کد خبر: 141213 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 29 دي 1399 - 12:00
عبدالمهدی اقدسی رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر:
دشتستان قطب کوهنوردی استان/ سنگنوردی، بدون رقیب در استان/ استقبال بالای بانوان در کوهنوردی

اتحادخبر: عبدالمهدی اقدسی هشت سال است که رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان می باشد. وی در گفتگو با اتحادخبر از سوابق، ظرفیت ها و چالش های کوهنوردی و سنگنوردی در دشتستان و همچنین استقبال مردم از این رشته، تعداد باشگاه های کوهنوردی، قهرمانان این رشته و انتظاراتی که از مسئولین دارد می گوید. شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم...

اتحادخبر-سانازدانشگر: عبدالمهدی اقدسی از ابتدای تاسیس هیئت کوهنوردی با مجموعه هیئت کوهنوردی همکاری داشته و به مدت هشت سال است که رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان است. وی در گفتگو با اتحادخبر از کوهنوردی، سنگنوردی، استقبال مردم دشتستان از این رشته، باشگاه های کوهنوردی، قهرمانان رشته کوهنوردی، مشکلات عمده هیئت و کوهنوردان، برترین بودن کوهنوردان و سنگنوردان دشتستانی در استان، نقد به مسئولین و ... می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.

 

عبدالمهدی اقدسی کارمند بازنشسته آموزش و پرورش و متولد برازجان است. وی از سال ۸۰ یه مدت هشت سال دبیر هیئت کوهنوردی و پس از آن تا به اکنون رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان است.



 سابقه ورزشی
عبدالمهدی اقدسی با اشاره به سابقه ورزشی اش می گوید: از دوران کودکی به دنبال ورزش بودم و از زمانی که بیاد می آورم به دنبال توپ می دویدم. ورزش هایی چون فوتبال، والیبال و هندبال، تنیس روی میز و کوهنوردی را تا حدودی کار کرده ام ولی بیشتر در رشته فوتبال و کوهنوردی فعالیت داشته ام. زمانی فوتبال بازی می کردم. سپس به سمت مربی گری رفتم و در تیم های عقاب، توحید، نتسا، برق، پرسپولیس و شهرداری چند سالی مربی گری کردم. مدرک مربی گری درجه سه آسیا دارم.

همکاری با هئیت کوهنوردی از ابتدای تاسیس
رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان در ادامه می گوید: همزمان در کنار فوتبال به دلیل علاقه فراوانی که داشتیم به کوهنوردی می رفتیم. از سال ۶۸ که اولین هیئت کوهنوردی شهرستان دشتستان و استان بوشهر راه افتاد من به شکل های مختلف با هیئت همکاری داشتیم. از سال ۸۰ به مدت هشت سال به عنوان دبیر هیئت کوهنوردی شهرستان و اکنون حدود هشت سال است رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان هستم.



برتری کوهنوردی دشتستان در استان
وی با توجه به رشته کوهنوردی می گوید: ما در دو بخش کوهنوردی و صعودهای ورزشی فعالیت داریم. در بخش کوهنوردی که شامل: کوهنوردی، سنگ نوردی، طبیعت، دره نوردی و کوهپیمایی می شود. در بخش کوهنوردی زمانی که آمدیم هیچ مربی رسمی که مدرک فدراسیون داشته باشد را نداشتیم که الان الحمدالله شش مربی خوب داریم. در بخش کوهنوردی مدرس داریم. در گذشته باشگاه کوهنوردی نبود و گروه های کوهنوردی بودند که الان هفت باشگاه رسمی داریم که در فدراسیون کوهنوردی ثبت شده است. در بخش آموزش کوهنوردی در استان برترین هستیم. در تمام رده ها در استان برترین هستیم.



۸۰ درصد هیئت کوهنوردی استان را دشتستانی ها تشکیل داده اند
عبدالمهدی اقدسی در ادامه می گوید: در بخش قهرمانی چندین مقام در کشور داریم. در بخش سنگ نوردی سالنی که جزو صعودهای ورزشی می شود الان در استان برترین هستیم. از زمانی که شروع کرده ایم سالن سنگ نوردی مان وقتی شروع کردیم یک دیواره فایبر گلاس بود که الان بیش از هزارمتر دیواره داریم. یکی از بهترین سالن های سنگ نوردی در جنوب کشور از نظر دیواره محسوب می شود. در بخش سنگنوردی قهرمان آسیا داریم. یکی از خانم ها در سال ۸۶ دو قهرمانی آسیا دارد. در بخش آقایان قهرمان ایران داریم. مقام دوم تیمی در سنگنوردی داریم. در بخش همگانی این را در نظر داشته باشید وقتی می گوییم هیئت استان بوشهر به جرات می توان گفت ۸۰ درصد هیئت استان بوشهر را هئیت شهرستان دشتستان تشکیل می دهد. سال ۸۷ در بخش همگانی هئیت استان اول شد که همان هیئت شهرستان می توان گفت اول شده است. در بخش صعودهای ورزشی در کشور پنجم شدیم. در بخش آموزش استان پنجم شدیم. البته همه این مقام ها را باشگاه ها و ورزشکاران زحمت آن را کشیده اند و ما بیشتر به عنوان یک حمایت کننده و راهنما بوده ایم.




سنگنوردی دشتستان، بدون رقیب در استان
رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان با اشاره به قهرمانان دشتستان می گوید: فاطمه قهرمان پور دو مدال طلای تیمی آسیا در رشته سنگنوردی دارد. نیما جمیری چندین مقام قهرمانی کشور دارد. دوباره فاطمه قهرمان پور مقام های اول، دومی و سومی در کشور را دارد. متین محمدی مقام سوم در کشور را دارد. محمد رئیسی مقام سوم کشور در بخش سنگنوردی دارد. در بخش کوهنوردی مسابقات قهرمانی نداریم تنها در بخش اسکای رانی داریم. در مسابقات دوی کوهستان چندین مقام را داریم. چندین مقام اول، دوم و سومی را جواد نیکنام، حسین امینی، ملک خویش دوست دارد. قبلا پیاده روی بود که الان به دوی کوهستان تبدیل شده است‌. مسابقات الان به شکل جهانی برگزار می شود و چند سالی است که در ایران برگزار می شود که سال گذشته مقام چهارمی و یک مقام سومی در کشور را بدست آوردیم. در بخش سنگنوردی روی رده های سنی نونهالان و نوجوانان تمرکز کرده ایم. چندین سال در پیش دبستانی ها و مهدکودک ها بچه ها را استعداد یابی کردیم و به سالن آوردیم. الان خوشبختانه نتیجه آن را می بینیم. در استان بدون رقیب هستیم. در کشور هم مسابقه ای نرفته ایم که دست خالی برگردیم. هر مسابقه ای رفته ایم نتیجه خوبی گرفته ایم.



به آینده کوهنوردی در دشتستان امیدوار هستیم
وی درباره آینده خوب کوهنوردی در دشتستان می گوید: به آینده کوهنوردی و سنگنوردی در دشتستان امیدوار هستیم. بچه هایمان در هر دو بخش استعداد خوبی دارند. دراین زمینه سرمایه گذاری کرده ایم؛ در سال هایی که ما آمدیم هیچ مربی در سنگنوردی و کوهنوردی نداشتیم. الان خوشبختانه در سنگنوردی سالنی شش الی هفت مربی، چهار داور و دو طراح مسیر مسابقات داریم. در بخش کوهنوردی یک مدرس غارنوردی و یک مدرس کوهپیمایی آقایان و در بخش خانم ها یک مربی استعدادیاب که جدیدا در این زمینه فعالیت می کنند. احتمال زیادی می دهم که در چند سال آینده خیلی بهتر از آنچه که هستیم ظاهر شویم.

دشتستان قطب کوهنوردی استان
عبدالمهدی اقدسی در پاسخ به این سوال می گوید: صددرصد؛ به جرات می توان گفت در سنگنوردی و کوهنوردی در استان رقیب نداریم اما من این را کم می دانم چون نگاه بالاتری داریم و می خواهیم در کشور و آسیا جز اولین ها باشیم. همه این ها مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است.



چالش های هیئت کوهنوردی دشتستان
وی به مشکلات هیئت کوهنوردی و ورزشکاران می پردازد و می گوید: عمده مشکلات ما به مسائل مالی و کمبود امکانات برمی گردد.‌ الان یک سنگنورد بخواهد در سالن کار کند و اگر بخواهد وسایل استاندارد سنگنوردی داشته باشد فقط باید ۱۰ میلیون وسیله سنگنوردی تهیه کند.‌ در سالن سنگنوردی یک سری مشکلاتی داریم. الان یک تشک معمولی سنگنوردی  شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. سالن ما حداقل ۵۰ تشک نیاز دارد. مجبور هستیم تشک ها را برای صعود یک سنگنورد جابجا کنیم. اینجوری استهلاک تشک بالا می رود و هم زمان زیادی را از دست می دهیم. باشگاه های ما مشکل دارند. ورزش کوهنوردی نه تماشاچی در کوه دارد و نه اسپانسر دارد و مدیر باشگاه باید از جیب خود هزینه کند. الان اکثر ورزش ها را اگر بخواهید مربی گری بگیرید هیچ پیش نیازی لازم ندارد ولی ما اگر یک مربی کوهنوردی بخواهیم آموزش بدهیم حداقل هشت دوره پیش نیاز بگذراند که هر کدام از این دوره ها ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان هزینه ثبت نام آن می شد. اگر فرد بخواهد وارد زمینه مربی گری شود علاوه بر آزمون ورودی، تجهیزات لازم دارد. ما تا بخواهیم یک مربی در هر کدام از رشته هایمان تربیت کنیم حداقل ۲۰ میلیون باید هزینه کنیم. اکثر ورزشکاران از جیبشان هزینه می کنند. هیئت هم امکاناتی ندارد که به آن ها برسد. در بحث اعزام نیز مشکل داریم. اداره ورزش نیز کمک هایی می کند ولی این کمک ها پاسخگوی مشکلات ما نیست. برای اعزام ورزشکاران مجبور می شویم از خود ورزشکاران کمک بگیریم. هیچ وقت در مسابقات دست خالی برنگشته ایم. تیم استان که به مسابقات می رود اگر ۱۰ نفر باشند حداقل ۹ تای آن برازجانی هستند. تمام مقام ها را هم بچه های برازجان می آورند ولی متاسفانه غیر از اداره ورزش هیچکسی به ما رسیدگی نمی کند که آن هم پاسخگوی مشکلات ما نیست. اکثرا کسانی که با هیئت همکاری می کنند و ورزشکاران مجبور می شوند از جیبشان هزینه کنند تا ببینند آیا بعدا هزینه ای که کرده اند گیرشان می آید یا خیر. در بخش امکانات سالنی مشکلاتی داریم که حداقل به ۵۰ تشک نیاز داریم که الان دو تشک داریم. در یک جلسه تمرین ورزشکاران ما باید تشک به دست در سالن باشند. الان یک حلقه طناب را چهار سال از آن استفاده می کنیم این در حالیست که عمر مفید یک طناب دو سال است.



هفت باشگاه کوهنوردی فعال در دشتستان
رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان می گوید: هفت باشگاه کوهنوردی داریم که زیر نظر هیئت فعالیت می کنند. هر باشگاه حدود ۳۰ الی ۴۰ عضو دارد. برازجان با توجه به علاقه ای که مردم به کوهنوردی دارند و موقعیت مکانی که در بخش کوهنوردی دارد عده زیادی به صورت گروه های آزاد برای کوهنوردی می روند. پنج شنبه و جمعه به سمت بوم بلند حداقل ۲ هزار نفر به کوهنوردی و دره نوردی می روند.

میزبانی گرفتن به دلیل نبود اسپانسر مشکل است
وی در خصوص مشکلات میزبانی گرفتن دشتستان اشاره ای دارد و می گوید: در بخش سنگنوردی دو بار میزبانی کشوری در سال های ۷۶ و ۷۷ را گرفته ایم؛ میزبانی گرفتن واقعا سخت است. به دلیل اینکه تماشاچی ندارد اسپانسری در این بخش حضور پیدا نمی کند و کمکی نمی شود. به همین دلیل میزبانی گرفتن برای ما مشکل است. دو بار میزبانی گرفته ایم که از جیبم خرج کرده ام‌. بارها برای خرج سالن و مسابقات از بانک ها وام گرفته ایم. در بخش کوهنوردی یک همایش کوهپیمایی سال ۷۷ میزبانی کل کشور را گرفتیم. دوره آموزش کوهپیمایی همگانی به میزبانی برازجان بود. در این چند سال چهار بار میزبانی گرفته ایم ولی واقعا میزبانی گرفتن هزینه بر است. اداره ورزش و گاهی شهرداری و آموزش و پرورش نیز به ما کمک کرده است. تا پول نباشد نمی توان کار کرد.




بخش همگانی بستری برای جذب کوهنوردان و سنگنوردان حرفه ای

عبدالمهدی اقدسی به استقبال خوب مردم به رشته های کوهنوردی و سنگنوردی می پردازد و دلیل آن را اینگونه شرح می دهد: به دلیل فعالیت هایی که باشگاه ها انجام می دهند. در طول هفته حداقل چهار برنامه همگانی برگزار می شود.  این باعث می شود عده زیادی جذب باشگاه ها شوند. هیئت سالی یک الی دو بار برنامه همگانی در شهرستان یا استانی برگزار می کند که باعث می شود عده ای جذب باشگاه های کوهنوردی و سنگنوردی شوند و تاثیر زیادی دارد. بخش همگانی بستری برای جذب کوهنوردان و سنگنوردان حرفه ای شده است.


کمک ها قطره چکانی است

رئیس هیئت کوهنوردی دشتستان می گوید: اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان تا آنجایی که در توانشان است کمک می کنند ولی امکانات آن ها نیز محدود است. از طرف هیئت استان متاسفانه چندان کمکی به ما نشده است. آن ها هم مشکلات خودشان را دارند. هر جا می روید حرف از کمبود بودجه است. هیئت استان نیز متشکل از بچه های برازجان است و سال هاست هئیت استان در برازجان است. نهایت آن این است به شکل قطره چکان به ما کمکی شود.



کوهنوردان وارد باشگاه ها شوند
عبدالمهدی اقدسی خطاب به کوهنوردان توصیه ای دارد و در این باره می گوید: خوشبختانه در بخش همگانی مردم استقبال خیلی خوبی کرده اند. توصیه می کنیم کوهنوردان وارد باشگاه ها شوند تا سازمان یافته تر شوند و ایمنی آن ها تامین شود. وقتی افراد به صورت خودجوش به کوهنوردی می روند ممکن است یک سری مسائل رعایت نشود و حادثه ای برای شخص پیش آید که بارها شاهد این اتفاقات بوده ایم. وقتی افراد به صورت آزاد به کوهنوردی می روند یک سری مسائل زیست محیطی در کوه رعایت نمی شود ولی وقتی وارد باشگاه ها می شوند در آنجا آموزش های مختلف می بینند. بسته به فعالیت کوهنوردان آموزش های لازم را در باشگاه ها می بینند. آن ها در کلاس ها شرکت می کنند و به کوهنوردان گواهی نامه ای که از فدراسیون کشور صادر شده است داده می شود. کوهنوردان می توانند اگر علاقه مند بودند دوره پیشرفته و مربی گری و مدرک مدرسی را بگیرند. جوری می شود که آن ها می توانند آینده کوهنوردی استان و دشتستان را تضمین کنند.


استقبال بالای بانوان در زمینه کوهنوردی
وی با اشاره به اینکه بانوان استقبال بالایی از کوهنوردی کرده اند می گوید: به جرات می توانم بگویم استقبال خانم ها در زمینه کوهنوردی پا به پای آقایان است و ما هم امکاناتمان را به شکل مساوی در اختیار خانم ها و آقایان قرار می دهیم. تفاوتی بین خانم ها و آقایان برای امکانات قائل نمی شویم. خوشبختانه استقبال خانم های خانه دار باعث شده است یک خانواده جذب ورزش کوهنوردی شوند. خانم ها استقبال بالایی در زمینه ورزش کوهنوردی دارند.



مسئولین برای ورزش سرمایه گذاری کنند
عبدالمهدی اقدسی خطاب به مسئولین می گوید: مشکلات و شرایط اقتصادی را درک می کنیم ولی اگر میخواهیم جامعه ای سالم و رو به پیشرفت باشد باید برای ورزش هزینه کنیم. در حقیقت برای ورزش هزینه که نه بلکه سرمایه گذاری می کنیم ولی متاسفانه بودجه ای که برای ورزش و جوانان در نظر می گیرند پاسخگوی نیازهای ورزشی و جوانان ما نیست‌. انتظار داریم راهی پیدا شود و کمک بیشتری شود. انتظار داریم مسئولین با دید بهتری به ورزش و جوانان نگاه کنند. مشکلات را قبول داریم ولی می شود کارهایی کرد.

صحبت پایانی
وی در پایان از همه کسانی که به هر نحوی به هیئت کوهنوردی کمک کرده اند تشکر می کند و می گوید:ابتدا از همه ورزشکاران، باشگاه داران، پیشکسوتان و مربیان عرصه کوهنوردی تقدیر و تشکر می کنم. از مسئولین اداره ورزش و جوانان شهرستان که واقعا صادقانه و خالصانه اقای کمارج با ما همکاری می کند. از دوستان عزیزمان در هیئت کوهنوردی استان زحمت می کشند، از جناب بهروزیان فر مدیر کل ورزش استان که تا آنجا که در توانشان بوده کمک کرده اند تشکر می کنم. از شما ، اقای صابری و هفته نامه اتحاد جنوب که به ورزش و ورزشکاران اهمیت می دهید تشکر ویژه دارم.

 





لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/141213