کد خبر: 140389 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 08 دي 1399 - 10:52
آلاینده‌هایی که از شیراز نمی‌روند

اتحادخبر:  با تداوم وجود و استقرار مشاغل آلاینده و مزاحم در بافت و حریم شهری و با توسعه سریع مسئله آلودگی هوا از یک سو و تخریب آرام و خزنده باقیمانده فضای سبز شهری و تبدیل آن به سازه‌های بتنی، از شیراز به عنوان هشتمین کلانشهر آلوده کشور یاد می‌شود.

اتحادخبر:  با تداوم وجود و استقرار مشاغل آلاینده و مزاحم در بافت و حریم شهری و با توسعه سریع مسئله آلودگی هوا از یک سو و تخریب آرام و خزنده باقیمانده فضای سبز شهری و تبدیل آن به سازه‌های بتنی، از شیراز به عنوان هشتمین کلانشهر آلوده کشور یاد می‌شود.

آلاینده‌هایی که از شیراز نمی‌روند

آلودگی‌های زیست محیطی و هوای شهر شیراز نشأت گرفته از صنایع آلوده کننده‌ای همچون کارخانه روغن نباتی ،کارخانه سیمان، کارخانه پشم شیشه، کارخانه لاستیک سازی دنا و کارخانه نشاسته گیری و نیز منابع خانگی و تجاری و وسایل نقلیه موتوری است که طی یک دهه گذشته بطور مداوم و در مقاطع مختلف فریاد لزوم خروج این واحدهای صنعتی آلاینده را یادآور شده است

 

علی‌رغم طرح این موضوع در رسانه‌های استان فارس و بازنشر آنها اما طی این مدت هیچ نشانه امیدوارکننده‌ و اقدامی عملی در این خصوص مشاهده نشده است.

 

بهانه‌های واهی سیمان فارس برای خروج از شهر

 

عضو شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با ایسنا با تایید دیدگاه فوق و با اشاره به وجود چهار کارخانه آلاینده در این کلانشهر، بیان کرد: کارخانه‌های ریشمک، سیمان فارس، روغن نباتی و پشم شیشه طی سالیان زیادی در وسط این شهر شروع به فعالیت کردند.

سعید نظری ادامه داد: با قوت گرفتن طرح خروج این کارخانه‌ها از شیراز، بالاخره طی یکسال گذشته کارخانه ریشمک از شیراز خارج و به اطراف لپویی منتقل شد.

او خاطرنشان کرد: سازه کارخانه جدید پشم شیشه در شهرک صنعتی نیز ساخته شده و در حال واردات تکنولوژی هستند که به دلیل تحریم‌ها با تاخیر مواجه شده اما روزهای آخری است که در شیراز مستقر هستند.

 

سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص انتقال کارخانه سیمان و چرایی تاخیر در انتقال این کارخانه نیز گفت: زمینی در جاده خرامه در اختیار این کارخانه قرار گرفته و ١٥ درصد هم سازه بتنی ساخته‌اند اما ظاهرا اراده‌ای برای خروج ندارند و در حقیقت اراده‌ای هم در آنها نمی‌بینیم.

نظری بیان کرد: ٧ کارخانه دیگر سیمان از دل این کارخانه بیرون آمده و همه آنها خارج شده‌اند اما سیمان فارس همچنان باقی مانده است.

او با تصریح بر این موضوع که هیئت مدیره این کارخانه برنامه‌ای برای خروج ندارند و بهانه می‌کنند که پول و دلار و یورو و ارز به ما نمی‌دهند، گفت: اینها بهانه‌های واهی است و اگر می‌خواستند بروند همانگونه که ٧ کارخانه دیگر را به جایی دیگر انتقال دادند، خودشان هم منتقل می‌شدند.

 

مسئولان را به بهانه حقوق کارگران می‌ترسانند

 

این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: به بهانه کارگر و حقوق کارگر و اشتغال بکار، مسئولان را می‌ترسانند و فشار می‌آورند به دولت و شورای شهر تا کسی کاری به کارشان نداشته باشد.

 

نظری با بیان اینکه در کارخانه روغن نبانی هم مشابه همین اتفاق را شاهدیم، افزود: در حالی که خروج این کارخانه از شیراز در سال ٨١ قطعی شده و در جلسات و کمیسیون‌های مختلف با آن برخورد و بخش‌هایی از آن هم پلمپ شده است اما همچنان باقی مانده‌اند.

او خاطرنشان کرد: در حالی که کارخانه آلاینده‌ای مانند روغن نباتی در شیراز مستقر است اما در این کلانشهر با کمبود آن مواجه هستیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: همه خطوط این کارخانه به جز یک خط روغن پر کن تعطیل است و در بازید اخیری که با محوریت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز از این کارخانه داشتیم مشاهده کردیم که تنها دو کارگر نشسته بودند و به نظر می‌رسید برای بازدید ما خط را راه‌انداخته بودند وگرنه کارگری در کارخانه ندیدیم که بگویند نگران حقوق کارگرشان هستند!

نظری گفت: مدیر داخلی این کارخانه طی این بازدید مدعی شد که با نقدینگی موجود زمینی در شهرک صنعتی خریده‌اند اما دیگر پول نقدی برای راه‌اندازی تولید ندارند.

 

او اظهار کرد: آنها مدعی هستند که روزانه ٥٠ تا ١٠٠ تن تولید دارند اما مهر تاییدی از سوی سازمان مربوطه در این خصوص وجود ندارد.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: مدیران این کارخانه اعلام کردند که ظرف یکماه آینده کلنگ کارخانه جدید زده می‌شود.البته ناگفته نماند که کارخانه شدیدا فرسوده است و به درد دکورهای جنگ جهانی دوم می‌خورد تا مستند و فیلم در آن بسازند.

نظری خاطرنشان کرد: سهامداران این کارخانه دو طرح تفکیک و ساخت و ساز به شهرداری پیشنهاد داده‌اند اما طرح‌ها قطعی نبوده و به دلیل تراکم زیاد پذیرفته نشده است و مشاورشان در حال مطالعه است تا طرح تفکیک بزند و اینها خارج شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز که اخیرا با حضور اصحاب رسانه به منظور آگاهی و گزارش به مردم در تاخیر پیش آمده در روند جابجایی کارخانه روغن نباتی شیراز از کارخانه بازدید کرد، گفت: شرکت روغن نباتی شیراز در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان کارخانه پنبه پاک کنی در حومه این شهر احداث شد.

 

علی ناصری با بیان تاریخچه ای از آغاز فعالیت این کارخانه خاطرنشان کرد: با افزایش گرایش و رغبت عموم مردم به جایگزینی روغنهای نباتی بجای روغنهای حیوانی، فرایند تصفیه این کارخانه با ظرفیت ۶۰ تن در روز راه‌اندازی و بتدریج به ظرفیت کنونی ۱۰۰ تن در روز که شامل تصفیه و بسته بندی انواع روغنهای نباتی مایع، جامد مصرف خانوار، مارگارین و روغنهای ویژه صنف و صنعت است، افزایش یافت.

او عنوان کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت بیش از ۹۳ هزار  متر مربع در شهر شیراز واقع شده است . مساحت زیر بنا شامل انبارها، سوله‌های تولید و ساختمان اداری در حدود ۴۶ هزار متر مربع است.

 

محمدی، مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی شیراز نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران از کلنگ زنی کارخانه جدید ظرف یک تا یکماه و نیم آینده خبر داد و مدعی شد:این کارخانه رروزانه بین ۵۰ تا صد ۱۰۰ تولید روغن خوراکی و صنعتی دارد.

 

تحریم‌ها و عدم ورود مواد اولیه علت کمبود روغن در بازار است

 

او افزود: تحریم‌ها و عدم ورود مواد اولیه علت کمبود روغن در بازار است که این مشکل هم‌اکنون مرتفع شده و ظرف ۱۰ روز آینده التهاب بازار فروکش خواهد کرد.

به گفته محمدی، تمام محصولات تولیدی شرکت در شهر شیراز و استان فارس توزیع می‌شود و ناظران اداره بازرگانی بر این موضوع نظارت دارند.

به گزارش ایسنا، آنچه در این بازدید برای خبرنگاران جلب نظر می‌کرد مستهلک و فرسوده بودن سوله‌ها و تجهیزات کارخانه بود و اینکه این کارخانه با حداقل توان تولیدی به فعالیت ادامه می‌دهد و این در حالی است که زمین ارزان قیمت در منطقه ویژه اقتصادی برتب انتقال و احداث مجدد کارخانه به مدیران این شرکت واگذار شده است اما به نظر می‌رسد عزم جدی در انتقال این کارخانه در بین مدیران این شرکت وجود ندارد هر چند در گفتار خود را مشتاق جابجایی نشان می‌دهند اما در عمل تاکنون اقدام قابل توجهی انجام نشده است‌.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/140389