کد خبر: 138103 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 02 آذر 1399 - 10:00
مسئول هیئت ورزش های جانبازان و معلولین دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر؛
دشتستان نخبگان و قهرمانان معلول ورزشی زیادی دارد/ ورزش جانبازان و معلولین نیازمند توجه/ کمک های مسئولین موردی و مقطعی نباشد

اتحادخبر-ساناز دانشگر: ستارفتحی مسئول هیئت ورزش های جانبازان و معلولین دشتستان و همچنین مسئول انجمن ورزش های افراد با هوش میانه استان بوشهر است. وی در گفتگو با اتحاد خبر به چالش ها، کمبود امکانات، نبود مجموعه ورزشی برای معلولین و جانبازان، درخواست از مسئولین و... می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: ستارفتحی مسئول هیئت ورزش های جانبازان و معلولین دشتستان و همچنین مسئول انجمن ورزش های افراد با هوش میانه استان بوشهر است. وی در گفتگو با اتحاد خبر به چالش ها، کمبود امکانات، نبود مجموعه ورزشی برای معلولین و جانبازان، درخواست از مسئولین و... می پردازد که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنم.

شروع کاری
ستار فتحی به  چگونگی شروع فعالیت های خود در زمینه ورزش جانبازان و معلولین می پردازد و می گوید: از بدو استخدام معلم استثنایی بودم و به همین خاطر علاقه مند به این رشته و حیطه شغلی شدم ولی به عنوان فعالیت رسمی که  با افراد معلول و با هوش میانه بخواهم همکاری داشته باشم؛ فعالیتم از سال 93 شروع شده است. قبل از آن در رابطه با بچه های نابینا به عنوان اولین انجمن نابینایان دشتستان از سال 69 فعالیت داشته ام.

فعالیت های ورزشی
مسئول هیئت ورزش های جانبازان و معلولین دشتستان به فعالیت های ورزشی خود اشاره ای  می کند و می گوید: به عنوان یک فعال ورزشی در رشته فوتبال سابقه مربی گری استقلال زیارت را دارم. در طول خدمت خود به عنوان سرپرست تیم های جانبازان و معلولین، افراد با هوش میانه و استثنایی مسابقات کشوری هر ساله از سال 73 شرکت کرده ام و به عنوان مربی گلبال نابینایان در سال 68 کارت مربی گری گرفتم و در این حوزه فعالیت کرده ام.

همکاری با هیئت جانبازان و معلولین استان
ستار فتحی از شروع فعالیت خود در هیئت جانبازان و معلولین می پردازد و می گوید: در مسابقات مختلف کشوری اعزام داشتیم که توسط دانش آموزان عناوین  مختلفی را کسب کردیم. در سال 93 آقای بحرانی و ماهینی بعنوان مسوولین وقت هیئت جانبازان استان بودند که تماسی با ما گرفتند و درخواست کردند که دشتستان با ما همکاری داشته باشد. با توجه به سوابقی که داشتم گفتم: باشه در حد همکاری در خدمت شما هستم که بعدها اصرار داشتند که مسئول هیئت جانبازان و معلولین باشم. از مربی گری فاصله گرفتم و این مسئولیت را برعهده گرفتم. وقتی که این حس خوب با بچه ها را داشته باشید این توانایی و اراده را در خود می بینید که تجارب خود را در شهرستان و منطقه خود با دیگران به اشتراک بگذارید.

حضور پررنگ جانبازان و معلولین دشتستانی در تمامی رشته های قهرمان کشوری و اردوی تیم ملی
وی در ادامه می گوید: الحمدالله فکر می کنم توانسته ایم در کار موفق باشیم. به طور مثال سال 93 که وارد هیئت ورزش جانبازان و معلولین شدیم یعنی بعد از مدیریت برادر بزرگوارم جانباز خوب آقای مریدیان که ده سال این مسئولیت را داشتند و با تمام محدودیت ها چندین قهرمان کشوری داشتیم. بعد از ایشان ما به صورت ویژه کار کردیم و توانستیم تا الان در واقع قبل از وضعیت کرونا در سال یا ماه نبود که اعزام کشوری نداشته باشیم یا  قهرمان و ورزشکار در اردو تیم ملی نداشته باشیم. در تمام رشته های هیئت جانبازان و معلولین قهرمان کشوری داریم که در اردوی تیم ملی حضور دارند.

از فعالیت در سه رشته ورزشی به 10 رشته رسیده ایم
از مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان می پرسم: از بدو ورودتان به هیئت چند رشته ورزشی بود و الان چند رشته ورزشی فعالیت دارند؟ وی در پاسخ به سوالم می گوید: فعالیت اصلی استان بوشهر در سالهای گذشته بیشتر حول سه رشته دو و میدانی ، فوتبال سی پی و فوتبال قطع عضو بود. به طور  طبیعی شهرستان ما نیز در این سه رشته فعالیت داشته اند. اما  ما با انگیزه ای که داشتیم وارد مجموعه هیئت شدیم تا بتوانیم افراد مختلف را  با توجه به توانایی خاصی که داشتند جذب کنیم. در این بین ما توانستیم در رشته دوچرخه سواری کشوری از دشتستان نماینده استان را معرفی کنیم. قسمت تنیس الان به عنوان یک وزنه در سطح کشور شناخته می شویم. اولین دوره پارا تکواندوی کشوری که قرار شد راه بیفتد با توجه به شناختی که داشتیم از یکسال قبل فعالیتمان را آغاز کردیم در اولین دوره قهرمان کشوری دو ورزشکار به مسابقات فرستادیم که قهرمان کشور شدند که یکی از آن ها عضو تیم ملی است. اعضای تیم والیبال نشسته  دشتستان  با حدود 12 ورزشکار در این رشته شاکله اصلی تیم والیبال نشسته استان را تشکیل می دهند. مسابقات اخیر در بهمن ماه ۹۸ در بوشهر، تیم دشتستان موفق شد به مرحله اول و دوم صعود نمایند.
در این سال ها در قسمت جانبازان و معلولین رشته تیراندازی به صورت ویژه کار می کنند، تنیس روی میز، پارا تکواندو، بسکتبال با ویلچر، بوچیا، در هر صورت توانستیم در حدود 10 رشته را با توجه به استعداد و علاقه ورزشکاران در شهرستان فعال کنیم در صورتی که قبلا در دو الی سه رشته فعال بودند. استارت های دیگری در بخش های کوهنوردی آغاز شده و محدودیت منابع و امکانات؛ جانبازان معلول نیاز به حمایت ویژه دارد. یک ورزشکار معمولی خود می تواند با وسیله شخصی خود رفت و آمد کند اما این محدودیت برای افراد معلول وجود دارد که نیاز به حمایت بیشتری دارند تا آن ها بتوانند به راحتی سر تمرین حاضر شوند و در مسابقات شرکت کنند.

نخبگان معلول ورزشی دشتستانی که از اولین ها هستند
ستار فتحی به اولین افتخارآفرینان دشتستانی در رشته های معلولین اشاره ای دارد و می گوید: اولین اعزام بانوی ورزشکار دشتستان در قسمت معلولین به مسابقات از برازجان بود؛ سه دوره سعیده عبداللهی را در مسابقات آسیایی و جهانی داشته ایم که مقام کسب کردند. اولین بار بود که ما توانستیم یک مربی خانم به عنوان مربی تیم ملی معرفی کنیم. خانم تشنه دل به عنوان مربی دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران از هیئت ما انتخاب شد و فعال هستند. در بحث اولین ها رحمان کرمی الان یک ورزشکار قطع عضو داریم که به عنوان لژیونر در کشور ترکیه فعالیت ورزشی دارد. الان دو سال است در ترکیه قهرمان سوپر لیگ ترکیه هستند.

قهرمان های زیادی داریم اما متاسفانه از نعمت مجموعه ورزشی محروم هستیم
مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان با تاسف از اینکه دشتستان یک مجموعه ورزشی مخصوص معلولین ندارد و ما با کمبود امکانات مواجه هستیم می گوید: از اسم آن مشخص است؛ هیئت ورزش های جانبازان و معلولین که شامل چندین رشته ورزشی می شود که می طلبد که یک مجموعه ورزشی در اختیار داشته باشیم؛ همینطور که بیشتر شهرستان ها مثل اهواز و شیراز دارای مجموعه ورزشی هستند. قهرمان های ما حتی از شهر های بزرگ جلوتر هستند ولی متاسفانه از نعمت چنین مجموعه بزرگی محروم هستیم و بسیار محدودیت داریم. در عین حال عنایتی که اداره ورزش و جوانان داشته اند با توجه به پتانسیل وضعیت موجود شهرستان مجموعه زمین ورزشی گنجی(چمن) را ظاهراً دراختیار داریم ولی امکانات آنجا  بسیار محدود است. الان تنها یک اتاق در مجموعه تختی داریم که فاقد امکانات است. هر چند که چهار سال قبل استارت مجموعه ورزشی برای ما زده شده است اما الان یک اتاق سه در پنج با یک انباری داریم.  

مشکلات هیئت ورزشی جانبازان و معلولین
ستار فتحی به وضعیت جایگاه و تجهیزات ورزشی می پردازد و می گوید: طبق مصوبه شورای عالی استان ها؛ یک هیئت ورزشی جانبازان معلولین طبق این مصوبه شورای عالی می تواند از تمام امکانات و ظرفیت های شهر که دولتی هستند و مخصوصا وابسته به شهرداری هستند به رایگان استفاده کنند. ولی ما از سالنی که می خواهیم استفاده کنیم از وقت های مرده و وقت هایی است که عملا خیلی نمی توانیم ورزشکار را جذب کنیم. 
از دیگر مشکلات مان بحث واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی که متاسفانه محدودیتی برای ورزشکاران ما است. از لحاظ امکانات سخت افزاری نیازمند هستیم هر چند اگر جذب کنیم جایی برای نگه داری آن نداریم.

میزان اعتبار مشخصی نداریم

 از مسئول هیئت ورزشی جانبازان و معلولین دشتستان  می پرسم میزان اعتبار مشخصی در سال دارید و این اعتبار توسط چه ارگان و نهادهایی تامین می شود؟ وی در پاسخ به سوالم می گوید: هیئت های ورزشی کلا چیزی نیست که سیستماتیک اعتباری داشته باشند. ولی خوب ورزشکارانی  که ما با آن ها کار می کنیم عمده آن ها زیر نظر بنیاد جانبازان یا سازمان بهزیستی یا به نوعی ورزشکار هستند و زیر نظر اداره ورزش و جوانان هستند. متاسفانه بهزیستی به دلیل محدودیت منابع و یا بنیاد جانبازان شاید در سال  به برگزاری یک مسابقه اکتفا می کند که ما با آن ها همکاری می کنیم. مسابقه ای برگزار می شود و جوایزی در آن داده می شود. هر چند که مقام های ملی و کشوری که داریم از طرف بهزیستی تشویق هایی صورت می گیرد ولی به عنوان منبع درآمدی از منبع خاصی به ما برسد نیست جز اینکه وقت هایی که اعزام یا مورد خاصی باشد که اداره ورزش و جوانان بتوانیم اعتباری بگیریم. ارگانی که به صورت ویژه به ما کمک کرده باشد نداریم مگر اینکه موسسه خیریه یا خیری کمک کرده باشد. بهزیستی، بنیاد جانبازان و اداره ورزش و جوانان باید طبق شرح وظایف که دارند باید مددجوی خود را ساپورت کنند. باید حمایت مالی شود. که آن هم شرایط خاص خود را دارد و متاسفانه تا الان کمک خاصی ندیدیم. شاید آن ها هم دلیل خاص خود را داشته باشند و بودجه آن ها در همین حد است.

بانوی زحمتکشی که بدون چشمداشت برای حل مشکلات ورزشکاران  فعالیت می کند
از ستار فتحی می پرسم: داوران و مربیان رسمی که به صورت تخصصی با شما فعالیت دارند؛ شاخص ترین آن ها چه کسانی هستند؟ وی در پاسخ به سوالم می گوید:  شاید یکی از زحمتکش ترین ورزشکار در دشتستان بخواهیم  از او نام ببریم به یقین خانم فاطمه تشنه دل است که به عنوان دبیر هیئت فعالیت دارد و مربی دو و میدانی جوانان کشور نیز هستند. بدون چشمداشت شاید در هفته سه الی چهار روز سر تمرین باشد ولی عملا من شاهد هستم تمام روز درگیر حل مسائل و مشکلات ورزشکاران جانباز و معلول است. حامی بسیار خوبی برای هیئت ما است. مربیان دیگری داریم که در حد توانشان فعالیت دارند. رشته تنیس روی میز را واگذار می کنیم به هیئت پینگ پونگ دشتستان که آنجا تخصصی تر با امکانات بیشتر فعالیت کنند که با ما همکاری خیلی خوبی آقای بهبهانی رئیس هیئت تنیس روی میز دارند. ورز شکاران ما را خوب پشتیبانی می کنند. شنا یا تیراندازی  که بچه هایمان را به هیئت های خاص معرفی می کنیم که در کنار ورزشکاران عادی فعالیت دارند. موفقیتی هم که بوده حاصل مساعدت و همکاری بقیه هیئت ها بوده است. مثلا در پاراتکواندو که الان ما قهرمان ملی داریم به همت هیئت تکواندو دشتستان است.

ورزش همگانی گامی به سوی شناخت استعداد و پتانسیل بچه ها
مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان اشاره ای به ورزشهای همگانی دارد و می گوید: در بحث همگانی که کشاندن همه ورزشکاران به مجموعه است و شناخت استعداد و ظرفیت پتانسیل موجود در ورزشکاران است ما هر سال 12 آذر می توانیم ورزشکارانمان را شناسایی کنیم که امسال متاسفانه به دلیل شیوع کرونا دست ما را بست و به صورت مجازی فعالیت می کنیم و با بچه ها کار و آن ها را شناسایی می کنیم. در زمان ورزش های همگانی در رشته ورزشی دارت، همینطور هفت سنگ، فریزبی، پرتاب مدیسن بال از بچه ها آزمون میگیریم و آن ها را از نظر قدرت بدنی و توانایی می سنجیم  و جذب می کنیم.

محل مراجعه و ثبت نام افراد معلول و جانباز برای فعالیت ورزشی

ستار فتحی توضیحاتی پیرامون ثبت نام افراد و دفتر هیئت برای پاسخگویی برای رفع مشکلات می دهد و می گوید: دفتر هیئت ورزش جانبازان و معلولان در مجموعه ورزشی تختی است که بعدازظهرها در آنجا هستیم. به صورت ویژه ساعت 16 تا 18 در تمام روزهای فرد مجموعه ورزشی گنجی بچه ها فعال هستند که کسانی که می خواهند تست بدهند می توانند مراجعه کنند.


قهرمانان دشتستانی که حامی خاصی ندارند
مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان به استعدادهای درخشان و قهرمانان دشتستان اشاره ای دارد و می گوید: بهترین گزینه ما عبدالرضا کریمی زاده کاپیتان تیم ملی و 17 سال عضو تیم ملی فوتبال سی پی است. وی بسیار فعال هستند و حدود سه پارالمپیک و چند مقام جهانی و آسیایی عنوان دارند و صاحب کفش طلا شده و شاید نفر اول ایشان باشد. علیرضا بخت چهار سال است که  به صورت فعال عضو تیم ملی  پارا تکواندو است که صاحب عناوین مختلف اول و دوم  مدیسن بال شدند. سعیده عبداللهی سه دور مسابقات بین المللی آسیایی و جهانی داشته است که قهرمان وزنه و دیسک جهانی است. مربی جوانان فاطمه تشنه دل و رحمان کرمی فوتبالیست ارزنده ما لژیونر ما در ترکیه است که سه سال است قهرمان لیگ ترکیه هستند. حمایت مسئولین ، خیرین، سازمان های مربوطه مثل سازمان جانبازان و بهزسیتی ما به عنوان یک رابطه بین آن ها هستیم که بعد از شرکت دریک مسابقه در حد یک کارت هدیه ای است. ولی چیزی که بخواهیم بگوییم منظم باشد و حامی خاصی بعد از کسب موفقیت ها داشته باشیم متاسفانه در ورزش کشور ما نیست.

اداره ورزش وجوانان محدودیت منابع و اعتبارات دارد
ستار فتحی درباره  اداره ورزش و جوانان اینگونه می گوید: به یقین اولین حامی و دلگرمی ما اداره ورزش وجوانان است ما به نوعی زیر مجموعه اداره ورزش هستیم. موفقیت ما موفقیت اداره ورزش است. تا الان کوتاهی نشده هر چند که کار زیادی صورت نگرفته است. کار زیاد اگر صورت گرفته بود ما الان یک مجموعه کامل داشتیم. کار اگر صورت گرفته بود امکانات بسیار در رشته های مختلف نیاز داریم که بخاطر محدودیت منابع و شاید محدودیت اداره ورزش بوده که نتوانسته در اختیار ما بگذارد. متاسفانه از داشتن یک اتاق 30 متری محروم هستیم یا یک انباری که امکاناتمان را در آن قرار بدهیم. از این لحاظ متاسفانه عقب هستیم.

80 نفر ورزشکار که فعالیت ویژه دارند
وی در ادامه گفتگو به تعداد ورزشکاران معلول و جانباز دشتستانی می پردازد و می گوید: ورزشکاران فعال کسانی هستند که به صورت مستمر لااقل 10 روزی یک بار ما آن ها را در میادین ورزشی ببینیم. فعالیت آن ها را پیگیری کنیم. الان 80 نفر داریم که در رشته های مختلفی ثبت شده است. هرچند که ورزشکاران ما در سامانه بالای 200 نفر است. 80 نفر فعالیت ویژه به شکل مستمر دارند.

مهم ترین چالش ما نداشتن یک مجموعه ثابت ورزشی است
ستار فتحی به مهم ترین چالش خود در حوزه مسئولیت هیئت ورزشی معلولان و جانبازان می پردازد و می گوید: مهمترین مشکل و در واقع درخواست ما داشتن یک مجموعه ورزشی ثابت که در اختیار خودمان باشد و تا حدودی مجهز باشد. جایی داشته باشیم که امکاناتی جذب بکنیم و تجهیزاتی از خیرین بگیریم و بتوانیم نگه داری کنیم.

باید به ورزش معلولان و جانبازان توجه کنیم
مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان با تاکید به این نکته که ورزش باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، پویایی و نشاط می شود می گوید: ورزش برای هر فرد جزیی از ضروریات است؛ کسی که از یک معلولیت رنج می برد ورزش باعث می شود که بقیه اعضای بدن فعالیت بیشتری داشته باشد و آن کمبودی که در یک عضو احساس می شود را یک عضو دیگر تقویت کند و راحت تر بتواند در جامعه خود را نشان بدهد. شخصی که خود را به جامعه ثابت می کند اعتماد به نفس او بالا می رود. اعتماد به نفس یک معلول که بالا می رود باعث بالا رفتن اعتماد به نفس یک جامعه می شود. اگر بخواهیم یک جامعه با نشاط و پویا داشته باشیم؛ می توانیم توجه به ورزش جانبازان و معلولین کنیم. وقتی ما این افراد را می بینیم که در سطح خوب ورزشی پیشرفت می کنند این باعث انگیزه در افراد سالم نیز می شود. این همت مسئولین را می طلبد که عنایت خاصی به ورزش جانبازان و معلولین داشته باشند. اگر می خواهیم جامعه ای پویا و با نشاط و فعال داشته باشیم.

کمک های مسئولین موردی و مقطعی نباشد
ستار فتحی خطاب به مسئولین درخواست و نقدی دارد که دراین باره می گوید: بالاخره در این شش سالی که به صورت ویژه با جانبازان و افراد معلول سر کار داریم؛ نهادهای مختلفی برخورد داشتیم از جمله: بهزیستی، بنیاد جانبازان، اداره ورزش و جوانان، شهرداری و  شورای شهر تعاملاتی را با ما داشتند. ما مصوبه شورای عالی استان ها را داریم که باید کلیه امکانات و ظرفیت های شهرداری و شهر به صورت رایگان در اختیار جانبازان و معلولین قرار گیرد.  اگر یک بار هم به ما داده باشند ما نمی توانیم بگوییم که انجام نداده اند اما باید مستمر باشد. توجه شورای شهر که عنایت خوبی به ورزشکاران دارند. می تواند به صورت سیستماتیک ، ادامه دار و هدفمند باشد که این جایگاه را روز به روز بتواند ارتقا دهد. کمک ها موردی و مقطعی نباشد. این درخواست من از مسئولین است. اداره ورزش و جوانان که خود من عضو آن هستم و به نوعی نقد بر خود می بینیم که واقعا محدودیت منابع و امکانات باعث شده  که ما نتوانیم انگیزه بیشتری در بین بچه ها ایجاد کنیم. اگر ما امکانات بیشتری داشته باشیم و بتوانیم فضا را برای بچه ها فراهم کنیم و بتوانیم سالن های بدنسازی را به رایگان در اختیار آن ها بگذاریم یا بتوانیم ابزار و امکاناتی که نیاز دارند را تهیه کنیم با توجه به قیمت های سرسام آوری که وجود دارد؛ بچه ها به راحتی می توانند پیشرفت کنند. وقتی یک تخته روکش پینگ پونگ بالای سه میلیون است و ما نتوانیم بالای پنجاه درصد آن را آماده کنیم؛ از بچه معلول چه انتظاری ما داریم. نقدی است که ما نتوانسته ایم پشتیبانی  مالی خوبی از ورزشکاران داشته باشیم.

صحبت پایانی
مسئول هیئت جانبازان و معلولین شهرستان دشتستان در پایان ضمن تقدیر وتشکر از خبرنگار اتحادخبر می گوید: از شما بابت وقتی که گذاشتید و فرصتی که به ما دادید تشکر می کنم. ابتدا از تک تک ورزشکارانم تشکر می کنم که با محدودیت و ظرفیت خاصی که دارند با توجه به فضای واقعا سخت اقتصادی؛ ایاب و ذهاب سختی که متحمل می شوند و سر زمین حاضر می شوند و فعالیت ورزشی می کنند. از آقای کمارج به عنوان رئیس اداره ورزش و جوانان تشکر می کنم که در حد توان با ما همراه بوده است. دبیر و مربی ارزشمند هیئت ورزش جانبازان و معلولین خانم تشنه دل واقعا قدردان هستم، بسار زحمت می کشند و همینطور بقیه اعضا از نائب رئیس هیئت و بقیه ورزشکاران در کنارم بوه اند تقدیر و تشکر می کنم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/138103