کد خبر: 144316 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 16 فروردين 1400 - 09:51
مدیرکل ارتباطات فارس مطرح کرد:
افزایش پهنای باند اینترنت فارس/ احداث و ارتقای ۱۲۷ سایت روستایی

اتحادخبر:  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس گفت: پهنای باند ورودی به استان در یک سال گذشته بالغ بر ۵۵۵ گیگابیت برثانیه افزایش ظرفیت داشته است.

اتحادخبر:  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس گفت: پهنای باند ورودی به استان در یک سال گذشته بالغ بر ۵۵۵ گیگابیت برثانیه افزایش ظرفیت داشته است.

افزایش پهنای باند اینترنت فارس/ احداث و ارتقای ۱۲۷ سایت روستایی

به گزارش ایسنا؛ مهرداد سهرابی گفت: پهنای باند ورودی به استان در سال گذشته با افزایش ۵۵۵ گیگابیتی، به ۱۹۴۲ گیگابیت برثانیه و پهنای باند خروجی استان با ۲۰۰ گیگابیت برثانیه افزایش به ۱۳۱۰ گیگابیت برثانیه رسیده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات فارس، سهرابی اضافه کرد: فارس با دارا بودن بیش از چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری، بعد از تهران زیرساختی ترین استان کشور بوده و دومین مرکز سوییچ بین‌الملل کشور را داراست.

او افزود: فارس به عنوان هاب منطقه جنوب، علاوه بر سرویس‌هایی که توسط استان ارائه می‌شود یکی از درگاه‌های اصلی کشور است که به استان‌های همجوار نیز سرویس می‌دهد.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری فارس ادامه داد: پهنای باند بین‌الملل یا اینترنت به ۸۷۱ گیگابیت برثانیه در فارس ارتقا یافته است و نسبت به ابتدای دولت یازدهم با رشد ۱۱۵ برابری و شبکه انتقال نیز با ۱۲۳۳ گیگابیت برثانیه افزایش به ۳۷۳۰ گیگابیت برثانیه رسیده است و با رشد ۲۱ برابری همراه بوده است.

سهرابی با اشاره به ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گفت: امسال تعداد ۱۲۷ سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته که با این سایت‌ها دسترسی ۱۹۲ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است که شامل جمعیتی بالغ بر ۱۹۶ هزار نفر و ۵۶ هزار و ۷۴۵ خانوار روستایی‌می شود.

 

پوشش ۹۸ درصدی تلفن همراه در روستاهای فارس

 

او افزود: هم‌اکنون بیش از ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت برای دو هزار و ۱۲۷ روستا از مجموع دو هزار و ۳۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویس‌های اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند و این در حالی است که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و هم‌اکنون این دسترسی برای ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ایجاد شده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده تا پایان سال است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اشاره به توسعه خدمات اینترنت پر سرعت در شهرهای استان هم گفت: هم اینک ۱۰۲ شهر استان در قالب یک هزار و ۳۲۸ سایت از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.

 

رشد ۳۸ درصدی ارتباط همراه جاده‌ای در فارس

 

سهرابی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور اول قرار دارد که با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و چهار هزار و ۶۰۵ کیلومتر نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده‌ای این اپراتور نسبت به سال ۹۲ رشد۴۱ درصدی داشته است.

 

او با اشاره به مصوبات سفر خردادماه وزیر ارتباطات به فارس، خاطرنشان کرد: احداث ۱۳سایت تلفن همراه برای تامین پوشش ۱۶۳ کیلومتر از جاده‌های فاقد ارتباط استان در ۱۲ محور از مصوبات این سفر در بخش جاده‌ای بود و تاکنون با راه‌اندازی چهار سایت جدید در چهار محور مواصلاتی استان، پوشش تلفن همراه برای ۳۷ کیلومتر از جاده‌های استان تامین شده و با راه‌اندازی ۹ سایت باقیمانده، ۱۲۶ کیلومتر به پوشش جاده‌ای استان افزوده می‌شود.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری هم اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور اجرا می‌شود و در این بخش  یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر فیبرنوری برای استان طی دو فاز در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۵۰ کیلومتر توسط مخابرات منطقه فارس بعنوان مجری طرح اجرا شده است.

سهرابی گفت: ضریب نفوذ اپراتور اول نیز نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید با رشد ۶۷ درصدی به ۸۴.۱ و ضریب نفوذ اپراتور دوم با رشد ۱۳۱ درصدی در این مدت به ۶۷.۰۳ درصد در استان رسیده و همچنین تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار در استان فارس چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و با رشد ۱۱۷ درصدی همراه بوده است. 

 

او در خصوص اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری الکترونیکی به نصب ۵۴ دستگاه ATM در روستاها به منظورکاهش شکاف دیجیتالی اشاره کرد و گفت: تمام اعتبارات لازم برای تهیه این دستگاهها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس همچنین از پرداخت مبلغ ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب ۴۰ طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان خبر داد که زمینه اشتغال ۶۰ نفر را در استان فراهم کرده است.

 

اتصال قریب به ۴ هزار مدرسه‌ی فارس به اینترنت

 

سهرابی همچنین از اتصال سه هزار و ۹۵۲ مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت رایگان در راستای طرح هوشمندسازی مدارس خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار و ۸۹۴ مدرسه در مناطق روستایی و یک هزار و ۵۸ مدرسه در مناطق شهری استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

او افزود: بیش از ۸۳ شرکت فناور در پارک علم و فناوری و ۱۶۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در پردیس شرکتهای دانش بنیان استان فعالیت دارند و از مجموع ۴۲۴ شرکت ثبت شده در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان، ۳۰ شرکت دانش بنیان هستند.

 

وی با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در استان، تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان را ۱۶۷ شرکت برشمرد و گفت: از این تعداد، ۳۶ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این حوزه بین استان‌های کشور، استان فارس رتبه چهارم را داراست که رشد چشمگیری در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و در حوزه فعالیت استارت آپ‌ها نیز جایگاه فارس با بیش از ۲۰۰ استارت آپ فعال در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

سهرابی همچنین از پیوستن استان فارس به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور (تاد) خبر داد و گفت: شش طرح گرنت جوانه در قالب رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های فناورانه و بازارگرا و پنج طرح گرنت رشد در قالب طرح‌های فناورانه شرکت‌های مستقر در مراکز رشد استان در این شبکه به تصویب رسیده است.

او با اشاره به طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون اکوسیستم استارت آپی استان با مشارکت ۳۰۸ عضو در سامانه ایران نوآفرین، از لحاظ تعداد شرکت های ثبت شده در این سامانه جزو استانهای برتر در این بخش است.

 

 سهرابی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان نیز گفت: برای چهار طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان در فاز اول، یک طرح در حوزه شرکتهای نوپا مبلغ ۷۷ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن‌های تلفن همراه شش طرح با مبلغ ۳۰ میلیون تومان و مبلغ ۷۵ میلیون تومان برای یک طرح سرمایه در گردش و اخیرا برای یک طرح مبلغ یک صد میلیون جذب اعتبار انجام شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس راه‌اندازی پنجمین سایت G۵ کشور توسط اپراتور دوم در شیراز را یکی از پروژه‌های مهم اجرا شده در استان اعلام کرد و نتایج آن را درحرکت به سوی تحول دیجیتال استان حائز اهمیت برشمرد.

 

سهرابی همچنین افتتاح کارخانه نوآوری شیراز در محل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران را به عنوان یکی از مراکز مهم برای تکمیل زنجیره زیست بوم فناوری در استان اعلام کرد.

 

این مقام مسئول گفت: کارخانه نوآوری شیراز براساس تفاهم نامه پنج جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت مهد تجارت گستران عطار در خرداد ماه سال گذشته کلید خورده بود و با افتتاح رسمی کارخانه نوآوری شیراز، فضایی مناسبی برای استقرار نمایندگان کسب و کارها، تیم‌های استارت آپی، شرکت‌های نوپا، فریلنسرها، شتاب دهنده‌ها، موسسات آکادمیک و دانشگاهی و صندوق‌های سرمایه گذاری فراهم شده است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/144316