کد خبر: 142769 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 29 بهمن 1399 - 22:23
مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر در گفتگو با اتحاد جنوب و اتحاد خبر:
مهمترین اتفاقات و بحران های استان در سال ۹۹ / حل مشکل انتقال سند به مالکین بازارچه دیلم/ بهسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری

اتحادخبر: مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. جهانگیر دهقانی در این گفتگو ضمن تشریح وظایف مدیریت بحران استانداری از نصب 16 دستگاه شتاب نگار زلزله در استان طی سال جاری و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با حوادث پیش بینی نشده خبر داد...

اتحادخبر: مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. جهانگیر دهقانی در این گفتگو ضمن تشریح وظایف مدیریت بحران استانداری از نصب 16 دستگاه شتاب نگار زلزله در استان طی سال جاری، حل مشکل انتقال سند به مالکین بازارچه دیلم، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با حوادث پیش بینی نشده و بهسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری خبر داد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.

 

-جناب مهندس دهقانی در ابتدای گفتگو لطفا شرح وظایف مدیریت بحران استانداری را به اختصار بیان بفرمائید.
-با سلام و تشکر از وقتی که به بنده داده شد اجازه بفرمایید ابتدا اشاره ای به قانون سازمان مدیریت بحران کشور داشته باشم. این قانون در شهریور سال 1398 مصوب شد و توسط ریاست محترم جمهور به تمامی دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ گردید.

 ماده یک به منظور ارتقا توانمندی جامعه در امور پیش بینی و پیش گیری، کاهش خطر و آسیب پذیری و پاسخ موثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران ها، تامین ایمنی، تقویت تاب آوری با ایجاد مدیریت یک پارچه در امر سیاست گذاری و برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه های اجرایی و پژوهشی، اطلاع رسانی متمرکز، ساماندهی و  بازسازی مناطق آسیب دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاه های ذیربط  در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار مدیریت بحران کشور ایجاد شده است.

ماده دو عنوان می کند که قوای جمهوری اسلامی اعم از وزارت خانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها، موسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی و همچنین موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی و امنیتی، کلیه نهادها و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری مشمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند یا از قوانین و مقررات آن تبعیت کنند و موسسات و شرکت های وابسته یا تابع آن ها مشمول قانون مدیریت بحران کشور می باشند.

شرح وظایف مدیریت بحران در قانون به صورت دقیق و شفاف آمده و  تصریح شده است؛ که کلیات و مهم ترین اولویت های این وظایف عبارتند از:

تهیه و تدوین و تصویب برنامه های استانی کاهش خطر حوادث و سوانح است.

تدوین و تصویب برنامه استانی آمادگی و پاسخ سوانح.

تشکیل جلسات ستاد پیش گیری.

هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که به ریاست استاندار محترم در استان و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران محترم تشکیل می شود. بنده و اداره کل مدیریت بحران به عنوان دبیر خانه این ستاد فعالیت داریم.

تهیه و تدوین برنامه ها و طرح های اولویت دار برای طرح در ستاد استانی.

پایش، بررسی و ارزیابی عملکردهای دستگاه های عضو مدیریت بحران استان.

اخذ برنامه و طرح های دستگاه های اجرایی در حوزه مدیریت بحران و ارزیابی مستمر فعالیت ها و برنامه های آنها.

اجرای برنامه ها و تصمیمات ابلاغی که از طریق سازمان مدیریت بحران کشور به استان ها ابلاغ می شود.

تسهیل در هماهنگی بین دستگاه ها ی مسئول و تسریع در خدمات که شرایط اضطراری وجود دارد.

بررسی و مطالعه طرح ها و پروژه های مرتبط با مدیریت مخاطرات طبیعی و ارسال به سازمان و پیگیری اقدامات دستگاه ها اجرایی.

مقاوم سازی دستگاه ها و شریان های حیاتی و مهمی که در استان وجود دارد.

بانک اطلاعاتی و تشکیل آن ها.

تدوین آمار خسارت وارده به بخش های مختلف که بر اثر سوانح ایجاد می شود.

ثبت حوادثی که در طول سال در استان رخ می دهد در سامانه سما. تمام این حوادث ثبت و ضبط می شود.

همکاری و هماهنگی با سازمان ها جهت آموزش توانمندسازی مدیران و کارشناسان در بحث آموزش و بحث برگزاری مانورها و رزمایشات و هماهنگی و برنامه ریزی که باید انجام شود برای این مانورهای درون سازمانی و برون سازمانی و بحث هماهنگی دستگاه های متولی جهت رزمایش ایمنی در برابر زلزله در مدارس استان.

ارتقاء آمادگی های عمومی از طریق آموزش و اطلاع رسانی و ساماندهی هدایت و پشتیبانی و ارتقاء توانمندی تشکل های مردم نهاد و اجرای پروژه های مسیر رودخانه ها و لایروبی و... 

پیگیری تشکیل به موقع ستاد بیمه کشاورزی استان

پیگیری حفظ صیانت از جنگل ها و موانع طبیعی

و سایر موضوعاتی که به دلیل کمبود وقت خیلی اشاره نمی کنم.

این مواردی که عرض کردم از  اهم وظایف مدیریت بحران استان می باشد.


-ستاد مدیریت بحران استان در مورد شیوع کرونا هم وظیفه ای بعهده داشته؟
-همانطور که مطلع هستید ستاد مدیریت بحران کرونا به ریاست استانداران تشکیل می شود و به  دبیری دانشگاه علوم پزشکی و پیگیری مصوبات و جلسات در حوزه اداره کل پدافند غیرعامل استانداری است و ما بعنوان یکی از اعضا در جلسات شرکت می کنیم. و اگر موضوعی خاص را جناب استاندار به ما ارجاع دهند پیگیری می کنیم.

اشاره کنم به آمادگی و هماهنگی برای بیمارستان صحرایی 50 تخت خوابی که متعلق به  مدیریت بحران استان بود. در اوایل شیوع کرونا که با تمام تجهیزات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دادیم و مواردی کانکس بود که پیگیری کردیم برای ادارات کل بهزیستی و بحث مستثنی بودن تردد خودروهای بخش کشاورزی و دامی ایام کرونا که ما پیگیری کردیم. بحث آموزش های همگانی ویروس کرونا به شکل آنلاین هم از جمله اقداماتی که در حوزه مدیریت بحران به آن پرداخته شد.

-ستاد مدیریت بحران در شهرستانها و شهرها چگونه است و آیا نماینده ای دارد؟
-بر اساس  ماده 10 قانون مدیریت بحران کشور به منظور تسهیل انسجام، هماهنگی و هم افزایی دستگاه ها و نهادها ستادهای  مدیریت بحران در سطوح استانی و شهرستانی در استانداری ها و فرمانداری ها  تشکیل می شود. ستاد شهرستان به ریاست فرمانداران است.

همچنین به استناد قانون، شهرداری ها در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت ستادی با عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری که به ریاست شهردار و عضویت نمایندگان سازمان های دستگاه مرتبط شهری با شرح وظایف ذاتی مدیریت بحران در قالب کارگروه های ایمنی امداد و نجات تشکیل می شود و کنترل سیلاب های شهری و هشدار و اطلاع رسانی در مجموعه شهر بعهده شهرداری ها گذاشته شده است.


-آیا جهت پیشگیری از وقوع بحرانها، امکانات پیش بینی حدودی حوادث در سطح استان وجود دارد؟
-با عنایت به حادثه خیز بودن استان امکانات و تجهیزات موجود در استان با توجه به فراخور بحرانی که رخ می دهد به کار گرفته می شود. مثلا سیل که تجهیزات هواشناسی در زمینه پیش بینی و اخطاریه ها و اطلاعیه های صادره ای که قطعا یکی از بهترین استان ها هستیم که توسط هواشناسی و دستگاه های مجهزی که دارد پیش بینی می شود و به مدیریت بحران استان ارسال می شود و ما هم به تمامی دستگاه های عضو ستاد قبل از حوادث و چند روزی که قبل به ما اطلاع رسانی می شود جهت آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری که پیش می آید اعلام می کنیم.

در بحث زلزله دستگاه های شتاب نگاری که سال جاری حدود 16 دستگاه شتاب نگار در استان به صورت آنلاین و برخط نصب شد که حدود 21 دستگاه هم از قبل در استان بود که به صورت آفلاین دیجیتال بود که مجموعا 37 دستگاه دیجیتالی در شتاب نگار نصب است و در ایستگاه باند پنج که ایستگاه دوم ما که دقیقا در 22 بهمن ماه در خارگ افتتاح و به بهره برداری رسید. از جمله مواردی هستند که می توانند موارد و مسائلی در حوزه بحران ها پیش می آید می توانند پیش بینی کنند گر چه برای بحث توسعه و تجهیز سیستم های دیگر از جمله سیستم هشدار سیل نیز در دستور کار داریم و توسط دستگاه های عضو ستاد از جمله آب و منطقه ای استان اقداماتی شده است و در دست تدوین و برنامه هایی که دارند در دست انجام می باشد.

همچنین بانک اطلاعات تجهیزات نیروی انسانی و امکانات و ماشین آلات در کلیه شهرستان های استان را داریم. هم امکانات دولتی که شامل دستگاه های اداری می شود و هم خصوصی که چه تعداد ماشین آلات و تحهیزات است. نیروی انسانی که وجود دارد که اگر بخواهد خدای ناکرده حادثه ای در شهرستانی اتفاق افتاد بتوانیم در کم ترین زمان ممکن از این امکانات و تجهیزات بهره برداری کنیم.


-آیا ستاد مدیریت بحران بر پروژه هایی که ممکن است حادثه آفرین باشند نظارت دارد مثل لوله کشی گاز، راه سازی،حاشیه نشینی و امثالهم؟
-از وظایف مدیریت کل بحران استان ایجاد هماهنگی انسجام و ارزیابی مستمر واحدهای استانی و دستگاه های اجرایی است در کاهش اثرات و پیش گیری ها و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمتقربه آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بازتوانی و همچنین افزایش آگاهی های عمومی گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران و پیگیری توسعه امور بیمه در بحش های مختلف و از وظایف اصلی ستاد مدیریت بحران در سطح استان و شهرستان ها نیز بررسی و تصویب برنامه های استانی کاهش خدمات حوادث و سوانح برنامه های استانی آمادگی و پاسخ و سایر برنامه هایی است که برای بحث تسهیل هماهنگی های بین دستگاه های مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط  اضطراری است.

در قانون به صورت دقیق مشخص شده است که دستگاه های اجرایی بر اساس شرح وظایف ذاتی خود مکلف به اجرای قوانین و مقررات مربوطه از جمله اجرای دقیق استانداردهای ابلاغی سازمان مربوط به آموزش کارکنان خود در حوزه مدیریت بحران هستند و دستگاه های اجرایی بر اساس قانون موظف هستند سازه کارهای کاهش خطر در حوزه وظایف خودشان را در چهارچوب برنامه های ملی کاهش خطر حوادث حتما اجرایی کنند و نسبت به پوشش بیمه ای اموال منقول و غیر منقول خودشان و همچنین موارد و مسائلی که در بحث حادثه ها اشاره کردیم و مواردی که منجربه حادثه می شود حتما جزو وظایف ذاتی دستگاه است و اداره کل مدیریت بحران هم با توجه به قانون نظارت و هماهنگی بین دستگاه ها را بر عهده دارد.

-برگزاری دوره های آموزشی نقش مهمی در بهبود عملکرد هر نهاد و ارگانی دارد، آیا در این راستا دوره های آموزشی توسط مدیریت بحران جهت دستگاه های اجرایی و غیره در سطح استان و شهرستان ها برگزار شده است؟
-آموزش نقش مهمی در بهبود عملکرد هر نهاد و دستگاهی دارد که ما به صورت جدی در تمامی جلسات مدیریت بحران به آن پرداخته ایم و تاکید ویژه داریم که هم نیروهای خودمان و هم دستگاه های عضو مدیریت بحران بحث ارتقاء آمادگی شان را که در قانون هم دقیقا اشاره شده بود مد نظر قرار بدهند.

آماری خدمتتان عرض کنم که ما در سال گذشته بعنوان ارزیابی توسط سازمان مدیریت بحران کشور صورت گرفته است جز سه استان اول و برتر در زمینه برگزاری دوره های آموزشی بودیم که می توانم اشاره کنم برای خود مدیریت بحران 28 عنوان دوره آموزشی برگزار کردیم با هزار و 691  شرکت کننده و 460 دوره آموزشی تخصصی در حوزه فرمانداران و شهرداران و بخشداران و کارکنان و اعضا ستاد شهرستان ها برگزار کردیم و در بحث دستگاه های تخصصی که بعنوان مدیریت بحران 235 عنوان دوره برگزار شده بود با حدود شش هزار و 889 ساعت دوره آموزشی که ویژه آحاد مردم و اصناف و دانش آموزان که توسط تمامی دستگاه های عضو مدیریت بحران برگزار شده بود و قطعا امسال با توجه به وضعیت کرونا که محدودیت هایی وجود داشت باز هم ما در دستور کار قرار دادیم و به صورت آنلاین و  ویدیو کنفرانسی بیش از 10 دوره که توسط سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شده بود تمامی همکاران شرکت داشتند.

دوره های آموزشی توسط دستگاه های مرتبط هم انجام شده و در حال انجام است.

در قانون اشاره شده که سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی با مشارکت جمعیت هلال احمر و بر اساس استاندارهای سازمانی نسبت به تهیه برنامه های آموزشی برای ارتقا سطح آگاهی مردم در برابر بحران اقدام کنند که این ها از جمله شرح وظایف تخصصی است که در قانون مدیریت بحران به صورت دقیق اشاره شده و انجام می شود.

-در سطح برخی شهرستان ها مشاهده شده در حواشی رودخانه ها و محلهای عبور آب، ساخت و ساز صورت گرفته، آیا در حوزه وظایف ستاد مدیریت بحران است که با این موارد برخورد کند؟ لطفا توضیح بفرمایید.
-بر اساس قوانین موجود قانون توزیع عادلانه آب شرکت های آب و منطقه ای در استان ها متولی  و عهده دار اصلی نظارت بر حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در این محدوده ها هستند. اداره مدیریت بحران در این ارتباط حتما پیگیری هایی را انجام می دهد و قبل از هر چیز ما هم در هر سال این ها را از آب و منطقه ای که مکاتباتی انجام می دهد برای ما نیز ارسال می کند و جاهایی که در بحث ساخت و ساز و حریم بستر مشکلات دارند اعلام می کنند. ضمن اینکه ما این موضوعات را هم به فرمانداران و هم به دستگاه های اجرایی ارسال می کنیم و مصوباتی در هم ستاد استان و هم ستاد شهرستان ها به ریاست فرمانداران است این ها  در آنجا مطرح می شود و تدابیر و تمهیدات لازم را جهت برخورد با موارد انجام شده است.  اگر بخواهم به صورت دقیق و شفاف بگویم از جمله وظایف شرکت های آب و منطقه ای در استان ها است که این ها را جهت برخورد و شکایت دستگاه های ذیربط انجام شود و در یکی از جلسات دو ماه قبل ستاد مدیریت بحران که به ریاست استاندار تشکیل شد این جزو یکی از موارد مصوبات بود که به آب منطقه ای ارسال شد و آب منطقه ای لیست جاهایی که واقعا در محدوده هایی که حواشی رودخانه ها مشکلات داشتند و ساخت و ساز شده بود به دستگاه های ذیربط و قضایی برای بحث برخورد یا هر نوع تدابیر لازم ارسال شد و جا دارد که من هم در همینجا از بازرسی و دادگستری که آن ها نیز پیگیر مسائل و مشکلاتی در این زمینه بودند تشکر و قدردانی نمایم.

-وضعیت استان بوشهر از لحاظ زلزله چگونه است و آیا تمهیدات خاصی برای مقابله با بحران های احتمالی ناشی از زلزله پیش بینی شده است؟
-قطعا یکی از وظایف مدیریت بحران استان بحث حوادث است و اولویت هایی که ما داریم بحث زلزله است که با توجه به اینکه قسمت هایی و چند شهرستان استان از جمله دشتستان و اهرم و دشتی بر روی خط زلزله و پهنه لرزه خیزی وسیع زاگرس قرار دارند و ریسک خطر بسیار بالا در بخشی از این مناطق وجود دارد اقدامات و  مواردی که باید پیگیری شود ارائه کردم که با هدف تسهیل در مدیریت بحران در زمان زلزله ما 16 دستگاه شتاب نگار به خط همین امسال در شهرهای زلزله خیز از جمله برازجان، اهرم، عسلویه گناوه، دیلم، خورموج، دیر، بردخون، سیراف، شنبه، ریز، کاکی، شبانکاره، سعدآباد، کلمه که مصوب شد که این دستگاه ها و هم شدت و همچنین خسارتی که اگر زلزله ای اتفاق افتاده که خسارت داشته را می تواند به صورت آنلاین و برخط ارائه بدهد که سریعا مدیران بحران می توانند با استفاده از این اطلاعاتی که برای آن ها می آید سرعت عمل داشته باشند و گسیل نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده را فراهم کنند و هچنین سرعت عمل خود مسئولان داشته باشند که کجا دقیق محدوده اصلی خطر هست و حادثه اصلی در چه نقطه ای اتفاق افتاده. همچنین در دو نقطه شهر اهرم و شهر خارگ دو دستگاه لرزه نگار باند پهن استان است که تمامی اطلاعات را رصد می کنند و به مرکز اصلی که در کشور قرار دارد ارسال می کند که آن ها نیز با توجه به زلزله هایی که بالای سه ریشتر است در کمتر از 10 دقیقه  به مدیریت بحران استان، استاندار و فرمانداران شدت و مرکز اصلی زلزله ارسال می شود که ما هر چه سریع تر تجهیزات و امکانات و نیروهای انسانی  مورد نظر را برای ارزیابی یا امداد سریعا اعزام کنیم.

بحث مقاوم سازی واحدهای مسکونی و تجاری هم در روستاها و هم در شهرها را مد نظر قرار داده ایم و یکی از وظایف ی که در حوزه مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن به جد پیگیری می شود و من می توانم دقیقا عنوان کنم که نرم بهسازی و مقاوم سازی کشور در حوزه روستایی 48 درصد است اما استان ما 57 درصد از آن ساختمان ها که در حوزه روستایی مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای صورت گرفته و بحث آموزش ناظرین فنی روستایی که بنیاد مسکن قرار دارد. انجام شده بحث بیمه همگانی حوادث که الحمدالله مسائل و مواردی که داشته انجام شده و طبق مصوبات از سال سال آینده به صورت همه گیر در کل کشور در بحث بیمه همگانی منازل مسکونی انجام می شود و بحث فرهنگ بیمه است در مقابل مخاطرات که به صورت منظم و مرتب ترویج و نشر داده می شود. حتی بحث برگزاری مانورهای زلزله است که در تمامی شهرستان ها توسط فرمانداران و دستگاه های اجرایی به صورت مستمر انجام می شود و مانور زلزله و ایمنی که حادثه تمامی مدارس سطح استان است که جهت آموزش دانش آموزان است که تعداد زیادی از جامعه هدف ما دانش آموزان هستند که سالیانه این مانورها جهت آمادگی بیشتر در برابر زلزله در مدارس انجام می شود.

-با توجه به سیل گذشته دشتستان و خسارات فراوانی که مردم دیدند،آیا اقدامی جهت کاهش خسارتهای ناشی از  سیلاب های احتمالی بعد انجام شده است؟
-با توجه به سیل 16 آذر دشتستان و خسارت هایی که مردم دیدند. اقداماتی جهت کاهش خسارت های ناشی از سیلاب های احتمالی انجام شده است که ابتدا جا دارد از تمامی مردم خوب استان و بخصوص شهرستان دشتستان و شهرستان های گناوه و دیلم که در این سیل 16 آذر خسارت هایی به آن ها وارد شد و دچار سختی و رنج مضاعفی شدند در این شرایط حساس و مشکلات اقتصادی که وجود داشت از صبر  و حوصله ای که به خرج دادند تقدیر و تشکر کنم. همچنین از  مجموعه فرمانداری و فرماندار محترم دشتستان و استاندار محترم که چندین جلسه را تنها چهار جلسه ستاد مدیریت بحران دو تا در شهرستان دشتستان و دو تا در مرکز استان درباره همین سیل و موارد پیگیری هایی که باید انجام می شد و نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و پیگیری های خوبی که بعد از سیل اتفاق افتاد و جهت جبران خسارت و رایزنی هایی که شد برای بحث تصویب نامه هیئت محترم وزیران برای تخصیص اعتبار جبران خسارت جا دارد که از همه این ها تشکر و قدردانی کنم.

بعد از سیلی که اتفاق افتاد و هماهنگی خیلی خوبی که بین دستگاه ها  اتفاق افتاد و با دستوری که استاندار به تمامی دستگاه ها دادند در  کم ترین زمان ممکن بحث آب گرفتگی منازل و تخلیه آب از منازل انجام شد و بحث دوم بحث امداد و نجات و تخلیه آب انجام شد و بحث ارزیابی و برآورد خسارت بود که کمتر از 24 ساعت ارزیابی و برآورد خسارت توسط تیم های تخصصی دستگاه های عضو مدیریت بحران انجام شد و به سازمان مدیریت بحران کشور این خسارت ها اعلام شد و آن ها هم با توجه به پیگیری های خیلی خوبی که استاندار محترم داشتند در هیئت وزیران تصویب شد و الان هم که بعد از آن اعتباراتی که ابلاغ شد بحث بازسازی ها که حدود 610 واحد مسکونی تنها در شهرستان دشتستان، گناوه و دیلم در این سه شهرستان که بیش ترین آن در شهرستان دشتستان است در حال بازسازی است که اگر اتفاقاتی در آینده پیش آید چه بحث سیل و چه در بحث زلزله قطعا این واحدهایی که بازسازی شدند و به صورت مهندسی و توسط بنیاد مسکن در حال اجرا هستند کم ترین خسارت را به این مجموعه ها داریم. حدودا از 221 واحد آواربرداری  شد. 330 واحد پی کنی انجام شده ست. 216 واحد آل موتوربندی و فوندانسیون صورت گرفته و 150 واحد بتن ریزی انجام شده و 32 واحد دیوارچینی انجام شده و 6 واحد سقف زده شده است که این در بحث بازسازی کل واحدهای مسکونی که در این سه شهرستان انجام شده است. 800 واحد تعمیری بود که از این واحدها حدود 94 واحد به صورت کامل تعمیرات آن ها انجام شده و در بحث کمک های بلاعوض حدود 954 واحد مبلغ حدود 11 میلیارد و نیم بحث پرداخت کمک بلاعوضی بوده که تا الان به ساکنین منازلی که بحث بازسازی و تعمیری هستند انجام گرفته و یکی از بندهای مصوبات که خیلی به جا بود و ارزش آن را داشت بحث ایمن سازی و پایدار سازی دیوار های حفاظتی و ایجاد سیل بند ها بود که پل هایی که در مناطق روستایی قرار دادند که 50 میلیارد برای بحث بازسازی تاسیسات روبنایی در این مصوبه بود که ابلاغ شده و اعتبار آن دست بنیاد مسکن رسیده و  شناسایی تعداد حدود 27 روستا و پروژه هایی که تدوین شده که انشاالله به زودی در کلیه این سه شهرستان شروع می شود که بیشتر موارد با توجه به حجم خساراتی که وجود داشت در شهرستان دشتستان است که بحث ایجاد سیل بند ها است و بحث کانال های بتونی و دیوارهای حفاظتی است که با توجه به این مواردی که انجام شود امیدواریم که اگر اتفاقی در  موارد مشابه انجام شود کم ترین خسارت به مردم انجام شود.

بارندگی که کمتر از دو ساعت 60 میلی متر در برخی مناطق اتفاق افتاد بالا دست این مناطق هم به همین صورت که شهرستان های همجوار آب که در مسیر رودخانه ها و دره های فصلی است که متاسفانه از مناطق شهری و روستایی و در وسط شهر و روستاها می گذرد متاسفانه به دلیل همان چیزی که قبلا اشاره شد در حریم و بستر رودخانه ها ساخت و ساز صورت گرفته است. 

در بحث خسارت ها انشاالله بتوانیم با این بازسازی هایی که بنیاد مسکن انجام می دهد اگر خدایی نکرده حوادث مشابهی داشته باشیم خسارت کمتری به مردم عزیز و همشهریان عزیزمان داشته باشیم.

-مهمترین اتفاقات و بحران های استان در سال ۹۹ چه مواردی و در کدام شهرستانها بوده؟      
- اولین مورد برمی گردد به آتش سوزی های متعددی که در بخش ها و مناطق کوهستانی و صعب العبور دشتستان از جمله دهرود، کوه سیاه، بهمرد، و تنگستان بیرمی و دشتی و جم بود که به دلیل پوشش گیاهی که در سال قبل و با بارندگی های خوبی که داشتیم این اتفاقات در بحث آتش سوزی ها رخ داد که با هماهنگی های دستگاه های امدادی و عملیاتی و بالگردها و همکاری شبانه روزی نیروهای مردمی، محلی و عشایر مناطق و تمام مدیران و مسئولان و بخصوص نیروهای مردمی و جهادی توانستیم این آتش سوزی ها را در کم ترین زمان ممکن با توجه به حجم بالا و مناطق کوهستانی و صعب العبوری که وجود داشت مدیریت کنیم.

بحث بارندگی شدید سیل و تگرگ بود که در تاریخ های دو لغایت سه فروردین اتفاق افتاد و در بحث های کشاورزی و مسکونی و زیربنایی شهرستان های استان بوشهر اتفاق افتاد و در اکثر شهرستان ها این حادثه رخ داد و حادثه طوفان که در 9 مهر 99 داشتیم.

آتش سوزی بازارچه دیلم که در مورخ 10 مهر 99 به وقوع پیوست.

حادثه سیل 9 آذر 99 و همچنین تگرگی که داشتیم.

هجوم ملخ صحرایی به استان در سه ماهه اول سال روبرو بودیم که توسط جهادکشاورزی و همکاری و  همراهی تمامی مدیران و دستگاه های اجرایی دهیاران، شهرداران و تمامی دستگاه های عضو ستاد به بهترین نحو ممکن و با مدیریت جهاد کشاورزی استان هجوم ملخ ها مهار شد.

بحث آخر هم سیل 16 آذر ماه بود که در شهرستان های دشتستان و گناوه و دیلم به بخش های مسکونی، کشاورزی و زیربنایی خسارت زیادی داشت.


-بازسازی بازارچه دیلم در چه مرحله ای است؟آیا به خسارت دیدگان دیلمی کمکی شد؟
-آتش سوزی که 10 مهر 99 ساعت 7.30 دقیقه به وقوع پیوست؛ خلاصه ای از اقداماتی که توسط مدیریت بحران استان و شهرستان انجام شد با محوریت فرمانداری شهرستان دیلم خدمتتان عرض کنم. بلافاصله بعد از فراخوانی تیم های امدادی و عملیاتی شهرستان دیلم جهت عملیات اطفا حریق صورت گرفت. به دلیل عمق حادثه هماهنگی لازم با شهرستان های معین جهت اعزام ماشین آلات آتش نشانی توسط مدیریت بحران استان انجام شد که در مجموع می توانم بگویم هفت دستگاه آتش نشانی بود  و هفت دستگاه تانکر آبرسان و لودر و بیل بکو و کمپرسی و دستگاه های آمبولانس کار عملیات اطفا حریق و پشتیبانی از این حادثه را انجام دادند. از تمامی ظرفیت ایستگاه آتش نشانی شهرستان و شهرستان های همجوار بحث تانکرهای آبرسانی آبفا و شیلات و پیمانکارهای راه و شرکت های نفتی مستقر در حوزه شهرستان نیروهای امداد و نجات و مردمی، بسیج و سپاه، پلیس که به منظور حفظ نظم و امنیت و مسائل ترافیکی که با توجه به حجم گسترده حادثه ای که وجود داشت استفاده شد که جای تقدیر و تشکر از همه عزیزان دارد.

به دلیل شرایط خاصی که بازارچه وجود داشت. غرفه های به هم چسبیده و سقف فایبرگلاس موجب طولانی شدن عملیات اطفا حریق شد که حدود ساعت 12.30 اطفا شد که متاسفانه در این حادثه کل بازارچه به مساحت دو هزار و 315 مترمربع که بیش از 200 مغازه بود و اجناس داخل آن به صورت کامل طعمه حریق گردید و خسارت زیاد و سنگینی به بازاریان و صاحبان کسبه شهرستان دیلم وارد شد.

بلافاصله پس از آن جلسات پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به ریاست فرماندار و با حضور بنده در شهرستان دیلم تشکیل و تصمیمات لازم جهت همکاری و پیگیری موضوع اتخاذ کردید و در روز شنبه همان هفته جلسه استانی به ریاست استاندار و حضور نماینده محترم مردم شهرستان بوشهر گناوه دیلم و مدیران محترم و نمایندگان کسبه و بازار در محل استانداری تشکیل شد و راهکارهای لازم جهت کمک به کاهش خسارت وارده در دستور کار قرار گرفت و  استاندار بر استفاده از تمامی ظرفیت ها و راهبردهای موجود و راهکارهای موجود جهت کمک به بازاریان تاکید داشت. بعد از اتفاقی که افتاد و مسائلی که پیگیری شد و دستوراتی که به تمامی دستگاه ها داده شد و مشکلات اصلی که خود اصناف بازاریان که به عنوان نمایندگانشان در جلسه داشته باشند.

بحث اصلی و مشکل اصلی این بازاریان بحث سند مالکیت بازارچه بود که این موضوع در دستور کار مسکن و شهرسازی با ثبت اسناد قرار گرفت و این خبر را من بدهم که سند موضوع بازارچه قطعی شده و جهت انتقال سند ثبتی به مالکین که یکی از دغدغه های اصلی بازاریان این بود که تقریبا قطعی شده و مراحل نهایی جهت انتقال سند به مالکین را دارد طی می کند و بحث توزیع 24 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بود که توسط صندوق کارآفرینی امید کشور در حال پرداخت است. بحث اهدای 31 فقره کمک بلاعوض هر واحد  20 میلیون تومان کمیته امداد به مددجویان خود داده است و 169 فقره تسهیلات قرض الحسنه 100 میلیون تومانی که از طریق کمیته امداد کشور مصوب شده و در حال پرداخت است. بحث 5 میلیارد کمک بلاعوض ستاد اجرایی حضرت امام بود که با پیگیری استاندار برای احداث بازارچه موقت توسط شهرداری دیلم که قرار شده در دستور کار و سریعا اجرا شود. 

مراحل عملیات آماده سازی و زیرسازی زمین بازارچه هم با همکاری مالکین  پس از آواربرداری و خاکبرداری و تهیه نقشه درحال انجام می باشد.

-با توجه بخش عظیم کشاورزی در دشتستان و حوادثی نظیر آتش سوزی در باغات که باعث آسیب های فراوانی نیز میشود چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
- در قانون برای بحث خسارت و جبران  خسارت کشاورزی چون حوادث انسان ساخت است دو مقوله دنبال می کند یکی بحث جبران خسارت از طریق بیمه صندوق بیمه کشاورزی است که سالانه از طرف دولت مثلا سال قبل مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان در این صندوق بود که جهت موارد و مسائلی که حوادثی که در کشور به وجود می آید و به افرادی که آن ها بیمه شده باشند توسط صندوق محصولات کشاورزی که فعال هستند و در سطح کشور و استان ما پرداخت می شود و یکی از موارد دیگر بحث امهال تسهیلات بخش کشاورزی است که بند خ قانون  برنامه و بودجه است که از کسانی که وام های کشاورزی از  برج شش سال ۹۶ تا پایان برج ۱۲ سال ۹۹ در بحث کشاورزی اخذ کرده باشند به مدت  سه سال توسط بانک های عامل امهال صورت می گیرد.

ما آمادگی لازم را هم به شهرداران و هم به دهیاران مناطق به تمامی دستگاه ها اعلام کردیم که همکاری لازم را در بحث حوادث بخصوص حریقی که به وجود می آید و هلال احمر و سایر دستگاه ها با جهاد کشاورزی داشته باشند تا بتوانند اگر حادثه ای بخصوص آتش سوزی به وجود آمد در کمترین زمان ممکن اطفا حریق صورت پذیرد.
Image result for جهانگیر دهقانی  مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر
 

-دلیل عدم احداث یک محل جهت فرود هلی کوپتر دراطراف بیمارستان گنجی جهت فوریتهای بحرانی چیست؟ایا پیگیری داشته اید؟
-این ها جز مواردی بوده که پیگیری شده که به صورت کلی در تمامی شهرستان های استان این موضوع توسط فرمانداران و مناطقی که برای شرایط اضطراری دیده شده برای فرود هلی کوپتر ما هم این ها را به صورت سامانه و یکپارچه داریم اما اینکه خاص بیمارستان گنجی باشد قطعا باید دستگاه مربوطه که دانشگاه علوم پزشکی است باید این موارد را مد نظر قرار بدهد که اگر واقعا جا و فضای لازم آیا شرایط هست در آن نقطه یا همجوار پد هلی کوپتر احداث شود و آماده انجام مانور داشته باشد یا خیر که باید این مسائل به صورت دقیق کارشناسی شود. قطعا از طریق دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری شهرستان پیگیری می کنیم. اگر امکان داشته باشد برای شرایط اضطراری که به وجود می آید در دستور کار خودشان قرار دهند.

-مدیریت بحران پارس جنوبی از مدیریت بحران استانداری دستور میگیرد یا مستقل عمل میکند؟
-مدیریت بحران در مناطقی مثل نیروگاه اتمی یا منطقه ویژه یا سایر مناطق مشابه یک آفساید و یک آنساید داریم. یعنی داخل مجموعه خودشان و بیرون از مجموعه حوادثی که اتفاق می افتد به صورت کامل اگر در مجموعه پارس جنوبی یا نیروگاه باشد که خود رئیس نیروگاه یا مدیرعامل منطقه ویژه با هماهنگی که انجام می دهد و دستگاه هایی که عضویت دارند طرح جامع خطر پارس جنوبی که تدوین شده در مرحله اول خودشان انجام می دهند یعنی به صورت مستقیم فقط یک اطلاع رسانی به مجموعه پیرامونی و بیرونی انجام می دهند و تمامی مدیریت صحنه بر عهده خود دستگاه می باشد. اما اگر چنانچه حادثه سطح آن فراتر باشد و خودشان به صورت مستقل نتوانند آن را مدیریت کنند و بخواهند از ظرفیت دستگاه های بیرونی مجموعه خودشان استفاده کنند آنجاست که فرماندار به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان هماهنگی بین دستگاه های امدادرسان  خدماتی را به عهده می گیرد و مراحل بعد اگر شهرستان پاسخ گوی نیاز آن ها نبود استان و شهرستان های معین قطعا درگیر این موضوع می شوند و مدیریت و هماهنگی حادثه با توجه به ابعاد حادثه در سطح محلی یا منطقه ای باشد شهرستانی یا استانی یا ملی باشد آن نوع مدیریت آن فرق می کند و مدیریت های لازم  اعمال می شود.

-جناب دهقانی از توجه و عنایتی که داشتید و با صبر و حوصله به سوالات عزیزان پاسخ دادید بسیار سپاسگزارم. در پایان اگر موضوعی مد نظر دارید که در سئوالات به آن اشاره نشده است بفرمایید.
-در پایان به برخی از مواردی که مدیریت بحران بخصوص اقدامات پیشگیرانه ای که هرساله قبل از وقوع زمستان سیلاب هایی که احتمال داده می شود انجام می دهیم و به دستگاه ها گوشزد می شود که این موارد و مسائل را به صورت دقیق مد نظر داشته باشند اشاره می کنم؛ پاکسازی و لایروبی انهار و قنوات بوده که در مناطق مسکونی، حذف و هرس شاخه های درختان، لایروبی مسیرها و رودخانه های منتهی به مناطق مسکونی شهری و روستایی، افزایش دیواره رودخانه ها، جلوگیری از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه ها، برخورد قانونی با متجاوزین به حریم و بستر رودخانه ها، پیشگیری از تخلیه  نخاله های ساختمانی، ایمنی و مقاوم سازی اجزای غیر سازه ای در مراکز حساس و حیاتی، ساماندهی رودخانه های درون شهری و برون شهری از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که به صورت سالیانه انجام می شود. در بحث مدیریت منایع آب و خشکسالی، مستند سازی حوادث، بیمه اموال منقول و غیر منقول دستگاه های دولتی و نهادهای مذهبی، بیمه ساختمان های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، اطلاعیه و اخطارها و دستورالعمل های حوادث، اقدمات تامین آب و آبشیرین کن ها، مقابله با آلودگی هوا، اطفا حریق در اسکله ها و بنادر و بیمه هایی که بیمه شناورهای صیادی و تجاری، استاندارد سازی آسانسورها و جایگاه  های سوخت، بیمه واحدهای مسکونی شهری و روستایی، پایش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و... از مواردی است که به صورت مستمر توسط دستگاه هایی که عضو مدیریت بحران و در راس آن اداره کل مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران کشور در سطح ملی پیگیری می شود و بحث بیمه حوادث همگانی نیز انشاالله از سال آینده نهایی شده و اجرا می شود که بتواند چتر حمایتی باشد که اگر در کشور حادثه ای رخ داد به بهترین نحو ممکن مدیریت و جبران خسارت صورت پذیرد.

تشکر می کنم از مجموعه خوب اتحاد جنوب و اتحاد خبر که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا بخشی از وظایف و خدمات و اقدامات اداره کل مدیریت بحران استانداری را خدمت مردم عزیز بیان نمایم.

 

 

گفتگو: مهراب شاد

پیاده و تنظیم: ساناز دانشگر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/142769