کد خبر: 140602 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 13 دي 1399 - 09:25
پیامدهای مثبت اجتماعی خون حاج قاسم

احمد خواجه حسینی-اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش و ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت عرض می نمایم.رخداد هولناک، شهادت سردار  دلها، علمدار ولایت طی عملیاتی بزدلانه آنچنان جانکاه و غیر قابل باور بود که به گواه و اذعان برخی سازمان های رسانه ای دنیا، اتفاقی خارج از عرف دیپلماتیک و ناقض روابط بین الملل نام گرفت...

احمــــــد خواجه حسنی:

• شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های فرهنگی ایرانی بود؛ همه اقشار مردم به شهید سلیمانی افتخار می‌کنند.[۱]
(مقام معظم رهبری حفظ الله)

اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش و ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت عرض می نمایم.

  رخداد هولناک، شهادت سردار  دلها، علمدار ولایت طی عملیاتی بزدلانه آنچنان جانکاه و غیر قابل باور بود که به گواه و اذعان برخی سازمان های رسانه ای دنیا، اتفاقی خارج از عرف دیپلماتیک و ناقض روابط بین الملل نام گرفت.


این جنایت دهشتناک ضایعه ای ملّی بود که قلب و روح نه تنها ایرانیان بلکه جمیع آزادی خواهان جهان را جریحه دار کرد،و چه غمی به دل هایمان تحمیل کردند این خدا نشناس ها، این مصیبت عظما امّا پیامدها و ثمرات مثبت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با خود به همراه داشت که به اختصار ذکر نکاتی به شرح ذیل خالی از فایده نخواهد بود.

از تبعات سیاسی خروج سربازان امریکایی در عراق گرفته تا انسجام محور مقاومت اسلامی و تنفر جهانی از امریکای ظالم که بگذریم فقدان ناباورانه سردار دلها پیامدهای مثبت اجتماعی متفاوتی را نیز به همراه داشت.
همبستگی اجتماعی کم نظیری که مابین قاطبه ی ملت ایران اسلامی پدیدار شد از جمله ی این موارد اجتماعی است.
تجمع حماسی ده ها میلیونی زن و مرد، پیر و جوان، شاغل، بیکار و قس الی هذا چنان شگفت آور بود که رسانه های معاند و شمشیر از رو بسته ی مخالف با نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز انگشت به دهان ماندند و به ظهور این پدیده عظیم اجتماعی ناچار به اعتراف شدند.
با اعلام خبر شهادت مظلومانه یکی از دلاور مردترین شیران روز و زاهدان شب(حاج قاسم رحمت الله) مرزبندی ها و خط و خطوط سیاسی موجود فی مابین اقشار مختلف جامعه در کمال تعجب شکسته شد.


همه حاج قاسم را صدا می زدند،همگان مویه کنان سوگوار قهرمان ایران زمین بودند.
اتحاد منبعث از خون سرخ شهید سلیمانی در دنیا کم نظیر بود .
بنده به عنوان دانش آموخته ی جامعه شناسی سیاسی تاکنون به کمتر منابع و مأخذی برخورده ام که چنین انسجامی را در جامعه ای متکثر از نحله ها و گرایشات مختلف سیاسی و مذهبی بدنبال داشته باشد.

نظریه‌پرداز و فیلسوف روس در این مورد به صواب اظهار داشتند که: «سردار قاسم سلیمانی برای عصر حاضر، آینده و ابدیت مبارزه کرد و در واقع اعتقاد دارم که سلیمانی شهید آینده است.»{۲}

سردار دلها قهرمان ملّی برای ایرانیان و قهرمان امّت اسلامی جهان لقب گرفت.
 ندای حق طلبی ایران اسلامی عرصه های رسانه ای دنیا را درنوردید تا جایی که کسر قابل توجهی از تحلیل گران و مفسران علوم سیاسی در گوشه و کنار دنیا این اتفاق را خطایی استراتژیک از جانب ترامپ قمارباز قلمداد کردند و ابراز داشتند که وجهه ایالات متحده امریکا در جوامع بین المللی با حادث گردیدن این جنایت به شدت خدشه دار شده است در سوی دگر اما اتحاد ملّی در داخل کشور و در موقعیتی حساس شکل گرفت.

در اتفاقی نادرِ اجتماعی اکثریت جامعه متشکل از چپی و راستی و شهروندانی با گرایش های مختلف حزبی، سیاسی و مذهبی یک دل و همصدا به پا خواستند و یکی از شکوهمندترین بدرقه های تاریخ بشریت را از پیکر مطهر شهید سلیمانی به نمایش گذاشتند.

نیک آگاهید که مطابق نظریات جامعه شناسی در توضیح مناسبات فرد و جامعه، جامعه بر فرد تقدم دارد. همبستگی اجتماعی پیرامونی منبعث از جنایت دولت متخاصم امریکا رفتاری به شدت جامعه پذیر را از حضور ملت ایران به تمامی دنیا مخابره کرد.

همواره می‌توان گفت که یکی از دلایل بزرگ پیشرفت مادی و معنوی هر ملت انسجام و پیوستگی(همدلی و هم‌زبانی) آن است. اصولاً هماهنگی میان اجزای تشکیل دهنده کل نظام یک جامعه را «هم‌بستگی» می‌گویند.{۳}

هم‌بستگی وجوه گوناگونی دارد که درسطوح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود به علاوه، گرچه هم‌بستگی نسبی است اما هیچ‌گاه این مفهوم در جامعه از بین نمی‌رود؛ بلکه کم و زیاد می‌شود. با خوانشِ کلیات مبانی جامعه شناسی در خواهیم یافت که هیچ جامعه‌ای وجود خارجی ندارد که برشباهت کامل یا تفاوت مطلق استوار باشد،{۳}

اختلاف نظر و سلیقه در جمیع جوامع امری بدیهی است و این تنها مختص ایران اسلامی نیست لیکن نباید اجازه داد که مزدوران وطن فروش با اتکاء و سرمست از دلار سعودی ها و حمایت یهودی های غاصب، این اختلاف نظرهای طبیعی جمعی را محملی به جهت تخریب و تفرقه افکنی در جامعه به کار گیرند.
این همبستگی هزینه ای سنگین به عظمت خون پاک سردار بزرگ اسلام داشته و بایسته می نماید به پاسداشت و نکوداشت این همبستگی، این مهم را ارج نهاده و متولیان اجرایی بر تداوم و تحکیم روابط فرد و جامعه و تقویت جامعه مدنی درایت و اهتمام ورزند.


به هر روی ضرورت پایداری در وحدت ملّی از جانب سران محترم قوا با بصیرت محوری و درک و وجدان شرایط حاکم بر کشور ضروری می نماید.

بایسته است بیش از گذشته مراقب رخنه نفوذی ها باشیمـ. یکی از مجراهای نفوذ که بدون تعارف آسیب پذیری ما را دو چندان کرده و با ترویج شایعات و سعی بر در اختیار قرار گرفتن افکار عمومی ضربه پذیر نمود پیدا کرده است، چاقوی دو لبه و آشفته بازار فضای مجازی است.
توپچی های رسانه های معاند با وندالیسم رسانه ای که رویکرد و ماهیت پلید اینان است و زبان از توصیف آن قاصر، از بدو وقوع این انسجام و یکپارچگی ملّت، در پی ضربه زدن به رخداد این همبستگی و وحدت ملّی هستند.

گماشته های مزدور حواشی موجود را با مبالغه و اغراق های مضحک به اتفاقاتی گره می زنند و در صدد تضعیف همبستگی اجتماعی برآمده اند غافل از اینکه به فرموده مقام عظمای ولایت، ایشان را باید یک مکتب و یک راه دید نه یک فرد،
 مکتب حاج قاسم نسخه نوین مکتب سیدالشهدا علیه السّلام است.
در ابتدا خودم و در بعد سایرین را توصیه می کنم که برای یکبار هم شده، وصیتنامه حاج قاسم را بخوانیم و با سیره و طریقت این اسوه ی مقاومت و ولایتمداری بیشتر آشنا شویم.
در این وادی شایسته می نماید شاخص های مکتب حاج قاسم تبیین، تدریس و فرهنگ سازی شود تا به کوری چشم دشمنان ردِ خط سرخ شهادت تا حصول پیروزی نهایی قدس شریف منجر گردد، انشاءالله.

اى صبا! اى پیک دور افــتادگان!
اشک ما بر خاک پاک او رسان.

پی نوشت؛


۱- بیانات معظم له ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در دیدار با بیت مکرم سردار شهید سلیمانی.
۲- الکساندر دوگین( نظریه‌پرداز و فیلسوف روس).
۳- بشریه، ۱۳۸۳: ۷۸۹.
۴- همبستگی اجتماعی از منظر جامعه شناسی (امیل دورکیم).

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/140602