کد خبر: 142005 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 13 بهمن 1399 - 11:52
مردم، امام، انقلاب، عدالت

اتحادخبر-بهرام نکیسا:دهه مبارک فجر دهه مردم ایران است. دهه ای که در آن مردم با اعلام شعار استقلال ، آزادی جمهوری اسلامی، نوع حکومت بر کشور را در آن پیشنهاد می نمودند. انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلابی عدالت خواهانه بود. انقلابی که تمام مختصات یک انقلاب اسلامی و مردمی را بدون وابستگی به قدرت های مطرح آن دوران، آن هم با حضور ...

بهرام نکیسا:


دهه مبارک فجر دهه مردم ایران است. دهه ای که در آن مردم با اعلام شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی، نوع حکومت بر کشور را در آن پیشنهاد می نمودند.
انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلابی عدالت خواهانه بود. انقلابی که تمام مختصات یک انقلاب اسلامی و مردمی را بدون وابستگی به قدرت های مطرح آن دوران، آن هم با حضور تمام طبقات مردم دارا بود.


با پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای نظر و نگرش فقهی امام خمینی نقش بانوان در جامعه بیشتر و مشارکت بانوان در امر انتخابات معنای حقیقی یافت. مشارکت اجتماعی زنان با شجاعت بی نظیر امام خمینی در ایران نسبت با سایر کشورهای اسلامی همسایه انجام پذیرفت.
یکی از اهداف مهم و اساسی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی مبارزه با تبعیض و فساد در تمام زمینه ها بود. ایشان با نظرات عالمانه خود حصار ایجاد شده بر موسیقی و هنر را نیز بر طرف نمود . امام خمینی شدیدا به تاثیر زمان و مکان در امر اجتهاد معتقد بودند.
مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی 1357 نقش محوری داشته و برای تداوم و حیات حکومت بر آمده از آن انقلاب تاریخی، مشارکت مردم اهمیت و ضرورت دارد . برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی همچنان باید به نقش اساسی مردم در سیاستگذاری های کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حضرت امام خمینی همواره با مردم صمیمی، ساده، روان و بی تکلف گفتگو می نمودند و به دست اندر کاران امر توصیه می فرمودند که در این انقلاب که در ذیل اسلام ناب محمدی (ص) انجام پذیرفته است، این مردم و محرومین و مستضعفین هستند که همواره اصل می باشند و ولی نعمت اند.
در منظر و اندیشه امام خمینی رضایت مردمی که انقلاب نموده اند از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد . امام خمینی تا پایان عمر شریفشان همچنان بر نقش و رضایت مردم تاکید داشتند.


امام خمینی برای اینکه جمهوری اسلامی بر آمده از اراده مردم و انقلاب اسلامی 57 از آسیب مصون ماند و انقلاب بدست نا اهلان و نامحرمان نیفتد و عدالت اجتماعی، آزادی و خدمت به محرومین و مستضعفین که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی 1357 بوده است ، به فراموشی سپرده نگردد توصیه ای این چنین دارند:


"من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند".


و همچنین در مناسبتی دیگر خطاب به مسئولین می فرمایند:
" ادارات را اصلاح کنید و همه چیز را . برای این مردم ستمدیده خدمت کنید . این مردمی که شما را به اینجا رسانده‌اند، و اگر اینها نبودند حالا یا در حبس ها بودید یا در قبرستان ها . برای اینها باید خدمت بکنید، هرکس به هر اندازه‌ای که می‌تواند".


باز خوانی سخنان و توصیه های تاریخی و راه گشای بنبانگذار جمهوری اسلامی در ایام دهه مبارک فجر نیاز ضروری امروز جامعه است. چه بسا برخی افراد آن افکار و اندیشه های ارزشمند بنیانگذار جمهوری اسلامی که منجر به انقلاب اسلامی گردیده را فراموش نموده اند و یا با گذر زمان فرصت را مناسب دیده اند تا از آن اندیشه های ارزشمند و سخنان مدبرانه و عالمانه عدول نموده و مسیر اصلی انقلاب اسلامی را به انحراف کشانند.


در پایان، آنچه که باید در پاسداشت و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی مردم ایران و امام خمینی در گام دوم انقلاب شدیدا به آن توجه گردد عدم غفلت از علل و عواملی است که حکومت پهلوی را به نقطه ای رساند تا وقوع پدیده انقلاب اسلامی 57 را اجتناب ناپذیر سازد . این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری از معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فارغ از نوع و عنوان حکومت می تواند به نتایج اجتماعی یکسانی منجر گردد.
یاد امام خمینی، شهیدان و مبارزین راه آزادی در دهه مبارک فجر گرامی باد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/142005