کد خبر: 143566 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 17 اسفند 1399 - 19:16
گرامی داشت روز برازجان نیازمند آئین نامه و نقشه راه
روز برازجان؛ بی جان و بی رمق

اتحاد خبر _ غلامرضا شاکری :نام گذاری یک روز در سال به نام یک شهر یکی از اقدامات موثر در راستای حفظ آداب و فرهنگ و سنن یک سرزمین است و قطعا برای انتخاب نام آن و مقارن بودن با اقلیم، طبیعت، تاریخ، سنن و ... انتخاب می شود.در منطقه دشتستان و برازجان کشاورزی و بخصوص نخلداری یکی از برجسته ترین شاخصه های شهر برازجان و شهرستان دشتستان است و یکی از خواستگاه های اولیه تشکیل این شهر بوده است.

غلامرضا شاکری

 
 نام گذاری یک روز در سال به نام یک شهر یکی از اقدامات موثر در راستای حفظ آداب و فرهنگ و سنن یک سرزمین است و قطعا برای انتخاب نام آن و مقارن بودن با اقلیم، طبیعت، تاریخ، سنن و ... انتخاب می شود.
در منطقه دشتستان و برازجان کشاورزی و بخصوص نخلداری یکی از برجسته ترین شاخصه های شهر برازجان و شهرستان دشتستان است و یکی از خواستگاه های اولیه تشکیل این شهر بوده است.

 


با توجه به قدمت این دیار کهن که همواره مردمانش مهد علم و ادب و نوع دوستی بوده اند قطعا  پتانسیلهای خاصی وجود دارد  که می بایست به آنها توجه ویژه ای گردد تا باعث جذب گردشگر، جذب سرمایه گذار، و حفظ هویت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و... گردد.
با توجه به شرح فوق می توان گفت یکی از اساسی ترین فعالیت های فرهنگی در یک دهه اخیر شهر برازجان تصمیم شورای اسلامی دوره چهارم شهر برازجان مبنی بر انتخاب و نامگذاری یک روز به اسم روز برازجان بود.
این تصمیم بسیار ارزشمند در پی کشمکش‌های بیهوده یکسال بی سرانجام اجرایی نشد تا شورای پنجم  با حساسیت، پیگیری و هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی اقدام به تایید نام این روز نمودند.
نام گذاري ۱۲ اسفند به نام روز برازجان روز شکوفایی درختان و نخلستان ها به عنوان روز برازجان نامگذاری شد، اما به دلیل تعجیل شورای چهارم در نامگذاری این روز، آیین نامه و نقشه راه جهت برگزاری برنامه ها تدوین و مصوب نشد و عملا اجرای مراسمات بر اساس برنامه ای مدون شکل نپذیرفت و شهرمان هنوز هم از این موضوع ضربه می خورد و می بایست جهت سال های آینده برنامه های مدون جهت برگزاری و اجرای مراسم روز برازجان و استفاده بهینه برای معرفی نام و پتانسیل های شهر در سطح کشور باشیم.
 البته عوامل دیگری نیز در ضعف برنامه های روز برازجان وجود دارد و آن هم دخالت‌های برخی افراد مسئول شهری و شهرستان (بخصوص غیر بومی ها) در عدم برگزاری مراسم ها و برنامه های این روز بسیار موثر بود، شهری که تا قبل از برنامه های روز برازجان شاهد مراسمات متعددی بوده و برنامه های بزرگی در فضای بسته اجرا می شد، اما باز هم شاهد بودیم برخی از مسئولین اصرار بر عدم برگزاری مراسمات روز برازجان که می توانست محدود و در فضای باز اجرا شود به بهانه شرایط کرونایی جلوگیری نمودند و به جرأت می توان گفت همین برنامه های نصف و نیمه هم به دلیل برخی دخالت‌ها و ناملایمات به سرانجام نرسیده تا برنامه های امسال مانند سال‌های گذشته اجرایی نگردد.
 در سال جاری نیز با پیگیری های بسیار فراوان از سوی مهندس متین به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر جهت برگزاری مراسم ها و برنامه های روز برازجان صورت پذیرفت، و با تلاش های ایشان آیین نامه برگزاری روز برازجان تدوین   گردید که این آیین نامه جهت تصویب به صحن شورای اسلامی شهر تقدیم شد تا با این اقدام ارزشمند در سالهای آینده با برنامه ریزی بسیار قوی تر برنامه های این روز برگزار گردد.
 هر چند طی دو سال اخیر به بهانه شرایط کرونایی و وضعیتی که شرح داده شد، توفیق بزرگی حاصل نگردید ولی امیدوارم در سال های آینده شاهد برگزاری مراسم در خور شأن نام و مردم، در روز برازجان باشیم.
در آخر از همه مردم شریف و اصیل برازجان بخصوص اقوام و طوایف این شهر تقاضای مشارکت بیشتر در این چنین برنامه هایی داشته تا مراسم این روز بزرگ بهتر برگزار شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/143566