کد خبر: 138798 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 08 آذر 1399 - 09:02
بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان بوشهر وجود ندارد

اتحادخبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:با توجه به کوچ پرندگان مهاجر به استان بوشهر تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده و پرندگان و زیستگاه‌ها در صحت کامل قرار دارند.

اتحادخبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:با توجه به کوچ پرندگان مهاجر به استان بوشهر تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده و پرندگان و زیستگاه‌ها در صحت کامل قرار دارند.

بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان بوشهر وجود ندارد

به گزارش تسنیم، کوچ و مهاجرت پرندگان در فصل پاییز و زمستان به تالاب‌ها و رودخانه‌ها یکی از ویژگی‌های استان بوشهر است.

هر سال از فصل پاییز مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر به سمت تالاب‌ها و زیستگاه‌های حفاظت شده استان بوشهر آغاز می‌شود  و تالاب‌ها و رودخانه‌ها به ‌عنوان زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

 

اکنون بیشتر پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های حفاظت شده استان بوشهر فرود آمده‌اند که شامل باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز و لک‌لک است.

 

تالاب حله، مناطق حفاظت شده مند، پارک‌های ملی دریایی دیر - نخیلو و نایبند و رودخانه‌های دائم و فصلی استان بوشهر مهمترین زیستگاه پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند.

 

متأسفانه یکی از بیماری‌هایی که سلامت این پرندگان را تهدید می‌کند آنفلوانزای پرندگان است که در صورت شیوع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند.

 

به‌منظور کنترل این بیماری در عملیات مشترک دامپزشکی و حفاظت محیط‌زیست به صورت دائم پایش‌های لازم  انجام می‌شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به کوچ پرندگان به مناطق تالابی استان اظهار داشت: پرندگان،  مهاجرت خود را  از نقاط سردسیر به تالاب‌ها و رودخانه‌های استان بوشهر آغاز کرده‌اند.

 

فرهاد قلی‌نژاد از افزایش گشت‌های حفاظتی از پرندگان در زیستگاه‌های آنان خبر داد و بیان کرد: گشت‌های مختلف برای  حفاظت  از پرندگان مهاجر  و رصد بیماری آنفلوانزای پرندگان دائم انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان تاکنون در استان بوشهر گزارش نشده است گفت: با توجه به کوچ پرندگان مهاجر به استان بوشهر تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در  استان مشاهده نشده و پرندگان و زیستگاه‌ها در صحت کامل قرار دارند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از رصد هفتگی بررسی بیماری آنفلوانزای پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان در تالاب‌ها و رودخانه‌های استان بوشهر خبر داد و  تصریح کرد: با همکاری اداره کل دامپزشکی استان بوشهر هفتگی زیستگاه‌های پرندگان مورد پایش قرار می‌گیرد و اگر مورد مشکوکی مشاهده شود حتما تدابیر لازم برای پیشگیری از انتشار آن به پرندگان محلی به ویژه طیور انجام می‌شود.

 

قلی‌نژاد به وضعیت اراضی حفاظت شده پرداخت و بیان کرد: در استان بوشهر 300 هزار هکتار اراضی حفاظت شده وجود دارد که نیمی از این اراضی بخش‌های تالابی و زیستگاه پرندگان محسوب می‌شوند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138798