کد خبر: 142475 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 24 بهمن 1399 - 12:00
فرماندار دشتستان در گفتگو با اتحاد جنوب و اتحاد خبر:
فرمانداری ویژه دشتستان روی میز وزارت کشور/ آخرین آمار کرونا در دشتستان/ پرداخت ۹ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان کمک بلاعوض به خسارت دیدگان سیل

اتحادخبر: فرماندار دشتستان دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. فتح الله نوروزی در این گفتگو ضمن ارایه گزارشی از آخرین آمار کرونا در دشتستان، از ارسال درخواست فرمانداری ویژه برای دشتستان به وزارت کشور خبر داد. وی همچنین درباره آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان 16 آذر ...

اتحادخبر: فرماندار دشتستان دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. فتح الله نوروزی در این گفتگو ضمن ارایه گزارشی از آخرین آمار کرونا در دشتستان، از ارسال درخواست فرمانداری ویژه برای دشتستان به وزارت کشور خبر داد. وی همچنین درباره آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان 16 آذر شهرستان و شهرک مسکونی تازه تاسیس خلیج فارس در ۵ کیلومتری برازجان توضیحاتی ارایه داد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.

 

- جناب فرماندار آیا نتیجه جدیدی از پیگیری های فرمانداری ویژه شهرستان در دست دارید؟
- در نشست مجازی قبل در همین گروه اتحاد در خصوص فرمانداری ویژه صحبت هایی را داشتیم و آن شرایطی که یک فرمانداری باید به فرمانداری ویژه تبدیل شود توضیح دادم. بعد از گفتگوی ۲۸ مهرماه در همین گروه، طرح مربوط به فرمانداری ویژه در شهرستان تدوین و به استان ارسال شد. استان بررسی کردند و با امضای استاندار محترم جهت پیگیری های بعدی به وزارت کشور ارسال شده است. پیگیر هستیم که انشاالله آنچه حق مسلم شهرستان است را به دست بیاوریم.

 


 

- لطفا آخرین آمار کرونایی شهرستان را بیان بفرمایید.
- ابتدا لازم می دانم در این فرصت از تمام تلاش های خوب کادر بهداشت و درمان تقدیر داشته باشم. از همراهی خوب مردمان شهرستان، فعالین و رسانه ها سپاسگزاری خود را اعلام می کنم. از تلاش خوب بازاریان تشکر کنم که هر زمانی ما خواستیم همراهیمان کردند اما یک نکته را تاکید می کنم و آن هم این است که کرونا تمام نشده است. خواهش و انتظاری که از همه عزیزان دارم این است که چند نکته را خواهش می کنم مد نظر قرار دهید و در راستای آگاهی بخشی بیشتر و اطلاع رسانی بیشتر همراهی لازم را با ستاد کرونای شهرستان داشته باشید. دورهمی ها را مدیریت کنیم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. نگذاریم غفلت صورت بگیرد. فکر نکنیم که وضعیت شهرستان خوشبختانه آبی است این وضعیت پابرجا است. اگر رعایت نکنیم متاسفانه به شرایط زرد، نارنجی و قرمز  ممکنه منتهی شود که این به نفع هیچ کسی در سطح شهرستان  نیست. خواهشی که از عزیزان دارم کمک کنیم، هوشیار باشیم و همراهی کنیم و توصیه ها را جدی بگیریم تا بتوانیم از این فرصت و این ظرفیتی که خوشبختانه دارد واکسن وارد کشور می شود. مردم بتوانند در آینده نه چندان دور بهره مند شوند.‌ جلوگیری کنیم از تلفاتی که در حوزه کرونا است.‌ تخت های آی سی یو که این هفته افتتاح می شود و اکسیژن سازی که آورده ایم تا قبل از آن ماهی ۱۵۰ میلیون باید خرید می کردند که با این دستگاه کمک بسیار خوبی را در بحث اکسیژن در بیمارستان و تهیه اکسیژن خواهد داشت.‌

آمار سه هزار و ۸۹۵ نفر مبتلا به کرونا داریم و تا این لحظه متاسفانه  ۲۵۰ نفر از عزیران ما در شهرستان دشتستان بخاطر کرونا جان خود را از دست داده اند که روحشان شاد باشد و به خانواده تک تک این عزیزان تسلیت می گویم.


- با توجه به اینکه ظرفیت آرامستان فعلی تکمیل شده چرا آرامستان جدید که میلیاردها تومان هزینه شده افتتاح نمی شود؟ آیا افرادی مانع کار هستند؟
- در خصوص آرامستان جدید بدون تعارف نشنیده ام کسی مانع کار باشد. آنچه که مانع کار است و ما خودمان مطلب را قبول داریم همان مسیر جاده است که عرض کردم تقاطع باید در کمیته فنی به جمع بندی برسیم و با مبلغ دو میلیاردی که از سازمان مدیریت و برنامه و بودجه تخصیص داده شده است مسیر جاده را بتوانیم اصلاح کنیم از آرامستان جدید استفاده خواهیم کرد. نگرانیم که با این شرایط مسیر خدای ناکرده  برای مردمان خوب شهرمان قتلگاهی شود.
بدون تعارف پیگیر بوده ایم با این شرایط بد اقتصادی توانسته ایم دو میلیارد تخصیص بگیریم که تقاطع بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان می شود که موضوع را باید در کمیته فنی بررسی کنیم که امیدوارم بتوانیم به نتیجه ای برسیم که بتوانیم کار را شروع کنیم. نگاه خود من بعنوان اولویت اول در شهر برازجان است که باید به آن بپردازیم.


- درباره شهرک تازه تاسیس خلیج فارس در ۵ کیلومتری برازجان توضیحاتی بفرمایید. آیا این شهرک مجوزهای لازم را دارد؟
- شهرک مسکونی خلیج فارس بعنوان شهرک خصوصی با مجوز شورای عالی شهرسازی کار خود را شروع کرده است. قراردادهایی را در خصوص زیرسازی، معابر و برق رسانی انجام داده است.‌ این شهرک سه هزار و ۱۲۴ واحد مسکونی  را در چارت برنامه ای که برای خودشان تدوبن کرده اند لحاظ شده که نگاهشان این بود که کلنگ زنی را در دهه فجر داشته باشیم که آن را موکول به آینده کردیم. تمامی مجوزهای لازم را از شورای عالی شهرسازی کشور و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید اخذ کرده اند. البته باید ببینیم آینده چه اقدماتی را متولیان این شهرک مدنظر دارند که باید صبر کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.بدون تعارف می گویم تمام نگاهم این است که وحدت و انسجام و آرامش در شهرستان حکم فرما باشد.‌
تمام نگاهم این است از ظرفیت ها و پتانسیل های  موجود در شهرستان در کنار هم قرار بگیریم و با همدلی و هم افزایی بتوانیم  در راستای توسعه شهریتان گام برداریم که خوشبختانه امروز در شهرستان هم نماینده دکتر رضایی ،ائمه جمعه ، شورای اسلامی شهر و روستا و اعضای شورای تامین و سورای اداری سعیمان بر این است که همگام با هم در راستای حل مشکلات اقدام کنیم چرا که دشتستان بزرگ مردمانی خوب دارد و بدون تعارف شایسته احترام و تکریم  و خدمت هستند. موضوع فرمانداری ویژه هم قطعا با هماهنگی هم پیگیر موضوع هستیم و انشالله خواهیم بود.


- برای جبران خسارت سیل زدگان 16 آذر 99 در شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟
- سیل ۱۶ آذر که اتفاق افتاد بلافاصله از همه ظرفیت های شهرستان در راستای حل مسایل و مشکلات پیش آمده مثل آب گرفتگی معابر، آب گرفتگی منازل استفاده کردیم و اعضای محترم ستاد بحران شهرستان، گروه های جهادی و همه و همه کنار یکدیگر قرار گرفتیم و روز یکشبه ۱۶ آذر که باران و آن سیل اتفاق افتاد کلا در فضای شهرستان و محیط های سیل زده بودیم.

روز دوشنبه اولین نشست را برگزار کردیم. ۱۵ اکیپ ارزیابی را در حوزه شهرستان تشکیل دادیم و ورود کردند. ما روز چهارشنبه آب گرفتگی معابر کاملا در حوزه شهر وحدتیه که از اولویت های ما هم بود بیشترین خسارت هم وارد شد دیگه نداشتیم.

استاندار محترم تشریف آوردند مدیریت و پیگیری کردند. ستاد بحران استان را در شهرستان برگزار کردیم. به نظر من تمام اقداماتی را که باید میداشتیم انجام شد تا در کمترین زمان ممکن جریان سیل را بتوانیم مدیریت کنیم و فضا را به روال عادی در حوزه  معابرشهری برگردانیم. ضمن اینکه عزیزان ما در شهر وحدتیه و چندتا از روستاها در آب گرفتگی منزل واقعا مشکلاتی را متحمل و اذیت شدند.

در کنار ما کمیته یکپارچه ساماندهی آسیب دیدگان سیل دشتستان تشکیل شد. همه ظرفیت های شهرستان در این کمیته دورهم جمع شدیم. باهم فکری هم و مشارکتی که انجام شد من لازم میدانم از استاندار محترم تشکر کنم و هم از حضرت آیت الله صفایی بوشهری سپاسگزاری خود را اعلام کنم. حضور نماینده محترم جناب دکتر رضایی پاس بدارم و همه عزیزان اعضای محترم ستاد که کنار هم قرار گرفتیم. ائمه محترم جمعه که همراهی کردند. از ظرفیت بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام،گروه های جهادی و... خوب استفاده شد.

ما در حوزه شهرستان ۳۴۷نفر را با آن کمیته یکپارچه که تشکیل شد اقلامی را در قالب کمک معیشتی به۳۴۷ خانواده در حوزه شهرستان داشتیم و الان در حال تقسیم است. بدون کار تبلیغی و بدون اینکه بخواهیم برویم در کنار خانواده ها عکس و فیلم بگیریم، حواله ها را صادر کردیم‌ افراد آمدند گرفتند و رفتند. البته یکسری از عزیزان هم از این حواله ها ناراضی بودند که ما راهی جز این نداشتیم. بنیاد مسکن از روز اول کمیته ارزیابی تشکیل داد و بر اساس این ارزیابی کمک ها انجام شد.

درجریان سیل ما ۱۶۰واحد شهری و ۱۹۰واحد مسکونی روستایی در جریان سیل مورد ارزیابی نهایی قرار گرفتند. یعنی جمعا ۳۵۰ واحد. 

از این ۱۶۰واحد شهری الان که من دارم خدمتتون روز ۲۰بهمن صحبت میکنم بعد از  ۱۶آذر ۴۷واحد مسکونی شهری و ۶۱ واحد مسکونی روستایی آوار برداری شدند. پیاده کردن نقشه و پی کنی ۵۲ خانه در شهر و ۱۷۷خانه روستایی انجام شده است. آغاز به کار فنداسیون ۳۳منزل در شهر و ۱۳۷منزل در روستا راداشتیم. بتن ریزی فنداسیون درشهر ۱۷تا و در روستا ۹۷ واحد مسکونی را داشتیم. دیوار چینی ۹خانه در شهر و۱۰خانه روستایی شروع شده است. تا حد سقف دو خانه شهری و ۲خانه روستایی را داشتیم که این کارها در حال انجام است. یعنی بنیاد مسکن بلافاصله کار را در بحث احداثی ها شروع کرد.

در حوزه تعمیری هم در حوزه شهری ما ۳۰۴ منزل و در حوزه روستا هم ۲۶۷ در بحث تعمیر که کار آنها در حال انجام است. ۴۶ خانه شهری و ۶خانه روستایی در حوزه بنیاد مسکن تعمیر آن تمام شده است. تا الان که دارم خدمتتان صحبت میکنم بالغ بر ۹میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان پرداخت کمک های بلاعوضی بود که در حوزه بنیاد مسکن انجام شده است. و این کار مدیریت می شود و قطعا پیگیری خواهد شد.

ما در جریان سیل تا دقیقه آخر قطعا برحسب وظیفه کنار مردمان خوب شهرستان خواهیم بود خصوصا عزیزانی که آسیب دیدند از جریان سیل ۱۶آذر و از ظرفیت ها سعی میکنیم که استفاده کنیم.

 

- پرکردن های دره های سطح شهر و تبدیل شدن به مسکونی هم معضلی شده است. چه برنامه ای برای آن دارید؟
- در مدت زمانی که خدمت شماعزیزان ومردمان خوب شهرستان هستم درخصوص این طرح بحث خاصی رو نشنیدم و بدون تعارف پیگیری خاصی روی این موضوع نداشتم و سابقه ای هم از این موضوع در حوزه کاری مشاهده نکردم.
البته در مقوله زمین خواری در قالب های مختلف پیشگیری های جدی انجام شده است. در بحث اداری از دستگاهای متولی زمین درحوزه شهرستان مصرانه خواستیم و پیگیر موضوع هم هستیم. نگاه ما این است که یک متر زمین از مردم به دولت نرسد وبالعکس یک متر زمین دولت هم تصرف بی جا نشود. اما خواهشی که وجود دارد مردمان خوب شهرستان افرادی که متضرر در این داستان میشوند دقت کنند در هنگام خرید زمین قطعا استعلام های لازم از دستگاه های اجرای متولی زمین درسطح شهرستان داشته باشند تا نخواهند متضرر شوند. دستگاه های متولی زمین درحوزه شهرستان پیگیری های لازم را دارند. قطعا باید با برنامه ریزی بهتر نسبت به جلوگیری از این اتفاقات اقدامات لازم را داشته باشند. ضمن اینکه دستگاه های نظارتی هم نسبت به این موضوع همراهی و همگامی لازم رو با دستگاه های متولی زمین قطعا خواهند داشت.

 

- تکلیف خانه های بی سند محله آبرسانی برازجان چه می شود؟ این حجم از خانه های مسکونی بدون سند از خدمات شهری محروم هستند. برای حل مشکلات ساکنان چه برنامه ای دارید؟
- درخصوص سند زمین های آبرسانی نقاطی رو که اشاره شد طرح تفضیلی شهر و آن شرایطی که وجود دارد باید دقیقا درچهارچوب قانون بررسی شود. و این مساله هم یکی از مواردی است که در حوزه شهر برازجان اتفاقاتی رقم خورده است که واقعا کار را سخت کرده است. اما نسبت به بررسی موضوع من قول میدم که پیگیری لازم رو داشته باشیم.

- برای پیشرفت دهقائد، شهر شدن آن یا الحاق به شهر برازجان؛ کدامیک در دستور کار شماست؟
- شهرهای زیادی رو ما در استان داریم که از نظر آمار جمعیتی از روستای دهقاید پایین تر هستند. اما چندین سال است که شهرشده اند. دهقاید شرایط شهر شدن را دارد. بدون شک اگر شهر مستقل باشد بهتر است. نامه نگاری های لازم را پیرامون دهقاید انجام داده ایم. بحث در حریم بودن شهر برازجان مطرح است که باید از حریم خارج شود. این موضوع را باید مجددا پیگیر باشیم. موضوع تقسیمات کشوری کار آسانی نیست چارچوب و قوانین خاص خود را دارد. امیدوارم با رعایت چارچوب و مقررات پیگیری کنیم که انشالله مردمان خوب دهقاید هم به حق خودشان در راستای ارتقاء روستای خود برسند و بتوانند به شهر تبدیل شوند. من این را به دوستان عزیزمان در شورای روستای دهقاید هم عرض کردم این مطلب جای پیگیری زیاد دارد که انشالله پیگیر خواهم بود.

 

- علت عدم جذب اعتبار در سال جاری از محل اعتبارات ملی و استانی برای دهیاری ها چه بوده است؟
- با توجه به شرایط اقتصادی کشور که برای همه شما روشن می باشد بدون شک آن اعتباراتی که در کمیته برنامه ریزی مشخص شده بود و تملک دارایی ها ما درشهرستان برنامه ریزی و اعلام کردیم تخصیص آن با این شرایط قطعا امکان پذیر نیست. لذا امسال کمیته تخصیص استان برنامه ریزی کرد به پروژه هایی که می توانستند در دهه مبارک فجر تکمیل شوند و به بهره برداری برسند اعتبار تخصیص داده شود که خوشبختانه ما درشهرستان پروژه های خوب و مناسبی را داشتیم.


- آسفالت جاده عشایری روستای رونی کی شروع می شود؟
- روستای رونی را چندماه قبل توفیق داشتم که یک بازدید از روستا داشته باشم. یکی از تقاضاهای جدی عزیزان ساکن روستای رونی جاده بود. با پیگیری ها و هماهنگی های که داشتیم جاده رونی را انشالله برایشان تکمیل و آسفالت خواهیم کرد. فاز اولش رو در دهه مبارک فجر آغاز عملیات اجرایی را اعلام کردیم. بلافاصله فاز دوم آن را در راستای تکمیل آن اقدام میکنیم. درنشست فعالین اجتماعی بخش ارم خدمت عزیزانی که از روستای رونی فرمایشی داشتن در جمع قول دادم وبه قول خود پایبند خواهم بود و انشالله این کار رو به حول و قوه الهی و بر حسب وظیفه برای مردمان خوب روستای رونی انجام خواهیم داد.

علاوه بر آن ان شالله گازرسانی روستای رونی هم تکمیل خواهیم کرد.

در بحث گاز رسانی هم عرض کنم که یکی از افتخارات این دولت است زمانی که دولت شروع شد در شهرستان دشتستان باتوجه به گزارشی که اداره گاز شهرستان به ما داده است فقط ۱۹شهر و روستا دارای گاز بودند. الحمدالله الان این عدد بالغ بر ۹۸ مورد رسیده است که ما روستای رونی که از دورترین روستاهای ما در حوزه شهرستان است گازرسانی را شروع کردیم. با این کاری که انجام میشود تا پایان این دولت شهرها در حوزه گازرسانی ۱۰۰درصد و روستاها بالای ۹۸درصد انشالله گازرسانی خواهند شد.

 

* به دلیل طولانی بودن گفتگو قسمت اول آن را در لینک http://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/142473

ملاحظه فرمایید.

 

گفتگو: مهراب شاد

پیاده کردن: ساناز دانشگر

تنظیم و ویرایش: اکبر صابری

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/142475