کد خبر: 138441 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 01 آذر 1399 - 11:35
مدیرکل گمرک بوشهر:
تکلیف کالاهای متروکه در گمرک بوشهر مشخص می‌شود

اتحادخبر: مدیرکل گمرک بوشهر گفت: هم اکنون یکهزار کانتینر محتوی کالا و ۹ هزار تن کالای فله‌ای در انبارهای این گمرک متروکه شده‌است که با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت بزودی ترخیص آنها آغاز می‌شود.

اتحادخبر: مدیرکل گمرک بوشهر گفت: هم اکنون یکهزار کانتینر محتوی کالا و ۹ هزار تن کالای فله‌ای در انبارهای این گمرک متروکه شده‌است که با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت بزودی ترخیص آنها آغاز می‌شود.

تکلیف کالاهای متروکه در گمرک بوشهر مشخص می‌شود

به گزارش ایرنا، بهروز قره بیگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کالاهای متروکه شده تولیدی و تجاری است که بخشی از آنها با مصوبه‎‌های ستاد اقتصادی دولت تعیین وضعیت می‌‏شوند.

 

" متروکه به کالایی گفته می‌شود که از تاریخ ورود آن به گمرک بیش از چهار ماه بگذرد و ترخیص نشود و یا صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص آن مراجعه نکند."

 

وی بیان کرد: برای کالاهای تولیدی گشایش مناسبی حاصل شده و انتظار می‌‎رود تمامی آنها ترخیص شود.

 

قره بیگی ادامه داد: از مجموعه کالاهای متروکه ۱۰۰ کانتینر آن لاستیک خودروهای سنگین است که مشکل ترخیص آن برطرف شده و بزودی ترخیص می‎شود.

وی اظهار داشت: از سال ۹۷ به بعد برای نخستین بار از طرف دولت به گمرک اختیار لازم داده شد که کالاها بدون نیاز به نامه بانکی ترخیص ‎شود.

 

قره بیگی افزود: با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت از یکهزار کانتیتر کالای متروکه در بوشهر ۲۰ تا ۳۰ درصد آن ترخیص و مابقی آنها که زمان زیادی از آنها گذشته باقی می‎مانند.

 

وی عنوان کرد: در این زمینه نیاز است نشستی در استانداری با حضور گمرک، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان اموال تملیکی برای کالاهای متروکه برگزار و نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

 

قره بیگی یادآور شد: همه کالاهایی که در گمرک بوشهر رسوب شدند تمامی آنها توسط گمرک اظهارنامه متروکه مربوط به آنها تنظیم شده‌است.

 

وی افزود: در این زمینه گمرک منتظر است تا سازمان اموال تملیکی اقدام‏ موردنیاز را انجام دهد و پس از برآورد هزینه نسبت به تعیین تکلیف کالاها اقدام شود.

قره بیگی یادآور شد: در بحث کالاهای اساسی به استثنا پنج قلم کالای دارای ارز ترجیحی، مابقی کالاهای گروه‎های یک و ۲۱ تا ۲۴ مشکل ترخیص آنها برطرف شده و بدون نیاز به کد رهگیری از گمرک ترخیص می‎شود.

 

مدیر کل گمرک بوشهر یادآور شد: براساس این مصوبه تاکنون مشکل یکهزار و ۱۰۰ تن مواد اولیه کالاهای تولیدی مربوط به ۵۲ فقره اظهارنامه از صاحبان کالاهای تولیدی در گمرک بوشهر حل و در زمان حاضر نزدیک به ۴۰۰ تن از این کالاها بارگیری و خارج شده و مابقی نیز در حال بارگیری برای خروج هستند.

 

قره بیگی اضافه کرد: همه فهرست کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سه هزار و ۲۰۰ قلم کالا در حوزه تولید که به گمرک ابلاغ و مورد تائید ستاد اقتصادی دولت است همگی می‎توانند از تسهیلات فراهم شده برای ترخیص استفاده کنند.

 

وی عنوان کرد: در حوزه کالاهای تولیدی در بحث کالاهایی که ثبت سفارش آنها نیاز به اصلاح داشت براساس پیشنهاد گمرک ایران و با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل ترخیص آنها برطرف شده‌است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138441