کد خبر: 138337 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 29 آبان 1399 - 08:36
۲ تخلف آشکار صنفی در بوشهر و ضرورت هوشیاری بیشتر بازرسان

اتحادخبر:  ۲ اقدام صنفی با عنوان‎‌های تبلیغات خلاف واقع میوه‎‌فروشان و درج نشدن قیمت در لیست غذاهای فست فود این روزها در صدر تخلف واحدهای صنفی بوشهر قرار گرفته است.

اتحادخبر:  ۲ اقدام صنفی با عنوان‎‌های تبلیغات خلاف واقع میوه‎‌فروشان و درج نشدن قیمت در لیست غذاهای فست فود این روزها در صدر تخلف واحدهای صنفی بوشهر قرار گرفته است.

۲ تخلف آشکار صنفی در بوشهر و ضرورت هوشیاری بیشتر بازرسان

به گزارش ایرنا، گرانی برخی از کالاها و به تبع کاهش خرید آنها برخی از فروشندگان را بر آن داشته تا با تخلف اقدام به بازارگرمی برای فروش محصولات خود کنند.

در این بین برخی از میوه‎فروشان گوی تخلف را از رقیبان ربوده و به صورت آشکار اقدام به نصب بنرهایی با مضمون تبلیغات غیرواقعی می‎کنند.

 

در این تخلف آنها در حالی که قیمت عمده محصولات آنها مانند انار و خرمالو از هر کیلو ۱۵۰ هزار ریال فراتر است در اقدامی تعجب برانگیز با نصب بنر در مقابل واحد صنفی خود قیمت انواع میوه را با نرخ‎های پایین ۶۰، ۷۰، ۸۰ و یا ۹۰ هزار ریال درج می‎کنند.

 

با این تبلیغات برخی از شهروندانی که شاید خریدهای منزل با آنها نیست در گذر از خیابان و معابر فریب بنرهای تبلیغاتی را خورده و راهی واحد عرضه میوه می‎شوند تا میوه ‏های مدنظر خود را خریداری کنند.

 

خریدار وقتی در حین خرید متوجه قیمت‏هایی مغایر با بنر نصب شده در مقابل واحد صنفی می‎شود از روی نجابت و یا کم رویی که با پوست و خون بوشهری‏ها عجین شده اقدام به خریدی ناخواسته و از روی رفع تکلیفی می‎کنند.

یک شهروند بوشهری فریب خورده از تبلیغات غیرواقعی اظهار می‎کند: تاکنون در چند مورد با دیدن بنرهای تبلیغاتی راهی واحدهای میوه فروشی شده ام و سپس متوجه مغایرت قیمت میوه ‏ها با بنر درج شده در روبروی واحد صنفی شدم.

 

به گفته علی زیرایی چنانچه برای چنین تبلیغی برخورد قاطع و مناسبی از سوی بازرسان  انجام نشود  میوه فروشان همچنان با این حیله یکی پس از دیگری شهروندان را در تور تبلیغات غیرواقعی خود می‎اندازند.

 

وی عنوان کرد: در مقابل یک واحد صنفی که بیش از ۱۰ نوع میوه از جمله موز، آناناس، خرمالو، انار، انگور، پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین صف داده شده بود تنها سه قلم آن با قیمت هر کیلو ۶ هزار تومان عرضه شده بود و این در حالی است که در بنر مقابل میوه فروشی عبارت "قیمت تمام میوه ‏ها ۶ هزار تومان" درج شده است.

زیرایی ادامه داد: چوب این تخلف آشکار بیش از اینکه به شهروندان تحمیل شود به ضرر میوه فروش منصفی است که چند صدمتر پایین‎تر میوه ‏های خود را بدون درج بنر غیرواقعی و در خلوت نبود مشتریان عرضه می‎کند.

 

فروشنده یک واحد عرضه میوه نیز اظهارداشت: در سطح شهر یکی دو واحد میوه فروشی در اثر کسادی بازار آن هم ناشی از تبلیغات دروغین میوه‎ فروشی همسایه‎ خود در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است.

 

مهدی دهقان افزود: در چنین شرایطی نیاز است با هدف آسیب ندیدن معیشت میوه فروشان منصف بازرسی در طرحی ضربتی بنرهای حاوی تبلیغات غیر واقعی را از سطح خیابان‎ها جمع آوری کند.

 

دیگر تخلف آشکار واحدهای صنفی بوشهر در فست فودها رواج پیدا کرده جایی که خانواده‎ها برای خرید به یک مرکز فست فود مراجعه می‎کنند که در لیست اقلام قیمت آن درج نشده و آنها پس از صرف غذا است که با قیمت‎های بالا و فاکتورهایی غیرقابل باور مواجه می ‏شوند.

این اقدام باعث می شود تا  یک خانواده پنج نفره باید به طور ناخواسته به پرداخت بهای ۲ میلیون ریالی برای پنج ساندویچ شود.

 

در چنین شرایطی برخی از شهروندان از روی ناآگهی از این تخلف رد شده و تنها جریمه واحد صنفی متخلف خرید نکردن شهروند در نوبت‎های بعدی است.

شهروندی که در چند مورد با این تخلف درج نشدن قیمت در لیست فست فودها همراه شده است بیان می‎کند اگر درج نکردن قیمت در لیست تخلف است پس چرا واحدها همچنان به این رویه ادامه می‎هند.

 

مهران زیارتی ادامه داد: حال که خیلی از شهروندان از روی ناآگاهی و نجابت خود روی انتقاد از واحدهای متخلف و یا حتی گزارش تخلف ها را ندارند شایسته است در شرایط خاص اقتصادی امروز  نظارت و مقابله با تخلف‎‏هایی این چنین به صورت جدی و قاطع صورت گیرد.

 

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: نصب بنر با قیمت کاذب و همچنین درج نشدن قیمت در لیست فست فودها یک تخلف آشکار است که شهروندان باید در صورت مشاهده آن را به سامانه تلفنی۱۲۴ گزارش کنند.

 

رضا جمالی افزود: در ارتباط با تخلف میوه فروشان که مدتی است با نصب بنر حاوی عباراتی همچون (قیمت انواع میوه ۶ هزارتومان) اقدام به تبلیغ غیرواقع می‎کنند از هفته قبل به همکاران گوشرد شده تا به صورت جدی با متخلفان برخورد کنند.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با فست فودها که مشمول واحد صنفی گروه سه شده و قیمت گذاری بر عهده خود آنها است در چند مورد آنالیز قیمتی صورت گرفته و با توجه به بالا بودن قیمت به آنها هشدارهای لازم و در صورت نیاز صدور جریمه انجام شده است.

جمالی افزود: در ارتباط با درج نشدن قیمت این موضوع نیز یک تخلف است و در بازدیدها چنانچه مشاهده شود با خاطیان برخورد می‎شود.

وی اظهار کرد: در ارتباط با چنین تخلف‎هایی نیاز است خود شهروندان با هوشیاری لازم موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کنند.

 

جمالی گفت: باتوجه به کمبود نیرو و تجهیزات برای بازرسی انتظار است خود شهروندان نیز در راستای کنترل قیمت‌ها تخلف واحدهای صنفی را گزارش کنند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138337