کد خبر: 141703 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 08 بهمن 1399 - 12:45
دکتر محمد باقر هوشنگی رئیس هیات مدیره بیمارستان میلاد تهران در گفتگو با اتحاد جنوب و اتحاد خبر:
خدمات بیمارستان میلاد تهران/ مساعدت و درمان رایگان بیماران مستمند/ دکتر سالاری یک سرمایه ملی است

اتحادخبر: رئیس هیات مدیره بیمارستان میلاد تهران یکی از بزرگترین بیمارستان های کشور دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد.  دکتر محمد باقر هوشنگی در این گفتگو ضمن تشریح امکانات و ظرفیت های بیمارستان میلاد تهران، از درمان رایگان بیماران هم استانی مستمند در این بیمارستان خبر داد...

اتحادخبر: رئیس هیات مدیره بیمارستان میلاد تهران دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد.  دکتر محمد باقر هوشنگی در این گفتگو ضمن تشریح امکانات و ظرفیت های بیمارستان میلاد تهران، از اشتغال 300 پزشک متخصص و فوق تخصص و 4 هزار نیرو در این بیمارستان خبر داد. وی همچنین از خدمات رایگان برای بیمه های تامین اجتماعی، اختصاص 300 تخت برای بیماران کرونایی و مراجعه روزانه 25 تا 30 هزار بیمار و همراه بیمار به بیمارستان خبر داد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.

-لطفا خودتان را برای همشهریان و هم استانی ها معرفی بفرمایید.
-دکتر محمدباقر هوشنگی اهل استان بوشهر و متولد روستای چاهکوتاه هستم؛ مقطع ابتدایی را در محل تولدم گذراندم. دوره دبیرستان در بوشهر بودم. محل تحصیل دانشگاهی ام در شیراز بود. خدمت اجرایی من از استان بوشهر در دانشگاه علوم پزشکی شروع شد و بعنوان معاونت دانشگاه و بعد مدیر کل بیمه سلامت به مدت پنج سال در دو حوزه خدمت کردم که بعد توسط معاون وزیر بهداشت و درمان و مدیرعامل بیمه سلامت به تهران آمدم و به عنوان معاونت و عضو هیئت مدیره بیمه سلامت کشور منصوب شدم که حدود ۱۰ سال در این حوزه خدمت کردم و بعد از آن به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعنوان مدیرکل بیمه های سلامت کشور و دبیر شورای عالی بیمه ها انتخاب شدم که به مدت سه سال در آنجا خدمت کردم و بعد از آن مجددا بعنوان هیئت مدیره بیمه سلامت منصوب شدم. بعد از آن بعنوان مشاور وارد دانشگاه تهران شدم که سپس در سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر بعنوان معاون بودم و در حال حاضر بعنوان رئیس هیئت مدیره بیمارستان میلاد تهران توسط آقای دکتر سالاری منصوب شدم و الان حدود یکسال است که در این جایگاه مشغول به خدمت هستم.


-در خصوص بیمارستان میلاد به عنوان بزرگترین بیمارستان تامین اجتماعی کشور توضیحاتی بفرمایید.
-بیمارستان میلاد یکی از بزرگ ترین بیمارستان های کشور است که این بیمارستان حدود هزار تخت بستری و ۱۰۰ تخت‌ آی سی یو داد. حدود ۹۳۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در این بیمارستان خدمت رسانی می کنند و حدود ۴ هزار نفر در این بیمارستان مشغول به خدمت اعم از پرستار و پرسنل اداری هستند. بیمارستان میلاد بیش ترین مراجعات را در سطح کشور دارد. این بیمارستان در حالت عادی بعنوان مراجعه کننده در کشور اول است که بعد از آن بیمارستان امام رضا مشهد و سپس بیمارستان امام در تهران هستند.‌ در این بیمارستان خدمات تخصصی و فوق تخصصی توسط همکاران پزشک ما انجام می پذیرد و پذیرش این بیماران و آن هایی که نیاز به درمان تخصصی و فوق تخصصی دارند از سراسر کشور مراجعه میکنند بخصوص ۸۰ بیمارستان ملکی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و کارهای درمانی که در استان ها امکان پذیر نیست به بیمارستان میلاد مراجعه می کنند و در آنجا انجام می پذیرد.  درمان هایی مثل پیوند کلیه، جراحی های باز قلب، عمل هایی که در استان ها انجام پذیر نیست به بیمارستان میلاد مراجعه و خدمت رسانی می شود. این بیمارستان در سطح بین المللی است. خدمات این بیمارستان بسیار برجسته است. خدماتی که در این بیمارستان ارائه می شود تقریبا رایگان است. همه تجهیزات پزشکی اعم از دارو و تجهیزات غیره در این بیمارستان تهیه می شود و نیاز نیست که در این بیمارستان کسی به بیرون به دنبال تجهیزات و دارو برود. همه این تجهیزات و دارو ها در بیمارستان وجود دارد و مستقیم به کسانی که مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند داده می شود و کم ترین مشکلات را برای بیماران دارد. اگر تجهیزات و دارویی هم لازم باشد که در بیمارستان موجود نباشد توسط خود بیمارستان تهیه  و برای مصرف بیمار رسانده می شود.

-در بیمارستان میلاد چه خدمات تخصصی ارائه می شود؟
- همه خدمات تخصصی و فوق تخصصی که بنظر شما میرسد در این بیمارستان ارائه می شود. بخصوص خدماتی که در سایر استان های کشور امکاناتی برای آن وجود ندارد ارائه داده می شود بجز خدمات زیبایی که تحت پوشش بیمه نیستند و خیلی هم ضروری نیست.


-در دوران کرونا این بیمارستان چه اقداماتی داشته و چه تعداد بیمار کرونایی داشته است؟
- حدود ۳۰۰ تخت بیمارستانی را  در اختیار کسانی که گرفتار بیماری کرونا می شوند قرار داده ایم که این ۳۰۰ تخت در تمام ایام همه ظرفیت ها پر بود که خدمات خیلی خوب با آخرین داروهایی که  در کشور وجود داشت تهیه می کردیم و این بیماران تحت درمان قرار می گرفتند این را نیز اضافه کنم که در این ایام هیچ بیماری کرونایی حتی بیمارانی که تحت پوشش تامین اجتماعی نبودند پشت اورژانس بیمارستان نماندند و همه را پوشش می دادیم و خدمات در سطح بالا ارائه می شد. از هزار تختی که بیمارستان دارد ۳۰۰ تخت را در اختیار بیماران کرونایی گذاشتیم و همه خدماتی که در سطح کشور بخصوص بیمارستان هایی که در تهران هستند به بیماران کرونایی ارایه می شد در بیمارستان میلاد هم طبق پروتکل های وزارت بهداشت این خدمات ارایه می شد با بهترین داروهای مورد تایید وزارت بهداشت. به همین خاطر بیماران و همراهان بیمار یک رضایتمندی نسبی بالا از بیمارستان میلاد دارند.

 

-لطفا در مورد نحوه خدمات دهی توضیحاتی بفرمایید که به چه صورت است؟
- کسانی که دفترچه تامین اجتماعی دارند و تحت پوشش تامین اجتماعی هستند خدمات این ها به صورت رایگان ارائه می شود. سایر افرادی که مراجعه می کنند؛ تلاش و تاکید مدیرعامل محترم سازمان که آقای دکتر سالاری است که ما بتوانیم با تعرفه های دولتی ارائه خدمت کنیم.

 

- آن طور که شنیدیم شما به بیمارانی که بضاعت مالی ندارند هم کمک قابل توجهی داشتید اگر ممکن است توضیحی بفرمایید.

واقعیت این است که خیلی از خدمات درمانی در استان ما (بوشهر) ارائه نمی شود و ما از طریق خانم سعادتمند که واقعا در این رابطه زحمت می کشند و تلاش می کنند و یک جوری اطلاع رسانی کردند. کسانی که  خدای ناکرده نیاز به درمان دارند به وی مراجعه کرده که خانم سعادتمند از طریق تلفنی به من معرفی می کنند. در این مدتی که بنده با توجه به تاکیدی که اقای دکتر سالاری داشتند بتوانیم خدمتی را به هم استانی ها بدهیم. در این مدت افراد تقریبا زیادی به خانم سعادتمند مراجعه کردند که ایشان هم آنهایی که نیاز به درمان در تهران داشتند را معرفی می کنند. از طرفی پیگیر درمان بیمار نیز هستند. ما نیز تلاش می کنیم با کوتاه ترین زمان ممکن انشاالله حداقل امکاناتی که نیاز است خدمت رسانی خوبی را به هم استانی های عزیز ارایه بدهیم. اگر افراد و دوستان بیمارانی می شناسند که نیاز به درمان دارند و خدمتشان در استان ارائه نمی شود و نیاز به عمل هایی دارند که در استان انجام پذیر نیست می توانند به ما اطلاع رسانی کنند تا انشاالله بتوانیم رفع مشکل کنیم.

 

-سپاس از نگاه خیرخواهانه شما جناب دکتر؛ آیا برای کسانی که از شهرستان ها به این مرکز مراجعه میکنند جای اسکانی برای همراهان این بیماران وجود دارد؟
-واقعا یکی از مشکلات اساسی ما برای خدمت رسانی به عزیزان و همشهریانمان بحث اسکان است. جای اسکان ما خیلی محدود است و واقعا امکانات آنچنانی وجود ندارد که بخواهیم به همه کسانی که مراجعه می کنند اسکان بدهیم ولی در سطح خیلی محدود واقعا به کسانی که نیاز داشته باشند سعی کردیم و هماهنگی هایی انجام داده ایم که ربطی به بیمارستان و سازمان تامین اجتماعی هم ندارد. از طریق خیرین سعی کرده ایم امکانات خیلی کمی را فراهم کنیم که عزیزان از شهرستان مراجعه می کنند خیلی در تهران سردرگم نباشند.

-بیمارانی که سایر بیمه ها را دارند (غیر تامین اجتماعی) هم می توانند از امکانات این بیمارستان استفاده کنند؟
-بیمارستان میلاد یکی از بزرگ ترین بیمارستان های کشور است و در مراجعه کننده در سطح اول کشور قرار دارد. به صورت میانگین روزانه ۳۰ هزار نفر مراجعه کننده داریم که این رقم با همراهان بیمار به بیمارستان مراجعه می کنند. ۳۰ هزار نفر در حالت عادی زمانی که کرونا نباشد جمعیت خیلی زیادی است که باید مراجعه کنید به بیمارستان و ببینید.  از این ۳۰ هزار نفر حدود ۹ هزار نفر طبق آمار فقط نیاز به درمان دارند.

بیمارانی که از استان مراجعه می کنند یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم این است که نوبت آن ها را آماده کنیم تا بدون تاخیر انجام گیرد. این یکی از کارهای خیلی بزرگی است چون بالاخره  پزشکان خیلی برجسته و برندی در این بیمارستان خدمت رسانی می کنند که نوبت های آن ها از شش ماه، یک سال تا سه سال در لیست انتظار درمان مراجعه می کنند. این است که بیماران بی بضاعت اگر بخواهیم آزاد کنیم و به همه کمک کنیم که واقعا کار خیلی سختی است. چون این بیمارستان مستقل است و هزینه های خود را باید از ارائه خدمت تامین کند. این است که ما نمی توانیم به صورت عام بیماران بی بضاعت را پذیرش کنیم. این است که باید یا دفترچه تامین اجتماعی یا بیمه مکمل داشته باشند که بتوانیم این خدمت رسانی را انجام بدهیم و گرنه اگر به صورت آزاد باشد واقعا ارائه به بی بضاعت ها بدهیم جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر روزانه مراجعه می کنند که خدمت رسانی در بیمارستان را مختل می کنند به همین خاطر ما محدودیت خیلی زیادی داریم مگر اینکه به صورت استثنا باشد که بتوانیم تخفیف بدهیم و کمکی کنیم که واقعا جزو ماموریت بیمارستان نیست. ماموریت بیمارستان این است که خدمت خوبی در سطح ایده آل داده شود. از خدمت رسانی به کسانی که بی بضاعت هستند معضوریم و شرمنده آن ها هستیم اگر چه تاکید مدیرعامل محترم بر این امر است ولی بیمارستان واقعا به صورت خودگردان و مستقل است و وابسته به تامین اجتماعی است یعنی هیچ پولی از طریق سازمان تامین اجتماعی در اختیار بیمارستان قرار نمی دهند. زمانی که دکتر سالاری من را دعوت کردند در این بیمارستان باشم تاکید داشتند که من شما را انتخاب کرده ام که خدمت رسانی به هم استانی های عزیز انجام بگیرد و از این طریق کمک کنید اما محدودیت ها هم باید لحاظ شود. اگر کسی هزینه ای از سایر دفترچه ها داشته باشد ما اسناد را به آن ها می دهیم چون بر اساس تعرفه های مصوب است و می توانند اسناد را به بیمه های تحت پوشش هستند هزینه هایشان را دریافت کنند و آن هایی که بیمه های مکمل دارند می توانند با بیمه مکمل و پایه شان هزینه ها را بیمه ها پرداخت می کنند و بعضا با بعضی از بیمه ها قرارداد داریم ولی واقعیت امر این است اگر بخواهیم با همه بیمه های کشور مثل بیمه خدمات درمانی یا بیمه سلامت و بیمه های نیرو مسلح و سایر بیمه ها قراداد ببندیم شاید پذیرش آن ها خیلی سخت است و نمی توانیم همه آن ها را پذیرش و خدمت رسانی کنیم. این بیمارستان بیشتر برای این است که سرویس به ۸۰ بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی بدهد و خدماتی که در استان ها انجام پذیر نیست به بیمارستان میلاد مراجعه می کنند. ولی هم استانی هایی که دفترچه تامین اجتماعی دارند سعی می کنیم همکاری لازم را با آن ها داشته باشیم.

- ظاهرا چند روز پیش پرسنل بیمارستان میلاد نسبت به پرداخت حقوق و عدم افزایش مناسب حقوق هایشان اعتراضاتی داشتند؛ در این خصوص توضیح بفرمایید؟
- من مستقیما در کنار عزیزانی که نسبت به پرداخت حقوق و افزایش آن اعتراض داشتند بودم و این تقاضای به حقی بوده است منتها برنامه ای که ما الان داریم و یک مقداری همکارانمان در بیمارستان بخاطر این موضوع شتابزده عمل می کردند چون برنامه ما این است که همانگونه که سازمان تامین اجتماعی انجام می دهد و پیگیر است که پرداختی را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت که نسبت به پرستاران توجه ویژه شود و سازمان تامین اجتماعی هم در دستور کار دارد. قطعا باید بیمارستان میلاد نیز در دستور کار خود قرار دهد که اگر سازمان تامین اجتماعی افزایشی داشته باشد بیمارستان میلاد نیز این کار را انجام دهد منتها همکارانمان در بیمارستان میلاد مقداری عجله می کنند و بعضا ممکن است از بیرون نیز فشارهایی وارد شود که بنده اعتقاد دارم این مطالبات همکاران ما است و در حال پیگیری هستیم و نظر مدیرعامل محترم سازمان جناب دکتر سالاری هم است که آن را تامین کنند منتهی تامین این اعتبار نیاز به زمان است که باید جمع بندی شود که انشاالله در موعد مقرر پرداخت شود. این اعتراضات را حق همکارانمان می دانم و در تلاش هستیم که اعتبار لازم پیش بینی شود. نظر مدیرعامل سازمان نیز نسبت به این موضوع مساعد است که امیدواریم انجام شود و همکارانمان نیز باید در بیمارستان میلاد مقداری صبر و حوصله داشته باشند تا بتوانیم پیگیری های لازم را انجام دهیم.

قطعا در بیمارستان به این بزرگی مشکلاتی نیز وجود دارد ولی انشاالله با حمایتی که مدیرعامل محترم جناب دکتر سالاری خواهند داشت امید  داریم مرتفع شود و ما بتوانیم خواسته به حق همکارانمان در بیمارستان میلاد را نهایی کرده و رضایتمندی آن ها را ایجاد کنیم.

-جناب دکتر؛ شما به عنوان رییس هیات مدیره درخصوص برخورد با دکترحمزه زاده که گویا برخورد مناسبی با این اعتراضات نداشته چه تصمیمی اتخاذمی کنید؟
- دکتر حمزه زاده حدود یکسال است که بعنوان مدیرعامل بیمارستان انتخاب شده اند و در این مدت نیز زحمات زیادی کشیده اند و تغییرات زیادی نسبت به قبل داده اند. اینکه ما بخواهیم آقای دکتر حمزه زاده با توجه به زحماتی که کشیده اند برخورد بکنیم واقعا از نظر من جایز نیست که خدمات وی را نادیده بگیریم. قطعا در یک بیمارستان بزرگ مشکلاتی وجود دارد. ما باید قسمت پر لیوان را ببینیم و قسمت خالی را اصلاح کنیم. این است که اگر ما بخواهیم برخورد کنیم واقعا به این جمع بندی نه بنده و نه هیئت مدیره به جمع بندی نرسیده که بخواهیم برخوردی با دکتر حمزه زاده کنیم. بلکه برخی از کارهای وی قابل ستایش است و بنده از این موضوع حمایت می کنم و همینجوری که مشکلات را باید برطرف کنیم خدمات وی قابل ستایش است و باید تقدیر بکنیم. در این مقطع با توجه به مشکلاتی که در خصوص منابع مالی و بیماری کرونا در بیمارستان وجود داشته و بیمارستان توانسته سربلند از این مشکلات بیرون آید بنظر من الان این بحث برخورد موضوعیتی ندارد. انشاالله باید به دکتر حمزه زاده کمک کنیم و کمک خواهیم کرد که اگر مشکلاتی وجود دارد برطرف شود و حالا فکر نکنیم اگر مدیر تغییر کند همه مشکلات برطرف می شود. ما باید نسبت به گذشته ارزیابی کنیم که نسبت به گذشته ما خیلی اصلاحات در بیمارستان انجام گرفته و شرایط بهتر شده است.

 

-شنیده شده است جناب دکتر حمزه زاده  از ادبیات مناسبی  در این اتفاقات در مقابل پرسنل استفاده نکرده اند و کسانی که اعتراض کرده اند باعث کسر حقوق آنها شده است آیا چنین موضوعی صحت دارد ؟
- شاید ارتباط کلامی با پرسنل کمی ضعیف بوده باشد که بنده این موضوع را تایید می کنم. آن هم به دلیل خستگی بیش از حد وی که در بیمارستان دارند و این سئوال تان نشان می دهد که اطلاع کاملی از بیمارستان دارید. وی اگر بتواند معاونش را زودتر انتخاب کند قطعا بار وی سبک تر خواهد شد و ارتباط کلامی که با پرسنل دارند انشاالله بهتر خواهد شد. آقای دکتر وقت می گذارند و تلاش می کنند. ولی از ارتباطات کلامی که با پرسنل تحت مجموعه دارند گلایه هایی وجود دارد که باعث می شود نارضایتی به وجود آید. بنده هم در این مورد شنیده ام و با وی مذاکره کرده ام که انشاالله بهتر خواهد شد و این مشکل برطرف خواهد شد وگرنه دکتر حمزه زاده واقعا با تمام تلاش پیگیر هستند بخصوص در افزایش حقوق پرسنل که خواسته آن ها است تلاش می کنند اگر این ارتباط کلامی هم بهتر شود قطعا رضایتمندی بهتری خواهیم داشت.

 

- جناب دکتر؛ در پایان اگر نکته ای مد نظرتان هست که در سئوالات ما نبود اشاره بفرمایید.

-نکته ای که مایلم به هم استانی های عزیز و دوستان بگویم من حدود ۲۴ سال است که در تهران در مسئولیت های مختلفی خدمت کرده ام و بعضا نیروهایی از استان در این مدت مسئولیت های خطیری در سطح کشور در تهران داشتند ولی وقتی من به عملکرد جناب دکتر سالاری و جناب دکتر دهدشتی نگاهی می کنم واقعا من احساس می کنم در این مدت که این عزیزان در راس سازمان تامین اجتماعی و در تهران بوده اند و من از نزدیک شاهد بوده ام واقعا توجه ویژه ای به ظرفیت های بومی استان داشته اند. و ما باید قدر این عزیزان را بدانیم که چقدر می تواند نیروهای بومی تاثیر گذار باشند بخصوص در سطح کشور و بخصوص برای استانمان اگر این نیروها بیایند و مسئولیت هایی در تهران داشته باشند می توانند نیروهای استان و کسانی که توانمند هستند را حمایت کنند و آینده خوبی برای استانمان باشند. به نوبه خودم از جناب دکتر سالاری نه بخاطر اینکه من را در بیمارستان میلاد منصوب  کردند بلکه بخاطر خدماتی که به کشور و  استان می کنند که قابل مشاهده هستند و همینطور دکتر دهدشتی که همیشه به ما تاکید می کنند تا آنجایی که امکان دارد به نیروهای بومی توجه کنیم بالاخره ما از نظر درمان استان محرومی هستیم و تا آنجا که در توانمان است باید این خدمت را انجام دهیم و باید این نیروها را قدر بدانیم وگرنه بنده از سالی که در تهران بودم مسئولیت های اجرایی داشتم و جاهای مختلفی بودم و این شاید اخرین باری است که در جایی مسئولیت دارم. این را بخاطر این عرض می کنم که از نزدیک تلاش های دکتر سالاری را مشاهده می کنم. چقدر از نیروهای استانی را توانستند ارتقاء دهند و تقریبا این را می توانم شهادت بدهم در ۲۴ سالی که من در تهران خدمت می کردم و سمت های مختلفی داشتم اینقدر حمایت از نیروهای استانی نشده و انشاالله که خداوند او را حفظ کند و در جاهای بالاتر بروند و بتواند به کشور و استانمان کمک کند. دکتر سالاری امروز نه تنها یک ظرفیت برای استان است بلکه یک سرمایه ملی است و باید قدر ایشان دانسته شود.

در پایان از سردبیر محترم و همکاران عزیز و پرتلاش و زحمتکش در هفته نامه اتحادجنوب تشکر می کنم که این فرصت را به بنده حقیر دادند که در خدمت عزیزان باشم. انشاالله که در آینده این فرصت را به ما بدهند تا ما بتوانیم این ارتباطات کلامی را همیشه با هم داشته باشیم و از طرفی از همه دوستان می خواهم اگر توصیه و راهنمایی خاصی دارند بنده از جان و دل می پذیرم و پیگیری خواهم کرد. انشاالله بتوانیم با همکاری هم و با مشورت هم  قدم های بزرگی برای کشورمان و هم برای استانمان برداریم و همچنان انتظار دارم توصیه های لازم را به ما کنید. از همه عزیزان تشکر می کنم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/141703