کد خبر: 143718 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 20 اسفند 1399 - 11:53
خسرو دهقانی دبیر ستاد انتخابات استان در گفتگوی اختصاصی با اتحاد جنوب و اتحاد خبر:
برگزاری انتخابات شوراها در 40 شهر و 397 روستای استان بوشهر/ انتخابات 9 شهر و 97 روستا در دشتستان/ چهار روش ثبت نام برای شوراها

اتحاد خبر: مدیر کل دفتر سیاسی استانداری بوشهر دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پیرامون انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا پاسخ داد. خسرو دهقانی در این گفتگو از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۴۳۷ شهر و روستای استان و انتخاب 1400 عضو برای این شوراها در سطح استان خبر داد...

اتحاد خبر: مدیر کل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پیرامون انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا پاسخ داد. خسرو دهقانی در این گفتگو از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۴۳۷ شهر و روستای استان و انتخاب 1400 عضو برای این شوراها در سطح استان خبر داد. وی همچنین چهار روش ثبت نام برای شوراها را تشریح کرد و گفت نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام نیست. شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.

 

- جناب دکتر دهقانی؛ در چند شهر و روستای استان بوشهر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می شود؟
- به طور کلی مطابق آمار و اطلاعاتی که اکنون داریم در ۴۳۷ شهر و روستای استان انتخابات شوراها برگزار خواهد شد که اگر بخواهم به صورت تفکیکی خدمتتان عرض کنم در ۴۰ شهر استان انتخابات شورای شهر را خواهیم داشت که نسبت به انتخابات گذشته سه ارتقاء روستا به شهر را داشتیم و انتخابات شورای شهر از ۳۷ شهر به ۴۰ شهر افزایش پیدا کرده است و همچنین انتخابات شوراهای روستایی در ۳۹۷ روستا انشاالله انجام خواهد شد.

در خصوص شوراهای شهر از ۴۰ شهری که انتخابات در آن برگزار خواهد شد ۳۶ شورای شهر ما پنج نفره و سه شهر هفت نفره و یک شهر که مرکز استان است ۹ نفره خواهد بود. در انتخابات روستایی نیز ۳۵۱ شورای سه نفره را خواهیم داشت و ۴۶ روستای که انتخابات در آن ها با پنج کرسی در آن ها برگزار خواهد شد و در مجموع هزار و ۴۰۰ عضو برای انتخابات شوراها در استان خواهیم داشت. اینکه گفتم تا الان به این دلیل است که ممکن است تغییرات جزیی در انتخابات بخصوص در شوراهای روستا داشته باشیم. چند روستا داریم که پرونده آن ها به وزارت کشور جهت دریافت مصوبات اسمی و کد تقسیماتی ارسال شده که اگر این روستاها که الان پرونده آن ها در هیئت دولت جهت مصوبه است اصافه شود؛ ممکن است هفت تا هشت روستا به آمار شوراهای ما اضافه شود.

 

مجوزهای اولیه تاسیس ۲ حزب در استان بوشهر صادر شد - ایرنا

 

- یکی از دغدغه های مردم در انتخابات ها بخصوص شوراهای اسلامی شهر و روستا،عدم نظارت دقیق بر روند تبلیغات انتخاباتی است و بسیار مشاهده شده علاوه بر تبلیغات زودهنگام،در ایام قانونی تبلیغات نیز تخلفات گسترده ای صورت می گیرد. در این رابطه چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
- انتخابات ۱۴۰۰ یک تفاوت با انتخابات های قبل دارد و آن این است که به دلیل شیوع کرونا تا این لحظه تصمیم گیری بر این است که ما تبلیغات در فضای حقیقی را در این دوره نخواهیم داشت و تمام تبلیغات و رقابت ها به فضای مجازی منتقل می شود و هرگونه اجتماع و تجمعات در خصوص انتخابات ممنوع خواهد بود و ستادهایی که تشکیل می شود در حکم مراکزی هستند که برای هماهنگی برنامه ها در فضای مجازی است و ستادهایی که مشابه آن در دوره های گذشته بود و تجمعات در اطراف آن صورت می گرفت و سخنرانی ها با اجتماعات کوچک و بزرگ برگزار می شد دیگر از آن اجتماعات خبری نخواهد بود.

در خصوص برنامه هایی که برای جلوگیری و پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی وجود دارد ساز و  کارهایی در قانون پیش بینی شده است که من به چند مورد از آن ها اشاره می کنم؛ ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در این دوره خوشبختانه تشکیل شده که  زیر نظر قوه قضاییه است و در استان ما هم این ستاد به ریاست رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، رئیس پلیس فتای استان و اعضای دیگری که در این ستاد هستند تشکیل شده است.

این ستاد رصد خوبی از فعالیت ها خواهد داشت و تخلفات را رصد خواهد کرد. بخصوص در روز انتخابات این ستاد به هر نوع تخلفی به صورت آنی رسیدگی خواهد کرد و تمامی ابزارهای رسیدگی در این ستاد وجود دارد. همچنین قضات ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی نیز در ۱۰ شهرستان استان منصوب شدند. خارج از نوبت به تخلفات رسیدگی خواهند کرد. در کنار این ساز و کار هیئت های بازرسی انتخابات را خواهیم داشت که به زودی هیئت بازرسی انتخابات استان تشکیل خواهد شد و همچنین متناظر با آن هیئت های بازرسی انتخابات در شهرستان ها تشکیل می شود و بازرسین انتخابات معرفی می شوند.

همچنین فرمانداری ها و بخشداری ها موضوعات را رصد می کنند بخصوص در این دوره که فضای مجازی است. کارگروه هایی جهت رصد فضای مجازی تشکیل خواهد شد. فکر می کنم در این دوره اگر تخلفاتی صورت بگیرد تخلفات در فضای مجازی ممکن است باشد که در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شده است. هر آنچه را که در فضای حقیقی تخلف محسوب می شود در فضای مجازی نیز تخلف محسوب می شود و داوطلبین و مردم عزیز می توانند این تخلفات را به بازرسان و فرمانداری ها، بخشداری ها و ستاد پیشگیری به جرایم انتخابات گزارش کنند و این تخلفات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن این نکته را ذکر کنم که تخلفاتی که ممکن است پیش از موعد انجام شود یا در حین تبلیغات رسمی صورت بگیرد بخصوص تخلفات پیش از موعد به عنوان یک گزارش در اختیار  هیئت های اجرایی و نظارت قرار می گیرد که آن ها به عنوان یک ابزار می توانند از این گزارش ها و اسناد برای بررسی صلاحیت ها استفاده کنند که این هم باز نکته ای است که ممکن است عامل بازدارنده در تخلفات انتخاباتی باشد.

 

- آیا نظارتی بر نحوه فعالیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از لحاظ میزان هزینه تبلیغاتی می شود؟
- در نظام های انتخاباتی در برخی از کشورها بخصوص کشورهایی که سابقه انتخابات گسترده ای دارند؛ ساز و کارهایی برای نظارت بر هزینه های تبلیغات وجود دارد و محل جمع آوری کمک ها و محل پول هایی که وارد انتخابات می شود باید کاملا شفاف و روشن باشد. در انتخابات مجلس یازدهم که سال ۹۸ برگزار شد مجلس قانونی را تصویب کرد به نام قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی که آن قانون متاسفانه خیلی دیر ابلاغ شد و هر چند کاندایدها حساب هایی هم افتتاح کردند که منابع مالی خود را در ان متمرکز کنند و مراجع ذیربط وزارت کشور، فرمانداری ها و بخشداری ها هستند به صورت شفاف ببینند این هزینه ها از کجا آمده و در کجا خرج می شود. در این انتخابات تا الان شیوه نامه و دستورات خاصی برا تبلیغات ابلاغ نشده و ما منتظر شیوه نامه و قانونی اگر تصویب شود یا از قانون قبل استفاده شود؛ ساز و کارهای عملیاتی کردن آن پیش بینی شود ولی تا اکنون که خدمت شما هستم قانون یا دستور خاصی ابلاغ نشده هست.

 

- با توجه به اینکه تبلیغات انتخابات پیش رو بخاطر بحران کرونا بصورت مجازی برگزار می شود چه برنامه ای در این رابطه دارید و آیا سازوکار خاصی مشخص شده است؟
- همانطور که گفتم تبلیغات به صورت مجازی خواهد بود و کاندیدها باید ساز و کار خاصی را بیندیشند و تیم های که متناسب با این فضا است را تشکیل بدهند و به تخلف و جرائم رایانه ای و قانون انتخابات آشنا باشند. در این خصوص که تبلیغات و رقابت ها در فضای مجازی صورت می گیرد؛ در قانون انتخابات تبلیغاتی را که پیش بینی شده بیشتر در فضای حقیقی است هر چند در قانون پیش بینی شده که تبلیغات در فضای مجازی هم حکم تبلیغات در فضای حقیقی را دارد و از لحاظ نظارت قانونی آن نظارتی که بر تبلیغات صورت می گیرد در فضای مجازی هم صورت می گیرد. فضای مجازی گستردگی خاص خود را دارد و پدیده نوینی است و رصد فضای مجازی از فضای حقیقی خیلی پیچیده تر است و در این مورد شیوه نامه هایی احتمالا در حال نگارش است که وقتی تدوین شود ما در اختیار همه عزیزان چه داوطلبان و چه فرمانداری ها و بخشداری ها که مجریان اصلی انتخابات هستند قرار خواهیم داد.

کارگروه هایی هم در ستادهای انتخابات شهرستان ها و استان تشکیل خواهد شد و این فعالیت ها را رصد خواهد کرد.

 

همه آنچه باید درباره انتخابات مجلس در استان بوشهر بدانید - ایسنا

 

- نحوه برگزاری انتخابات چگونه است و آیا در رابطه با برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی تصمیمی اتخاذ شده است؟
- وزارت کشور از مدت ها قبل آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک اعلام کرده بود و در نشست هایی که وزارت کشور با هیئت های نظارت بر انتخابات شوراها و همچنین شورای محترم نگهبان برگزار گردید در نهایت تصمیم بر این شده که تا الان انتخابات شوراهای شهر کلان شهرهای مشهد، کرج، قم، اهواز،شیراز، تبریز و کرمانشاه و اصفهان  این هشت شهر به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و انتخابات در استان ها و شهرهای دیگر فرآیند آن به صورت نیمه مکانیزه خواهد بود یا بیشتر آن مکانیزه خواهد بود بجز صندوق رای و شمارش که به صورت دستی خواهد بود بقیه فرآیندهای اجرای انتخابات به صورت الکترونیک خواهد بود چیزی شبیه انتخابات مجلس شورای اسلامی که در دوره یازدهم برگزار شد یعنی ثبت نام از کاندیدها تماما الکترونیک است. در روز رای گیری ثبت نام و احراز هویت رای دهندگان به صورت کاملا الکترونیک و با دستگاه های مکانیزه صورت خواهد گرفت و در تمام شعبه ها این دستگاه ها تعبیه و نصب خواهد شد و به طور کلی از ۲۵ فرآیند اجرای انتخابات تقریبا ۲۴ مورد به صورت الکترونیک خواهد بود و بجز صندوق رای و شمارش آرا که دستی خواهد بود. نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم بر عهده شورای نگهبان و انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است که هیئت های نظارت در استان تشکیل شده است. هئیت نظارت بر انتخابات شوراها و هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است.

 

- با توجه به بحران کرونا، چه تدبیری برای تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات اندیشیده اید؟
- انتخابات حداکثری یا حضور حداکثری مردم در انتخابات تابع مولفه ها و متغیرهای متعددی است و عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و حتی بین المللی در مشارکت حداکثری تاثیر می گذارد. وزارت کشور از مدت ها قبل جلساتی را جهت مشارکت افزایی در انتخابات ترتیب داده بود و در این خصوص پیش بینی هایی را انجام داده بود منتها مشارکت حداکثری تنها در اختیار وزارت کشور نیست. در این خصوص وزارت کشور وظیفه اجرای انتخابات را دارد و تنها نهاد برگزار کننده انتخابات در مقام مجری است و هدف وزارت کشور نیز برگزاری انتخابات سالم، ایمن و با مشارکت حداکثری است اما فاکتورهای مشارکت حداکثری با توجه به وضعیت کرونا که در حال حاضر ما دچار آن هستیم بایستی که به نظر شخصی من زمینه ها و بستر حضور حداکثری مردم بایستی فراهم شود یعنی همه سلیقه های مختلف قانونی در انتخابات نماینده های قوی داشته باشند. در این صورت به نظر من حتی با وجود کرونا می توانند مشارکت حداکثری را داشته باشند اما وزارت کشور نیز در حد وسع خود و در حد توان الزامات قانونی که دارد بسترهایی را فراهم کرده از جمله افزایش شعب اخذ رای است که در سطح کشور افزایش آن است و ما در انتخابات شوراها بیش از ۱۰ درصد افزایش شعب را پیش بینی کرده ایم و در  انتخابات ریاست جمهوری نیز ۱۶ درصد. در صورتی که قانون معمول افزایش شعب ۲ تا ۴ درصد است و این حجم گسترش شعب یکی از محمل هایی است که ما می توانیم داشته باشیم و انتخابات را  برای حضور مردم ایمن کنیم. همچنین الکترونیکی کردن فرآیندهای انتخابات بخصوص ثبت نام اینکه داوطلبین عزیز می توانند در خانه حتی با یک گوشی موبایل ثبت نام خودشان را انجام بدهند بدون اینکه الزامی باشد در بخشداری ها و فرمانداری ها حضور داشته باشند که این ایجاد بستر برای مشارکت افزایی  است. رعایت پروتکل های بهداشتی و  فراهم آوردن ملزومات لازم برای اینکه انتخابات در شرایط کرونا برای حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود و فاصله های اجتماعی رعایت شود و حتی پیش بینی شده که انتخابات در شعب در فضای باز مستقر شوند البته ۲۸ خرداد استان ما گرم است ولی پیش بینی کرده ایم در مثلا سالن های ورزشی جایی که سقف بلند دارند و همچنین ایجاد شعب مضاعف در کنار شعبی که قبلا آسیب شناسی شده و شعب شلوغی بودند. ایجاد یک شعبه در کنار آن شعبه یا شعبه در مجاور شعبه مدنظر که پیش بینی شده. وزارت کشور برنامه و فراخوانی داشت که از عموم شهروندان و متخصصان دعوت شد که راهکارهای خود را در این شرایط به وزارت کشور ارائه کنند و هنوز هم این پیش زمینه ها ادامه دارد و انشاالله ما بتوانیم در روز ۲۸ خرداد انتخابات را با حضور اقشار مختلف مردم و وجود نمایندگان سلیقه های مختلف در انتخابات داشته باشیم.

 

- چه مدارکی برای ثبت نام در شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم است و آیا حضور در انتخابات شورا محدودیت خاصی دارد یا خیر؟
- مطابق ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراها باید افراد یک سری شرایط را داشته باشند که بتوانند وارد رقابت های انتخاباتی شوند و بتوانند ثبت نام کنند که از جمله تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران. حداقل ۲۵ سال تمام و اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، الزام وفاداری به قانون جمهوری اسلامی ایران هست و مدارکی که دال بر این شرایط است و در ماده ۳۰ آمده به صورت مختصر اشاره می کنم؛ گواهی عدم سو پیشینه که از تاریخ آن سه ماه بیشتر نگذشته باشد. تصویر شناسنامه است که باید بارگذاری شود و کارت ملی و تصویر آن و کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا مدارکی که دال بر مشخص بودن خدمت وظیفه است. یک قطعه عکس سه در چهار است که این ها را در روش هایی که خواهم گفت باید بارگذاری شود. تصویر یا اصل مدرک تحصیلی معتبر که برای شهرهای با ۲۰ هزار جمعیت فوق دیپلم یا کاردانی است یا معادل آن و برای شهرهای بالای ۲۰ هزار جمعیت مدرک لیسانس یا کارشناسی یا معادل آن است و اصل گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع  ماده ۳۲ انتخابات و کسانی که لازم است استعفا دهند و در روز ثبت نام گوهی دال بر پذیرش استعفا را ارائه کنند و تصویر مدرک معتبر ایثارگری است برای کسانی که می خواهند از یک مقطع تحصیلی بالاتر استفاده کنند. کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را داشته باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند و مدرک تحصیلی در خصوص آن ها لازم نیست و این ها جمعا مدرکی است که در روش هایی که توضیح خواهم داد می توانند از این مدارک جهت ثبت نام استفاده کنند.

 

- بفرمائید در چند شهر و روستای شهرستان دشتستان انتخابات شورا برگزار می شود و آیا شهر یا روستای جدیدی اضافه شده است یا خیر؟
- در سطح استان، شهرستان دشتستان بیش ترین شوراهای شهر و روستا را دارد. شهرستان دشتستان مجموعا ۱۰۶ شورا مطابق آمار کنونی تشکیل خواهد شد که ۹  شورای شهر در سطح شهرستان دشتستان تشکیل خواهد شد که هشت شورا با پنج کرسی و یک شورای هفت نفره که شورای شهر برازجان است در آن انتخابات برگزار خواهد شد که این ۹ شهر مجموعا ۴۷ کرسی را خواهند داشت و شوراهای روستایی در سطح دشتستان نیز ۹۷ شورای روستایی را برگزار خواهیم کرد با ۳۲۱ عضو که مجموعا ۱۰۶ شورا با ۳۶۸ عضو خواهند بود. البته سه روستا هستند که جز روستاهای هستند که پرونده آن ها را به وزارت کشور ارسال کردیم جهت تایید کد تقسیماتی و مصوبه اسمی که در اختیار هیئت دولت است و چنانچه مصوبه آن به دست ما برسد آن روستا هم به روستاهایی که باید انتخابات در آن ها برگزار شود اضافه خواهیم کرد.

 

- آیا افرادی از شوراهای فعلی هستند که به دلیل اتهامات وارده از کاندیدا شدن در دوره پیش رو محروم باشند؟
- ماده ‌۳۰ انتخابات شهر و روستا شرایط ثبت نام را برای داوطلبین ذکر کرده و کسانی هم که از انتخاب شدن محروم هستند در قانون آمده است. یکی از مستنداتی که باید ارائه شود گواهی عدم سوء پیشینه است که ارائه این گواهی الزامی است و افراد می توانند از پلیس ۱۰+ و دفاتر خدمات قضایی این گواهی را دریافت کنند و پس از ثبت نام داوطلبان برای همه آن ها چه کسانی که عضو فعلی شوراها هستند و مجدد ثبت نام می کنند و چه داوطلبینی که عضو شورا نیستند هیچ تفاوتی در شرایط ثبت نام وجود ندارد و برای همه این عزیزان از مراجع چهارگانه  استعلام خواهد شد و این استعلام ها در اختیار هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت قرار خواهد گرفت و همین استعلام ها مبنی بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی است و سپس پرونده ها به هیئت های نظارت بخش ها و شهرستان ها رجوع خواهد شد و در خصوص داوطلبین جهت بررسی صلاحیت آن ها تصمیم گیری می شود. اگر منظورتان این است که بلک لیستی باشد که افرادی در آن باشند چنین لیستی وجود ندارد و همه افرادی که شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام دارند از آن ها در روش هایی که خدمتتان عرض خواهم کرد ثبت نام می شود و مراحل رسیدگی به پرونده ها هم ابتدا در هیئت های اجرایی و سپس به هیئت های نظارت که آن ها نظریه قطعی در خصوص کاندیداها خواهد داد تصمیم گیری می شود.

 

- آیا شرایط جدیدی برای ثبت نام ها اضافه شده است؟ اگر بله بفرمایید مهم ترین شراط ثبت نام که تغییر کرده است چیست؟
- بله؛ داوطلبین گرامی ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها البته که فعلا ۲۰ اسفند ثبت نام از داوطلبین به مدت یک هفته انجام می شود از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعدازظهر این ثبت نام ها ادامه خواهد داشت. داوطلبن گرامی چهار روش برای ثبت نام دارند. روش اول از طریق اپلیکیشنی که روی موبایل  آن ها نصب می شود می توانند به همین راحتی ثبت نام کنند و مستندات لازم را بارگذاری کنند. روش دوم استفاده از رایانه های شخصی است که اپلیکیشن های خاصی تعبیه شده و این اپلیکیشن روی رایانه آن ها نصب می شود و می توانند مستقیم مستندات لازم را بارگذاری کنند و روش سوم مراجعه به پیشخوان دفاتر دولت برای ثبت نام است. بنابراین از این سه روشی که گفتم داوطلبین اصلا نیازی به حضور فیزیکی در بخشداری ها و فرمانداری ها برای نهایی کردن ثبت نام آن ها نیست. قبلا اعلام شده بود که بایستی برای نهایی کردن ثبت نام باید به بخشداری ها و فرمانداری ها مراجعه کنند ولی امروز هماهنگی که بین شورای مرکزی نظارت و ستاد انتخابات کشور انجام شد دیگر حضور فیزیکی به دلیل شرایط کرونا حذف شد و افراد به همین سادگی می توانند ثبت نام کنند اما ثبت نام الکترونیک نافی حضور داوطلبین در فرمانداری ها و بخشداری ها نیست. افرادی که از آن روش ها نتوانند استفاده کنند اگر مراجعه حضوری به فرمانداری ها و بخشداری ها داشته باشند آن ها را ثبت نام می کنند منتهی ما روش چهارم را توصیه نمی کنیم. توصیه می کنیم داوطلبان عزیز از روش های اول و دوم که با موبایل یا کامپیوتر به راحتی در خانه و محل می توانند ثبت نام کنند. مدارک آن ها اگر کامل باشد این مدارک در فرمانداری توسط فرماندار و بخشدار  محترم تایید نهایی می شود و داوطلبان بعد از تایید نهایی توسط فرمانداری و بخشداری صورت گرفت پیامکی را دریافت می کنند که دال بر ثبت نام نهایی آن ها است.

 

- توصیه مهمی که برای داوطلبین شوراها دارید چیست؟
- چند نکته را داوطلبین عزیز به آن ها دقت و عنایت داشته باشند؛ گواهی عدم سوء پیشینه الزامی است. اگر تاکنون به هر دلیلی آن را دریافت نکردند از همین امروز اقدام کنندو خواهشم این است که ثبت نام ها را به روز آخر موکول نشود. بنا به تجربه ای که وجود دارد که اگر پرونده ی آن ها ناقص بود بتوانند زمان جبران را داشته باشند و سعی کنند ثبت نام خود را از طریق موبایل یا کامپیوترهای شخصی انجام دهند تا نیاز به حضور فیزیکی در فرمانداری ها و بخشداری ها نباشد. نکته دیگر اینکه قوانین و دستورالعمل های انتخابات شوراها را حتما عزیزان مطالعه داشته باشند چون تجربه نشان داده که برخی از تخلف ها و جرائمی که صورت می گیرد توسط داوطلبین ناخواسته است و بیشتر ناشی از کم آگاهی از قوانین است. داوطلبین سعی کنند قوانین انتخاباتی را مرور کنند. حتما برای ورود به کارزارهای انتخاباتی برنامه های انتخاباتی داشته باشند که مردم به برنامه های آن ها رای بدهند. سعی کنند یک تیم رسانه خوب را ترتیب بدهند و با توجه به فضای مجازی که وجود دارد و از هوادارن خود بخواهند که اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و از عناوین جعلی مثل دکتر  و مهندس در تبلیغات خود خودداری کنند چون تخلف محسوب می شود. برای همه عزیزان چه انتخاب کنندگان و چه انتخاب شوندگان آرزوی سلامت و موفقیت دارم.

 

- جناب دکتر دهقانی بسیار سپاسگزاریم از وقتی که برای این گفتگو گذاشتید؛ در پایان اگر موضوعی مد نظر دارید که اشاره نشده است بفرمایید.
- از جناب صابری عزیز و جناب آقای شاد تشکر می کنم که این فرصت گفتگو را فراهم آوردند و برای همه عزیزان در این گفتگو شرکت و شاهد آن بودند تشکر می کنم و برای همه بزرگواران آرزوی تندرستی، موفقیت و کامیابی دارم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/143718