کد خبر: 140629 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 14 دي 1399 - 11:15
الهام الهام بخش ورزشکار طلایی مسابقات پاورلیفتینگ در گفتگو با اتحاد خبر:
کراسفیت سبکی برای زندگی/ رشته مچ اندازی برای بانوان برازجانی در آینده ای نزدیک

اتحادخبر- ساناز دانشگر: الهام الهام بخش از سال ۹۶ ورزش را آغاز و در زمینه بدنسازی و کراسفیت کار می کند. دارای دو مدال طلا‌ و یک برنز  در این رشته ورزشی و همچنین مدرک مربی گری درجه سه است. وی در گفتگو با اتحاد خبر از اشتیاق بانوان دشتستانی به ورزش، ضرورت استعدادیابی برای بانوان، ورزش کراسفیت، پاورلیفتینگ و اراده و انگیزه اش در ورزش می گوید...

اتحادخبر- ساناز دانشگر: الهام الهام بخش ورزشکار طلایی مسابقات پاورلیفتینگ است. وی در گفتگو با اتحاد خبر از استعدادیابی برای بانوان، کراسفیت، پاورلیفتینگ، اراده و انگیزه اش در ورزش، مشوق های اصلی اش، حمایت و تقدیر از بانوان، توصیه ورزشی، مردم خونگرم و با محبت برازجان و ... می گوید که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نمایم.

الهام الهام بخش متولد ۱۳۶۰ در کازرون است که ۱۸ سال است ساکن برازجان است. دو فرزند دارد و از سال ۹۶ ورزش را آغاز و در زمینه بدنسازی و کراسفیت کار می کند. وی مدرک مربی گری درجه سه و کار با دستگاه دارد. این بانوی ورزشکار موفق به کسب سه مدال طلا و یک مدال برنز در مسابقات پاورلیفتینگ کشوری شده است.

شروع ورزش حرفه ای
الهام الهام بخش با اشاره به شروع حرفه ای خود در ورزش می گوید: در دوران نوجوانی ورزش رزمی را انجام می دادم تا زمانی که به دلایلی نتوانستم ادامه دهم. از سال ۹۶ ورزش حرفه ای را شروع کردم. سال ۹۷ از طریق خانم سروری مدیریت باشگاه آفتاب با رشته کراسفیت آشنا شدم و آن را شروع کردم و توانستم با راهنمایی ایشان در رشته کوهپیمایی شرکت کنم. با باشگاه تااوکه گلگشت ها و کوهپیمایی ها را شرکت می کنم.

ورزش حرفه ای برای بهبود وضعیت جسمی
این ورزشکار با انگیزه در ادامه می گوید: یکی از کسانی که من را به این‌ رشته تشویق کرد همسرم بود. من مشکل دیسک کمر و گردن داشتم و خیلی از لحاظ بدنی ضعیف بودم. احساس درد و ناتوانی داشتم که همسرم خیلی من را تشویق کردند که بدنسازی را شروع کنم. بالاخره ماهیچه ها تقویت شود و بتوانم قوی تر شوم. ابتدا برای بهبود وضعیت جسمی ام وارد ورزش شدم. خوشبختانه با زمان کوتاهی توانستم به بعد قدرتی که همان پاورلیفتینگ است علاقه مند شدم.  پنج سال است به شکل حرفه ای ورزش می کنم.



مشوقان اصلی ورزشی ام همسرم و مربی ام هستند
الهام الهام بخش به مشوقان ورزشی خود اشاره ای دارد و می گوید: مشوق اصلی و بزرگ ترین  تشویق کننده من در زمینه ورزش همسرم بود. از همسرم خیلی تشکر می کنم چون واقعا اگر کمک ها و حمایت هایش نبود؛ به عنوان یک زن نمی توانستم تا این مرحله پیش بروم. بعد از همسرم خانم سروری یکی از مربی ها و دوستان صمیمی من هستند که همیشه مدیونشان هستم چون خیلی خیلی من را حمایت و تشویق کردند. خانم سروری بسیار به من کمک کرد.

مدال طلای پاورلیفتینگ در سال ۹۸
این ورزشکار در خصوص مسابقات و مقام های خود می گوید:  سال ۹۸ انجمن پارلیفتینگ کشوری برای مسابقات فراخوان زدند. در آیتم پرس سینه شرکت کردم و بدون مربی خوشبختانه توانستم مدال طلا را در آیتم پرس سینه دریافت کنم. اولین خانمی بودم در وزن خودم که در این مسابقه شرکت کردم. پاورلیفتینگ زیر رشته شاخه بدنسازی است و شامل سه آیتم اسکوات، پرس سینه و لیفت می شود. در این سه آیتم هر کسی بر اساس علاقه و توانایی خود در هر آیتم شرکت کند. در این مسابقه بالاترین رکورد را هر کسی در سن و وزن خود بزند ثبت می شود و برنده مشخص می شود. یک مسابقه آمادگی جسمانی در شهرستان دشتستان برگزار شد و در رده سنی خود توانستم مقام اول را کسب کنم و در مرحله استانی مقام سوم دست یافتم.



کسب دو مدال طلا‌ و یک برنز در مسابقه پارلیفتینک سال ۹۹
وی در ادامه می گوید: الان بیشترین فعالیتم در زمینه کراسفیت است. امسال با مربی خصوصی ام کراسفیت را شروع کردم. با کمک و راهنمایی مربی ام توانستم در سه آیتم مسابقه پاورلیفتینگ شرکت کنم و درسه آیتم شرکت کردم و خوشبختانه دو مدال طلا و یک برنز کسب کنم. الان کراسفیت و بدنسازی را با هم کار می کنم.

کراسفیت سبکی برای زندگی
الهام الهام بخش به کراسفیت می پردازد و می گوید: کراسفیت در واقع آمادگی جسمانی است. آمادگی جسمانی در ابعاد حرفه ای تر است. کراسفیت یک جور سبک زندگی است. کراسفیت یک رشته ورزشی نیست و یک برند محسوب می شود. همان آمادگی جسمانی است ولی حرفه ای تر و تکنیکی تر است. یکی از محاسن کراسفیت آن است که رده سنی خاصی ندارد. شرایط فیزیکی خاصی ندارد. در همه شرایط با توجه به آناتومی بدن فرد، سن و موقعیتی که دارد خیلی راحت می تواند در این رشته فعالیت کند و هیچ مانعی نیست اما هر کسی با توجه به توانایی اش می تواند کراسفیت را انجام دهد.



کرونا جرقه ای برای باشگاه کوچک خانگی ما زد
بانوی کراسفیت کار اجازه نداده است در ورزش موانعی سد راهش شود. وی دراین باره می گوید: معمولا در هر راهی یک سری موانع ممکن است باشد ولی خوشبختانه سعی کردم مانعی را برای خودم قرار ندهم که مانع از ادامه راهم شود. مانعی نبوده است که بخواهم شاکی باشم. این ورزش را دوست داشتم و علاقه شخصی ام بوده است. سعی کردم تحت هر شرایطی ورزش را در اولویت قرار دهم. در دوران کرونا که همه جا قرنطینه شد. باشگاه ها بسته شد ولی من و همسرم در خانه با بطری های آب معدنی یا مواد شوینده که  بودند آن ها را پر از سنگ و ماسه می کردیم که به وزنه برسد , ورزش می کردیم. سعی کردم ورزش را تعطیل نکنم. این کار برای هر دوی ما انگیزه شد که یکی از اتاق های سه در چهار خانه را تبدیل به باشگاه کردیم و با کمترین امکانات کم کم یک باشگاه کوچک به اندازه آن نیازی که داریم برای خودمان مهیا کنیم. اجازه ندادیم موانع سد راهمان شود.

استعدادیابی بانوان برای ورزش های قدرتی
خانم الهام بخش به برنامه ها و کارهایی که در زمینه ورزشی می خواهد انجام دهد نیز اشاره ای دارد و می گوید: برنامه های زیادی مد نظر دارم؛ یکی از کارهایی را که به تازگی شروع کرده ایم. استعدادیابی است.  برنامه هایی داریم که با خانم سروری از طریق باشگاه آفتاب یک ماه استعدادیابی کنیم. چون خیلی از دوستان و خانم ها بودند که در زمینه رشته های قدرتی دوست دارند فعالیت کنند ولی نمی دانند از کجا باید شروع کنند. چون شخصا و قلبا دوست داشتم خانم ها وارد این رشته شوند و بتوانم کمکی کنم. استارت کار را زده ایم و هر کسی دوست داشته باشد می تواند در باشگاه آفتاب بیاید و من بتوانم آموزش های لازم را بدهم تا انشالله بتوانیم در سال های آینده  یک تیم پاور خوب داشته باشیم که در مسابقات شرکت کنند. به این شکل خانم های ما استعدادشان در این زمینه بیشتر شکوفا شود.

آوردن رشته مچ اندازی در برازجان برای بانوان در آینده ای نزدیک
وی در ادامه می گوید: عضو هیئت مچ اندازی کازرون هستم. چون در استان بوشهر من ندیدم بانوان فعالیت کنند. شاید هم به گوش من نرسیده است. ‌بانوان متاسفانه در این زمینه فعالیتی ندارند. خیلی به این رشته علاقه داشتم و از استان فارس دعوت کردند و عضو مچ اندازی هیئت کازرون شدم. ولی جزو برنامه های آینده ام این است که اگر استقبال شود این رشته  را به برازجان بیاورم و کسانی که علاقه مند به این رشته هستند را جذب کنیم.

بانوان دشتستانی به ورزش  مشتاق تر شده اند
الهام الهام بخش به مشکلات بانوان می پردازد و می گوید: سال های اولی که به برازجان آمدم نه تنها در اینجا بلکه خیلی از شهرهای کوچک این مشکل را داشتند.‌ معمولا محدودیت هایی برای خانم ها است که به راحتی نمی توانند هر کاری را انجام دهند. همه جا ورزش کنند یا فضا در اختیارشان قرار گیرد. یک سری مشکلات  وجود دارد. خوشبختانه در سال های اخیر خیلی از خانم های دشتستانی به ورزش علاقه مند شده اند. خیلی مشتاق هستند. خوشبختانه در این چند سال اخیر آقای اطمینان در زمینه ورزش های همگانی خیلی زحمت کشیده اند. بُعد ورزشی را برای بانوان زنده کردند.‌ سال قبل مسابقات آمادگی جسمانی را که برگزار کردند کلی انگیره برای خانم ها بود. در کنار آن چیزی که هست احساس می کنم که تشویق ها ، حمایت ها و تقدیر از خانم ها بسیار تاثیرگذار است. با این کار ها انگیره بیشتری برای خانم ها ایجاد می شود که بتوانند در کنار خودشان افراد بیشتری را جذب ورزش کنند. احساس می کنم توجه بیشتر به خانم ها کمک بسزایی به ورزش بانوان شهرستان می کند. قرار دادن امکانات برای خانم ها بسیار مهم است. این را شخصی نمی گویم. مثلا دوستانی دارم که دلشان می خواهد در رشته بدمینتون دوست دارند سالن در اختیارشان باشد و این رشته را دوباره احیا کنند که گویا یک سری موانعی وجود دارد. معمولا اهل شکایت نیستم. درخواستم از مسئولین این است که حمایت بیشتری از ورزشکاران خصوصا بانوان شود.



خانم ها ورزش را جزیی از زندگی خود قرار دهند
وی در ادامه می گوید: توصیه می کنم بانوان ورزش را جزیی از زندگی خود قرار دهند. بعضی وقت ها حتی خود من در گذشته برای ورزش کردن بهانه می آوردم. ورزش هیچ چیز خاصی نمی خواهد. خانم ها در خانه و باشگاه با کمترین امکانات و کم ترین زمان می توانند ورزش کنند.  خانم ها ورزش را جزیی از زندگی خود بدانند. اولش شاید سخت باشد ولی به مرور از آن لذت می برند.

دوست دارم افتخاراتم برای مردم خونگرم و با محبت برازجان باشد
این بانوی ورزشکار که سال هاست ساکن برازجان است علاقه اش را نسبت به دشتستان اینگونه توصیف می کند: با وجود اینکه اصالت کازرونی دارم و در کازرون نیز پیشنهاد مصاحبه داشتم ولی چون در برازجان زندگی کرده ام و شروع ورزشی ام اینجا بوده است. دوست داشتم در اینجا مصاحبه کنم.  دوستان و مشوقان خوبی داشتم. دوست داشتم اگر افتخاری باشد برای مردم  استان بوشهر و دشتستان و الخصوص برای مردم برازجان باشد. در این سال هایی که در برازجان زندگی کرده ام جز خوبی از مردم برازجان چیزی ندیده ام. دوستان خیلی خوبی در اینجا پیدا کرده ام که واقعا می توانم بگویم مثل خانواده دوستشان دارم. مردم برازجان خیلی با محبت و خونگرم هستند. خیلی خوشحالم و باعث افتخار من است که در برازجان زندگی می کنم.‌

صحبت پایانی
الهام الهام بخش از همه کسانی که تا به امروز حامی اش بوده اند تشکر می کند و می گوید: از آقای اطمینان خیلی ممنونم که در این چند سال در هیئت ورزشی زحمت کشیده اند.‌ توانسته اند این رشته را احیا کنند. از مسئولین دیگر آقای حسن زاده و آقای زاهدی فر تقدیر و تشکر می کنم. همچنین از خانم سروری برای همه حمایت هایی که از من کردند تشکر می کنم. از همسرم نیز تشکر می کنم.







لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/140629