کد خبر: 143499 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 16 اسفند 1399 - 11:16
در نود و یکمین سال شهادت مبارز دشتستانی
گرامیداشت سالگرد شهادت غضنفرالسلطنه برازجانی توسط گروه کوهنوردی فتح برازجان

اتحادخبر: گروه کوهنوردی فتح برازجان به سرپرستی مسعود صفری در برنامه ای به مدیریت علیرضا باباعلی در جوار امام زاده شاه پسرمرد نود و یکمین  سال شهادت میرزامحمدخان غضنفرالسلطنه برازجانی را بر سر تربت پاکش برگزار کردند.

اتحادخبر: گروه کوهنوردی فتح برازجان به سرپرستی مسعود صفری در برنامه ای به مدیریت علیرضا باباعلی در جوار امام زاده شاه پسرمرد نود و یکمین  سال شهادت میرزامحمدخان غضنفرالسلطنه برازجانی را بر سر تربت پاکش برگزار کردند.




جمعی از کوهنوردان گروه کوهنوردی فتح برازجان از مسیر تنگ رود به روستای شاه پسرمرد آمدند و با در دست داشتن پلاکارد  نود و یکمین سال شهادت شهید میرزا محمدخان غضنفرالسلطنه برازجانی را در کنار آرامگاهش برگزار کردند در این مراسم راوی علیرضا باباعلی به رشادت ها و رادمردی های این شهید گرانقدر  اینگونه اشاره کردند.


شهید میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه برازجانی فرزند میرزا حسین خان حاکم و ضابط برازجان پس از سالها مبارزه با استعمار پیر سیری ناپذیر  انگلیس و فرماندهی قشون 300 نفری مبارزان در نبرد سر بست چغادک که توانستند ناوگان جنگی بریتانیا را متوقف نمایند و از آن پس انگلستان همواره غضنفرالسلطنه را یک مانع جدی بر سر راه خود می دید .




غضنفرالسلطنه 56 سال از خداوند بزرگ  عمر با عزت گرفتند و به سربلندی و ارجمندی در این دیار زیستند و سرانجام با دسیسه و نیرنگ ناپاک انسانهای دورانش ،  بدخواهان و دشمنانش متهم به مبارزه با دولت مرکزی ایران گردید و در نهایت در دوم  اسفند سال 1308 ه ش در ماه مبارک رمضان به دست سر سپرده ای مزدور ، روبه صفتی زشت خو در ارتفاعات کوهستان شاه پسرمرد کشته شد تا این شعر برای تایخ جنوب محقق شود که


در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند
گر عاشق و صادقی ز کشتن مهراس
مردار بود هر  آنکه  او  را نکشند


مردم شریف روستای شاه پسرمرد پس از با خبر شدن از این واقعه تلخ تاریخ پیکر پاک شهید میرزامحمدخان را با احترام تمام به دوش حمل کردند و در جوار امام زاده شاه پسر مرد به خاک سپردند.
انچنان که فردوسی در شاهنامه آورده است


گشاده کند گر زمین راز خویش
نماید سر انجام و آغاز  خویش
درونش پر  از  نامداران  بود
برش پر ز خون سواران بود 
تک سواری چون شهید

 غضنفرالسلطنه بدست ناجوان مردی ناجوانمردانه شهید شد ، خونش بر این خاک ریخت و به این دیار عظمت بخشید آری  این اثر خون شهید است  و جسم پاکش به خاک سپرده شد.


درست 70 سال بعد از شهادتش در سال 1378 جمعی از محققین  معلمین تاریخ برازجان ، دوستداران و نوادگان غضنفرالسلطنه برازجانی  آرامگاه این شهید گرانقدر را باز سازی کردند .


بر سنگ مزارش ابیاتی از شعر بلند استاد فرزانه دکتر هیبت الله مالکی چنین حک شده است.

هیچ دانی رهگذر اینجا که در خاک اندر است
آنکه نامش تارک تاریخ را زیب و فب است
این سپه سالار شیر افکن  شهید نامدار
خان دشتستان غضنفرالسلطنه نام آور است


و در پایان اعلام کردند که  ما کوهنوردان همواره برای رادمردان و شیر زنان این دیار بویژه برای آن دسته از راد مردانی که در کوهستان جان به جان آفرین تسلیم کرده اند و کنون برای  شادی روح بلند و آسمانی شهید میزا محمد خان غضنفرالسلطنه برازجانی درود میفرستیم ، همگان درود فرستادند. روحش شاد و یادش تا ابد گرامی باد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/143499