کد خبر: 141589 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 05 بهمن 1399 - 16:00
در پی هجمه های غیر منصفانه به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛
حمایت افکار عمومی و انجمن های پزشکی از دکتر رئیسی

اتحاد جنوب – اکبر صابری: پس از انتقاد معاون وزیر بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم و قشم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور، دکتر علیرضا رئیسی مورد هجمه تند برخی افراطیون قم قرار گرفت و ایشان به عناوینی همچون تلاش برای «قم هراسی» و «تشویش اذهان عمومی» متهم شد. آن چه برای سردبیر و تحریریه اتحاد جنوب مبرهن است....

اتحاد جنوب – اکبر صابری: پس از انتقاد معاون وزیر بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم و قشم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور، دکتر علیرضا رئیسی مورد هجمه تند برخی افراطیون قم قرار گرفت و ایشان به عناوینی همچون تلاش برای «قم هراسی» و «تشویش اذهان عمومی» متهم شد.


آن چه برای سردبیر و تحریریه اتحاد جنوب به عنوان یک هم شهری و هم استانی مبرهن و آشکار است این که دکتر رئییسی فردی بسیار با صداقت و دلسوز بوده و قطعا هشدارهای و انتقادات وی صرفا از سر دلسوزی و نگرانی بابت احتمال شیوع موج جدیدی از کرونا بوده است و لاغیر.
اگر در سخنان انتقادی دکتر رئیسی دقت شود سخنان وی بر پایه گزارش کارشناسان و همکاران وی در دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان شده است و لذا این سخنان کاملا علمی و کارشناسانه بوده و از هرگونه احساسات و غرض ورزی بدور می باشد.
لذا متهم کردن و تاختن و تهدید به تشکیل پرونده قضایی و... برای خادمی دلسوز که یکسال تمام جان در طبق اخلاص گذاشته تا جان هم وطنانش را از حمله کرونا در امان نگه دارد خارج از انصاف و اخلاق اسلامی و انسانی است.


ضمن اینکه آنها که از سوابق دکتر رئیسی آگاهی دارند می دانند که وی اصلا شخصیتی سیاسی نیست و وابستگی جناحی به چپ یا راست ندارد. ایشان شخصیتی علمی و اجرایی است که با شایستگی پله های ترقی را یکی بعد دیگری طی کرده تا اکنون که به عنوان معاون وزیر بهداشت و درمان و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به مردم کشورش خدمت می نماید.
«عقده‌گشایی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تقابل با مردم قم» و «تقاضای عزل و محاکمه» علیرضا رئیسی به اتهام «تشویش اذهان عمومی» نمونه‌ای از تعابیر غیرمنصفانه است که در چند روز اخیر از سوی برخی برای حمله به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده شده است.

رئیسی چه گفته بود؟
سخنگوی ستاد ملی کرونا چه گفته بود که به مذاق برخی خوش نیامده و اینگونه بر وی تاخته‌اند.
دکتر رئیسی در جلسه هفته پیش ستاد ملی مقابله با کرونا با انتقاد از بی‌توجهی به پروتکل‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی در برگزاری نماز جمعه شهر قم که پس از ۲۴ هفته تعطیلی در مصلی قدس این شهر به امامت آیت‌الله سعیدی برگزار شده گفته بود: "ما حتماً شاهد پیک جدیدی از بیماری کرونا در قم خواهیم بود. هیچگونه پروتکلی در قم رعایت نشده است؛ نه در نماز جمعه‌ای که برگزار کردند این پروتکل‌ها رعایت شد و نه بسیاری از افراد ماسک داشتند، فقط ۳۰ درصد از ماسک استفاده کرده‌اند. قطعاً ما دچار بیماری خواهیم شد و کسانی که با این بی‌مبالاتی این برنامه‌ریزی‌ها را می‌کنند بدون تعارف مسئول مرگ مردم ما در پیک بعدی هستند."
البته سخنگوی ستاد ملی کرونا در همان جلسه از وضعیت سفرهای مردم به شمال و جنوب کشور و مشخصا جزیره قشم نیز به شدت انتقاد کرد اما به دلایل نامشخص و کاملا غیرمنصفانه و با شیطنت برخی رسانه‌ها بویژه معاند، تنها انتقاد از شیوه برگزاری نماز جمعه در قم بزرگ‌نمایی شد.


براساس مسئولیت‌های تخصصی، باید هشدار دهیم
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به این انتقادها و تندی‌ها غیرمنصفانه اعلام کرد: در ستاد ملی هر هفته گزارش‌های سراسر کشور را جمع‌آوری کرده و جایی که حساس‌تر است را گزارش می‌کنیم و براساس مسئولیت‌های تخصصی که داریم باید هشدار دهیم و خدایی نکرده بحث توهین و اسائه ادب وجود نداشته است و ضمن تشکر از علما و روحانیت، تذکر هم داده‌ایم، این موضوع را عرض می‌کنم که خدایی‌نکرده سوء‌تفاهمی برای مردم عزیز قم پیش نیاید؛ همه مسلمانیم و دلداده اهل بیت؛‌ اما اگر به کسی بر خورده است بداند بنده قصد بدی نداشتم و خواستیم هشدار دهیم.

 

عذرخواهی دکتر رئیسی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با انتشار یک فایل صوتی، از علما و مردم شریف قم بابت اظهارات قبلی خود درباره اندازه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی آیین ها و مراکز فرهنگی قم، عذرخواهی کرد.
به گزارش ایرنا، رییسی تصریح کرد: جملات و نکاتی در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا گفته شد، که صرفاً قصد تذکر و رعایت شیوه نامه‌ها بود و به هیچ وجه قصد اهانت به مردم قم، علما، امام جمعه و سایر افراد بزرگ در قم را نداشتم و ندارم.


هیچ برداشتی از خصومت یا سیاسی کاری در سخنان آقای رئیسی نداشتم
حجت الاسلام حمید شریعتمداری عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با بیان اینکه معتقدم با توجه به حساسیت‌های موجود، بهتر بود سخنگوی ستاد ملی کرونا، در اظهارات خود از تعابیر محتاطانه‌تر و محافظه‌کارانه‌تری استفاده می‌کرد، گفت: اما من هیچ برداشتی ناشی از خصومت یا سیاسی‌کاری در سخنان آقای رئیسی نداشته و ندارم. این در حالیست که این روزها بسیاری از شهروندان شاهد مجموعه عظیمی از بی‌احتیاطی‌ها بوده‌اند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز با توجه به تخصصی که دارد و براساس آمارها و برآوردهای خود الزاماتی را مطرح می‌کند، این حق را دارد که در اینجا (عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی مراسم مذهبی در قم) اظهارنظر کند و حتی گاهی توصیه و هشداری را با تندی و عتاب مطرح کند. همچنانکه در میانه جنگ‌ها گاهی برخی تعابیر و عتاب مطرح می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است. مگر در میانه جنگ اگر یک فرمانده عملیاتی در تشخیص معبر دچار اشتباه شود وی را محاکمه می‌کنند؟


واکنش ها در قم
با وجود توضیحات معاون وزیر بهداشت، اما واکنش ها به سخنان  دکتر رییسی ادامه دارد که در ادامه گزیده آن می آید:
اعرافی، خطیب جمعه قم به اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: از مسئولان انتظار می‌رود تذکرها و هشدارهای لازم را اعلام کنند، اما سخنان سخیف و تعرض نابجا را متوجه مردم قم نکرده و اگر دوبار عذرخواهی نشده بود که بار دوم بهتر بود، امروز به گونه دیگری سخن می‌گفتیم.
پرونده قضایی برای سخنگوی ستادملی کرونا در قم تشکیل شد | رئیس کل دادگستری استان قم هم گفته: سیاه نمایی اخیر در مورد قم با تشکیل پرونده قضایی در دستور کار قرار گرفته است. دستگاه قضایی ابتدا به مشارالیه تاکید می‌نماید با فوریت نسبت به جبران خطای خود اقدام نماید در غیر این صورت با جدیت نسبت به وظیفه ذاتی خود اقدام خواهد کرد.
ذوالنوری، نماینده تندرو قم عذرخواهی سخنگوی ستاد کرونا را نپذیرفت. وی در توئیتی از احضار وزیر بهداشت به مجلس خبر داد.

 

حمایت افکار عمومی و نهادهای پزشکی کشور
به گزارش اتحاد جنوب؛ علیرغم برخی تهدیدها و فشارها به دکتر رییسی،  افکار عمومی سخنان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را دلسوزانه و کارشناسانه ارزیابی کرده و از وی حمایت می کنند.
در رسانه ها و فضای مجازی، اقشار مختلف به انواع مختلف از دکتر رییسی اعلام حمایت کرده اند.
رییس شورای اسلامی شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان در پیامی ویدیویی از دکتر رئیسی با قاطعیت دفاع کرد و از نمایندگان استان در مجلس و همچنین آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله صفایی بوشهری خواست از فرزند شایسته استان دفاع نمایند.
همچنین نهادهای پزشکی مثل مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران و سازمان نظام پزشکی کشور از دکتر رییسی اعلام حمایت کردند.

 

قرار است فرماندهانی که شهید دادند، تادیب شوند

وزیر بهداشت نیز در حساب اینستاگرام خود تلویحاً از دکتر رئیسی حمایت کرد و نوشت: قرار است فرماندهانی که یک سال، غصه خوردند، نخوابیدند، بیمار شدند، شهید دادند تا در عرصه جهانی افتخار بیافرینند، به درخواست پروتکل شکنان تادیب شوند. این است پاداش و قصه پرغصه ما.

 

حمایت انجمن‌های پزشکی از دکتر رئیسی
مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران پس از واکنش های دور از انتظار و هیجانی به سخنان دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در بیانیه ای ضمن حمایت از وی، چنین برخوردهایی را موجب دلسردی فعالان جامعه پزشکی در دوره سخت مقابله با همه گیری کرونا دانستند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، در بیانیه مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی در حمایت از علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: در هفته گذشته هشدارها و تذکرات معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، واکنش تند و دور از انتظاری را در برخی تریبون ها برانگیخت.
"لازم می دانیم ضمن حمایت قاطع از هشدارها و انجام وظیفه قانونی جناب آقای دکتر علیرضا رئیسی بر این نکته تاکید کنیم که  آقای دکتر رئیسی از جدی ترین و دلسوزترین مدیران بحران کرونا از آغاز تاکنون بوده، که نظرات و زحمات خیل عظیم کارگزاران بهداشتی و درمانی کشور را از دور افتاده ترین روستاها تا مراکز شهرها به مسئولان اجرایی منعکس کرده است."  

دفاع رییس نظام پزشکی از دکتر رییسی
دکتر محمدرضاظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی  کشور نوشت: کسانی خواستار عزل یک مسئول در وزارت بهداشت به خاطر اعتراض به بی قانونی ها شده اند که باید به علت زیر پا گذاشتن ضوابط بهداشتی محاکمه شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رضا ظفرقندی روز جمعه در توییتر نوشت: "کسانی‌که به دلیل زیر پاگذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ایام کرونا و تهدید جان مردم باید عذرخواهی و بلکه محاکمه شوند، خواستار عزل مسئولی هستند که بر اساس وظیفه انسانی و حرفه‌ای به این شرایط و بی‌قانونی‌ها اعتراض کرده‌ است. این ره به کجا می‌رود؟"

 

جای خالی حمایت شوراها و نمایندگان استان
متاسفانه غیر از رئیس شورای شهر اهرم، از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر برازجان زادگاه دکتر رئیسی و سایر شهرها و مناطق استان گرچه حمایت های تلویحی دیده شد اما حمایت جدی دیده یا شنیده نشد که جای تاسف دارد.
حمایت از دکتر رئیسی ضمن اینکه حمایت از یک چهره علمی و مدیر خدمتگزاری است که از سر دلسوزی و نگرانی برای سلامت و جان مردم تذکر حقی داده است، حمایت از نیروی کارآمد بومی است که مردم استان انتظار دارند نمایندگان شان از فرزندان شایسته دیارشان حمایت کنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/141589