کد خبر: 139479 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 20 آذر 1399 - 12:10
مدیر کل بهزیستی استان بوشهر در گفتگو با اتحادجنوب:
افزایش ۲ تا ۵ درصدی خشونت ها بعد از کرونا/ مهم ترین دغدغه کمبود اعتبار است/ 4 هزار تماس با اورژانس اجتماعی استان

اتحادخبر: مدیر کل بهزیستی استان بوشهر دوشنبه شب گذشته در نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. دکتر علیرضا حاجیونی در این گفتگو به مهمترین ماموریت و خدمات بهزیستی، بیشترین درخواست افراد تحت پوشش، آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای زنان سرپرست خانوار، سهمیه سوخت معلولین و... پرداختند...

اتحادخبر: مدیر کل بهزیستی استان بوشهر دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. دکتر علیرضا حاجیونی در این گفتگو به مهمترین ماموریت و خدمات بهزیستی، بیشترین درخواست افراد تحت پوشش بهزیستی، آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای زنان سرپرست خانوار، سهمیه سوخت معلولین، آگاهی جامعه نسبت به حقوق شهروندی، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، تسهیلات کم بهره خوداشتغالی به مددجوها، 43 درصد مناسب سازی جامعه برای معلولین، ایجاد مراکز مثبت زندگی و... پرداختند که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نماییم.



-عموما چه افرادی می‌توانند تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند؟
- بطور کلی بهزیستی متولی سلامت اجتماعی بوده و تمامی افرادی که به نوعی نیاز به همراهی و کمک در حوزه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی قرار دارند تحت پوشش بهزیستی خواهند بود.

 

-مهمترین ماموریت و خدمات بهزیستی چیست؟
- مهم ترین ماموریتی که بهزیستی دارد به عنوان یک دستگاه تخصصی متولی سلامت اجتماعی است مطابق آن چیزی که در برنامه ششم توسعه طرح شده و همه افراد جامعه تحت پوشش ما  به منظور پیشگیری از معلولیت ها و ارائه خدمت به جامعه معلولین در کاهش آسیب ها  قرار می گیرند. عمدتا ما در سه حوزه تخصصی ارائه خدمت می کنیم؛ حوزه امور اجتماعی، حوزه توسعه پیشگیری و همچنین بحث توان بخشی است. در کنار این موارد همین افرادی که تحت پوشش ما هستند؛ بحث اشتغال، مسکن و ازدواج آن ها نیز در حوزه خدمات بهزیستی قرار می گیرد. برای معلولین، زنان سرپرست خانوار، جوانان و نوجوانانی که به نوعی خدمات بهزیستی را دریافت می کنند بالغ بر ۱۵۰ برنامه و فعالیت در بهزیستی ارائه می شود.

 

-آمار تحت پوشش بهزیستی در حال حاضر چقدر است و سال گذشته چقدر بوده؟
- از لحاظ آمار کلی اگر بخواهم عرض کنم؛ تمام‌ جمعیت استان بوشهر به نوعی تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند. وقتی ما بحث پیشگیری از معلولیت ها و کاهش آسیب  های اجتماعی را مطرح می کنیم همه افراد جمعیت تحت پوشش و مورد توجه ما هستند.  اما از لحاظ آمار مددجوها بخواهم عرض کنم بالغ بر ۲۵ هزار نفر از معلولین استان در حوزه توان بخشی، اختصاصا تحت پوشش هستند و مستمری را دریافت می کنند و بالغ بر ۱۵ هزار نفر در حوزه امور اجتماعی تحت پوشش ما هستند. در حوزه پیشگیری ما در بدو ورود بچه ها به پیش دبستانی پیشگیری از تنبلی چشم را داریم. در نوزادان شنوایی سنجی بدو تولد را داریم و تا سالمندی خدمات را ما ادامه می دهیم. اختصاصا اگر حوزه اجتماعی و توان بخشی در نظرمان باشد جمعیت حدود ۴۰ الی ۴۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان هستند.

 

-هم اکنون اگر خانواده ای در جامعه هدف بهزیستی باشد آیا امکان تحت پوشش قرار دادن آنها وجود دارد و چه مراحلی را باید طی کنند؟
- در خصوص اینکه چه کسانی و چگونه می توانند تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند؛ بعضی از خدمات ما خدمات فوریتی اورژانس اجتماعی را داریم که مرکز مداخلات اجتماعی بهزیستی کار خودش را انجام می دهد. اما در بحث تحت پوشش قرار گرفتن در بهزیستی به عنوان مستمری بگیر؛ در حوزه توان بخشی هر شخصی که دچار معلولیت می شود حال چه مادرزادی باشد و چه ناشی از حوادث باشد به طور مثال: ضایعه نخایی و جسمی و انواع معلولیت های حسی و حرکتی اولین قدمی که بر می دارد باید به یکی از مراکز ما در شهرستان ها مراجعه کند و مشکل خود را مطرح می کند، مدارکی که دارد در خصوص بیماری یا معلولیت ارائه می دهد و کمیسیون پزشکی آن را در شهرستان تشکیل می شود؛ نوع و شدت معلولیت مشخص می شود و در گروه تحت پوشش بهزیستی در حوزه توان بخشی قرار می گیرد. در حوزه اجتماعی همچنین فرض بر این بگذاریم که خانم سرپرست خانوار بخواهد تحت پوشش قرار بگیرد به هر دلیل یا همسر خود را خدایی ناکرده از دست داده و به دلایلی در دسترس نیست؛ مثل محکومیت های قضایی و مثل سو مصرف های مواد هر کدام از این ها به دلایلی که محکومیت هایی داشته باشند و خانمی بدون سرپرست موثر واقع شود؛ خوب بلافاصله از طریق مراجع به ما معرفی می شود و تحت پوشش حوزه اجتماعی قرار می گیرد تا وقتی که مشکل او برطرف شود و برخی از مشکلات معیشتی و بحث های روانشناسی به آن ها ارائه می شود. این ها به طور کلی زمان خاصی ندارد. بعضی از مستمری بگیران ما مثل بعضی از معلولین و سالمندان وقتی در مراکز خدمات مراکز شبانه روزی ما قرار می گیرند برای دریافت یارانه ممکن است مدت زمان کوتاهی تا مدارکشان به بهزیستی کشور ارجاع شود و تایید شود و نتیجه آن به استان برگردد یک  مدت زمانی طول بکشد برای پرداخت یارانه ها به مراکز نگهداری اما به طور کلی هر کسی در هر زمانی نیاز داشته باشد می تواند با طی کردن موارد ذکر شده تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد.


۱۷ هزار پرونده مددجویان بهزیستی استان بوشهر برون‌ سپاری می‌شود - اتحاد خبر


-در حال حاضر بهزیستی به افراد زیر پوشش خود چه خدماتی ارائه  می کند؟
- در خصوص خدماتی که ما به جامعه هدفمان قرار می دهیم بسته به افراد متفاوت است. ما به معلولین در بحث  توان بخشی و تجهیزات توان بخشی و توان پزشکی را ارائه می دهیم. بعضا بخشی از هزینه های درمان آن ها را در حوزه معلولیت کمک های بلاعوض و موردی مالی کمک می کنیم. تامین سمعک، ویلچر اگر نیاز داشته باشند. در حوزه اجتماعی بحث های مشاوره ای را داریم و آموزش های خانواده ها را داریم. مهارت های زندگی را آموزش می دهیم. در حوزه پیشگیری خدمات بسیار گسترده ای در کاهش اعتیاد و درمان اعتیاد در انواع و اقسام مدل ها چه در مراکز  اقامتی و کمپ هایی که تحت نظارت بهزییتی هستند.‌ چه در واقع ون هایی (ماشین های سیار) که ارائه خدمت می کنند. چه در پایگاه هایی که افراد سو مصرف کننده می توانند مراجعه کنند و به طور مختلف به شکل رایگان سرنگ دریافت کنند و چه خدمات برای سم زدایی عمدتا در حوزه پیشگیری خدمات ما را دریافت  می کنند. خانم هایی که در معرض خشونت هستند یا احتمالا خشونت دیده هستند در مراکز نگهداری ما با حکم قضایی نگهداری می شوند تا زمانی که مشکلشان بر طرف شود. مراکز متعدد مختلف تحت نظارت بهزیستی هستند. مراکز مشاوره، مهدکودک ها که همه بحث نظارتی خدمتشان ارائه می شود. طبیعتا با توجه به تعداد خدماتی که بهزیستی ارائه می کند حوزه های مختلف و متعدد این مدل خدمات را نیز به مددجوها ارائه می کند. در کنار همه خدمات بحث تامین مسکن مددجو خوشبختانه یکی از حوزه های بسیار فعال است. اشتغال مددجو همینجور از موضوعاتی است که ما در بهزیستی پیگیری و تامین می کنیم. خانواده هایی که کودکانی دچار معلولیت دارند یا مصرف کنندگانی که پاک شده اند یا زنان سرپرست خانوار هر کدام بسته به نوع شرایطشان در صورتی که زمین داشته باشند بهزیستی کمک می کند تا در تامین مسکن آن ها مداخله داشته باشد.

-مهم ترین و بیشترین درخواست افراد زیر نظر بهزیستی چیست؟
- به عنوان مهم ترین و بیش ترین درخواستی که افراد زیر پوشش بهزیستی دارند اگر بخواهم اشاره کنم؛ کمک های موردی به تامین تجهیزات افراد، هزینه های درمان البته درخواست هایی در خصوص مسکن هم داریم، درخواست تامین جهیزیه و اشتغال با توجه به سطح توانمندی معلولین تحت پوشش هست. اما چیزی که بیشتر از همه بخصوص در این ایام که شرایط اقتصادی نیز متفاوت شده تقاضا برای کمک های موردی است برای مشکلاتی که بعضی مددجویان ما به آن نیاز پیدا می کنند و کنار کمک های مالی موردی بحث درمان آن ها است. هزینه های درمان با توجه به نوع معلولیت خیلی متفاوت است. بعضی از مددجوهای ما نیاز به خدمات مستمری مثل کاردرمانی که بخشی از هزینه ها را بهزیستی پرداخت می کند و تحت پوشش بهزیستی ارائه می شود ولی عمدتا این دو مورد نیاز مددجویان ما در بهزیستی بوده که مرتب و مکرر درخواست می دهند که در برخی موارد ما آنچه که شایسته آن ها است را نتوانسته ایم تامین کنیم.

-آمار کودکان تحت پوشش چقدر است و طی سال های اخیر کاهش داشته یا رشد؟
- آمار جمعیت کودکان صفر تا پنج سال یا بالاتر اگر  آمار کودکان را از طرف سازمان بهداشت جهانی کنیم تا ۱۷ الی ۱۸ سالگی کودک فرض می شوند؛ اما آماری که ما داریم آمار کلی کودکان که توسط دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام می شود کودکان زیر شش سال استان بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر هستند. چیزی که ما بیشتر تحت پوششمان هستند در دو گروه قرار می گیرند یکی کودکانی که در سنین مهدکودک هستند اگر غیر معلولین را بخواهیم فرض کنیم. بالغ بر ۱۰ هزار نفر مهدکودک های  تحت نظارت بهزیستی هستند تا قبل از شیوع بیماری کرونا که بعد از این استقبال خانواده خیلی کمتر شد اما اگر منظور معلولین یا کودکان معلول، شیرخوارگاه، کودکانی که در مراکز اقامتی ما نگهداری می شوند در مراکز بالغ بر ۱۰۰ نفر به صورت متوسط تحت پوشش داریم. یک سری کودکانی هستند که خدمات غیر مستمر در روستاها می گیرند که به عنوان کمک های معیشتی و تغذیه ای به خانواده آن ها‌ هستند که تعداد آن ها در شهر و روستا متفاوت است و بالغ بر ۴۵۰ کودک به این شکل تحت پوشش بهزیستی هستند. انتظار داریم حدود ۱۰ درصد کودکان از خدمات بهزیستی بهره مند شوند که اگر آمار ۱۴۸ هزار نفر جمعیت کودکان زیر شش سال را فرض کنیم دقیق باشد. حدود ۱۰ هزار نفر به طور معمول در مراکز تحت پوشش قرار می دهیم و ارائه خدمت می کنیم.


آزادی، استقلال و عزت جهانی کنونی ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا به ویژه  شهدای هشت سال دفاع مقدس است - سازمان بهزیستی


-استان بوشهر نسبت به آمار کشوری در بحث خشونت ها (انواع مختلف) چگونه است؟
- در حوزه خشونت ها با توجه به اینکه بهزیستی فقط آمار خشونت علیه زنان و کودک آزاری را دارد؛ آمار خشونت ها در استان تقریبا اندازه همان نرم کشوری است. البته حدود ۲ تا ۵ درصد ما بعد از شرایط کرونا افزایش داشته ایم که باز هم خیلی با آمار کشوری متفاوت نبوده ایم.

 

-بیشتر چه  خشونت یا ناهنجاری در استان گزارش می شود و برای حل این موضوع چه کارهایی صورت گرفته یا می گیرد؟
- در خصوص خشونت باید بگویم که خشونت انواع و اقسام دارد و ما هر فعل یا هر عملی که منجر به آسیب روحی و روانی شود جزئی از خشونت ها محسوب می شود و در کنار آن بحث اعمال رفتارهای غیر انسانی و خشونت های حاصل از درگیری های فیزیکی همه این ها به نوعی در تعریف خشونت می گنجند. بیشترین مورد خشونت های خانگی بخصوص مشاجره های بین زوجین هستند. بهزیستی در دو قالب مداخله می کند یکی با تماسی که به مرکز مداخله ما به عنوان اورژانس اجتماعی است که افراد با تلفن ۱۲۳ تماس می گیرند و همکاران ما به شکل اورژانسی در محل وقوع خشونت به هر نوع آن حاضر می شوند و مداخله می کنند و به مراجع مرتبط ارجاع می دهند. یا اینکه تماس با مرکز ۱۴۸۰ ما که مشاوره تلفنی و صدای مشاور ما است تماس می گیرند و از مشاوره همکاران ما بهره مند می‌شوند. اگر نیاز به راهنمایی داشته باشند راهنمایی می شوند. مراکز ما ارتباط تنگاتنگی با مراجع قضایی و حوزه انتظامی دارند یعنی اگر نیاز شود و تشخیص داده شود بهزیستی به اتفاق نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حاضر می شوند و مداخله می کنند. در بعضی جاها اگر نیاز شود شخصی به طور موقت در مرکزی امن نگهداری شود. در مراکز تحت پوشش و نظارت بهزیستی نگهداری می شود بخصوص در مواردی که خانم ها تهدیدهای فیزیکی می شوند و ممکن است در شرایط بحرانی نیاز به یک مداخله جدی و فوری داشته باشند. این دو مدل خدمت را ما در حوزه خشونت ها و اختلالات رفتاری در خانواده ها بیشتر می بینیم که خوشبختانه می گویم که آمار خیلی بالایی نیست و بعضا مشکلات یا گلایه ها یا انتظارات و توقعات این افراد که منجر به این مشاجرات لفظی بین زوجین شده است با انجام مشاوره ها و مداخله ها مرتفع شده که مراکز مشاوره ای ما در سطح شهرستان ها حتی در موارد غیر اورژانسی چه به شکل تلفنی و چه به شکل حضوری خدمات مشاوره ای را انجام می دهند. اگر نیاز به یک مداخله خاص و فوری داشته باشد از طریق همکاران ما در حوزه اورژانس اجتماعی مداخله ها صورت می گیرد.

-چند درصد مردم نسبت به حقوق زنان و کودکان آگاهی دارند و راه حلتان برای آگاهی بخشی در استان چیست؟
- مطالعه دقیقی انجام نشده که چه نسبت مردم به حقوق زنان و کودکان  آگاهی دارند اما طبیعتا افزایش مطالعه و دانش مردم، آموزش ها در کنار توجه به شرایط فرهنگی همه این ها می تواند کمک کند که ما نسبت به حقوق همدیگر و حقوق به خصوص این دو گروه اجتماعی بیشتر آشنایی پیدا کنیم. راه حل ما فرهنگ سازی است و نه تنها بهزیستی بلکه سایر دستگاه ها و نهادها مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، سمن ها، بخصوص رسانه ها و دانشگاه ها نسبت به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در حوزه حقوق شهروندی بخصوص حقوق زنان و کودکان مداخله کنند.

-بهزیستی چه کمک هایی به بانوانی که به هر طریقی مورد آزار و خشونت همسر یا خانواده قرار گرفته اند می کند؟ آیا تسهیلاتی برای ایجاد شغل و خودکفایی برایشان در نظر گرفته شده است؟
- کمک های بهزیستی در این مورد دو نوع است که مداخله فوری از طریق اورژانس اجتماعی در محل با همراهی نیروی انتظامی حاضر شویم و آن خانم یا دختر یا کودک از خانواده جدا شود و در مراکز تحت نظارت ما نگهداری شود تا از لحاظ قضایی رسیدگی شود و حکم صادر شود تا صلاحیت فرد یا ولی یا همسر برای نگهداری آن شخص مشخص شود. در مواردی که به نوعی منجر به جدایی می شود یا این آزار و خشونت منجربه یک حکم خاص از طریق دادگاه می شود و برای تمامی خانم هایی که به نوعی سرپرست خانوار محسوب می شوند بهزیستی این امکان را دارد هم در  معرفی آن ها به مرکز آموزش فنی و حرفه ای به شکل رایگان مهارت هایی را به آن ها آموزش بدهند و متناسب با آن به آن ها مدرک تحویل داده می شود. بر اساس درخواست آن ها تسهیلات کم بهره بانکی به آن ها تعلق می گیرد. تسهیلات ۴ درصد برای تمامی مشاغل چه خانگی و چه طرح های خوداشتغالی کمک می کند.   بعضا به مراکزی معرفی می شوند که محصولات این افراد را خرید یا پیش خرید کنند. چیزی که بهزیستی روی آن تاکید می کند توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.‌ قبلا شاید بحث حمایت بود و تحت پوشش قرار می گرفت و یک مستمری به آن تعلق می گرفت. الان مستمری تعلق می گیرد و زمان دارد. مددکاران ما یکی از وظایفشان این است که خانم ها را به سمت ایجاد شغل، خوداتکایی و خودکفایی هدایت کنند. در حوزه ای که علاقه مند باشند و توانمند باشند به شکل رایگان آموزش ببینند و تسهیلات بانکی با بهره کم تقریبا با کم ترین سود بانکی که به طرح های اشتغال زایی به زنان سرپرست خانوار نیز  تعلق می گیرد اما زنانی که صرفا سرپرست موثر دارند و فقط مورد خشونت قرار می گیرند. این ها با توجه به اینکه تحت پوشش خانواده ای هستند و سرپرست خانواده هستند و تا زمانی که حکم دادگاه این را خلافش را ثابت نمی کند متاسفانه از این تسهیلات نمی توانند استفاده کنند.‌ مگر اینکه این خشونت یا آزار منجر به رای شود که همسر یا خانم به عنوان سرپرست خانوار محسوب شود که می آید در کنار مستمری که در حوزه اجتماعی به آن ها تعلق می گیرد. توانمند سازی اتفاق می افتد و تسهیلات با سود کم بانکی متناسب با کاری که می خواهند انجام دهند به ازای هر خانمی که متقاضی شغل است تسهیلات بانکی به آن ها تعلق می گیرد.


مداخلات مددکاری و روانشناسی برای آسیب دیدگان کودک آزاری دشتستان - اتحاد خبر


-برای کاهش موازی کاری با کمیته امداد چه تدابیری اندیشیده اید؟

- با کمیته امداد موازی کاری نداریم و برای گروه تحت پوشش خودمان خدماتی را ارائه می دهیم و کمیته امداد هم کارهای خودش را می کند. ما در حوزه آموزش و پیشگیری و ارتقاء سلامت کار می کنیم که کار زمان بری است و سال ها طول می کشد تا ما فرهنگ سازی کنیم.

آماری که امسال به مناسبت هفته معلولین اعلام شد فقط تسهیل گری برای یک هزار نفر دارای معلولیت صورت گرفته است. به آن ها تسهیلات یا وام های کم بهره داده شده است یا کمک های بلاعوض شده است. در دولت تدبیر و امید بالغ بر ۷۵ هزار واحد مسکونی به افراد زیر پوشش بهزیستی در سطح کشور تحویل داده شد. در همین دو سال اخیر ۲۵ هزار واحد مسکونی به افراد دارای معلولیت واگذار شد. ۳۶ هزار واحد مسکونی در حال احداث است که تحویل معلولین یا زنان سرپریت خانوار داده می شود. در سال ۹۴ ما ۱۴ هزار خانوار دو معلول به بالا در کشور داشتیم که ۹ هزار و ۲۰۰ تای آن خانه را تحویل گرفتند و ۴ هزار و ۲۰۰ تای آن در حال احداث است.

در بوشهر هفته ای که گذشت در خانواده های دارای دو معلول ما ۱۱ واحد مسکونی را تحویل دادیم و تا پایان سال ۱۵ خانه دیگر تحویل خواهیم داد که ۱۰۰ درصد هزینه آن را دولت داده. این تعهداتی در حوزه مسکن بوده که توسط بهزیستی انجام شده است.

-برای راحتی افراد معلول و تردد آسان آنها در استان چه کارهایی انجام گرفته است؟
- بهزیستی در کل کشور دبیر ستاد مناسب سازی برای معلولین است. جلسات متعددی را با مسئولیت استانداری و حوزه عمرانی در استان پیگیری می کنیم و جلسات تشکیل می شود. یکی از مهم ترین بخش هایی که در جشنواره شهید رجایی ارزیابی می شوند. مناسب سازی اماکن عمومی و اداری است. سال گذشته بالغ بر ۲۵ هزار مورد پرداخت داشته ایم. کمک های بلاعوض برای مناسب سازی مسکن و خودرو افراد دچار معلولیت داشته ایم که تقریبا دو برابر افزایش پیدا کرده است. این مبلغ از دو میلیون تومان تا هفت میلیون تومان بوده است. در جلسات ستاد مناسب سازی تمام فرماندارها و معاونین عمرانی آن ها متولی هستند که اماکن عمومی را مناسب سازی کنند. بانک ها، مراکز درمانی، داروخانه ها و هر جایی که به عنوان اماکن عمومی محسوب می شود در سند راهبردی تدوین و ابلاغ شده است. با همه این تفاصیل می توان گفت در سال ۹۹ تقریبا ۴۳ درصد توانسته ایم دسترسی مناسب ایجاد کنیم و مناسب سازی کنیم. ساختمان های عمومی و اماکن عمومی حتما باید بهبود پیدا کنند. کاری ‌که بهزیستی می کند در واقع دبیرخانه است و پیگیری است و نهایتا اقدامات را ثبت کردن و در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قراردادن است. قانون دستگاه های اجرایی را ملزم و مکلف کرده است. خیلی از شهرداری ها، مراکز بهداشتی درمانی، ادارات دولتی، بانک ها توانسته اند این مناسب سازی را انجام دهند. در خود شهر بوشهر شهردار محترم در پیاده روها برای همه افراد گروه مختلف معلولین چه نابینایان و چه جسمی حرکتی و ... این خدمات را انجام داده و مناسب سازی کرده است که البته هنوز فاصله داریم با استاندارهایی که بتوانیم ادعا کنیم که یک شهر بدون مانع برای معلولین داریم.

 

- تا امروز که 17 روز از ماه آذر می گذرد هنوز سهمیه سوختِ این ماهِ پلاکهای ویژه معلولین واریز نشده است. به شرکت توزیع سوخت هم مراجعه شده است گفتند باید از اداره بهزیستی بپرسید. در این خصوص توضیح بفرمایید؟
- بنا به تصمیم ستادکشوری که سهمیه سوخت را تعیین می کند. متاسفانه سهمیه سوخت پلاک های معلولین قرار بر حذف آن است ولی بهزیستی مکاتبه کرده و دنبال برقرار کردن مجدد سهمیه است. سهمیه سوخت و میزان آن در اختیار بهزیستی نیست. ما فقط برای خودروهای معلولین که دارای پلاک های ویژه و خاص هستند تایید می کنیم. تاکید می کنم که قرار بوده سهمیه سوخت معلولین حذف شود که بهزیستی کشور مکاتبه ای با سازمان متولی داشته است و نتیجه آن را ما نمی دانیم. این قطع سهمیه یا شارژ نشدن سهمیه سوخت در یک شهرستان یا شهر خاصی نبوده و به طور کشوری متاسفانه اتفاق افتاده ولی بهزیستی در حال پیگیری این موضوع است و تاکید دارد این موضوع به عنوان یک حق به معلولین باید تعلق بگیرد.

-در خصوص متکدیان چه اقداماتی داشته اید وظیفه بهزیستی در این خصوص چیست؟
- در خصوص متکدیان علیرغم اینکه احساس می شود متولی جمع آوری متکدیان و کارتون خواب ها، دوره گردها، فروشندگان سر چهار راه ها تحت عناوین مختلف بهزیستی است ولی واقعا اینجور نیست. بهزیستی متولی افرادی است که به نوعی خودشان یا خانواده اشان وجود ندارند یا نیستند؛ این را هم کمیته ای که البته بهزیستی هم عضو آن است تعیین می شود. در بحث کارتون خواب ها متولی اولیه و جمع آوری آن ها شهرداری ها هستند. متکدیان معمولا افراد بی سرپرست، بد سرپرست یا فاقد سرپرست موثر نیستند و خودشان ساماندهی شده می آیند و به عنوان تکدی گری در سر تقاطع ها حضور پیدا می کنند. خیلی های آن ها به شکل شبکه ای فعالیت دارند. برای خود ما نیز جای تعجب دارد. مسئولیت جمع آوری این افراد در همه کشور شهرداری ها هستند اما اگر مشخص شود که هر کدام از آن ها نیازمند نگهداری در محل اقامتگاه خاصی هستند بهزیستی در مراکز اقامتی آن ها را نگهداری می کند. اگر حمایت هایی از حیث پوشاک، غذا داشته باشند این حمایت را انجام می دهد. اما این ها چون عمدتا افرادی هستند که به عنوان یک شغل می آیند و تکدی گری می کنند و نه حتما بر سر نیاز است. بهزیستی مستقیما و در وهله اول متولی این متکدی ها نیست. همین افرادی که ما می بینیم در کوچه و خیابان در زباله می گردند. متولی آن ها بهزیستی نیست. این ها افرادی هستند که سرپرست دارند و بچه هایی هستند که با هدایت بزرگترها می آیند و برای بزرگ ترها این کار را انجام می دهند و یا وقتی که بهزیستی مداخله می کند این افراد آدرس دارند. خانه و زندگی دارند و مشخصا بعضی از آن ها از استان های مرزی به اینجا می آیند. حتی شاید از اتباع بیگانه باشند و خارجی باشند. این ها به شکل شبکه ای می آیند. تا زمانی که کمیته تشکیل نشود و تعیین نکند متولی این ها شهرداری ها هستند که باید در زمستان در گرم خانه ها نگهداری شوند. غذا داده شوند و تعیین تکلیف شوند. اگر دنبال اشتغال یا مسکن هستند برای آنها ایجاد و تامین شود ولی متاسفانه و به اشتباه به اینکه بهزیستی باید مدیریتشان کند به بهزیستی ارجاع می شوند البته بهزیستی برای این افراد گاها خدماتی را ارائه می دهد و می تواند در مراکز نگهداری آن ها را نگهداری کند اگر اعتیاد داشته باشند آن ها را به کمپ ها معرفی می کند ولی به طور کلی مسئولیت این کار بر عهده شهرداری ها است.

-باتوجه به معضلات و مشکلات خاص معلولان ذهنی طیف اوتیسم، بهزیستی استان، چه نوع خدمات و امکاناتی را برای نگهداری این معلولان در منزل، در اختیار خانواده ها قرار می دهد؟
- برای کودکان طیف اوتیسم مثل همه انواع معلولیت هایی که سازمان بهزیستی تحت پوشش دارد خدماتی به آن ها ارائه می شود که از جمله آموزش ها، مشاوره ها و حق نگهداری در منزل و امسال ما در بحث دورکاری در ساعت کاری والدین و بخصوص مادران کودکان طیف اوتیسم حتی کاهش ساعت کاری را داشتیم که تصویب شد. تقریبا در استان متاسفانه ما یک مرکز جامع و تخصصی برای ارائه این خدمات در بوشهر داریم که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. از جهت محل استقرار و محل فیزیکی که در حال هماهنگی هستیم بلکه بتوانیم یک مرکز جامع را با کمک خیرین برای این طیف احداث کنیم اما در حال حاضر خدمات مشاوره ای و خدمات پشتیبانی بعضا اگر نیاز باشد کار درمانی و آموزش های این چنینی به کمک  مشاورین و اساتیدی که در حوزه اوتیسم کار می کنند این خدمات را به خانواده های آن ها ارائه می دهند.

-چرا بهزیستی دالکی نوسازی نمی شود.  اداره بهزیستی دالکی مخروبه شده است؟
- سازمان بهزیستی کشور امسال یک اتفاق بزرگ و یک تحول خیلی بزرگ در آن افتاد آن هم این است که مراکز جامع خدمات بهزیستی را در استان در واقع در کل کشور هم زمان  راه اندازی کردیم. واگذاری این خدمات و ارائه خدمات توسط بخش غیردولتی اتفاق خواهد افتاد. به جای کارشناسان ما در ساختمان های قدیمی ما با بهره گیری از بخش غیر دولتی در فضاهای مناسب سازی شده برای معلولین ارائه خدمت می کنیم. این مراکز به ازای هر ۱۵۰ مددجوی مستمری بگیر در حوزه توان بخشی یا اجتماعی یک کارشناس یا مددکار اجتماعی یا روانشناس خواهند داشت. 

انتظار می رود در شهر دالکی مثل خیلی جاهای دیگر ما بخش غیر دولتی را ورود بدهیم. شرط لازم برای این اماکن این است که مناسب سازی شده باشد.‌ از لحاظ فنی و مهندسی تاییدیه نظام مهندسی داشته باشد. امیدواریم با این مدل خدمت آن بحث نوسازی ناوگان بهزیستی اتفاق بیفتد.

- از آنجایی که شما متولی سازمانی هستید که برای افراد خاص سرویس می‌دهید که عموما همیشه با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، این باعث نمیشه پرسنل شادابی لازم خود را با توجه به این مشکلات از دست بدهند؟
- بله همانطور که شما اشاره داشتید این یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در بهزیستی مورد نظر است و متاسفانه مواجهه با موارد خیلی خاص انواع معلولیت ها، انواع آسیب های اجتماعی می تواند تاثیر مستقیم و مخربی روی روحیه همه کسانی که با این افراد در تماس هستند بگذارد. مخصوصا کسانی که به آن ها ارائه خدمت می کنند منتها خوشبختانه چون عمده مددکاران و کارشناسان ما در بهزیستی مشغول به کار هستند رشته های توان بخشی، رشته های روانشناسی و مددکاری هستند پیشاپیش آموزش دیده اند و یاد می گیرند برای اینکه بتوانند تاب آوری خود را بالا ببرند و مقامت کنند و شرایط روحی و روانی نامساعد کنترل کنند و در شرایط بحرانی تسلط کامل داشته باشند اما طبیعتا این اتفاق نیز می افتد. گاها بخاطر شرایط خاص یک معلول یا یک آسیب دیده اجتماعی یا یک نیازمند و کسی که به مسکن نیاز دارد همه ما متاثر می شویم که با این بضاعت مالی و اعتبار دولتی نمی توانیم همه مشکلات را حل کنیم خیلی متاثر می شویم. طبیعتا کار سختی است در بهزیستی کار کنید و روحیه خاصی می خواهد که خوشبختانه همکاران ما این روحیه خوب را دارند.


-امسال سهم آلایندگی به بوشهر ۲۴۵ میلیارد داده اند سهم مددجویان بهزیستی از این پول چقدر بوده است؟
- متاسفانه از محل اعتبارات آلایندگی تا امروز که خدمت شما صحبت می کنیم اعتباری به بهزیستی تعلق نگرفته است. نشست هایی با برنامه و بودجه داشته ایم. نشست هایی با نمایندگان مجلس داشته ایم. با معاون پشتیبانی استانداری داشته ایم که بتوانیم از این محل بخشی از مشکلات را حل کنیم اما این آلایندگی بیشتر به شهرداری ها تعلق می گیرد. هنوز تا این لحظه غیر از اعتبارات جاری که توزیع شده و خیلی محدود است، موافقت نامه اعتبارات دیگری با برنامه و بودجه مبادله نشده است. انشاالله اگر این اتفاق بیفتد ما هم خوشحال می شویم و اعلام می کنیم.

-اورژانس اجتماعی چه ماموریت هایی دارد؟  لطفا آماری از خدمات این اورژانس ارایه فرمایید.
- اورژانس های اجتماعی در کل کشور متولی خدمتی هستند که در مواقع بحرانی اتفاق می افتد. انواع و اقسام آزارها و آسیب ها مثل کودک آزاری، همسرآزاری، معلول ها، سالمند آزاری، اختلافات خانوادگی، بحث هایی که به نوعی نیاز به مداخله فوری دارد. توسط این مراکز خدمت می شوند. گاهی نیاز به حضور و مداخله نیروی انتظامی است و با آن ها مداخله می کنیم. گاهی موارد اقدام یا تهدید به خودکشی است که باز وظیفه اورژانس اجتماعی است که در صحنه حاضر شود. ما انواع و اقسام تماس های تلفنی که نیازهای مختلفی داشتند و از اورژانس اجتماعی مدد خواستند چه در قالب مشاوره و چه در قالب مداخله که در استان ما بالغ بر ۴ هزار تماس تلفنی داشتیم که انواع و اقسام این مداخلات اتفاق افتاده و البته این ۴ هزار مورد بعضا نیاز به مداخله نداشته اند و از موارد جزیی بودند تا مواردی که اقدام به خودکشی بوده و البته خودکشی های موفق یا ناموفق بوده است.

-عمده ترین دغدغه شما به عنوان مدیر کل بهزیستی چیست؟
- به عنوان یک مشکل اصلی ما باید بپذیریم که بهزیستی بالاخره یک بخش دولتی با منابع محدود و با اعتبارات خیلی کم که خیلی راحت تحت تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار می گیرد. وابسته به اعتبارات است. وابسته به ابلاغ و تخصیص اعتبار است. بالغ بر ۱۵۰ نوع خدمت را ارائه می دهد. همانطور که گفتم. با این بضاعت و با این حجم کار و با این مدل ارائه خدمت ما نتوانسته ایم پاسخگویی خیلی مناسبی داشته باشیم. یکی از مهم ترین دغدغه های ما کمبود اعتبارات است. نیاز مردم و توقع مردم و معلولین جامعه هدف ما، استانداردهایی که در حال بهبودی است. مدل ویلچر یا سمعک یا کاشت حلزون در این موارد انتظاراتی است که نسل جدید معلولین ما دارند. اما هزینه های هنگفت و سرسام آوری است که از عهده بهزیستی با این اعتبارات بر نمی آید. شاید می توان گفت  مهم ترین دغدغه ما بحث اعتباری است که طبیعتا دولت بضاعت آن همین است و در بخشنامه ها و اعلام بودجه ما مثل بقیه دستگاه ها فقط سهم خودمان را می بریم. نیاز است که واقعا شریک های اجتماعی دیگری پیدا کنیم‌. خیرینی پیدا کنیم اما با شرایط فعلی هزینه ها و افزایش قیمت هایی که داشته ایم حتی با کمک خیرین متعددی که وجود داشته اند و در کنار بهزیستی بوده اند آنچه که مطلوب ما هست واقعا اتفاق نیفتاده و متاسفانه ما گاها شرمنده مددجوهایی هستیم که نیازهای واقعی آن ها را نتوانسته ایم تامین کنیم و ناچاریم که در همین چهارچوب اعتباراتمان را مدیریت کنیم.‌ شاید مهم ترین دغدغه ما کمبود اعتباراتی است که جا دارد انشاالله اصلاح و تقویت شود.

 

گفتگو: مهراب شاد
پیاده کردن و تنظیم: ساناز دانشگر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/139479