کد خبر: 137807 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 19 آبان 1399 - 11:42
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس:
تربیت نسل کارآفرین مزیت طرح توسعه مشاغل خانگی است

اتحادخبر: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، توسعه فرهنگ کار در خانواده و تربیت فرزندان کارآفرین را مهمترین مزیت اجرای طرح ملی توسع مشاغل خانگی ذکر و خاطرنشان کرد: فرزندانی که در چنین خانواده‌هایی رشد می‌کنند، فرصت آموزشی بیشتری برای توسعه کارآفرینی دارند.

اتحادخبر: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، توسعه فرهنگ کار در خانواده و تربیت فرزندان کارآفرین را مهمترین مزیت اجرای طرح ملی توسع مشاغل خانگی ذکر و خاطرنشان کرد: فرزندانی که در چنین خانواده‌هایی رشد می‌کنند، فرصت آموزشی بیشتری برای توسعه کارآفرینی دارند.

تربیت نسل کارآفرین مزیت طرح توسعه مشاغل خانگی است

به گزارش ایسنا؛ یلدا راهدار با اشاره به اجرایی شدن طرح توسعه مشاغل خانگی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی در سطح ملی، افزود: ایده مشاغل خانگی از آنجایی به وجود آمد که دولت‌ها به فکر تولید کالای ارزان قیمت با استفاده از نیروهای ارزان قیمت و همچنین ایجاد اشتغال برای افرادی که شرایط حضور در مجامع تولیدی، خدماتی و کشاورزی نداشتند، بودند.

او ادامه داد: کشور ما نیز به دنبال این ایده و برای ایجاد اشتغال بیشتر موضوع مشاغل خانگی را چند سال است که آغاز کرده و هدف این بوده که افرادی که شرایط حضور در اجتماع را ندارند بتوانند تولید کنند و خودکفا شوند و مشکل معیشتی آنها حل شود و در واقع نگاه به این مقوله در ایران حل مشکل معیشتی بوده است تا بخشی از هزینه‌های زندگی جبران شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه اگرچه این ایده بسیار خوب بوده اما شیوه‌های اجرا و قوانین و ضوابط مصوب آن کارآمد نبوده و نتوانسته نقشی که به دنبال آن بوده‌ایم را ایفا کند، گفت: مشاغل خانگی توسط یک خانواده و در محل خانه انجام می‌شود و از قوانین آن این است که مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نشود.

راهدار به مزایای مشاغل خانگی اشاره و عنوان کرد: هزینه راه‌اندازی وسرانه ایجاد آن پایین تر از کارهایی است که قرار است در خارج از خانه انجام شود.همچنین هزینه تمام شده کالا و خدمت پایین تر است چون هزینه ایاب و ذهاب و خارج از خانه وجود ندارد، علاوه بر آن برای اعضای خانواده ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

این بانوی کارآفرین، توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنها از دیگر مزایای توسعه طرح مشاغل خانگی ذکر و خاطرنشان کرد: انعطاف پذیری و ساعت‌های کاری نیز در اختیار خانواده است.

راهدار با بیان اینکه راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک در خانواده می‌تواند به رشد و ارتقای خانواده‌ها کمک کند، گفت: یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که به این موضوع وارد است این است که به جای اینکه سیاست‌ها به سمتی رود که همه خانواده‌ها را تشویق کنیم که کسب و کار کوچکی برای ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی در خانواده راه‌اندازی کنند، هدف مشاغل خانگی را معمولا به سمت زنان سرپرست خانوار و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و صرفا به آن حلال مسائل ابتدایی معیشتی افراد است، برده‌ایم.

راهدار، بزرگ‌ترین چالشی که افراد در مشاغل خانگی با آن مواجه هستند را موضوع فروش کالا و خدمات تولید شده دانست و افزود: امروز تولید کنندگان کالا و خدمات با یک معضل بسیار بزرگی به نام بازاریابی، فروش و برند سازی مواجه هستند چون هزینه بر است و برای اینکه یک برند در بازار جا بیفتد باید چندین هزینه مبلغ سرمایه گذرای، هزینه کرد. حالا تصور کنید که خانواده‌ای که یک کسب و کار کوچک با سرمایه اندکی راه‌اندازی کرده که قطعا در بحث فروش دچار مشکل می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: کمیته امداد طرحی را به عنوان پشتیبانی اجرایی کرده تا پشتیبانی کالا و خدمات مشاغل خانگی باشند که تا حدود زیادی موفق بوده اما در جامعه فراگیر نشده است.چون افرادی که قرار بوده پشتیبان اشتغال شوند، خود نیاز به پشتیبانی دارند.

او خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کسب و کار نیاز به دانش و مهارت دارد؛ معمولا افرادی که در سال‌های گذشته به مشاغل خانگی پیوستند از دانش و مهارت کافی برخوردار نبودند و در میانه راه به دلیل نا آگاهی، ناامید و از کارزار مشاغل خانگی خارج شدند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تنها ایده مهم نیست بلکه مسیرها باید به خوبی در مشاغل خانگی مشخص شود، گفت: در گذشته افرادی که وارد مشاغل خانگی می‌شدند تصور می‌کردند که به زودی سرمایه آنها بر می‌گردد و می‌توانند تولید ثروت کنند و به اهدافی که در ذهنشان طراحی شده بود، دست یابند.

راهدار اضافه کرد: یکی از مشکلات آموزش کارآفرینی که در سال‌های گذشته داشتیم این بود که به جای اینکه فرهنگ کسب و کار را تقویت کنیم، تلاش کردیم که رؤیا فروشی کنیم و بسیاری از افرادی که مروج کارآفرینی و سخنران هستند به جای اینکه مشکلات این مسیر را هم نشان دهند و راه حل‌های مناسب ارائه کنند، آمدند در ذهن جوانان و بزرگسالان این موضوع را تبیین کردند که می‌توانی فلان مدل ماشین و ...داشته باشی اینها خوب است اما موجب شد تا وقتی افراد با چهره واقعی کسب و کار مواجه شوند، سرخورده شوند.در حالی باید انگیزه قوی برای ادامه دادن وجود داشته باشد.

او گفت: در شرایط سخت کرونایی بینید چه کسانی در بازار مانده و چه کسانی رفته‌اند؟ کسانی که انگیزه قوی داشتند و به هر چنگ و دندانی کسب و کار خود را نگه داشتند چون ذاتا افراد کارآفرین هستند اما افراد ضعیف جمع کردند و رفتند، چون به ذاته کارآفرین نبودند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: در توسعه مشاغل خانگی علاوه بر نیاز به مهارت و دانش، نیازمند خصوصیات شخصی در فرد مهارت آموز و فعال در این حوزه نیز، داریم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/137807