کد خبر: 140739 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 15 دي 1399 - 21:51
رئیس بیمارستان اعصاب و روان محرری:
انگ بیماری از کرونا بدتر است/ افسردگی عامل خود بیمارانگاری

اتحادخبر:  رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محری شیراز، با اشاره به مشکل "انگ زدن" در بسیاری از بیماری‌ها، تاکید کرد که در برخی افراد "انگ کرونا" به دلیل رنج روانی و وجود ترس‌های کلیشه‌ای، از خود بیماری دردناکتر و بدتر بوده و بعضا به افراد آسیب روانی وارد می‌کند.

اتحادخبر:  رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محری شیراز، با اشاره به مشکل "انگ زدن" در بسیاری از بیماری‌ها، تاکید کرد که در برخی افراد "انگ کرونا" به دلیل رنج روانی و وجود ترس‌های کلیشه‌ای، از خود بیماری دردناکتر و بدتر بوده و بعضا به افراد آسیب روانی وارد می‌کند.

انگ بیماری از کرونا بدتر است/ افسردگی عامل خود بیمارانگاری

به گزارش ایسنا؛ دکتر لیلا رازقیان دوشنبه ۱۵ دی در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز تاسف نسبت به اینکه در بیماری‌های اعصاب و روان، عفونی و پوستی در ایران با مشکل "انگ" مواجه هستیم، گفت: برای "انگ زدایی" در جامعه به تغییر نگرش از سوی افراد جامعه نیاز و این امر مستلزم کمک صاحب نظران است؛ از همین رو می طلبد متولیان امر اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت روانی مرتبط با کرونا را در جامعه افزایش دهند و اطلاع رسانی های گسترده ای انجام شود.

 

انگ کرونا

 

او در خصوص "انگ کرونا" گفت: فشار ناشی از انگ بیماری، ترس‌های کلیشه‌ای آسیب زا را تقویت می کند و گفته می شود انگ ناشی از کرونا از خود بیماری کرونا دردناکتر و رنج روانی که افراد مبتلا متحمل می شوند، شدیدتر از علایم جسمانی است.این پزشک متخصص اعصاب و روان، با اشاره به افزایش موارد خود بیمارانگاری در دوران شیوع کرونا، گفت: اشتغال ذهنی فرد و اعتقاد بر ابتلا به بیماری، احساسات جسمی را تشدید می کند، همچنین این افراد هر علایمی مثل هر نوع بدن درد و کاهش انرژی را به کرونا ارتباط می دهند، حتی با وجود اطمینان بخشی کادر درمانی نیز قانع نمی شوند، البته ۸۰ درصد این موارد ناشی از افسردگی است.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری افزود: همه ما یک سری باورها و اعتقادات داریم که سر منشاء قضاوت هایمان هستند و بر نحوه تعامل ما با محیط، اثر می گذراند؛ اما در صورتی که این باورها بر اساس اطلاعات غلط باشد، به انگ اجتماعی دامن می زند.

رازقیان در پاسخ به این سئوال که ارتباط فشارهای روانی با سلامت روان چیست، گفت: فشارهای روانی همواره به شکل یک بیماری خاص بروز پیدا نمی کند، افراد جامعه امروزه با تنشی روزانه روبرو هستند که با فشارهای اقتصادی و معیشتی هم همراه شده، یعنی ما نباید تنها به دنبال آثار آن در کلینیک ها و آسیب های روانی خاص باشیم، بلکه آثار کرونا در زندگی تک تک افراد جامعه و روان خانواده ها به شکل های مختلف دیده می شود.

 

اثرات مخرب تکرار اخبار ناامید کننده بر روان افراد

 

 

او کاهش انگیزه، امید و فرسودگی ناشی از تکرار اخبار ناامیدکننده را از تهدیدهای کنونی سلامت روان جامعه دانست و تاکید کرد: این چالش ها به آثار مخرب بعدی سلامت روان جامعه منجر می شود که مانع پویایی خواهد بود، بنابراین نهادهای مختلف در سطح کلان باید به بهبود این فرسودگی روانی کمک کنند تا با امیدوار شدن مردم، روحی تازه در کالبد جامعه دمیده شود.

این پزشک متخصص با بیان احساس حبس شدن، تنهایی و اضطراب، ایجاد حس خشم، گیجی، ناامیدی و خستگی و افزایش خطر برای کودکانی که شاهد برخی خشونت ها در خانواده هستند، در اثر قرنطینه اضافه کرد: این مسایل برای افرادی که دارای معلولیت هستند یا در خانواده های پر جمعیت زندگی می کنند، پیچیده تر بوده و آمارها حاکی از افزایش اختلاف زناشویی و طلاق در دوران پاندمی کرونا بوده است.

 

افزایش بیماران اعصاب

 

رازقیان در خصوص انواع مشکلاتی که گریبانگیر بیماران اعصاب شده است، بیان کرد: همچنین شیوع بیماری های اعصاب و روان در افراد مستعد، افزایش یافته است، افزایش نیاز به تخت بستری، افزایش مصرف مواد و شرایط اقتصادی نیز در گسترش زمینه های ابتلا به بیماری های اعصاب موثر بوده و این وضعیت کنترل بیماری در بیمارستان های اعصاب و روان را نیز سخت تر می کند.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز گفت: شرایط خاص بیماران و رعایت نکردن بهداشت، استفاده نکردن از ماسک و وسایل شخصی، طولانی بودن بستری ها، همچنین نبود توانایی در گزارش به موقع علائم، شرایط کادر درمان را در مراکز درمانی بیماران اعصاب و روان سخت تر می کند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/140739