه می‌دارند تا آسیبی نبینند و مبادا به کرونا مبتلا شوند. آیا این افراد هیچ تعهدی به مردم خوزستان ندارند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یک مرکز نمونه‌گیری در نزدیکی منزل یکی از آقایان بود که اعتراض کرد که چرا در نزدیکی منزلش مرکز نمونه‌گیری فعالیت می کند در حالی که ما اطلاع نداشتیم منزل وی کجا است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: این افراد که هیچ دغدغه‌ای ندارند، فردا می‌خواهند چه جوابی به خدا بدهند؟ ما التماس کردیم ۵ تا ۱۰ خودرو به ما کمک کنند اما این کار نکردند. بالاخره این افراد باید جواب بدهند. بارها در قالب نامه به ستاد استانی مدیریت کرونا گفتم که دانشگاه‌های وزارت علوم، کوچک‌ترین کمکی در مدیریت کرونا به ما نکرده‌اند.

 

وی افزود: نیروهای ما غیرت داشتند و همه سر کار بودند و جان‌شان را کف دست‌شان گرفته‌اند و در ICUها هستند. خدا را شاکر هستیم که مردم از حوزه بهداشت و درمان رضایت دارند و همین برای ما کافی است.

 

ماجرای کرونای برزیلی چیست؟

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خطر بروز ویروس کرونای برزیلی در خوزستان به دلیل ورود کشتی‌هایی از برزیل به بندر امام بیان کرد: در خصوص کرونای برزیلی هشدار دادم زیرا حدود ۴ هزار و ۳۰۰ مورد مرگ در برزیل رخ داده است بنابراین این هشدار برای اطلاع مردم بوده است. در این راستا، نامه‌ای به مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان خوزستان ارسال شده تا خدمه کشتی‌ها و افراد در تماس با آن‌ها وارد بندرگاه نشوند.

 

وی افزود: هنوز نمی‌دانیم تست‌های جدید می‌توانند کرونای برزیلی را تشخیص دهند یا خیر و وزارت بهداشت در حال کار در این زمینه است.

ابول‌نژادیان با اشاره به در پیش بودن امتحانات حضوری دانش‌آموزان، بیان کرد: برگزاری امتحانات حضوری در شرایط قرمز خطرناک است و قطعا ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص تصمیم می‌گیرد که در صورت تصمیم به برگزاری حضوری، باید تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشیم.

 

وی با اشاره به روشن شدن کولرها در خوزستان با آغاز فصل گرما، گفت: مردم باید توجه کنند حتی با روشن بودن کولرها نیز باید در و پنجره‌ها باز باشند تا لود ویروس کمتر شود. هر چه گردش هوا بیشتر باشد، لود ویروس کمتر می‌شود  و شانس آلودگی کاهش می‌یابد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نزدیک شدن به آغاز ماه مبارک رمضان بیان کرد: نگران دهه آخر ماه مبارک رمضان در خوزستان هستیم زیرا در خوزستان، مردم عرب ما مراسم اصلی را برای این عید می‌گیرند و همه خریدهای عید، در دهه آخر ماه رمضان انجام می‌شود که نیازمند همراهی مردم و پرهیز از دید و بازدید و خریدهای عید هستیم.

 

وی در خصوص برگزاری مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان گفت: یکی از بیشترین همراهی‌ها با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را مسئولان مذهبی داشتند اما در هر قشری، افرادی هستند که خود را مقید به مصوبات نمی‌دانند که باید جواب خدا را بدهند که این تجمعات چقدر موجب آلودگی بین مردم شده است. در خصوص برگزاری مراسم در ماه مبارک رمضان نیز امیدواریم شاهد همراهی سازمان تبلیغات اسلامی باشیم.

ابول‌نژادیان در خصوص مطرح شدن دارویی تحت عنوان آلرگان برای درمان کرونا یا پیشگیری از ابتلا به کرونا، تصریح کرد: این موضوع را به سازمان غذا و داروی دانشگاه ارجاع دادم تا در صورتی که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مجوز صادر کرده باشد، اجازه توزیع داشته باشند و در غیر این صورت، هیچ داروی گیاهی اجازه توزیع ندارد.

 

وی در زمینه مواد ضدعفونی کننده نیز افزود: مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل باید مورد استفاده قرار بگیرد اما اگر کسی بگوید که باید مواد ضدعفونی کننده برند خاصی مصرف شود، تخلف است و برخورد می‌کنیم و به هیچ عنوان برند خاصی توصیه نمی‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص لغو عمل‌های جراحی الکتیو در شرایط قرمز، بیان کرد: با توجه به اینکه عمل‌های الکتیو محل آلودگی هستند، در شرایط قرمز لغو شده‌اند. هیچ الزامی نیست اکنون عمل‌های زیبایی بینی یا کاشت مو انجام شود.

 

وی تصریح کرد: در بیمارستان رازی اهواز دو زن جوان مبتلا به کرونا، یک هفته تا ۱۰ روز پس از انجام عمل زیبایی بینی فوت کردند که این مساله نشان می‌دهد در کلینیک جراحی زیبایی به کرونا مبتلا شده بوده‌اند بنابراین یکی از نقاط آسیب ما، کلینیک‌های زیبایی هستند که باید تعطیل شوند.

ابول‌نژادیان افزود: برخی از این کلینیک‌ها تمکین نکردند که اخطار داده‌ایم و توبیخ کرده‌ایم. برخی از دوستان به صورت پنهانی این کار را انجام می‌دادند. چندین بار گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها داشتیم که در پرونده بیمار، علت عمل را شکستگی بینی می‌نویسند اما عمل زیبایی انجام می‌دهند که با بیمارستان‌ها برخورد لازم انجام شد اما به پرونده این مراکز، در کمیسیون ماده ۱۱ با حضور تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.

 

وی در خصوص جذب نیرو در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: در مجموع از ۳۰ هزار نفر پرسنلی که در سطح کشور جذب خواهند شد، حدود ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های خوزستان جذب خواهند شد؛ با پیگیری‌های انجام شده ۶ درصد جذب به ۶.۶ درصد افزایش یافته است. اکنون نتایج اولیه آزمون اعلام شده اما هنوز نیروها در اختیار ما قرار نگرفته است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/144364