کد خبر: 140504 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 10 دي 1399 - 11:32
حاج قاسم فاتح خاکریز معرفت

اتحادخبر-بهرام نکیسا: رمز محبوبیت و موفقیت سردار شهید سپهبد سلیمانی اخلاص او بود. شهید حاج قاسم سلیمانی همچون مالک اشتر گوش بفرمان امام خود بود و پا جای پای مالک اشتر می گذاشت. در آستانه سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی قرار داریم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز و همرزمان شهیدش، ابو مهدی مهندس و...

بهرام نکیسا:

 

رمز محبوبیت و موفقیت سردار شهید سپهبد سلیمانی اخلاص او بود. شهید حاج قاسم سلیمانی همچون مالک اشتر گوش بفرمان امام خود بود و پا جای پای مالک اشتر می گذاشت.


در آستانه سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی قرار داریم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز و همرزمان شهیدش ، ابو مهدی مهندس و همچنن گرامی داشت یاد و خاطره دانشمند شهید محسن فخری‌زاده و شهدای عزیز جانباخته در سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین ، از در گاه خداوند بزرگ علو درجات را برای آنان مسئلت می شود.


حاج قاسم از جنس مردم بود.

بوی عشق به میهن و مردم ، بوی عطر مدینه و بقیع ، نجف و کربلا، زینبیه دمشق، گلزارشهدا های کشور ، مزار عارفان و عاشقان و شلمچه می داد. بسیجی و فدائی اسلام و ایران بود.


 او انسانی خدائی بود که آنگونه در بدرقه اش به قدرت خداوند دلهای مردم کشور و برخی از کشورهای دیگر خدائی شد و با هم مهربان گردید. مردم کیمیا شناسند و انسان از جنس خودشان را بخوبی تشخیص می دهند، به حق که حاج قاسم سلیمانی از جنس مردم بود نه مثل کسانی که می خواهند بر مردم باشند.
آن شهید عزیز، خلوص دوران دفاع مقدس را در کوله پشتی دل و ذهن خود به همراه داشت و بر عهدی که با شهیدان و امام بسته بود وفادار و گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بود.


او لباس خاکی تواضع جبهه و منطقه را بر هر لباس و مسندی ترجیح می داد.


با خاک و خاکریز، بسیج و سنگر ، سجاده و ذکر و مقاومت پیوندی بی نظیر و مثال زدنی داشت.  او بیرق بلند تحقق فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج جهانی اسلام و مستضعفین در جهان را بر دوش می کشید.


شهید حاج قاسم سلیمانی  هر ساله بانی و بر پا کنده عزای حضرت فاطمه زهرا (س) بود ، ما امسال در ایام فاطمیه و در سوگ آن بانوی بزرگوار اسلام یاد و نام حاج قاسم را که خود عاشق اهل بیت بود گرامی می داریم . تقارن ایام فاطمیه با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تقارونی قابل تامل است.
فقدان او غم و درد فراق شهیدان را زنده و مجدداً بغض جا مانده گان از قافله خون و شهادت و دلسوزان کشور ، در سوگ او شکسته شد و اشک ها جاری گردید . درد فراق شهیدان چمران ، همت ، باکری ، خرازی ، سیدموسی نامجو ، عباس بابائی ، علی صیاد شیرازی ، فلاحی و فکوری ، زین الدین، کاظمی وهمدانی ، جهان آرا و علم الهدا ، ماهینی و مهدوی، بشکوه و.... را تازه نمود.


در کربلای پنج ، در لشکر چهل و یک ثارالله کرمان با نام مبارک فاطمه زهرا (س) و با عشق به امام عشق ، امام حسین (ع) با رزم خود دل امام و مردم را شاد نمود. سردار سلیمانی خود را فدای ملت می دانست و دشمن مردم و کشور و اسلام را در فراتر از مرزهای کشور زمین گیر نمود ؛ تا در کشور مردم امنیت و آسایش داشته باشند.


مردم سخت کوش، تلاشگر ، مبارز ، رزمنده و ایثارگر استان کرمان طی نیم قرن اخیر در قبل و بعد از تشکیل جمهوری اسلامی شاهد شخصیت های کم نظیری همچون نخست وزیر فرهیخته و دانشمند شهید حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد باهنر و سردارانی همچون آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی جانشبن فرمانده کل قوا در دوران دفاع مقدس و شهید دلاور حاج قاسم سلیمانی سردار مقاومت و ایثار و جهاد و مهربانی بوده است.
در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی این مجاهد مهاجر و عارف عامل و مدیر شایسته ، او که نماد عملی غیرت دینی مردم انسان دوست ایران در عرصه بین المللی بود هرچند سخن بسیار گفته شده اما آنچه که در این نوشتار بیان می گردد این مطلب است که شهید حاج قاسم سلیمانی بخوبی با توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر در نهج البلاغه آشنا و آگاه بوده و با این مجموعه ارزشمندی که سید رضی رحمت الله علیه از سخنان امام علی (ع) جمع آوری نمود و از خود بیادگار گذاشته مانوس بوده که بخوبی و از سر اخلاص در اجرای فرامین مقام معظم رهبری کوشا و موفق بوده است . رمز محبوبیت و موفقیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اخلاص او بوده است.


دلیل محبوبیت و موفقیت شهید حاج قاسم سلیمانی، آشنائی و اشراف کامل ایشان بر مباحث و موضوعات مورد بحث و تاکید در قرآن و نهج البلاغه است. شهید سلیمانی در انجام واجرای ماموریت خود همانند مالک اشتر که از سوی امام علی (ع) ، امام عدالت و صداقت به ماموریت و میدان ها عازم می شد عمل می نمود. متواضع و مقاوم و صبور.


به نظر می رسد آن شهید عزیز تمام سعی و تلاشش این بوده که رفتار ، گفتار و اعمال خود را بر اساس آموزه های قرآن و نهج البلاغه و توصیه های پیامبر رحمت و مغفرت حضرت محمد (ص) و ائمه هدی (ع) آنگونه که پیشتر از او شهید عزیز چمران عارف و سایر شهیدان این راه را برگزیده بودند ، منطبق نماید.
شهید حاج قاسم سلیمانی نماد انسان مسئول و درد آشنا در دوران معاصر و آزاد از قید و بند  مشاجرات روزمره جامعه بود او خود را وقف همه مردم کشور می دانست . او با شجاعت و اخلاص خاکریز معرفت را فتح نموده و از این رو بود که نسبت به عرصه های دارای نام و نشان و مادیات بی توجه بود.
او با سلاح " نداشتن" و " نخواستن" روئین تن گردیده بود . دو مهمی که کمتر کسی از آن چشم می پوشد و می گذرد .
نداشتن و نخواستن ! این دو ریشه بسیاری از موفقیت ها و برعکس آن داشتن و خواستن و دل بستن ریشه بسیاری از درجا زدن ها و مصائب و مفاسد دنیوی و حکمرانی است.


با نگاه به مشی، راه و سلوک مالک اشتر نخعی که چه بسا الگوی شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است بخوبی می توان دریافت که حاج قاسم سلیمانی به درستی پا جای پای مالک اشتر در مسیری که از صدر اسلام تا به امروز ترسیم گردیده و کمتر کسی به آن توجه دارد گذاشته بود.


مالک اشتر شخصیت و فرماندهی عارف، مدیری مدبر و شجاع بود. امام علی (ع) در حکمت 435 در نهج البلاغه در خصوص وی چنین می فرمایند:  
"مالک! مالك چه بود. به خدا اگر كوه بود كوهي بود جدا از ديگر كوهها و اگر سنگ بود سنگي بود خارا كه سم هيچ ستور به ستيغ آن نرسد و هيچ پرنده بر فراز آن نپرد. "


آیا انصافاً حاج قاسم سلیمانی در طول دوران عمرشریفش که وقف جنگ و جهاد در دفاع مقدس و جبهه مقاومت نموده بود ، برخوردار از ویژگی های که امام علی (ع) در خصوص مالک اشتر بیان فرموده است ، نمی بود؟
و یا آنگاه که امام علی (ع) مالک اشتر را به فرمانروائی مصر منصوب نمود. ضمن اینکه دستورات مفصل مدیریتی به ایشان ابلاغ فرمود ، دستوراتی که تحت عنوان عهد نامه مالک اشتر از آن در تاریخ یاد می شود ، دستوراتی که بعضا گم شده دستگاه مدیریتی امروز کشور می باشد و افراد در هر سطحی از مسئولیت جامعه قرار دارند می بایست به آن توجه ویژه داشته و عامل باشند . عهد نامه مالک اشتر فرمان و دستوراتی است که امام علی (ع) به کارگزار خود مالک اشترصادر فرموده است . کارگزاری که خود هم فقیه ، هم مدیر و هم فرماندهی شجاع بوده است. اما با این اوصاف امام علی (ع) توصیه ها و دستورات لازم را باز به مالک اشتر متذکر می گردد.


امام علی (ع) در نامه ای خطاب به مردم مصر در خصوص شخصیت  مالک اشتر این چنین  بیان می فرماید:


"از بنده خدا، على امير مؤمنان، به مردمى كه براى خدا به خشم آمدند، آن هنگام كه ديگران خدا را در زمين نافرمانى ، و حق او را نابود كردند ، پس ستم، خيمه خود را بر سر نيك و بد ، مسافر و حاضر، و بر همگان، بر افراشت، نه معروفى ماند كه در پناه آن آرامش يابند، و نه كسى از زشتى ها نهى مى كرد. پس از ستايش پروردگار من بنده اى از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم، كه در روزهاى وحشت، نمى خوابد، و در لحظه هاى ترس از دشمن روى نمى گرداند، بر بدكاران از شعله هاى آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مذحجى  است . آنجا كه با حق است ، سخن او را بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيرى از شمشيرهاى خداست، كه نه تيزى آن كند مى شود، و نه ضربت آن بى اثر است. اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روى و عقب نشينى و حمله، بدون فرمان من اقدام نمى كند. مردم مصر من شما را بر خود برگزيدم كه او را براى شما فرستادم ، زيرا او را خير خواه شما ديدم، و سر سختى او را در برابر دشمنانتان پسنديدم."


حقیقتا شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی هم چنین ویژگی هائی داشت که از سوی فرماندهی کل قوا به ماموریت در جبهه های مقاومت و تلاش برای آبادانی محرومین در داخل و خارج از کشور اعزام می گردید . حاج قاسم سلیمانی آگاه به راهش بود و ایمان به هدفش داشت.
یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مالک اشتر دوران گرامی باد ، راهش بر قرار و بیرقی که بر دوش داشت همواره  به اهتزاز باد.

 

روحش شاد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/140504