امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 14 خرداد 1392 - 07:46

حسن روحانی تصریح کرد که آمده ام تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم.

حسن روحانی تصریح کرد که آمده ام تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم.

 

به گزارش اتحادجنوب، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که در برنامه‌ ضبط شده شبکه خبر سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که آیا اختیاراتی که در قانون اساسی برای رییس‌جمهور در نظر گرفته شده است مناسب است؟ گفت: قانون اساسی حدود و وظایف و اختیارات رییس‌جمهور را مشخص کرده و اساس این قانون تناسب را بین مسئولیت و اختیارات معین کرده و رییس‌جمهور در همین چارچوب فعالیت خود را آغاز می‌کند وکار خود را انجام می‌دهد. البته بسیاری از این امور وابسته به این است که توانایی و تیم رییس‌جمهور چه باشد تا این که بتواند با سایر قوا بهتر فعالیت کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر رییس‌جمهور در این راستا مشکلی داشته باشد مقام معظم رهبری می‌توانند هماهنگی را به وجود بیاورند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگرچه این اختیارات متناسب است منتهی باید با هماهنگی قوای دیگر اجرا شود و گاهی وقت‌هاست که باید از مقام معظم رهبری استمداد خواست.

 

 

روحانی همچنین درباره شاخص‌های مورد نظرش برای تشکیل کابینه آینده دولت خود گفت: معیار برای در نظر گرفتن اعضای کابینه‌ام راستگویی، درست‌کرداری، روشن‌اندیشی، واقع‌بینی و آینده‌نگری است که همه اینها را می‌توان در کلمه درست‌کرداری جمع کرد.

کسی که درست‌کردار است، پاک‌دست هم است و تجربه و دانش کافی برای درست عمل کردن دارد. چنین شخصی بینش، روش و کنش درست نیز خواهد داشت و با مدیریتی خوب عمل می‌کند.

 

وی همچنین گفت: من تا زمان انتخابات برخی از شخصیت‌ها و افرادی که برای کابینه‌ام در نظر گرفته‌ام را ضمن سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایم اعلام می‌کنم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی از افراد کابینه‌ام مشخص شده و به برخی نیز فکر می‌کنم.

 

روحانی همچنین درباره جایگاه تکنوکرات‌ها در کابینه خود، گفت: ما باید از افراد متخصص در موضوعات ویژه استفاده کنیم و لزوما کسی که متخصص امری است معنایش این نیست که مسئولیت‌های رده بالا هم به او داده شود. شما می‌توانید از یک متخصص برای یک امر خاص بهره‌برداری کنید. مثلا در این راستا حتی می‌شود از یک فرد خارجی در راه‌اندازی یک کارخانه استفاده کرد اما مدیریت‌های میانی به بالا ویژگی‌های خاص خود را دارد.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در کابینه‌تان منتقدان و مخالفان شما چه جایگاهی دارند، گفت: اگرچه وجود انتقاد طبیعی است و کسی می‌تواند حتی با نظر رییس‌جمهور کاملا موافق نباشد، اما کسی که در اساس راه و روش نسبت به دولت انتقاداتی دارد باید با او حرف زد وگرنه همکاری با او سخت می‌شود.

 

روحانی در ادامه درباره نوع نگاهش به احزاب و جریان‌های سیاسی و بکارگیری آنها در دولت خود، گفت: من با کار کردن با جناح‌ها که اسم‌شان اصولگرا و اصلاح‌طلب است مشکلی ندارم. من با افراطیون مشکل دارم و با آنها که در خط اعتدال نیستند میانه‌ای ندارم به خاطر همین آمدم تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم چرا که خط افراط همیشه برای ما مشکل‌آفرین بوده است و اصلا مشکل اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، مشکل افراطیون هستند.

 

وی در پاسخ به سوالی که آیا قطار دولت بر ریل مجلس شورای اسلامی حرکت خواهد کرد؟ گفت: من کلمه ریل را نمی‌پسندم. ریل دولت، قانون است و خود مجلس هم باید بر ریل قانون اساسی حرکت کند. ریل دولت، مصالح و منافع ملی و سیاست‌های کلان است که همه اینها دست مجلس نیست.

 

روحانی افزود: دولت موظف است به قانون و اسناد فرادستی متعهد باشد و به آن عمل کند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در مورد اولویت‌های خود در سیاست خارجی، کار با همسایگان و کشورهای منطقه و دنیای اسلام را دارای اولویت خواند و گفت:‌ در مورد دیگر کشورها باید به موضوعات خاص نگاه کنیم.

 

وی درباره بحث سوریه و نوع نگاهش به بحران رخ داده در این کشور، گفت: سوریه یک مساله مهم منطقه است چرا که جزء کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل بوده است، ضمن اینکه سوریه همسایه لبنان است و ما روابط نزدیکی با مردم شیعه لبنان داریم، همچنین سوریه نزدیک عراق است و یک کشور مسلمان است و ما بعد از انقلاب روابط خوبی با این کشور داشته‌ایم. حفظ جان مردم سوریه و توقف کشتار در این کشور برای ما مهم است، ضمن اینکه ما مبارزه با تروریسم را نیز مهم می‌دانیم. تروریست‌ها، افراطیون، سلفی‌ها و آنها که دست به اسلحه می‌برند و به کشتار، جنگ و ترور می‌پردازند را محکوم می‌کنیم.

 

وی افزود: کمک‌های انسان دوستانه از جمله کمک‌های انسان دوستانه در سوریه برای ما اهمیت دارد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تا سال 2014 که دولت قانونی در این کشور وجود دارد از آن حمایت می‌کنیم و بعد از آن حامی یک انتخابات سالم، آزاد و فراگیر هستیم و علاقه‌مندیم تا از دولتی که طی این انتخابات بیرون آمده حمایت کنیم.

 

 

وی گفت: اساسا مساله سوریه مساله‌ای است که برای آن باید به سمت حل در جهت اجماع بین‌المللی برویم و تلاش کنیم با یک اجماع بین‌المللی و نزدیک کردن عقاید مساله سوریه را حل و فصل و کشتار را متوقف کنیم.

 

روحانی همچنین در مورد بحث مذاکره با آمریکا نیز گفت: ما با هر کشوری از جمله آمریکا بخواهیم مذاکره کنیم چارچوب کلی‌مان از جمله احترام متقابل و منافع متقابل مشترک سر جای خودش است.

 

وی افزود: در مورد اعتماد کردن به آمریکا که با ما در این 35 خصومت داشته حساب دیگری داریم و باید مطمئن شویم که مذاکرات واقعی انجام می‌شود و در واقع هر جا اعتماد متقابل و تقویت امنیت ملی و منافع ملی مورد توجه باشد ما مشکلی نداریم.

 

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما از دیپلماسی عمومی نیز استفاده خواهید کرد، با بیان اینکه دیپلماسی عمومی برای تقویت رابطه و گرم شدن روابط با دنیا مهم است، گفت: رسانه، متخصصین، دانشگاهیان و صاحب‌نظران و هنر و ورزش جزء همین‌هاست و حتی بخش‌های دینی، مذهبی و ارتباط علما، صاحب‌نظران و ادیان مختلف را نیز شامل می‌شود و اساسا در دنیای امروز دیپلماسی عمومی بسیار نقش دارد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحث هسته‌یی، گفت: باید ببینیم ما در مساله هسته‌یی به دنبال چه هستیم و این موضوع را نیز باید برای مردم روشن کنیم. ما اعلام کردیم که به دنبال بمب نیستیم و این موضوع را نیز بالاترین مقام رسمی کشور اعلام کرده است. قاعدتا ما در مساله غنی‌سازی و ساخت راکتور به دنبال توسعه هستیم و در همین راستا باید محاسبه کنیم که در این توسعه چه چیزهایی نقش اول و دوم را خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: موضوع انرژی هسته‌یی در حال حاضر به یک افتخار ملی تبدیل شده که باید حفظ شود و البته باید حواس‌مان باشد که با کمترین هزینه و با بیشترین فایده دنبال شود و من در این جهت تلاش خواهم کرد که دقیق‌ترین سناریوها را در مساله هسته‌یی در بخش تصمیم‌سازی به وجود بیاورم.

 

وی خاطرنشان کرد: در دوران مسئولیتم من همواره این هدف را دنبال می‌کردم که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشیم بنابراین ما توانستیم صلح‌آمیز بودن پروژه‌های هسته‌یی را به اثبات برسانیم و جنگ، شورای امنیت و تحریم را در حساس‌ترین مقطع از کشور دور کنیم. در ادامه راه هم چنین خواهیم کرد.

 

روحانی همچنین در راستای مورد توجه قرار دادن مسائل اقتصادی از جمله تورم و گرانی، اظهار کرد: در این راستا لازم است تا اقداماتی انجام شود از جمله اینکه دولت خرجش را کم و از بزرگ‌تر شدن پرهیز کند. اگر بتوانیم به تولید رونق کمک کنیم در کسب و کار بهبودی ایجاد می‌شود و کالا در بازار افزوده خواهد شد.

 

وی همچنین اظهار کرد که اگر من مسئولیت دولت آینده را بر عهده بگیرم قانون گردش اطلاعات شفافیت و بهبود مستمر فضای کسب و کار را مورد توجه قرار خواهم داد و ظرف 90 روز اول آیین‌نامه‌های مربوط به آن تدوین، ابلاغ و اجرا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم اگر ببینند دولت، دولت تدبیر و راستگویان است و فقط شعار نمی‌دهد 20 درصد مساله حل شده است.

 

روحانی با مورد توجه قرار دادن بحث هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اول از همه باید کاری کنیم که این یارانه‌ها هدفمند شود و سپس به رفع اشکالات آن بپردازیم. اشکالات این قانون این بوده که اولا به درستی اجرا نشده و پول این هدفمندی از جاهایی برداشته شده که طی آن تخلفاتی صورت گرفته است، ما باید این تخلفات را برداریم تا این قانون به درستی اجرا شود البته از آنجا که مردم روی 45 هزار تومان حساب باز کرده‌اند باید این موضوع ادامه پیدا کند اما من یارانه کالایی را نیز مدنظر قرار دادم تا مردم مطمئن شوند که قیمت کالای اساسی تغییر نمی‌کند.

روحانی همچنین درباره اصل اقتصاد بدون نفت نیز گفت: این اصل جزء سیاست‌های کلی نظام است و در این راستا لازم است تا اتکا بودجه جاری از نفت برداشته شود. تقویت صادرات غیرنفتی و از بین بردن خام‌فروشی می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث تحریم‌ها در قدم اول راهی جز اقتصاد مقاومتی یا استقامتی نداریم، اظهارکرد: استقامت ادامه مقاومت است و این اقتصاد اقتصادی است که باید طی آن سریع و چابک حرکت کنیم و از اهداف‌مان فاصله نگیریم و نگذاریم دشمن ما را منزوی کند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با مدنظر قرار دادن مباحث فرهنگی، اظهار کرد: ما باید کلیه موانع را کنار بگذاریم و خلاقیت‌ها را تسهیل کنیم و نگذاریم آدم‌هایی که متخصص نیستند برای کنترل کتاب و فیلم حضور داشته باشند. من به کنترل و نظارت قبل از انتشار اعتقادی ندارم.

 

روحانی با بیان اینکه فرهنگ باید از طریق فرهنگ توسعه داده شود، اظهار کرد: توسعه فرهنگ از طریق پلیسی امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین سینما و تئاتر را بهترین زبان برای ترویج هنر و فرهنگ دانست و گفت: نباید اینطور باشد که برای اهالی سینما، تئاتر و تشکل‌هایشان مثل تشکل خانه سینما گرفتاری‌هایی درست شود و من اگر مسئولیت به عهده بگیرم اینگونه مسائل را در ماه‌های اولیه حل و فصل می‌کنم./ج

ایسنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...