امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 17 دي 1399 - 11:26
رئیس اداره امور عشایر شهرستان دشتستان در گفتگو با اتحاد جنوب و اتحاد خبر:

اتحادخبر: رئیس اداره امور عشایر شهرستان دشتستان در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. علی رحیمی قره میرشاملو در این گفتگو به اسکان 70 درصد عشایر استان در شهرستان دشتستان، برنامه ها و خدمات امور عشایر، چند برابر شدن اعتبارات امور عشایر، اجرای 120 پروژه عشایری در دشتستان و... پرداختند....

اتحادخبر: رئیس اداره  امور عشایر شهرستان دشتستان  دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. علی رحیمی قره میرشاملو در این گفتگو به آمار عشایر شهرستان دشتستان، آمار دام های عشایر دشتستان، برنامه و خدمات امور عشایر، چند برابر شدن اعتبارات امور عشایر، خدمات رسانی فقط به عشایر کوچ رو، اجرای 120 پروژه عشایری در دشتستان، مشکل اصلی عشایر راه های ارتباطی، تامین آب، پنل های خورشیدی و آنتن دهی و اینترنت است، 93 مدرسه عشایری در دشتستان، 30 درصد مناطق عشایری به اینترنت دسترسی ندارند و.... پرداختند که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.



-جناب رحیمی عشایر شهرستان دشتستان شامل چند ایل و طایفه می شوند،چند خانوارند و تعدادشان چند نفر است؟
-عشایر بعنوان جامعه سوم کشور در کنار جوامع شهری و روستایی در عین حال که بیش از ۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در تمامی صحنه های اقتصادی، اجتماعی،سیاسی و ....حضور فعال و تاثیرگذار دارند بطوریکه ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تامین می کنند و حدود ۶۰ درصد مراتع کشور در اختیار عشایر قرار دارد. عشایر شهرستان دشتستان که حدود ۷۰ درصد عشایر استان را تشکیل می‌دهند همگی از ایل بزرگ قشقایی که شامل طایفه های ششبلوکی، فارسیمدان، دره شوری عمله و کشکولی بوده حدود ۲۲۵۰ خانوار و ۱۴۲۰۰ نفر جمعیت را تشکیل می‌دهند که به ترتیب در بخش های ارم، بوشکان، مرکزی، شبانکاره و سعدآباد از ابتدای مهرماه تا اواخر فروردین حضور پیدا می کنند.

-عشایر شهرستان دشتستان چند راس دام دارند و غالبا در چه مراتعی تعلیف می شوند؟
-عشایر شهرستان دشتستان حدود ۳۲۰ هزار راس دام دارند که معمولا در مراتع قشلاقی و بخش هایی که در پاسخ بالا اشاره کردم حضور پیدا می کنند.‌


-عشایر شهرستان دشتستان در سال چه مقدار فرآورده های دامی،شیر و گوشت تولید می کنند؟
-تولیدات عشایر به صورت سالیانه شامل گوشت قرمز حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن و حدود ۱۰ هزار تن شیر و محصولات دامی و حدود ۵۶ هزار تن محصولات زراعی و باغی و صنایع دستی که بسیار خوب و تاثیرگذار است و قابل صادرات هستند حدود ۲۰ هزار متر مربع می باشد.

-آیا جهت اسکان عشایر شهرستان اقدامی صورت گرفته است؟
-معمولا اسکان جامعه ای که مولد هستند و در شرایط پراکنده به دامداری مشغول هستند نیازمند مراتع گسترده وسعت زمین در اختیار و این موارد می باشد.‌ این جامعه را اگر بخواهیم اسکان بدهیم نیازمند شرایط خاص و امکانات زیربنایی می باشد. ما تجربه اسکان ایل شهر بوشکان را داریم که ۲۵۰ خانوار عشایری سال های گذشته اسکان داده شدند و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی به آن ها واگذار شد.‌ ولی در حال حاضر سیاست سازمان امور عشایر کشور و همینطور دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ارایه خدمات در محل زندگی عشایر و کمک به توسعه و رونق دامداری آن ها است که بتواند این شکل زندگی و این تاثیرگذاری اقتصادی رونق و توسعه پیدا کند. البته وقتی اسکان های خود جوش عشایری انجام شود ما نیز موظف هستیم به اسکان های خود جوش خدمات زیربنایی از جمله آب و برق و امکانات جاده مواصلاتی حتما ارایه بدهیم که این عزیزان بتوانند آن شکل زندگی و دامداری خودشان را در رونق اقتصادی جامعه است گسترش دهند ولی در مجموع اسکان به صورت سازمان یافته یا برنامه ریزی شده در حال حاضر سیاست سازمان نیست.

- چه خدماتی به عشایر غیور دشتستان ارائه می شود؟
-خوشبختانه طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ویژه و مثبت  به جامعه عشایری بوده و با ارایه خدمات زیربنایی و توزیعی سعی در بهبود شاخص های زندگی  و توسعه اقتصاد خانوارهای عشایری شده است. در دولت تدبیر و امید نیز این نگاه بسیار مثبت تر و تاثیرگذارتر بوده است. با تشکیل شوراهای عشایری کشور به ریاست معاون اول محترم رییس جمهور و با پیگیری های خوب حدود ۱۷ بار کلمه عشایر در برنامه در برنامه ششم توسعه در قوانین موضوع  وضع شده و گنجانده شده است که این مهم کمک بسیار شایانی در جذب اعتبارات و خدمات رسانی به جامعه مولد عشایری نموده است و قطعا نشان از عزم مسئولین کشور برای توسعه همه جانبه جامعه عشایری کشور است. همین موارد و نگاه ویژه دولت باعث شده در طی سال های گذشته شاخص اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان در حوزه عشایری ما افزایش قابل توجه ای حتی حدود سه تا پنج برابر را داشتیم. در زمینه اعتبارات ملی افزایش بسیار خوبی داشتیم. تثبیت اعتبارات ارزش افزوده سهم عشایر از اقدامات مهم در سال ۹۶ بوده که کمک کرده ما پروژه های بسیار خوبی را در حوزه های راه، آب و خدمات توزیعی ازجمله پکیج های روشنایی خورشیدی، نصب مخازن پلی اتی لن برای ذخیره آب به صورت بهداشتی و کاملا سالم و همینطور توزیع نهادی دامی ارزان قیمت، تسهیلات ارزان قیمت و سایر خدماتی که کمک کرده رفاه نسبی را برای عشایر عزیز شهرستان به ارمغان بیاورد. در افزایش تولید و بهره وری اقتصادی این خانوارها موثر بوده صورت بگیرد. قطعا خدمات خوب سال های گذشته به جامعه عشایری کافی نبوده و میطلبد که ما خدمات بیشتری را به جامعه عشایر این عزیزان زحمتکش ارایه نماییم.

 


-در خصوص آب رسانی به عشایر و روستا ها مشکلاتی وجود داشته است آیا اقداماتی برای حل این مشکل انجام گرفته؟

- روستاها در حوزه خدمات رسانی امور عشایر جایگاهی ندارد و عزیزان روستایی متولیان مخصوص خودشان را در حوزه دهیاری، بخشداری و ادارات مرتبط به حوزه روستایی را دارند که مطمئنا از آن حوزه خدمات خوبی را دریافت می کنند و اداره امور عشایر حسب تعریف وظایف و شرح خدمات و اساسنامه ای که دارد می بایست به عشایر کوچ رو صرفا خدمات ارایه دهد.

برای عشایر عزیز آبرسانی را طی پنج سال گذشته ناوگان آبرسانی سیار را از سه دستگاه تانکر به شش دستگاه افزایش داده ایم. با توجه به خشکسالی های پی در پی که سالیان گذشته باعث شده است در مناطق عشایر نشین آب های جاری و سطحی دچار کمبود شود و مشکلاتی را برای عزیزان عشایر ایجاد کند نهایت تلاش من و همکاران و همینطور مجموعه مدیریت استان در بهبود کیفیت آبرسانی از لحاظ کیفیت آب و بهداشتی بودن آب و همینطور در کمیت آبرسانی سعی کرده ایم به نحو احسن انجام دهیم. خوشبختانه همه ساله از ابتدای شروع حضور عشایر عزیز در شهرستان قطعا با توجه به گستردگی شهرستان و حضور عشایر در مناطق کوهستانی و مشکلاتی که در عبور و مرور تانکرهای ما به دلیل دوری راه پیش می آید ممکن است کمبودهایی باشد ولی نهایت تلاشمان این است که عزیزان عشایر  تا آنجا که می توان در تنگنا نباشند. چه از لحاظ آب آشامیدنی خانوارها و حتی آب آشامیدنی دام ها تلاش کرده ایم با شش دستگاه ناوگان آبرسانی مشکلات و کمبود آب را به نحو احسن برطرف کنیم.

 

لازم به توضیح است که ما در منطقه اسکندرآباد و تنگ خون بوشکان حدود ۱۰۰ خانوار عشایری به صورت خود جوش در آن منطقه اسکان داشتند امسال با تامین اعتبار ۲میلیارد و ۵۰۰  میلیون تومان از محل اعتبارات ملی حفر چاه، تجهیز و ایجاد شبکه آبرسانی را داشتیم که به بهره برداری رسیده  و در مناطق دیگر از جمله دم دشت و مناطق حومه دهرود به صورت اسکان خودجوش تلاش کردیم این عزیزان هم از آب و احداث شبکه بهره مند شوند و انشالله قطعا مکان هایی که عزیزان به صورت خودجوش اسکان پیدا کردند با ایجاد شبکه مشکل آب آن ها را برطرف می کنیم. در حوزه منطقه رونی در عین حال که در منطقه روستایی واقع شده است طی چند سال گذشته با احداث مخازن آب و مرمت چشمه موجود تلاش کردیم که مشکلات دوستان در آن منطقه به حداقل برسد.

 

-طی سال های اخیر وام و تسهیلاتی برای عشایر وجود داشته؟ اگر وجود داشته، چند درصداز نیازمندان واقعی عشایر از این تسهیلات استفاده کردند؟
- قطعا در بحث کمک به جهش تولید و حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری از سالیان گذشته تسهیلات ارزان قیمت در اختیار اداره امور عشایر دشتستان بوده و ما تلاش کردیم که این تسهیلات را به صورت مستقیم در اختیار خود عزیزان عشایر دامدار که کوچ رو بودند و دام داشتند قرار دهیم و به طور قطع طی حدود سال ۹۵ تا سال جاری ما حدود هزار و ۱۰۰ مورد تسهیلات ارزان قیمت داشتیم که بنا به تناسب پراکنش جمعیت در بخش های مختلف در اختیار این عزیزان قرار گرفته و استفاده کردند و نهایت تلاش و نظارت همکاران ما در این راستا بوده که به افراد ذی حق این تسهیلات تعلق بگیرد و بتوانند در راستای رونق دامپروری و تولید بیشتر گوشت قرمز از این تسهیلات استفاده کنند.

- آیا عزمی وجود دارد که صنایع تبدیلی مرتبط با فعالیتهای عشایر در سطح شهرستان دشتستان ایجاد شود؟
- صنایع تبدیلی مرتبط با فعالیت های عشایر در سطح شهرستان قطعا نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است. با توجه به شرایط خاص جامعه و مشکلات پیش رو ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بالا است. عزیزان بخش خصوصی تا الان اقدام یا رغبتی به این کار نداشته اند. در حال حاضر سازمان امور عشایر کشور با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های تعاونی عشایری که خود عزیزان عشایر سهامدار آن هستند اقدام نموده که در این راستا با نظارت و کمک مدیریت امور عشایر استان و کمک اداره شهرستان که حدود شش شرکت تعاونی عشایری در شهرستان ما وجود دارند.‌ سعی کردیم در افزایش سرمایه، سرمایه گذاری هایی را در این حوزه داشته باشند تا بلکه با ایجاد صنایع تبدیلی هم از خروج سرمایه از حوزه شهرستان جلوگیری کنند و با  افزایش بهره وری تولیدات عشایری کمک کنند که این جامعه عشایری انشاالله در راستای جهش تولید و حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز در زنجیره عشایری قدم بردارند.

-جهت رونق بازار فروش محصولات عشایر شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟
-بازار فروش محصولات عشایر خوشبختانه ظرفیت های خوبی در بازارهای داخلی داریم که همیشه بیشتر تولیدات عشایر از قبیل گوشت عشایر و فرآورده های لبنی و صنایع دستی و محصولات زراعی و باغی داخل کشور در سطح استان و شهرستان و سایر استان ها به فروش می رود. بازار ظرفیت خوبی دارد که در عین حال طی چند سال گذشته  تلاش شده است سیاست های سازمان امور عشایر کشور و به تبع آن استان و شهرستان بر این بوده که بتوانیم بازار صادرات فرآورده های دامی عشایر، تولیدات آن ها خصوصا در بحث صنایع دستی که بسیار صنایع دستی خوب، تاثیرگذار و جهانی هستند بازاریابی شود و در بحث صادرات با بهبود شرایط صادرات و بهبود شرایط تعامل بین المللی این مهم انجام شود که کمک بسیار خوبی به رونق اقتصادی خانوارهای عشایری و به اقتصاد شهرستان انجام خواهد شد.‌

-حدود سی سال است چند خانواده عشایر در اطراف روستای نظرآقا تابستان وزمستان مستقر هستند و در امر دامداري مشغول هستند، آيا برنامه ای برای رساندن برق به این عشایر دارید؟

- بله. حدود ۱۲ خانوار عشایر در اطراف نظر آقا هستند. برای تمامی این عزیزان مخازن ۵ هزار لیتری پلی اتیلن در محل زندگیشان نصب شده است که آب آشامیدنی سالم در اختیارشان قرار داده می شود. همزمان از تسهیلات ارزان قیمت و علوفه ارزان و همینطور آبرسانی سیار ما استفاده می کنند.‌ قطعا این عزیزان دغدغه برق رسانی را دارند منتها برق رسانی به این عزیزان تابع شرایط و ضوابط خاصی است که متولی اصلی، مدیریت برق شهرستان بوده که نیازمند پاسخ مثبت ادارات ذیربط از جمله اداره منابع طبیعی شهرستان می شود.‌ می بایست مشکل زمین این عزیزان حل شود تا ما بتوانیم مجوز لازم برای برق رسانی را بگیریم و اجرا کنیم. ساختمان های محل سکونت این عزیزان یکی از شرایط اصلی این موضوع است که می بایست حتما مسقف باشد و یکی از شروط اصلی  مدیریت برق حضور دوستان عزیز ما در فصل تابستان در محل سکونتشان بوده که ما تلاشمان این بوده که مشکلات را با همکاری عزیزان عشایر و همکاری خوبی که اداره منابع طبیعی و سایر ادارات با ما داشته اند این مشکل را حل کنیم. طی سال جاری ما پیشنهاد این موضوع را دادیم که قطعا با برطرف شدن این مشکلات و موانع با تامین اعتبار لازم حتما برق رسانی به عزیزان را به سرانجام خواهیم رساند.

-مهم ترین مشکلات عشایر شهرستان دشتستان در حال حاضر چیست؟
-مهمترین مشکلات عشایر شهرستان راه های ارتباطی این عزیزان است. تامین آب باتوجه به خشکسالی های مکرر در چندسال اخیر و نیازمندی هایی که برای ذخیره آب دارند در محل استقرار آنها کارهای زیربنایی انجام دهیم. همینطور بتوانیم با توزیع مناسب و گسترده پنل های روشنایی خورشیدی که قطعا با توجه به گستردگی محل استقرار آنها برق رسانی به آنها امکان پذیر نیست. پنل های خورشیدی می تواند کمک بسیار خوبی به آنها باشد و همینطور عزیزانی که دسترسی به آنتن دهی و خدمات اینترنت ندارند هم برای خود خانوارها هم برای دانش آموزان این ها مشکلات عمده است که امیدواریم با درایت مسئولین و همینطور حمایت هایی که میشود بتوان هرچه بهتر این مشکلات را حل کنیم.

-آیا امکان احداث بازارچه دست آوردهای طبیعی عشایر بدون واسطه در شهرستان امکان نیست؟
- ما با توجه به ظرفیت شهرستان و استان ما همه ساله (به غیر از سال جاری که باتوجه به شیوع بیماری کرونا این مهم صورت نگرفته است) در سطح استان و شهرستان ها نمایشگاه دستاوردهای عشایری و ارائه تولیدات عشایر را باحمایت های امور عشایر و فعالیت مستقیم بخش خصوصی و شرکت های تعاونی به صورت فصلی برپا میکردیم. ولی برای برپایی یک بازارچه یا نمایشگاه دایمی به حمع بندی قطعی نرسیده ایم.

-بزرگ ترین چالش شما در حوزه امور عشایر دشتستان چیست و برای رفع آن چه راه کارهایی دارید؟
-بزرگترین چالش فعلی در حوزه امور عشایر دشتستان درحال حاضر بحث کمبود آب و دسترستی کمتر عشایر به خدمات زیربنایی بوده است. به هرحال عشایر عزیزما تا زمانی که اسکان پیدا نکرده اند چه به صورت خود جوش چه به صورت برنامه ریزی شده در مناطق کوهستانی و مرتعی به صورت پراکنده و در جاهای دور دست اطراق میکنند. قطعا ما می بایست این خدمات زیربنایی و امکانات رفاهی را در همان مناطقی که استقرار دارند به آنها برسانیم. زیرا نه شرایط زندگی این عزیزان و نبود ارتباطات نزدیک همه این ها باعث میشود که نتوانند از امکاناتی که درمناطق روستایی و شهری هست استفاده کنند. قطعا چالش بزرگی است که ما بتوانیم باحمایت و کمک مسئولین عزیز این امکانات و خدمات را در همان محل اطراق و زندگی این عزیزان به آنها برسانیم. می تواند این چالش ها قطعا تاثیر گذار باشد. انشالله ما امیدواریم باتوجه به سهم اعتبارات ارزش افزوده و افزایش خوبی که طی دوسال گذشته در این زمینه ما داشتیم بتوانیم این کمبودها و مشکلات را به حداقل برسانیم.

-پیمانکار تعمیر چشمه رونی و احداث منبع خود امور عشایری بوده جهت تامین اب شرب عشایر رونی. ولی متاسفانه از اعتبار دهیاری روستای رونی جهت لوله کشی استفاده کردند علت این موضوع چه بوده است؟
-عزیزانی قبلا به عنوان جامعه عشایری شناخته می شدند ولی پس از آن طی سال های گذشته در قالب روستا قرار گرفتند. دهیاری و شورا دارند و خدمات مورد نیازشان را از ادارات متولی امور روستایی می بایست دریافت کنند. کلمه عشایر در ادامه اداره امور عشایر نشانگر این است که ما می بایست صرفا به عزیزان عشایر کوچ رو دامدار خدمات ارایه کنیم در انتهای روستای رونی ما در سالیان گذشته چندین خانوار عشایری را داشتیم با چشمه ای که در آن منطقه قرار داشته ما آن چشمه را تعمیر و مرمت کردیم و تجهیز کردیم و پمپ نصب کردیم. در سال ۹۶ با اعتبار ۱۲۵ میلیون تومان به بهره برداری رساندیم که در دو مخزن جداگانه آب برای عزیزان ذخیره شود.‌ افرادی را که از آن مخازن میخواستند برای آب شرب استفاده کنند این عزیزان اهالی روستای رونی بودند. ما در راستای ایجاد شبکه و آبرسانی به منازل روستاییان هیچ تعهدی نداریم و در حوزه وظایف و خدمات رسانی اداره امور عشایر نیست. این عزیزان می بایست مشکلات و نیازمندی هایشان را از ادارات متولی و دهیاری و سایر نهادهایی که مرتبط با روستا هستند پیگیری می کردند و از آن محل خدمات دریافت می کردند چون ما وظیفه ای در حوزه روستایی نداشتیم و آن چشمه را بر اساس نیاز چند خانوار عشایری که در آنجا استقرار داشتند به بهره برداری رساندیم.‌

-یکی از مخاطبان پرسیدند چرا بیمه دام حتما زیر نظر بیمه کننده امور عشایر دشتستان باشد و چنانچه بیمه کننده خارج از این باشه مورد قبول نیست؟
- این موضوع صحت ندارد. چون شرکت های بیمه دام زیر نظر بانک کشاورزی و حوزه بانک کشاورزی هستند و با امور عشایر هیچ ارتباطی ندارند. بنظر میرسد  مشکلی که مطرح شده به پلاک کوبی دام و کارت هویت دام بوده که طی چند سال گذشته سیاست های دولت در راستای مبارزه با قاچاق دام بر این مبنا قرار گرفته که کلیه دام های موجود در کشور پلاک کوبی و هویت گذاری شوند.‌ در حوزه عشایر این وظیفه برای هویت گذاری و پلاک کوبی دام ها به عهده شرکت های تعاونی عشایری است که خود عشایرها سهامداران آن هستند قرار داده شده و بخشنامه ای را که در این راستا به ما ابلاغ کرده اند کلیه خدمات به عشایر منوط به هویت گذاری و پلاک کوبی دام های آن ها می باشد. قطعا برای تردد دام در زمان ییلاق و قشلاق و صدور مجوز تردد از سوی اداره دامپزشکی منوط به پلاک گذاری و هویت گذاری بوده است. تلاشمان این است ارایه خدمات در حوزه پلاک گذاری و هویت گذاری را به سمت شرکت های تعاونی عشایر سوق بدهیم چون شناخت کافی و دسترسی بهتری به عشایر و دام هایشان دارند و کمک می کند که این شرکت های تعاونی که متعلق به خود عشایر هستند رونق اقتصادی بهتری پیدا کنند ولی در عین حال پلاک کوبی هایی که زیر نظر شرکت های اداره دامپزشکی و سایر استان ها انجام می گیرد برای ما معتبر است.

-مخاطب دیگری پرسیدند چرا به فرهنگیان شاغل و بازنشسته دامدار  وام تعلق نمی گیرد؟
- بر اساس بخشنامه و دستورالعمل اعطای تسهیلات به عشایر شاخصه هایی که تعریف شده عزیزان عشایر باید کوچ رو باشند.‌ وابستگی قومی و قبیله ای داشته باشند و همینطور دام داشته باشند و شغلشان دامداری باشد. شاغلین عزیز فرقی نمیکند از فرهنگی های عزیز ما یا شاغل در سایر ادارات باشند. نمی توانند از اداره امور عشایر خدمات دریافت کنند چون به هر حال کسی که در اداره ای شاغل است نمی تواند عشایر باشد یا در شاخص هایی که عشایری‌ تعریف شده است بگنجد. به هر حال وی اداری است و شغل اصلی او دامداری نیست و قانون به ما این اجازه را نمی دهد که ما به این عزیزان خدمات یا تسهیلاتی را ارایه دهیم. ولی عزیزانی که عشایر هستند و بعد از بازنشستگی به دامداری مشغول هستند و در حال حاضر در محل اسکانشان در مناطق عشایری به شغل عشایری مشغول هستند می توانند از تسهیلات عشایری ستفاده کنند و ما در این راستا به آن ها خدمات ارایه می کنیم.

-میزان اعتبارات دولت سالیانه به امور عشایری بصورت تقریبی چقدر بوده است؟
- طی چند سال گذشته شاخص اعتباراتمان افزایش خوبی داشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان انصافا در این چند سالی که من در خدمت عشایر شهرستان بودم فرمانداران محترم حمایت های خوبی را از جامعه عشایری داشتند و نگاه مثبتی داشتند. از محل اعتبارات ملی طی سال گذشته حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جذب کردیم. از محل اعتبارات ارزش افزوده حدود ۱۰ میلیارد تومان جذب کردیم و پروژه های خوبی را اجرا کردیم. قطعا شرایط خاص حاکم بر کشور و مشکلاتی که در تامین اعتبار و تخصیص بودجه بوده گریبان گیر جامعه عشایری هم بوده ولی در عین حال خصوصا در جامعه عشایر دشتستان بحث اعتبارات رضایت بخش بوده و ما توانسته ایم مشکلات بسیاری را در حوزه زیربنایی از جمله آب و راه برای عشایر شهرستان مرتفع کنیم.

-تحصیل فرزندان عشایر چگونه است و آیا در راستای آموزش فرزندان عشایر اقدامی صورت گرفته است؟

- از لحاظ تحصیلی خوشبختانه همیشه فرزندان عشایر از بهترین بهره های هوشی برخوردار بوده اند و میتوان گفت در حوزه تحصیلی و علمی پیشرفت های بسیار خوبی داشته اند. از نظر سیستم آموزشی ما در سطح شهرستان حدود ۹۳ مدرسه عشایری داریم. به دلیل ساختار اداری پیش بینی شده زیرنظر مدیریت آموزش پرورش سیار فارس فعالیت دارند. در چادرهایی که دراختیار آن ها قرار میگیرد، در مناطق عشایری در بین خانوارها معلمین عشایری حضور پیدا میکنند. ما هم تلاش کردیم در چندین سال گذشته از ظرفیت هایی ازجمله بسیج سازندگی، آموزش پرورش شهرستان و استان کمک های قابل توجه ای به این دانش آموزان عزیز در راستای رفاه آموزشی آن ها داشته باشیم. ۶ باب ساختمان برای مدارس عشایری در سطح شهرستان ساخته شده است. بیشتر مدارس با پیگیری هایی که انجام شده است در کانکس هایی که مدیریت آموزش وپرورش سیار فارس دراختیار آن ها قرار داده است مستقر هستند. درعین حال تلاش خوبی صورت گرفته است که باپیگیری های مدیریت امور عشایر استان، دفترنمایندگی آموزش وپرورش عشایر در اداره کل آموزش پرورش استان بوشهر در سال جاری مستقرشده است که امیدواریم این مهم به سرانجام بهتری برسد و کمک کند ما امکانات و شرایط خوبی را به دانش آموزان عشایری در سطح شهرستان داشته باشیم. درعین حال تلاش ما این است که با کمک گیری از نهادهای مختلف حداقل امکانات رفاهی را برای این دانش آموزان عزیز در چادرهایی که به تحصیل اشتغال دارند دراختیار آن ها قرار دهیم. قطعا با پیگیری استقرار آموزش و پرورش عشایر در سطح استان بوشهر میتوان کمک های بهتری به این عزیزان دانش آموز نمود.

-توجه به اینکه امسال آموزش ها به صورت مجازی و غیرحضوری است، شما برای مدارس عشایری که در مناطق کوهستانی قرار دارند و دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارند چه تمهیداتی اندیشیده اید و چه راهکارهایی داشته اید؟

-خوشبختانه حدود ۶۰تا۷۰درصد مناطق عشایری که مدارس عشایری در آن حضور دارند از خدمات اینترنت مناسب بهره مند هستند. ولی مناطقی هم هستند ازجمله مناطق کوهستانی شبانکاره، مناطق کوهستانی جمیله، حومه دهرود و مناطقی ازبوشکان وکلمه را داریم که دانش آموزان عزیز به اینترنت دسترسی ندارند. براساس سیاست هایی که آموزش پرورش عشایر سیار پیش گرفته است با توجه به اینکه جمعیت مدارس عشایری کم است و همینطور فاصله اجتماعی را بهتر در آنجا رعایت میکنند در آن مناطق فعلا کلاس ها به صورت حضوری برگزار میشود. درعین حال با پیگیری هایی که طی دوسال گذشته صورت گرفته است از طریق ارتباطات سیار و اعلام نیاز مستنداتی که مورد نیاز دوستان بود را ما ارائه دادیم. انشالله امیدوارم دوستان مخابرات همت کنند و با حمایت هایی که مسئولین محترم شهرستانی واستانی انجام دهند ما بتوانیم در این مناطق هم باتقویت دکل های مشرف به این مناطق اینترنت مناسبی را دراختیار دانش آموزان عزیز عشایری قرار دهیم که انشالله استفاده بیشتر بتوانند کنند.

-با توجه به اینکه در ابتدای فصل پاییز اغلب عشایر ناچار به استفاده از علوفه ی خشک برای دام های خود هستند، آیا از طرف دولت و امور عشایر، جو سهمیه ای و ارزان قیمت به آن ها تعلق می گیرد و اگر جواب منفی است چرا این کار صورت نمی پذیرد؟

-خوشبختانه با حضور شبکه تعاونی که ما ۶شرکت تعاونی عشایری را در سطح شهرستان داریم. این شرکت های تعاونی با سهامداری خود عشایر و نظارت مستقیم ادارات امورعشایر فعالیت دارد. همه ساله حمایت های دولت از تولید وکمک به زندگی جامعه عشایری،این ماه هم که توزیع علوفه ارزان قیمت در بین عشایر انجام میشود. سالیانه ما حدود هزار و 500 تا دو هزار تن جو و نهاده های دامی در سطح شهرستان برای عشایر عزیز توزیع میکنیم. این توزیع به صورت یارانه ای بوده و قیمت ارزانتری را از قیمت بازار در اختیار عشایر در آن مناطقی که استقرار پیدا میکنند قرارمیگیرد. همینطور توسط شرکت های تعاونی، آرد ارزان با قیمت یارانه ای در اختیار عشایر عزیز قرار میگیرد.

-با توجه به هزینه ی هنگفت داروهای دامی، آیا از طرف دولت به این امر یارانه ای تعلق می گیرد و در این مورد چه حمایتی از چه عشایر صورت می پذیرد؟
-داروهای دامی قطعا گران تر شده است و این گرانی شامل حال عشایر هم میشود. با توجه به هزینه بالای نگهداری دام مشکلاتی را برای عزیزان ایجاد میکند. متاسفانه در بحث تامین دارو تاحالا خدماتی را ما نتوانستیم به عزیزان ارائه دهیم ولی طی تفاهم نامه ای که مدیریت امور عشایر استان و اداره کل دامپزشکی استان منعقد کردند؛ یکی از دغدغه های مهم عشایر بحث واکسن دام ها میباشد که هم قیمت های بالایی دارند و هم به سختی میتوان آنها را تهیه کرد این مهم را توانستیم طی این تفاهم نامه حل کنیم. بحث سم پاشی آغل های استقرار دام ها که انشالله باهمکاری دامپزشکی استان و شهرستان و تامین اعتبار لازم که انجام گرفته است. این مهم سال گذشته در مناطق عشایری به صورت رایگان برای عشایر عزیز انجام گرفته و امسال نیز انجام خواهد گرفت.

-در ۹ ماهه امسال شاخص ترین پروژه‌هایی که در سطح شهرستان داشتید رو نام ببرید.
-در مجموع می توان گفت حدود ۱۲۰ پروژه شاخص تاثیرگذار را از محل اعتبارات ارزش افزوده برای عشایر شهرستان تعریف کردیم که از این پروژه ها حدود ۸۰ تا آن به بهره برداری رسیده است. اعتبار حدود ۸ میلیارد تومان است. پروژه های خوبی از جمله آسفالت جاده رونی یا احداث ابنیه فنی و آب انبارهای بزرگ ذخیره آب در مناطق کوهستانی تعریف شده که در مرحله عقد قرارداد و تعین پیمانکار است با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان که طی سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

ما در ۹ماهه امسال نیز پروژه های خوبی را درسطح شهرستان برای عشایر عزیز اجرا کرده ایم. می توان ازجمله بحث آبرسانی و ایجاد شبکه تنگ خون اسکندرآباد، آسفالت جاده چنیر و نصب مخازن پنج هزار لیتری در بین خانوارهای عشایری که آب بهداشتی سالم را ذخیره میکنند. احداث آب انبارها و سطوح سیقلی برای ذخیره آب دربین خانواده های عشایری بوده است. در جاده های منتهی به محل استقرار عشایر پروژه ای بسیار خوبی با احداث پل ها و آب نماهای بتنی سعی کردیم دسترسی و عبور مرور برای عزیزان تسهیل کنیم که پروژه های خوبی در این راستا اجرا شده است. زیرسازی و به سازی و احداث ابنیه ۴کیلومتر جاده شبانکاره را برای عشایر عزیز داشتیم. توزیع پنل های  تولید انرژی خورشیدی که قطعا کمک بسیارخوبی است برای تامین روشنایی و انرژی در بین خانوارهای عشایری میباشد. تسهیلات ارزان قیمت و مخازن هزار لیتری پلی اتلین که برای ذخیره آب سالم دراختیار عزیزان قرار گرفته است.

-جناب رحیمی سپاسگزارم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در پایان اگر موضوعی یا صحبت خاصی دارید بفرمایید.
-از دوست عزیزم جناب آقای شاد سپاسگزارم که وقتی به من دادید. از آقای صابری و همکارانشان در اتحادجنوب که در حوزه جنوب کشور مجموعه ای وزین هستند و همیشه در انعکاس و پیگیری مشکلات و مسایل مربوط به شهرستان و استان بسیار تاثیرگذار بوده اند. کمک فعالین اجتماعی و رسانه ای می تواند برای ما راه گشا باشد تا بتوانیم خدمات خوبی را به جامعه عزیز عشایری که انصافا هم مولد، افراد بسیار کم توقع و با منش بسیار بالایی هستند.‌ در کنار عزیزان خدمات خوبی ارایه دهیم. انتظار دارم مسئولین محترم شهرستان، فرماندار محترم، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی در این راستا همچون سال های گذشته ما را یاری کنند تا ما بتوانیم خدمات خوب و قابل توجه ای را که شایسته عشایر باشد که ما در شهرستان دشتستان حدود ۷۰ درصد عشایر استان را در خدمتشان هستیم را ارایه کنیم تا بلکه در این راستا خانوارهای عشایر ما از رفاه نسبی برخوردار شوند و در تولیداتی که در اقتصاد کشور موثر است بهره وری و افزایش خوبی را داشته باشیم.

 

 

گفتگو: مهراب شاد
پیاده کردن و تنظیم: ساناز دانشگر



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...