کد خبر: 138320 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 29 آبان 1399 - 10:30
رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان در گفتگو با اتحادخبر؛
میزان رعایت پروتکل ها در برازجان ۵۰ درصد است/ دشتستان در وضعیت نارنجی/ کمبود انسولین به زودی برطرف می شود

اتحادخبر: دکتر ماریا خویش دوست دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. میزان رعایت 50 درصدی پروتکل ها در شهر برازجان، دشتستان در وضعیت نارنجی، برطرف شدن کمبود انسولین در هفته آینده و ضرورت ممنوعیت ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک در شهرستان گزیده‌ای از گفتگو....

اتحادخبر: میزان رعایت پروتکل ها در شهر برازجان ۵۰ درصد است، دشتستان در وضعیت نارنجی قرار دارد، برطرف شدن کمبود انسولین در هفته آینده و ضرورت ممنوعیت ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک در شهرستان گزیده‌ای از گفتگوی اتحاد جنوب با رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان است.

به گزارش اتحادخبر، دکتر ماریا خویش دوست دوشنبه شب گذشته در قالب نشستی مجازی با اعضای گروه اتحاد جنوب به سئوالات تعدادی از شهروندان پاسخ داد. اتحاد خبر شما را به ملاحظه این پرسش و پاسخ ها دعوت می کند.

- خانم دکتر با تشکر از قبول دعوت اتحاد جنوب؛ مهم‌ترین بحث این روزهای مردم، بحث کروناست. چرا دشتستان رتبه اول فوتی های استان را داراست؟ حتی از مرکز استان که جمعیتی بیشتر از دشتستان دارد فوتی های ما بیشتر است؟
- علتهای زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله بالا بودن درصد بیماران دیابتی شهرستان، وجود زیاد درصد سالمندان در شهرستان و مواردی که فوت شدند بدلیل اینکه شناسنامه شان در دشتستان صادر شده بود جز دشتستان محسوب شدند در حالی که خارج از شهرستان زندگی کردند.

- چند درصد مردم دشتستان پروتکل ها را رعایت می‌کنند و انتظار شما چیست؟
- میزان رعایت پروتکل‌ها در ادارات ۹۰ درصد و در سطح شهر ۵۰ درصد است که انتظار می‌رود در راستای کاهش شیوع بیماری به درصد قابل قبولی برسد.
همچنین برای پیشگیری از پر شدن تخت‌های بیمارستانی، پیشگیری از وضعیت قرمز و‌ تعطیلی مراکز همه باید تلاش کنیم.

- لطفا در مورد  آمار مرگ و میر کرونا توضیحاتی بفرمایید. آیا این آمارها واقعی است؟
- بله. آمار صد درصد واقعی است.

- روزانه چه تعداد تست کرونا در شهرستان گرفته می شود؟ وضعیت موج سوم در دشتستان به چه شکل است و برای عبور از این موج چه باید کرد؟
- هر روز میانگین ۲۶ نمونه آزمایش حلق و بینی از ابتدای بیماری نمونه گرفته شده است. هفته های آینده تست سریع و پی سی آر افزایش می یابد.
در راستای کنترل این بیماری و شیوع آن همه ادارات و مراکز خدماتی می بایست فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنند.
نمونه گیری برای موارد بستری و گروه‌های پر خطر الزامی است و بعد از افتتاح آزمایشگاه کرونا مشکل نمونه گیری نداریم.

- چند درصد از مردم دشتستان را سالمندان و دارای بیماری های پیش زمینه ای تشکیل می دهند و برای جداسازی افراد پرخطر چه تدابیری اندیشیده اید؟
- بیماری‌های زمینه‌ای متفاوت است به طور مثال ۲۳ درصد از جمعیت مردم دشتستان دارای بیماری دیابت هستند.
مهم‌ترین نکته در کاهش آمار فوتی، قرنطینه افراد دارای بیماری زمینه‌ای و‌ سالمندان است که واکسن آنفلولانزا را برای محافظت و سلامتی بهتر برای این گروه قرار داده‌ایم.

- از ابتدای کرونا تا به حال بیشتر چه ارگان هایی با شما همکاری داشته اند؟
- فرصتی پیش آمده که در این راستا ابتدا از رسانه‌ها، مردم، فرمانداری دشتستان، نیروی انتظامی، سپاه، هلال احمر، امام جمعه برازجان، نمانیده مردم دشتستان، روحانیون، همه ادارات شهرستان حتی کارخانجات و خیرین که برای پیشگیری از ویروس کرونا با ما همکاری داشتند تقدیر و تشکر کنم.

- شهر برازجان در چه وضعیت کرونایی است و از اول آذر ماه چه محدودیتهایی در برازجان اجرا می شود؟
- شهرستان دشتستان اکنون در وضعیت نارنجی است. اگر همه پروتکل های بهداشتی و محدودیت‌ها را رعایت کنیم وارد منطقه زرد می شویم و دیگر محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی کسبه را ناراحت نمی کند و بیمارستان‌ها ظرفیت خواهد داشت.

 

- لطفا آمار کرونا شهرستان را اعلام کنید. چه تغییری در شهرستان ایجاد شده که دشتستان از لیست قرمز درآمده و اکنون نارنجی است؟
- براساس تعداد مثبت اضافه شده در روز ‌‌و تعداد بستری های روزانه، وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و سفید تعیین می شود.
شرایط آب و هوایی و خاموش شدن کولرها در کاهش آمار مبتلا به کرونا موثر است. با این‌ شرایط نگران ماه آینده هستیم و در این راستا کمک مردم را می‌طلبد که دچار پیک نشویم.

 
- در خصوص واکسن آنفلوآنزا در برازجان توزیع شده و نحوه توزیع واکسن چگونه است و شامل چه کسانی می‌شود.
- ۳ هزار و ۱۸۴ واکسن آنفلوآنزا در دشتستان توزیع شده که تا کنون ۲ هزار و ۲۲۵ واکسن تزریق و ثبت شده است.
این واکسن شامل مادران باردار با بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر، افراد دارای بیماری ایدز، دیالیزی، پیوند اعضا، سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، افراد کمپ‌های ترک اعتیاد، افراد در کمپ‌های شبانه بهزیستی، اداره زندان، اردوگاه حرفه آموزی، بیماران با زمینه اعصاب و روان، کادر درمان و پزشکان می شود.

- با توجه به بالابودن تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان و اشغال تخت که بیشتر آنها جهت دریافت داروی روزانه کرونا می‌باشد چه تدبیری دارید که داروی روزانه این افراد در مراکز 16ساعته به بیماران داده شود که از حجم اشغال تخت بیمارستان کاسته بشه؟
- داروی کرونا ریسیژن و بیمارستانی است و دستورالعملی که در مراکز ۱۶ ساعته این دارو به بیماران داده بشه به ما ابلاغ نشده است.

- با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر پرداخت حق کرونا به تمامی پرسنل وزارت بهداشت ، فقط دو ماه (اسفند و فروردین) واریز شده و تاکنون خبری از پرداخت ماه های بعد نیست؟ ضمنا نام تعدادی پرسنل نیز از لیست جامانده و چیزی به ایشان تعلق نگرفته. دلیل این موضوع چیست؟
- حق کرونا دو بار از وزارتخانه و طبق دستورالعمل کشوری به پرسنل پرداخت شده است. حق افرادی که در لیست جا افتاده‌اند در ماه‌های آینده جبران خواهد شد.

- بیمارستان ۱۷ شهریور و شهید گنجی از مراکز تحت مدیریت شماست ولی در عمل یا وقت نظارت بر آن را نداشته یا ناظرینی که شما بر عملکرد آن مرکز انتخاب نموده اید اطلاعات نادرستی به شما می دهند. آیا از شکاف عمیق ارتباطی بین پرسنل امور اداری و درمان و تضییع حقوق ایشان مطلعید؟ آیا از انتصاب های بدون کارشناسی و بر پایه روابط در آن آگاهید؟
- حضور فیزیکی من در بیمارستان زیاد است و‌ با سابقه ۲۳ ساله‌ام همه همکاران را می شناسم. مواردی که بصورت شکایت از پرسنل باشد حتما پیگیری و از پیشنهادات استقبال می کنم.

- از آغاز بکار فعالیت رسمی بیمارستان شهید گنجی تاکنون چند رییس / سرپرست تغییر کرده؟ چرا هر کدام به مدت کوتاهی زمامدار امور بوده و در اولین فرصت عطای مسئولیت رو به لقایش بخشیده و استعفا می دهند؟ 

- مدیریت بیمارستان در انتصابات مشورت می کند و در این زمینه زیاد دخالت نمی‌ کنم مگر اینکه مشکلی احساس کنم. مدیریت بیمارستان سخت و‌ دشوار است. همه مدیران زحمت کشیدند و اقدامات خوبی را انجام دادند.
در حال حاضر به دلیل مرخصی اضطراری خانم بجلی رئیس سابق بیمارستان گنجی، آقای جلال پور با سابقه مدیریت در بیمارستان خلیج فارس ‌و گناوه اکنون به عنوان مدیر در بیمارستان شهید گنجی فعالیت می‌کند.

- چرا مرکز درمانی یک شهر مانند دالکی باید یک راننده آمبولانس داشته باشد و موقع مرخصی ایشان باید چه کسی پاسخگو باشد؟ چرا هنگام شیفت شب دکترها در اتاق خود نیستند باید نیم الی یک ساعت مریض انتظار بکشد تا دکتر برسد؟ چرا مرکز درمانی نباید یک داروخانه داخلی داشته باشد که هنگام مراجعه مریض در شب باید بخاطر دارو به برازجان برود؟
- طبق دستورالعمل، در صورتی که فاصله داروخانه های سطح شهر تا مرکز درمانی کمتر از پانصد متر باشد مجوز نمی دهند.
پزشک خانواده ساعت‌های ۷ تا ۱۲صبح و عصر ۳ تا ۶ فعال هستند و در خارج از این ساعات بیماران توسط پزشک اورژانس ویزیت می‌شوند.
در تمام شیفت‌ها راننده، بهیار و نگهبان حضور دارند.

- پزشکان متخصص در سطح شهرستان طی حضور شما افزایش داشته یا کاهش؟ چقدر؟
- بله افزایش قابل توجهی داشته است. ۶۱ پزشک متخصص در کل شهر با بیمارستان شهید گنجی و درمانگاه تخصصی ۱۷ شهریور قرارداد دارند. همچنین در حال حاضر تعداد پزشکان متخصصی که در شهرستان مطب دارند ۴۸ نفر است. که از ریاست دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه جهت ساماندهی و افزایش پزشکان تشکر می کنم.

- چرا آمبولانس مجهزی که از بانک سینا هدیه شده را به مرکز شهرستان نمی آورید و فقط درپارکینگ درمانگاه شهر شبانکاره زده شده است؟
- واقعیت ندارد. مرکز شبانکاره مانند بقیه مراکز یک آمبولانس دارد.

- جریان مرگ کودک سه ساله در یکی از مراکز دندانپزشکی برازجان بر اثر بیهوشی و اتفاقات بعدی چگونه بوده است؟ آیا شبکه بهداشت با توجه به شکایت خانواده کودک بررسی و اقدامی نیز نموده است و چه نتیجه ای داشته است؟
- از لحظه گزارش اورژانس با خانواده و دکتر همه پیگیر هستیم و تمام مستندات جمع آوری کرده ایم. کمیته بررسی در استان بوشهر تشکیل نشده است. همین هفته نتیجه مشخص خواهد شد.

- سگ های ولگرد سطح خیابان ها، پارک ها، معابر عمومی را اشغال کرده اند. گاهی موجب رعب و وحشت دانش آموزان و والدین شده‌اند. گاهی با گاز گرفتی و مجروح کردن افراد حتی منجر به مرگشان شده، مسئولیت این معضل به گردن چه کسی است؟ حتا همین سگ ها در محصولات سبزیجات کشاورزان رفته و محصولات را ویروسی می‌کنند در این خصوص چه تلاشی داشته اید؟
- سگ‌های بدون صاحب مسئولیت کمیته جمع آوری با شهرداری است و طبق دستورالعمل، مرکز بهداشت فقط عضو کمیته است. قبل از کرونا اقدامات خوبی انجام دادند ولی متاسفانه ادامه پیدا نکرد. قبل از بیماری کووید ۱۹ محلی برای نگهداری و عقیم  کردن سگ‌ها در نظر گرفتند ولی این روند ادامه پیدا نکرد. مصوبات خوبی در فرمانداری صورت گرفت و هزینه بین شهرداری‌ها قسمت شد ولی این بیماری همه چیز را تحت تاثیر گذاشت.

 

- کم کاری را از کجا می‌دانید؟ شبکه بهداشت یا شهرداری ها یا دیگر ادارات؟
- این یک کار گروهی است. قانون مسئول این بخش را شهرداری گذاشته است. دامپزشکی، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و همه باهم  می‌توانند این مشکل را تحت سیاست گذاری فرماندار محترم حل کنند. در این راستا نقش بهداشت نظارت بر محل نگهداری سگ‌ها، دامپزشکی نقش تزریق واکسن و جمع آوری و‌ نگهداری وظیفه شهرداری است.

- انسولین -تی ئو جی- در شهرستان نیست. جان بیماران دیابتی وابسته به این دارو است اگر تامین نشود می میرند. چه تدبیری برای این اندیشیده اید؟
- انسولین در کل کشور کم شده و انتظار می‌رود هفته آینده مشکل حل شود. دکتر رضایی معاون غذا و‌ دارو استان پیگیر هستند و قول دادند هفته آینده مشکل حل شود.

- چه مشکلاتی در شهرستان وجود دارد که از انجام آن عاجز هستید؟ یا بهتر است بگویم اگر مدیر شبکه نبودید، چه درخواستی از رئیس شبکه داشتید برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان؟
- دکه‌های بدون مجوز بهداشت، مراکز شبانه روزی درمانی در سطح شهر برازجان و ساماندهی وضعیت بازار روز از جمله مشکلات شهر برازجان است.

- اکثر نانواییها شرایط کرونایی را رعایت نمی‌کنند. برای تحویل نان و تحویل وجه از یک نفر استفاده می‌شود در حالی که باید از دو نفر استفاده کنند؟ دلیل نظارت ضعیف چیست!
- نظارت بر نانوایی‌ها از همه صنف‌ها قوی‌تر است. تعطیلی و‌ قطع سهمیه آرد هر روز انجام می‌شود. لطفا در صورت مشاهده چنین مواردی شکایت خود را به سامانه ۱۹۰ ارسال کنید.

- شنیده شده اوایل ورود ویروس کرونا تعدادی از روحانیان جهت اسکان از قم وارد برازجان می شوند که شما (خانم خویش دوست) به آقای مصلح امام جمعه برازجان اعلام می دارید که قبل از اسکان و تردد ایشان در شهر و ایجاد خطر برای همشهریان باید تست کرونا انجام شود. ولی با واکنش تند آقای مصلح مواجه می شوید و این تست انجام نمی شود. در این خصوص توضیح بفرمایید.
- واقعیت ندارد. حاج آقا مصلح و‌ حاج آقا شیخی رئیس سازمان تبلیغات در این زمینه همکاری داشتند. لیست افراد برای پیگیری در اختیار همکاران گذاشته شد و افراد روحانیون دشتستانی بودند.

- برای فرهنگ سازی بیشتر استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و در خانه ماندن چه توصیه ای به مردم دارید؟ 
- ادارات، بانک‌ها، مراکز تهیه و‌ توزیع مایحتاج مردم، کسبه به افراد فاقد ماسک خدمات ندهند و اگر این کمپین در شهر ایجاد شود وارد منطقه زرد و بعدش سفید خواهیم شد.

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138320