امروز: يکشنبه 28 دي 1399
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 05 آذر 1399 - 19:00
گفتگوی اتحاد جنوب / اتحاد خبر با مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر؛

اتحادخبر: وضعیت مسکن مهر پرگان و بسیجیان در برازجان، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۰ پروژه راه آهن‌ بوشهر - شیراز، ایمن سازی ورودی برازجان، تکمیل کمربندی ورودی و پیگیری جهت اخذ ردیف ملی برای محور نمازگاه - تنگ ارم - بوشکان، چهاربانده شدن مسیر دالکی به کنارتخته و... گزیده‌ای از گفتگوی اتحاد جنوب با مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر است...

اتحادخبر: ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۰ پروژه راه آهن‌ بوشهر - شیراز، ایمن سازی ورودی برازجان، تکمیل کمربندی ورودی و پیگیری جهت اخذ ردیف ملی برای محور نمازگاه - تنگ ارم - بوشکان گزیده‌ای از گفتگوی اتحاد جنوب با مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر است.


نتیجه تصویری برای فرزاد رستمی


به گزارش اتحادخبر، فرزاد رستمی دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. اتحاد خبر شما را به ملاحظه این پرسش و پاسخ ها دعوت می کند.

- به دلیل اهمیت موضوع راه آهن سرانجام پروژه راه اهن شیرازبه بوشهرتاکجارسیده است؟
- موضوع راه آهن شیراز به بوشهر حدفاصل شهرهای شیراز، فیروزآباد، فراشبند و اهرم به بوشهر است. توضیح اینکه قطعه ۱۰ الف و ب ۲۵ کیلومتر حدفاصل اهرم به کلمه است که با توجه به اهمیت و سختی مسیر با قراردادی به مدت 48 ماه و حدود ۲۳۴ میلیارد تومان فعال است. این قطعه با توجه به اهمیتی که دارد با اعتبار تملک دارایی دولتی کار می‌شود. قبل از این هم قطعه ۱۱ تا حدودی کار شده است و دیگر قطعات هم به دنبال تامین منابع مالی آن‌ها هستیم.

- بودجه کل این پروژه در سال جاری چقدر است و پیشرفت این پروژه چند درصد است؟
- سال جاری بودجه این پروژه ۶۵ میلیارد تومان است و با پیگیری‌های استاندار این اعتبار  ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کرده است. با پیگیری‌های انجام شده انتظار می‌رود که امسال اگر بشود در لایحه ۱۴۰۰ اعتبارات بیشتری به این پروژه تخصیص پیدا کند.
پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۲۰ درصد است.

- احتمال دسترسی مردم برازجان به راه آهن چقدر است آیا پیگیری هم از طرف مسئولین شهرستان دشتستان انجام شده است؟
- چندین دوره قبل تاکنون نماینده‌های مختلف پیگیری‌هایی هم بابت اتصال شهر برازجان به راه آهن داشتند ولی چون خود مسیر آنچنان پیشرفتی نداشته به تبع آن در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد. امید است این سمت که پروژه به جلو برود شاید راحت تر موضوع خط آنتنی برازجان هم   پیگیری شود.


راه‌اندازی دفتر خدمات تسهیل‌گری احیای بافت فرسوده در برازجان - اتحاد خبر


- جاده اصلی دالکی (بلوار امام حسین) که جاده ترانزیتی و ورودی استان بوشهر است، چرا ترمیم نمی شود؟
- بلوار امام حسین شهر دالکی عملاً هم ترافیک شهر و هم جاده ترانزیتی را عبور می‌دهد‌. به نوعی متولی این امر همکارانمان در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند که بیش از دو سال معاونت راهداری از راه و شهرسازی جداسازی شده و پروژه‌های به این شکل در گذشته به صورت مشارکتی با شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.
بهترین راه این است که از طریق شهرداری دالکی یک پروژه مشارکتی با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر تعریف شود که این بلوار روکش مجدد شود.

- قرار بود ورودی استان از طرف فارس دروازه ای احداث شود به کجا رسید؟
- اول باید حد فاصل تقاطع کارخانه سیمان دشتستان تا ورودی فعلی برازجان تعریف شود. خیابانی که از پشت سپاه در طرح تفصیلی است ورودی شهر برازجان از آنجا تعریف شود که همه درخواست‌های شهر برازجان دیده شود.
اما در خصوص ورودی فعلی برازجان مطالعاتی انجام شده است. فاز یک آن که بحث راه دسترسی به تالارها بود تکمیل و بحث روشنایی آن انجام شده است.

فاز دوم بحث ایمن‌سازی ورودی شهر است که در برنامه سال جاری ‌قرار دارد و باید تامین اعتبار و مناقصه آن انجام شود تا راه دسترسی به آرامستان جدید برازجان آسان و ورودی این شهر جهت جلوگیری از تصادفات مکرر ایمن سازی شود‌.

- چهاربانده شدن مسیر دالکی به کنارتخته از مهمترین مطالب مردم دشتستان و بلکه همه مردم استان است. چرا این پروژه خیلی به کندی پیش می رود؟ برنامه و تدبیر شما برای تسریع در این پروژه چیست؟
- چهار بانده شدن مسیر دالکی به کنارتخته طرح مشترک است حد فاصل دالکی، کنارتخته، قائمیه، دشت ارژن، شیراز و قائمیه - بابامیدان همه این‌ها در قالب یک طرح است. این طرح‌ها اولویت بندی شده که اکنون باند دوم تنگ ابوالحیات و مسیر دالکی به کنارتخته کار می شود.

باتوجه به محدودیت اعتبار، پیمانکار اولیه شرکت جهاد نصر بود که از عملکردشان خیلی راضی نبودیم و مراتب نارضایتی‌مان را به وزارتخانه اعلام کردیم. متولی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و پیمانکار هم زیر نظر شرکت ساخت است.

شرکت جهاد نصر ۸ کیلومتر مسیر را کاهش دادند و جبهه دیگری با پیمانکار دیگری به اسم شرکت پایا و کوثر از سمت دالکی کار را شروع کردند. به نسبت اعتبارات موجود این پروژه پیشرفت دارد ولی امید داریم که در لایحه ۱۴۰۰ اعتبار بیشتری تخصیص داده شود و این پروژه سرعت بیشتری بگیرد.
حدود ۲۰۰ میلیارد تومان طرح تکمیلی این مسیر با ورودی جاده بخش ارم می‌شود که هر دو در این طرح دیده شده و ورودی بخش ارم هم ایمن‌سازی شود.

- ورودی جنوبی برازجان، جاده بنداروز تا اول شهر برازجان پل های آن بسیار کم عرض و باعث تلفات انسانی زیادی شده. شهرداری اذعان می دارد تعریض پلها به سبب آنکه خارج از محدوده شهری هست بعهده اداره کل راه و شهرسازی است در عین حال چنانچه اداره کل شهرسازی نسبت به تعریض پل های در مسیر اقدام نماید شهرداری آمادگی گذاشتن سنگ جدول و آسفالت آن را دارد مظافا اینکه با اداره کل هم مکاتبه نموده و موافقت خود را اعلام داشته  در مورد این موضوع لطفا توضیح بفرمایید.
- درحال تکمیل کمربندی ورودی شهر برازجان هستیم. عملاً بحث ورودی تا ۵ کیلومتر در حریم شهر معمولا بر عهده شهرداری است و تا ۵ کیلومتر ورودی و خروجی شهر ممانعتی در انجام کار نیست. در بحث کارگروه امور زیربنایی قول همکاری به آنها داده شد و بابت تصویب طرح کمک خواهیم کرد. روند کار به این شکل است که زیر سازی توسط شهرداری پیش رود و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در انجام روکش و آسفالت همکاری کند.

- مسافرانی که از کازرون یا گناوه یا بوشهر و یا اهرم به طرف برازجان می آیند هیچ تابلویی بنام برازجان مشاهده نمی کنند اسم همه شهرهای استان است مگر برازجان نمونه بارز آن ورودی بوشهر تا قبل از اولین پل زیرگذر نوشته به طرف اهرم بوشهر شیراز. فقط بعد از پل آن هم قبل از سه راهی نوشته برازجان که بر اثر نبود تابلو راهنما، برازجان برای مسافران هم جذابیتی ندارد  دلیل این موضوع چیست؟
- در خصوص تابلو معمولاً برازجان هم نوشته شده بوده و اگر نیست حتماً به همکاران اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای موضوع را انتقال می دهم چرا که بحث نصب علائم بسیار مهم است. برازجان مرکز شهرستان دشتستان است و در عمده قسمت‌ها تابلو برازجان بوده ولی الان ممکن است بحث سرقت یا بقیه مسائل اتفاق افتاده باشد.


جزییات تکمیل اطلاعات متقاضیان دریافت کمک ودیعه مسکن اعلام شد


- بارها تحویل مسکن مهر پرگان و بسیجیان در برازجان به تعویق افتاده است و مردم متقاضی این مسکن ها دچار مشکل مسکن هستند، بالاخره این مسکن ها کی تحویل متقاضیان خواهد شد؟
- واحدهای مسکن مهر که متولی مستقیماً اداره کل راه و شهرسازی بوده همگی تحویل داده شده است. متولی مسکن مهر پرگان، تعاونی مسکن مهر برازجان است. ما فقط به عنوان کمک کننده همکاری می‌کنیم و دخالتی در بحث ساخت تعاونی ها و حسابرسی نداریم. در خصوص آماده سازی محوطه‌سازی ما حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قول یاری داده‌ایم که به نوعی از وزارتخانه کمک گرفته ایم برای محوطه‌سازی مسیر و بقیه مسائل جلسات متعددی در شورای مسکن استان و شهرستان درباره مسکن مهر پرگان گرفته و پیشنهادات مختلفی داده شده است.

ما پیشنهاداتی دادیم که اگر تعاونی نمی‌تواند هیئت مدیره تعاونی را عوض کنیم یا اینکه با خود تعاونی به نتیجه‌ای برسید که بتوانید کار را فاز بندی کنید و جلو ببرید. همچنین در بحث فاضلاب هم به آب و فاضلاب استان کمک مالی انجام شده است.
موضوع مسکن مهر بسیجیان هم‌ تعاونی مسکن مهر ایثارگران حالت خود مالکی دارد زمین برای دولت نیست و مثل این است که فردی وام مسکن مهر گرفته باشد و خود مالکی بخواهد کار را انجام دهد اما به دلیل اینکه آنجا تعاونی بوده عده‌ای تعاونی تشکیل دادند به اسم تعاونی مسکن مهر ایثارگران و زمین هم برای خودشان است فقط از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده اند. ما نمی توانیم در آن قسمت ها دخالت کنیم چرا که اجازه دخالت را هم به ما نمی‌دهند.

- زمین های زراعی که بصورت غیرقانونی در آن ساختمان های مسکونی ساخته میشود به عنوان مثال اطراف شهرها خصوصا شهر برازجان چه اقداماتی انجام داده اید؟
- در خصوص زمین های زراعی متولی امور اراضی استان است. بحث تغییر کاربری‌های غیرقانونی قطعاً باید همکاران از سازمان جهاد کشاورزی امور اراضی ورود کنند. تا جایی که من اطلاع دارم البته ورود هم داشته اند و برخی احکام هم گرفته اند اما بعضی اراضی حریم شهر موضوع زراعی بودنشان نیست و اراضی ملی است که احکامی هم ما گرفته ایم و عمده تخریب هم در برازجان زیاد داریم اما بعضی خانه‌های مسکونی که از قبل ساخته شده‌اند دنبال ساماندهی این موضوع هستیم که بتوانیم این خانه‌ها را به مالکین بفروشیم.

- در خصوص کمربندی ابپخش توضیحاتی فرمایید پروژه در چه مرحله ای می‌باشد؟
- در موضوع کمربندی آبپخش - سعدآباد تقاطع کنار گذر آبپخش - سعدآباد مراحل آخر را می گذراند. عبور از روی پل آبپخش - سعدآباد هم در مرحله روسازی است و ظرف دو هفته آینده عملیات آسفالت انجام می‌شود.
از تقاطع تا بویری به صورت ۴ خطه کار شده است. از تقاطع کنار گذر به سمت چم درواهی حدود 3.5 کیلومتر تملک اراضی است که باتوجه به اینکه قسمتی نخل باید تملک شود در واقع چون تامین اعتبار انجام نشده کار متوقف شده است. در صورت تملک اراضی در فاز اول برنامه این خواهد بود که بطور مثال یک لاین از گناوه در شهر آبپخش عبور کند و از بوشهر به گناوه از کنار گذر عبور کند و در فاز بعد امیدواریم باندهای دیگر را انجام دهیم.


- مشکل روشنایی جاده برازجان - دالکی - شیراز در نقاطی که در حوزه استحفاظی استان بوشهر است، چه زمان تکمیل و برطرف می شود؟
- روشنایی حد فاصل جاده برازجان - دالکی - شیراز اولویت بندی دارد و اصل آن بحث گردنه کنارتخته بود که قبلاً انجام شده و قسمتی از خروجی برازجان هم انجام شده است. اخیراً روشنایی قسمتی از خروجی دالکی در برنامه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

- جاده تنگ ارم از طرف گلوگاه دالکی سالانه تلفات بسیاری داشته است چه اقداماتی در این خصوص داشته اید؟
- موضوع جاده تنگ ارم به گلوگاه بحث ساماندهی جاده نمازگاه به تنگ ارم در قالب قرارداد باند دوم دالکی کنار تخته است که به مرور کار انجام خواهد شد و باعث ساماندهی می‌شود.

محور نمازگاه - تنگ ارم - بوشکان  ۹۲کیلومتر است که از سال ۹۴ تا حالا پیگیر اخذ ردیف ملی برای این مسیر هستیم چراکه با توجه به وضعیت جغرافیایی این مسیر، اعتبارات استانی جوابگوی به سازی این مسیر نیست.

اخیرا در حضور دکتر رضایی نماینده محترم دشتستان و دکتر عدل معاون سازمان برنامه و بودجه پیگیر اخذ ردیف ملی برای این پروژه بودیم. با توجه به اینکه نامه ای در سال ۹۵ در همین موضوع ارسال شده بود خواستار مطالعات جدید در این موضوع شدند که این موضوع تکمیل شد و مجددا فرستاده شد. روز شنبه به همراهی جناب گراوند به حضور آقای مهندس اسلامی وزیر راه و شهر سازی رفتیم که در موضوع تمام راه های استان مخصوصا این محور بحث شد که جناب وزیر به معاون برنامه ریزی دستور دادند پیگیری ویژه ای برای این مسیر انجام شود که در لایحه ی ۱۴۰۰ بتوان ردیف مجزا گرفت.

روز یکشنبه نیز توانستیم امضای جناب وزیر در بحث تکمیل مطالعات جدید را با کاربرگ های آن برای آقای نوبخت بگیریم و تحویل سازمان برنامه و بودجه دهیم.

قرار بر این شد که علاوه بر استاندار، نماینده دشتستان نیز از طریق برنامه و بودجه پیگیر این موضوع باشد که کمیسیون ماده ۲۳ مصوبه‌ای برای این مسیر در نظر بگیرد که در این صورت  در قانون بودجه شامل ردیف ملی می شود و سالانه مبلغی برای بهسازی نمازگاه تا بوشکان  برای ارتقا به راه اصلی در نظر گرفته می شود.

- دره فصلی محله(خضر) مشهور به دره آردو که بزرگترین دره از لحاظ حجم آب در زمستان می باشد؛ چرا پل زده نمیشود با اینکه حدود  ۱۰۰خانه وجود دارد و  صدها  کشاورز از این مسیر تردد میکنند. طی مکاتباتی که شهرداری برازجان با اداره کل راه وشهرسازی استان داشته، نتیجه این بوده که  خود شهرداری به تنهایی چنین بودجه ای ندارد و گفته اند باید با همکاری اداره کل راه و شهرسازی باشد، شما بعنوان مسئول راه و شهرسازی استان به این محله بیایید و ببینید که مردم دراین فصل زمستان با چه مشکلاتی روبرو هستند.
- دره آردو در محدوده راه و شهر سازی نیست. هفته گذشته طی جلسه ای که با اعضای شورای شهر و معاون شهردار برگزار شد در خصوص این دره و تعریض پل و احیانا پل جدید بحث شد و توضیح داده شد که برای این موضوع باید از منابع داخلی شهرداری و کمک گرفتن از منابع اعتباری استان (سازمان مدیریت برنامه ریزی استان) استفاده شود. وظیفه راه و شهرسازی جاده های بیرون از شهر است که برای انجام کار باید موافقت نامه ای مبادله  شود.

- صحبت پایانی:
- از جناب صابری مدیر مسئول هفته نامه اتحاد جنوب و جناب شاد دبیر گفتگو کمال تشکر را دارم. به عنوان فرزند دشتستان در خدمت همشهری های خود هستم و افتخار میکنم به اینکه بتوانم مشکلی از دوستان را برطرف کنم.
قطعا موضوعاتی که در حوزه راه و شهرسازی نبود به جناب مهندس علم انتقال داده خواهد شد و امیدوارم به اتفاق هم آنچه شایسته شهرستان  دشتستان است انجام شود.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/09/06 - 13:15
0
1
پروژه های مسکن مهر برازجان چند ساله دیگه باید نیمه کاره رها بشه چرا فکری اساسی برای این سرمایه ها مردمی نمیشود؟ چرا مناطق حاشیه نشین برازجان نظیر آبرسانی و کارخانه آرد و والفجر از کوچکترین امکانات زیرساختی محروم هستند چرا مانند تنگکهای بوشهر خیابان های این مناطق زیر سازی و آسفالت نمیشود؟
1399/09/05 - 21:18
0
1
در حوزه راه های استان هم ای کاش درخصوص موارد زیر سوالاتی مطرح می کردید:
قطعه نیمه کاره پیچ های جاشک
محور جم به انارستان
محور انارستان به شنبه
وضعیت اسفناک کیفیت آسفالت و زیرسازی محور سیراف به جم
تکمیل بزرگراه بزباز به بندو (جزوی از بزرگراه عسلویه پارسیان)
بهینه و استانداردسازی محورهای روستایی
و...
1399/09/05 - 21:15
0
1
باسلام
باتشکر از این مصاحبه خوب و مفید؛
چرا درخصوص بزرگراه بنداروز-شاهزاده ابراهیم موردی مطرح نکردید؟درحالی که این محور هم چندان استاندارد و اصولی کار نشده و همین یک سال اخیر هم تصادفات منجر به فوت داشته است و چند پیچ خطرناک به همراه چند نقطه آسفالت تخریب شده و موج و ... در آن دیده می شود.
درخصوص بزرگراه اهرم برازجان هم سوالی نپرسیدید.

با وجود اینکه در حوزه اداره راه و شهرسازی استان ما نیست ولی ای کاش درخصوص قطعه کنارتخته به خشت که جزوی از مسیر برازجان شیراز است هم سوال می پرسیدید و خواستار پیگیری درخصوص تسریع در اجرای پروژه ی بزرگراه شدن این محور می شدید. واقعا خدا نکند پشت یک ماشین کندرو بیفتید و نتوانید سبقت بگیرید که حسابی حوصله راننده را سر خواهد برد و وقتش را تلف خواهد کرد.

ان شاالله که با تدبیر اصولی و دقیق این مشکلات روزی به پایان برسد.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • .: مدرسه حدود 3 روز قبل گفت: وزیر بهداشت میگه خطر ...
  • .: محمد حدود 3 روز قبل گفت: چراشهرداری بندر ریگ غیرقانونی ...
  • .: دلسوز حدود 4 روز قبل گفت: ما فرزندانمان را دوست ...
  • .: بی نام حدود 4 روز قبل گفت: آقا اینا کجاشون خوشگله ...
  • .: ایرانی حدود 4 روز قبل گفت: بزرگوار به اندازه ی ...
  • .: رزمنده حدود 5 روز قبل گفت: جناب صابری و هیات ...
  • .: علیرضا حدود 5 روز قبل گفت: شناختی از نویسنده ندارم ...
  • .: علیرضا حدود 5 روز قبل گفت: عزیز دل برادر _ ...
  • .: مرتضی آز آبپخش حدود 5 روز قبل گفت: چرا وقتی جرم و ...
  • .: دنیا دیده حدود 6 روز قبل گفت: دیر زی وشاد زی! ...