کد خبر: 138446 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 01 آذر 1399 - 11:47
خودروهای غیربومی اجازه ورود به شهرهای قرمز فارس را نیافتند

اتحادخبر:  طرح جامع محدودیت‌های کرونایی صبح امروز شنبه اول آذرماه همزمان با سراسر کشور در مبادی ورودی شهرهای دارای وضعیت قرمز استان فارس عملیاتی شد و خودروهای غیربومی اجازه ورود به این شهرها را نیافتند.

اتحادخبر:  طرح جامع محدودیت‌های کرونایی صبح امروز شنبه اول آذرماه همزمان با سراسر کشور در مبادی ورودی شهرهای دارای وضعیت قرمز استان فارس عملیاتی شد و خودروهای غیربومی اجازه ورود به این شهرها را نیافتند.

خودروهای غیربومی اجازه ورود به شهرهای قرمز فارس را نیافتند

 

بر اساس سطوح تعیین شده در اپلیکیشن ماسک، ۱۸ شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.


بنا بر گزارش خبرنگار ایرنا از مبادی ورودی شهر شیراز، همانگونه که ستاد ملی کنترل بیماری کرونا تصویب کرده است، هم‌اینک ورود به این کلانشهر با نظارت و سخت‌گیری ماموران انتظامی همراه است.


ماموران انتظامی از شنبه اول آذرماه به مدت اعلامی دو هفته، از ورود خودروهای غیربومی به شهر شیراز جلوگیری می‌کنند اما در لحظه انتشار خبر، خروجی این کلانشهر به ویژه در محل پلیس‌راه شیراز - اصفهان باز است و در این مسیر، ترافیک و ازدحام خودرو نیست.
فرمانده انتظامی استان فارس نیز روز شنبه با حضور در مبادی ورودی شهر شیراز از روند اجرای مصوبه ستاد ملی کنترل بیماری کرونا بازدید کرد.
آنگونه که مسئولان استان فارس پیش از این اعلام کرده‌اند بیماران صعب‌العلاج و کارمندان ادارات در صورت ارائه مستندات لازم، اجازه ورود به شهرهای قرمز را دارند.

شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و محدودیت‌های پیش‌روی آنان


برخی هم‌استانی‌ها درباره روند اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی، سوالاتی در ذهن دارند که در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است.
بنا به اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز کرونایی به مدت ۲ هفته مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل می شوند و تنها یک سوم کارمندان در محل کار حضور پیدا خواهند کرد.


شهرستان‌های شیراز، زرقان، سپیدان، مرودشت، بیضا، اقلید، آباده، کوار، فیروزآباد، سروستان، استهبان، فسا، جهرم، خفر، قیروکارزین، ارسنجان، داراب و ممسنی که براساس وضعیت پیش‌بینی شده در اپیکیشن ماسک، دارای وضعیت قرمز هستند و شامل محدودیت‌های سطح قرمز می‌شوند.
در این شهرستان‌ها مشاغل گروه شغلی ۲ شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه و مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تعطیل هستند.


همچنین مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه که شامل مشاغل گروه ۲ می‌شوند در این شهرستان‌ها تعطیل خواهند بود.
مشاغل سطح سه نیز در شهرستان‌های قرمز تعطیل هستند که این مشاغل شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری می‌شوند.


همچنین مشاغل سطح چهار شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در این شهرستان‌ها تعطیل هستند.
ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به سایر شهرها ممنوع است و جریمه ۵۰۰ تا یک میلیون تومانی برای این تخلف پیش بینی شده که در هر ۲۴ ساعت یکبار نیز این جریمه قابل تکرار است.
ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای با وضعیت قرمز نیز ممنوع است و جریمه ۵۰۰ تا یک میلیون تومانی برای آن پیش بینی شده که در هر ۲۴ ساعت هم قابل تکرار است.
در شهرها وضعیت قرمز تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد نیز ممنوع است و جریمه آن نیز ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی و محدودیت‌های پیش‌روی آنان


همچنین ۱۳ شهرستان استان وضعیت نارنجی دارند که شامل لامرد، گراش، لارستان، زرین دشت، خنج، اوز، خرامه، نی ریز، پاسارگاد، خرمبید، بختگان، کازرون و کوه چنار هستند.


در شهرستان‌های نارنجی مشاغل سطح ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و ۵۰ درصد کارمندان ادارات در محل کار حضور پیدا خواهند کرد.
در این شهرستان‌ها مشاغل سطح سه تعطیل هستند که این مشاغل شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری است.


همچنین مشاغل سطح چهار نیز در این شهرستان‌ها تعطیل می‌باشند که شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.


در شهرهای با وضعیت نارنجی منع رفت و آمد شبانه دیده نشده اما ورود خودروهای شخصی غیر بومی و خروج خودروهای بومی ممنوع است و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای هر ۲۴ ساعت تعیین شده است.

 

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد و محدودیت‌های پیش‌روی آنان


پنج شهرستان استان فارس نیز در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند که این شهرستان ها شامل بوانات، سرچهان، فراشبند، مهر و رستم هستند.
در این شهرستان‌ها مشاغل سطح چهار تعطیل هستند و دو سوم کارکنان ادارات به مردم خدمات ارایه می‌دهند.
همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی مراکزی هستند که در شهرستان‌های زرد فعالیت‌ آنان تعطیل است.

 

کدام مشاغل تعطیل نمی‌شوند؟


در سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد تنها مشاغل گروه یک امکان فعالیت دارند.
این مشاغل شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی هستند.


فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی، نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر از دیگر مراکزی هستند که به فعالیت خود ادامه خواهند داد.


از دیگر مشاغل گروه یک می‌توان به خدمات اچراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها اشاره کرد.

 

بیماران صعب‌العلاج در محدودیت‌های کرونایی مشکلی برای تردد ندارند


یکی از پرسش های مخاطبان ایرنا در مورد تردد بیماران خاص و صعب العلاج بود که جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیماران خاص و صعب العلاج با اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، مشکلی برای تردد در ساعات ممنوع و مراجعه به پزشک یا بیمارستان ندارند.
عبدالرضا قاسمپور افزود: این بیماران هنگام تردد باید مستندات لازم را به  نیروی انتظامی ارایه کنند و قطعا نیروی انتظامی همکاری لازم را با بیماران خاص و صعب العلاج خواهد داشت.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138446