امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 فروردين 1400 - 19:00
چاپ شده در ویژه نامه نوروزی 1400 اتحاد جنوب

اتحادخبر: سال 1399 چهره های شاخص و ارزشمندی را از دست دادیم. در ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب به برخی از این چهره های استانی و شهرستانی به اختصار پرداخته است تا یاد و خاطره آنها گرامی داشته شود: فرج الله کمالی/ دکتر غلامرضا فخری/ ناصر بازرگان/ علی پورجم/ حسن انصاری/ صدرالله محمدی باغملایی / عبدالمحمد پوربهی/ابوالقاسم خیاطی فرد/ محمد جواد فخرایی و...

اتحادخبر: سال 1399 چهره های شاخص و ارزشمندی را از دست دادیم. در این صفحه اتحاد جنوب به برخی از این چهره های استانی و شهرستانی به اخنصار پرداخته است تا یاد و خاطره آنها را گرامی داشته شود:

 

 دکترغلامرضا فخری


نخستین شهید مدافع سلامت استان بوشهر
تولد: 1349 برازجان
معرفی: دکتر غلامرضا فخری متخصص بیهوشی از اعضای کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری و بخش اورژانس بیماران کرونایی بیمارستان‎های تهران که به علت ابتلا به ویروس بیماری کرونا به شهادت رسید و نامش به عنوان اولین شهید مدافع سلامت استان بوشهر در راه خدمت ثبت شد.
شهید دکتر غلامرضا فخری از پزشکان متعهد و فعال  و برادر شهید محمد جواد فخری از شهدای هشت سال دفاع مقدس و فرهنگی اهل شهر برازجان است.
فوت: ۲۹ فرورین 1399 به علت درگیری با بیماری کرونا.




فرج الله کمالی


تولد: دوم تیرماه  1328 خورشیدی – برازجان
معرفی:  وی تحصیلات تا مقطع لیسانس در رشته ی زیست شناسی در دانشگاه اصفهان ادامه داد. بعد از خدمت وظیفه و گذراندن دوره ی آموزشی تخصصی در تهران به عنوان کارشناس مواد خوردنی و آشامیدنی به استخدام وزارت بهداری (بهداشت و درمان) درآمد. وی از سال 1364پس از انفصال از شغل اداری، در شرکت های ساختمانی مشغول به کار شد. او چندین سال نیز در شهر برازجان از طریق فروشندگی لوازم الکتریکی امرار معاش می نمود.
وی در تمام دوران پرفراز و نشیب عمر خود از سرودن شعر با گویش بومی غافل نبود تا در همین راستا در سال 1384 به کوشش آقای احمد قائمی فرد اولین چاپ دفتر شعر«دشتسونی» که حاوی بومی سروده های ایشان بود چاپ ومنتشر گردید.
کمالی ضمن سرودن اشعار بومی به عنوان دغدغه ی اصلی خود، اشعار فراوانی نیزبا زبان معیار چه در قالب غزل،  مثنوی، رباعی و دوبیتی و چه در قالب شعر نو نیمائی به دوستداران فرهنگ وادبیات جنوب عرضه نمود.
وی نام آورترین شاعر محلی سرای دشتستان بود.
فوت: روز 19 اردیبهشت 1399





حسن انصاری


تولد: چهارم دی‌ماه ۱۳۴۳ در شهر جم
معرفی: شاعر و طنزپرداز دشتستانی متخلص به «امرو هیچستانی»
او تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در شهر خورموج (شهرستان دشتی) گذراند. در سال ۱۳۶۲ و پس از پذیرفته شدن در رشته ادبیات فارسی برای ادامه تحصیل به شهرکرد رفت و سپس به عنوان دبیر ادبیات، در مدرسه‌های شهرستان دیّر به تدریس مشغول شد. انصاری در سال ۱۳۷۰ به دانشگاه شیراز راه یافت و با دانشنامه زبان و ادبیات فارسی، از این دانشگاه دانش‌آموخته شد و سپس در شهرهای بوشهر و برازجان به تدریس پرداخت. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی ادامه داد. هیچستانی موضوع پایان‌نامه خود را در این مقطع تحصیلی «طنزپردازی در استان بوشهر» انتخاب کرد و به کند و کاو این گونه ادبی در آثار شاعران و نویسندگان جنوبی پرداخت.
هیچستانی در دوران حیات خود دو اثر به نام‌های «‌مطبوعاتی‌های نامطبوع من» و «تلقند» راهی بازار نشر کرد. افزون بر این، او در ستون‌ طنز نشریات استان بوشهر نظیر «آینه جنوب»، «پیغام» و «اتحاد جنوب» مطالب طنزش را منتشر می‌کرد. در سال ۸۸ در جشنواره «طنزوک» که توسط حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد، به‌عنوان چهره ممتاز استان برگزیده شد.
 فوت: سه شنبه ۱۱ شهریورماه ۹۹ در سن ۵۶ سالگی و بر اثر کرونا.




ناصر بازرگان


تولد: متولد 1339 در برازجان.
معرفی: فوتبال را از سن 11 سالگي با تيم تابان آغاز كرد. از سال 57 و همزمان با دوران انقلاب حاج ناصر وارد كادر هيئت فوتبال شد در سال 1359 بازرگان به كلاس داوري رفت كه در آن زمان براي اولين باردر سطح شهر برازجان برگزار شده بود. حاج ناصر از سال 1375 به طور رسمي با تمايل شخصي خود داوري را كنار گذاشت وبه طور كامل به همكاري با هيئت فوتبال پرداخت.
از سال 1345پرسپوليس در برازجان شروع به فعاليت كرد و از سال 1355 و تقريبا 10 سال پس از شروع به كار تيم پرسپوليس به باشگاه تبديل شد. از همان سال هاي آغازين فعاليت باشگاه پرسپوليس حاج ناصر به عنوان سرپرست باشگاه و خزانه دار همكاري تنگاتنگي را با باشگاه شروع كرد. اين همكاري ادامه داشت تا از سال 80 نيز به عنوان عضو هيئت مديره باشگاه منصوب شد.
حاج ناصر تا آخرین روز عمر خود از فعالان عرصه ورزش بود و همواره در کنار ورزشکاران شهرستان قرار داشت.
فوت: 8 مرداد 1399 بر اثر ابتلا به کرونا




ابوالقاسم خیاطی فرد


تولد: 1329.01.21 درشهر برازجان
 معرفی: مرحوم خیاطی فرد نقش پرثمری درعرصه ورزش استان و شهرستان دررشته های فوتبال، والیبال، دومیدانی داشتند و در سال ۱۳۴۷قهرمان دو و میدانی آموزشگاههای کشور شدند وسپس در سال ۱۳۵۳ به استخدام اداره تربیت بدنی درآمدند که دوره خدمت خود را به عنوان ریاست تربیت بدنی برازجان و هیئت فوتبال ومسئول در شهرهای گناوه، بوشهر، اهرم، دیر، سعدآباد بودند. پس از بازنشستگی مدت ۱۰ سال مدیر اجرایی اتحادیه صنف املاک و اتومبیل شهرستان دشتستان بودند. همچنین از سینه زنان و خادمان اهل بیت  و هیئت امنای  مسجد دلگشا بودند.
فوت: 17/05/1399بیماری کرونا - بیمارستان شهید گنجی برازجان




 علی پورجم


تولد: 28 تیر 1361 برازجان
معرفی: مدیرفضای سبز شهرداری برازجان و رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی شهرستان دشتستان
فوت: جمعه ۱۶ آبان 1399 بر اثر ابتلا به سرطان.




حاج غلامرضاحاجی زاده


شادروان حاج غلامرضا حاجی زاده فرزند حسن از چهره‌‌های برجسته و مشاهیر شهر دالکی و شهرستان دشتستان در تیرماه سال ۱۳۳۸ دیده به جهان گشود.
در سال ۵۷ همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی به استخدام ژاندارمری در آمد و پس از آغاز جنگ تحمیلی بمنظور دفاع از میهن اسلامی بمدت ۳۸ ماه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت.
 فرماندهی اداره آگاهی بخش سعدآباد، مسئول بازرسی نیروی انتظامی دشتستان، فرمانده کلانتری وحدتیه و نیز فرماندهی گلوگاه ایست و بازرسی شهید صلاحی و انتخاب ایشان طی دو سال متوالی در سالهای ۷۷ و ۷۸ در کلانتری شهر آبپخش به عنوان فرمانده نمونه کشوری در کارنامه ایشان به یادگار مانده است.
از خصوصیات بارز وی تلاش برای اصلاح بین ذات بود و عبادت را در فراهم نمودن بستر صلح و دوستی، ایجاد امنیت و آسایش و گشودن گره از امور مختلف مردم می دانست.
فوت: سیزدهم تیرماه سال ۱۳۹۹




محمد جواد فخرایی


تولد: 4 مردادماه ۱۳۲۹ در شهر برازجان.
معرفی: وی معلمی دلسوز و عاشق دشتستان و از سال ۱۳۵۲ دبیر تاریخ در این شهرستان بود که پس از آن پژوهشگری در حوزه تاریخ را در پیش گرفت.
کتاب « دشتستان در گذر تاریخ» یکی از یادگاری‌‏های ارزشمند فخرایی برای زادگاهش محسوب می‏‌شود.
فوت: ۹ شهریور ۹۹ مصادف با روز عاشورا در سن ۷۰ سالگی  بر اثر ابتلا به بیماری کرونا.




غلامعلی قاضی زاده


تولد: 1 آبان ماه 1350 روستای فاریاب دشتستان
معرفی: فرهنگی، روزنامه نگار و مدیرمسئول هفته‌نامه چشم‌انداز جنوب
- در سال 1369 شروع به کار در آموزش و پرورش بعنوان معلم ابتدایی نمود.
- در سال 1376 فارغ التحصيل لیسانس رشته جغرافیا شد.   
- 12 ماه سابقه حضور در جبهه
-  سال 1382 شروع فعالیت مطبوعاتی با انتشار هفته نامه چشم انداز جنوب
-  تاریخ فوت 1 شهریور ماه 1399
فوت: روز شنبه 1 شهریور ماه در اثر ابتلا به بیماری کرونا




دکتر خضر خلیلی


تولد: فروردین ۱۳۳۶ و از اهالی روستای بوالخیر بخش ساحلی دلوار
معرفی: دکتر خضر خلیلی رئیس پزشکی قانونی شهرستان دشتستان و رئیس هیات پزشکی ورزشی شهرستان دشتستان
وی به مدت ۳۵ سال در شهرستان دشتستان و شهر برازجان مشغول به خدمت بوده است.
فوت: 12 تیر 1399 بر اثر ابتلا به کرونا.





نجف دریابندری

 
تولد: زاده‌ اول شهریورماه سال ۱۳۰۹ در آبادان ولی اصالتا بوشهری بود.
معرفی: «پیرمرد و دریا» (ارنست همینگوی) ، «بیگانه‌ای در دهکده» و «هاکلبری فین» (مارک تواین)، «پیامبر و دیوانه» (جبران خلیل جبران) و «رگتایم» و «بیلی باتگیت» (دکتروف) از جمله ترجمه‌های او هستند. «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» عنوان یک کتاب آشپزی اثر نجف دریابندری با همکاری همسر فقیدش،

فهیمه راستکار، است.  
ایشان در سال 1390 به‌عنوان چهره ماندگار بوشهر انتخاب و از ایشان طی مراسمی تجلیل شد. گفتنی است سال گذشته و با تصویب اعضای شورای شهر، به منظور پاسداشت خدمات فرهنگی نجف دریابندری در جنوب و استان بوشهر، نام خیابان ۲۴ متری منشعب از شهدای دریایی به محلات تنگک‌ها (موسوم به نیروگاه گازی) به نام ایشان نامگذاری شد.
فوت: پانزدهم اردیبهشت‌ماه 99 در سن 90 سالگی درگذشت.





نادر حیدریان/ داروساز


شادروان دکتر نادر حیدریان متولد ۱۳۴۱، دانش‌آموختهٔ دبیرستان سعادت، جهت جلوگیری از تعطیلی داروخانه پدر، جهت فراگیری داروسازی به صورت آکادمیک، به کیف اوکراین می‌رود و موفق می‌شود دکترای حرفه‌ای در رشته داروسازی را اخذ و به عنوان مدیر فنی داروخانه مشغول به خدمت شود و چراغ داروخانه را با نام داروخانهٔ سلامت، در همان محل قدیمی داروخانهٔ پدر، روشن نگه دارد.
وی در 15 تیر 1399 بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.





دکتر مهدی سروستانی


دکنر مهدی نوروزی سروستانی چهارمین شهید مدافع سلامت استان بوشهر لقب گرفت.
مهدی نوروزی سروستانی از پزشکان شبکه بهداشت و درمان دشتستان و متخصص مغز و اعصاب اهل کرمانشاه، دکتر سروستانی که حدود ۱۵ سال در دشتستان طبابت می کرد و از پزشکان خوب و مجرب این شهر بود، پس از یک هفته مبارزه با ویروس کرونا به همکاران شهیدش پیوست.
درگذشت: 29 تیر 1399.





زهرا عبداللهی


«زهرا عبدالهی»؛ پرستار شاغل در درمانگاه تأمین اجتماعی گناوه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا 30 تیرماه 1399 به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست.



 دکتر همایون فیوض


دکتر «همایون فیوض» پزشک عمومی در بوشهر که ۵۴ بهار زندگی خود را طی کرده بود حین خدمت در مبارزه با ویروس کرونا به این بیماری مبتلا شد و در بیمارستان شهدای خلیج فارس دعوت حق را لبیک گفت.
درگذشت: 8 مرداد 99 به لقاءالله پیوست.




 زهرا رگبار

 

«زهرا رگبار» پرستار بیمارستان شهدای خلیج فارس بندر بوشهر که روز یکشنبه پس از یک ماه ابتلاء به کرونا به جمع شهدای مدافع سلامت پیوست و امروز پس از آخرین وداع همکاران با پیکر او تشییع و تدفین شد.
این شهید مدافع سلامت از کارکنان ایثارگر و پرستار با ۳۰ سال خدمت، در هفته‌های گذشته بر اثر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان شهدای خلیج فارس بستری بود که با وجود تلاش پزشکان و کادر درمان این بیمارستان، جان خود را نثار خدمت به هم‌نوعان کرد.
برادر این شهید مدافع سلامت نیز سال‌ها پیش در جنگ با نیروهای متجاوز بعث عراق در جنگ هشت ساله به شهادت رسیده بود.
درگذشت: 6 مهر 1399.





محمدرضا رزمی

 

محمدرضا رزمی پرستار باسابقه که اهل شهرستان دشتی بود در بیمارستان تامین اجتماعی سلمان فارسی بوشهر مشغول به کار بود که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به شهادت رسید.
درگذشت: 3 آبان 1399.





مجید چاهیبخش

 

تولد: 1323 بوشهر
معرفی: بازیکن، مربی  و مدیر عامل سابق باشگاه ایرانجوان بوشهر.
اولین افتخار ایشان سال 1338 در مدرسه ی سعادت بود که به قهرمانی رسیدند. اوایل سال 1340 به باشگاه ایرانجوان بوشهر پیوست و به این باشگاه مردمی وفادار باقی ماند. در همان ایام بود که به تیم منتخب بوشهر دعوت گردید. در مسابقات کشوری شهر کرمان به مقام چهارمی دست پیدا نمودند. در سال 1346 در استان گیلان و در شهر بندر انزلی مجید در اوج درخشش بود و تیم بوشهر به مقام سوم کشور رسید. سال های 48 ـ 47 مربیان تیم ملی کشورمان این مروارید گرانبهای فوتبال بوشهر را به تیم ملی دعوت نمودند. با بازوبند کاپیتانی ایرانجوان مقابل تیم های مطرح آن زمان بازی کرد. شاهین تهران، شاهین آبادان، تاج (استقلال) تهران، شاهین تبریز، شاهین اصفهان، برق شیراز و تاج خرمشهر و به خوبی درخشید.
وی در سال 1386 مسئولیت مدیرعاملی باشگاه ایرانجوان را نیز بر عهده گرفت و کارنامه ی قابل دفاعی به جا گذاشت.


فوت: 26 تیر 1399 بر اثر ابتلا به کرونا




عبدالمحمد پوربهی

 

تولد: ١٣٠٩
عبدالمحمد پوربهی از پیشکسوتان باشگاه شاهین بوشهر یکی از فرهیختگان و چهره های ورزشی ناب بوشهر است. وی فوتبال خود را از سال ١٣٢٥ از دسته جات آزاد در بوشهر آغاز کرد.


در سال ١٣٢٩ او با دو تن از بازیکنان بنام غلامرضا مقیم و علی توکلی تصمیم به تاسیس باشگاه خلیج (شاهین کنونی) گرفت و در طول زندگی‌اش به عنوان بازیکن، کاپیتان، مربی و سرپرست و مدیر و موسس، سلسله مراتب یک عضو متعصب و شاهینی را رعایت و پشت سر گذاشت.
حضور او با تیم های آموزشگاهی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان همیشه با کسب مقام کشور همراه بوده است. از خدمات دیگر پوربهی دبیری هیات فوتبال استان از سال ١٣٥١ تا ١٣٥٧ است.


فوت: تیرماه ١٣٩٩ بر اثر ابتلا به کرونا.





 صدرالله محمدی باغملایی


معرفی: صدرالله محمدی باغملایی اولین مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بندر بوشهر و از جانبازان دفاع مقدس و از فعالان سیاسی اصلاح طلب بود که سابقه معاونت آموزش و پرورش استان در اوایل دهه 1380 را در کارنامه اش داشت.
فوت: 1399.05.13

 






کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1400/01/06 - 14:24
0
0
شهید مدافع سلامت عبدالحسین بناری
رییس درمانگاه فرهنگیان شهرستان دشتستان
پاسخ: روحش شاد. بله متاسفانه چنئ نفر از عزیزان از قلم افتاده اند که عذرخواهی می شود.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 5 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...